Vättern sub10/11, planering och tips

Det har blivit grus i maskineriet vad gäller min transport till Den Långa Sjön. Jag har en krok kvar ute, men tänkte även att en bredsida på forumet kan ge resutat. Så, är det någon som har plats i sitt fordon för mig och cykeln? (...och plats i plånboken för mina pengar?)

Väl talat Glitch och Cykelstina. Det mesta är självklarheter, men det är inte alltid så självklart att tex hålla igen lite när det spritter i benen och man känner sig som Hincapie, så självklarheterna måste präntas in. Jag har inte cyklat mer än ca 20 mil i en ett sträck tidigare så jag är nyfiken på vad min lekamen har att berätta sista 10 milen.

Mycket bra, Christopher och Stina. Teamwork är ju hela grejen.

Tänkte bara försiktigtvis tillägga att alla kommer vi att missa
på olika saker, och då är det bra att tänka på att hålla humöret uppe!

Jag tycker tex det är så förvånansvärt lätt att man drar för hårt
när man går upp och för, och i backar. Lovar att försöka kolla
hastighetsmätaren...

Nästan så jag tycker målet är att hålla ihop klungan, och
sen kommer sub10 att trilla ut nästan av sig självt...

/B

bng skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte bara försiktigtvis tillägga att alla
> kommer vi att missa
> på olika saker, och då är det bra att tänka
> på att hålla humöret uppe!

Precis! Vi kommer bli möra, trötta, hungriga och svåra att ha och göra med men det är viktigt att aldrig glömma bort att vara ödmjuk inför gruppen och sina medcyklister.

/C

Hans är också välkommen! Jag sätter nu ett tak för 20 deltagare. För Hans (och alla andra) gäller att du läser in dig på hur vi tänkt köra. Läs de fyra sista sidorna i denna tråd inklusive länkar så får ni veta det viktigaste. Läs också igenom de fyra sista sidorna i sub8/9-tråden, mycket bra info där med.

Deltagare:
1. Cykelstina
2. Glitch
3. Jerry
4. kitzblitz
5. Engström
6. Cykelstina bättre hälft
7. Superape
8. bng
9. saltgurkan
10. Patricia
11. evosmos
12. vitamin
13. Alterschwede
14. Henrik Eriksson
15. Jocke
16. Ref
17. Hans

cykelstina skrev:
> Om alla träffas 02.50 kan vi
> diskutera kort då, passar det er?

Låter bra! Om 24,5 timmar sitter jag förhoppningvis i bilen, på väg mot fäderneslandet!

Kör försiktigt, Håkan! Och se till att få med startkort och cykel :)
Här är mitt mobilnr: 070-6577200
På fredag stänger jag av mobilen när jag sover, tel.svar är på då. Jag ringer upp när jag vaknar.
Vi ses kl 02.50 på lördag morgon i korsningen Vintergatan-Kaptensgatan (ingången till startområdet) för att hälsa på varandra, kort geonomgång och uppvärmning. Bra om så många som möjligt kan komma då.

Ska ni långresenärer träffas på fredag eftermiddag/kväll? Lägg ut tid och plats här så att andra kan ansluta.
/Stina
Om tre dygn är vi i mål.

Enligt sub8/9 tråden så ska de ses på torget kl 16 på fredag och sedan kan man käka den pastamiddag som serveras vid startplatsen. Om det är några sub10:are där vid den tiden så kan vi ju haka på det ;)?
De ska tydligen ha ett taktikmöte vid 20-tiden också.

Saxat från sub8/9 - tråden
------------------------
"Vi ses på torget, utanför nummerlappstältet, klockan 16.00 på fredag. Då kan man hälsa på varann, snacka lite cykel och taktik inför loppet. 16.15 går vi iväg mot startplatsen, som ligger ca 10 minuters promenadavstånd från torget. Där kan man trycka i sig en pastamiddag snabbt och enkelt, samt snacka mer. Finns gott om plats på uteserveringen på gräsplanen där.
"
------------------------

Tack, jag kör försiktigt. Hoppas dessutom ha med mig dottern, som brukar påpeka att jag inte ska köra fort.

[Edit: Meningsbyggnad...]

Senast redigerad av en moderator:
Oj, vad mycket som hänt i denna tråd sedan jag anmälde mig i vintras!
Jag är med!
Jag vet vad som gäller!
Vi ses i Motala!
Lars

Måste bara fråga om vi har bestämt hur vi gör med Gränna? Kommer man att kunna fylla på vätska där? Kan vara bra att veta innan, känns onödigt att släpa med sig jättemycket vätska isåfall. Jag åker mot Motala imorgon vid lunch, så jag skulle behöva veta innan dess...

Jag skrev ut bannern oxå, förminskade den litegrann så jag får plats med nummerlappen. Jag skrev dit mitt riktiga namn (Annika) så jag inte blir förvirrad sådär mitt i natten liksom. :)

Vi får se hur det här går. Cyklade Halvvättern i söndags och fick något skumt fel i nedre delen av ryggen efter det. Jättekonstigt eftersom jag cyklade Siljan Runt helgen innan det och då kände jag ingenting. Fick lägga mig ner på närmsta gräsplätt efter Halvvättern och hade så ont så jag inte kunde sitta upp på jättelänge... Det var värst dom första dagarna efter, men jag känner fortfarande lite av det. :( Tidigare har jag fått ont där när jag nyss hade börjat cykla och inte var tränad i bålmusklerna, men det borde jag rimligtvis vara nu. Har höjt sadeln ca 2 mm, kanske det kan vara det? Gjorde det när jag bytte skor från SPD till SPD-SL. Någon som vet vad det kan vara?

Om ni ska skriva något jätteviktigt i denna tråd, så kan ni väl vara snälla och göra det innan 11,00 imorgon? Annars hinner inte jag läsa det.

Gonatt!
/Annika

Jag ska ha 2 liter vatten i vätskabehållare på ryggen och två 75or sportdryck på ramen. Gele och kanske nåt korvbröd i fickorna, ca 8 lättåtkomliga energikakor i en ramväska PÅ ramen vid styret. Det vattnet borde räcka i 15 mil väl?

Utan stopp i Gränna borde vi nå Fagerhult på dryga 4 timmar.
Det kan gå på 2 liter om man inte är stor, svettas mycket eller
cyklar i 30 graders värme.

Det kan finnas andra orsaker till att vi kan behöva ett stopp
i Gränna, men med gällande väderprognos borde inte vatten vara
så kritiskt som jag först trodde.

/B

Jag tog studenten i fredags och lyckades knasatill mina vader(?!). Tog en kort tur idag utan någon som helst ansträngning och det kändes inte helt bra i den vänstra. Men till på Lördag så BLIR det bra. ;-)

Kommer det finnas någon frukost att köpa/få (ställer inte Axa/något ut?)? Vore ganska smidigt för min del tror jag. Kommer bo hos några bekanta ca 4 km från starten.

Räkna in mig, åtminstone från start. Jag lovar inte att jag blir med hela dan. Det är djungelns lag på Vättern och jag sticker om jag tror att jag orkar och tjänar på det.

Hej!
Har hängt med ett tag på denna tråden och "tjyvläst" och tänkte höra om man kan hänga på denna sub10-grupp? Skulle kännas bra att ha en stabil klunga att cykla med redan från motala.

/Gustav, Uppsala

Ok, och vi sticker ifrån dig om vi tror att vi tjänar på det ;).. Skämt åsido, kör så det ryker, det går säkert bra. Kolla med Cykelstina som nämnde ett tak på 20 st eller hur det var. Du kanske kan haka på sub9-klungan när de kommer ikapp och sedan är du välkommen att köra med oss igen när du tröttnat på deras tempo osv ;).

Anders H skrev:
> Räkna in mig, åtminstone från start. Jag lovar
> inte att jag blir med hela dan. Det är djungelns
> lag på Vättern och jag sticker om jag tror att
> jag orkar och tjänar på det.

Det finns ytterligare två till som kan vara intresserade av att hjälpa oss om de är välkomna. De heter Rikard och Daniel och ska egentligen starta en annan tid men ska försöka byta till samma starttid som oss. Med gurajja är vi i så fall 20 st.

Såg för övrigt vädret på TV4 nyss och det ser ut som att det skulle komma in "ett regnområde med stora mängder regn" över området kring Vänern och Vättern på lördagen. Låter ju lovande...

När vi blir så många som 20 finns det anledning att fundera på två grupper,
eftersom det då blir lättare att hålla jämn fart i klungan, särskilt när vi
inte är samtrimmade.

Att hålla ihop över 60 meter slingrande singelled kan bli svårt, och vi är
ju inte direkt ensamma på vägen.

bng skrev:
> När vi blir så många som 20 finns det anledning
> att fundera på två grupper,
> eftersom det då blir lättare att hålla jämn
> fart i klungan, särskilt när vi
> inte är samtrimmade.
>
> Att hålla ihop över 60 meter slingrande
> singelled kan bli svårt, och vi är
> ju inte direkt ensamma på vägen.

Men visst måste ju tanken vara att vi cyklar dubbelled? Eller menar du vid tillfällen då det inte går att cykla dubbelled?

Absolut - dubbelt led så mycket som möjligt, men det går nog inte alltid.
En mindre grupp ändrar sig också snabbare från tvåled till enkelt led.

JLarsson skrev:
> Dubbelled är praktiskt taget omöjligt på VR.
> Verkligen.

Varför är det omöjligt? Jag körde med flera olika klungor i fjol som körde dubbla led.

//Jocke

Jocke skrev:
> Varför är det omöjligt? Jag körde med flera
> olika klungor i fjol som körde dubbla led.

Tidvis går det bra, men alltsom oftast får man gå ut nästan i mötande körbana och då blir det en himla oreda. Jag har kört med Fredrikshof två gånger nu, och bägge gångerna har det slutat med ett led.

Patricia/Annika: förhoppningsvis behöver vi inte stanna i Gränna, men jag vill lämna öppet eftersom många är VR-debutanter eller tom klungkörar-nya. Ta med vätska från start så det räcker till Fagerhult.
Att ändra sadel lite grann eller byta pedaler kan påverka sittställning, hur musklerna jobbar och hur mycket man kan röra fötterna. När jag får ont i korsryggen har jag sadeln något för högt, kört på för låg kadens, cyklat för mycket "på tå" (dåligt rundtramp) och/eller slarvat med stretchingen.

Deltagare:
1. Cykelstina
2. Glitch
3. Jerry
4. kitzblitz
5. Engström
6. Cykelstina bättre hälft
7. Superape
8. bng
9. saltgurkan
10. Patricia
11. evosmos
12. vitamin
13. Alterschwede
14. Henrik Eriksson
15. Jocke
16. Ref
17. Hans
18. Lars
19. Anders H
20. Gustav i Uppsala
21. Rickard
22. Daniel

Jag har dock inte hört något från vitamin på ett tag och Anders H kanske vi inte får behålla. Ref:s kompisar får också komma med om de kan byta starttid, men sedan är det PROPPFULLT! De som får komma till är de som anmälde sig när del långe höll i trådarna, men sedan inte deltagit i diskussionen (typ sral-Lars).
20 pers på ett led innebär dragspelseffekt, även om alla göra sitt yttersta för att undvika det. Det har med reaktionstider att göra. Vi provar tvåpar, blir det för råddigt pga oss själva eller yttre omständigheter byter vi till ett led ändå.
Kanske sticker några, kanske kan vi dela oss i två grupper om vi har väldigt olika kapacitet på västgötasidan. Det är svårt att planera allt innan. Vi har gått om tid att prata om det under loppet.

Edit: släppte in Refs vänner också.

bng skrev:
> Urspårningsdags?
>
> Jag är har samma BMI som Lance, och undrar vilken
> hårgelé som Petacchi använder.

Jag är lika lång som Lance (177 cm), väger ibland vad ungefär som han (67 kg), har opererat bort en knöl från kroppen (dock inte en testikel vad jag vet), jag rakar benen och kör amerikanare (jag Titus, han Trek). Men där slutar likheterna. :)

JLarsson skrev:
> Jocke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför är det omöjligt? Jag körde med flera
> > olika klungor i fjol som körde dubbla led.
>
> Tidvis går det bra, men alltsom oftast får man
> gå ut nästan i mötande körbana och då blir
> det en himla oreda. Jag har kört med Fredrikshof
> två gånger nu, och bägge gångerna har det
> slutat med ett led.

Ner till Jönköping är det svårt att köra något organiserat på två led för att det är så mycket folk överallt. Mellan Jönköping och Hjo brukar det glesa ut och då kan det vara möjligt. Efter Hjo kan det vara svårt också eftersom man börjar bli mör då och det kan vara svårt att hålla ihop ett stort gäng för att några är för trötta.

Jaha, då har jag varit på Vårdcentralen och kollat upp mina skrapsår jag fick vid vurpan i tisdags. Tydligen så har jag lyckats bra med att hålla det rent osv, och de slängde på lite nya salvkompresser och gav mig rådet att om jag ska cykla i helgen så är det nog bra att använda stödstrumpa för att hålla allt jox på plats, dvs kompresser o tejp osv. Jag har ett liknande skrapsår på höften också, men det får man väl tejpa ordentligt i så fall.
Hursom, det ska tydligen inte vara någon fara att köra VR, men det kan bli så att man har lite mindre kraft i vänsterbenet och det kommer kanske ta en vecka till innan det läker osv.

Egentligen hade det varit skönt att få en anldening att slippa cykla de där 30 milen, men eftersom de inte avrekommenderade det så får jag väl pallra mig ner och göra ett försök. Dessutom så skulle jag gräma mig grymt mycket om alla klarar sub10 och jag inte varit med om det ;)

saltgurkan skrev:

> Egentligen hade det varit skönt att få en
> anldening att slippa cykla de där 30 milen, men
> eftersom de inte avrekommenderade det så får jag
> väl pallra mig ner och göra ett försök.
> Dessutom så skulle jag gräma mig grymt mycket om
> alla klarar sub10 och jag inte varit med om det ;)

Härligt gurkan! Du ska banne mig lida som oss andra ;)

Om nu saltgurkan tejpar ihop sig och pallrar sig ner till Motala för att få ont i axlar och rumpa tillsammans med oss, får vi väl ta oss i kragen och kör på sub10. :)
Om två dygn är på väg in mot Motala, med jättespralliga ben och solen skiner.
/Stina

glitch skrev:
> saltgurkan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Egentligen hade det varit skönt att få en
> > anldening att slippa cykla de där 30 milen,
> men
> > eftersom de inte avrekommenderade det så får
> jag
> > väl pallra mig ner och göra ett försök.
> > Dessutom så skulle jag gräma mig grymt mycket
> om
> > alla klarar sub10 och jag inte varit med om det
> ;)
>
> Härligt gurkan! Du ska banne mig lida som oss
> andra ;)

Ååååh, blir så sugen, men igår fick evosmos mitt startbevis, något blött efter mc i regn, levererat personligen av mig. Så, nästa år, då jeflar.

Lycka till nu allihopa, och kom ihåg att ha lite kul på vägen med :)

Jag har känt mig riktigt seg och hängig i ett par dagar nu. Hoppas verkligen att det släpper till lördagmorgon. Annars kommer det bli grymt jobbigt.

//Jocke

Kom just på en fråga som kanske någon här vet svaret på:
Jag övertar en startplats (har undertecknat startbevis).
Skall man köa för namnändring först, eller skall man
hämta ut nummerlappen och därefter namnändra?
Jag köade fel en gång och nu har de säkert ändrat på rutinen...

jag ska ju byta starttid och det ska göras innan nummerlappen ska hämtas. Eller... hur var det nu igen? Allt står iaf på hemsan.

Och det verkar som regnet tar längre tid på sig att nå fram. hoppas hoppas!

SuperApe skrev:
> jag ska ju byta starttid och det ska göras innan
> nummerlappen ska hämtas. Eller... hur var det nu
> igen? Allt står iaf på hemsan.

nä det gör ju inte det...

cykelstina skrev:
> Jag har dock inte hört något från vitamin på
> ett tag

Kanske dags att visa lite livstecken..
Kom precis hem från Motala och nummerlappshämtning + bunkring av bars gel och andra nödvändigheter, så jag är absolut med. En väderleksrapport direkt från östgötaslätten säger att det blåser ganska friskt, jag hoppas att det hinner rätta till sig innan lördag.

Annars känns formen bra, jag har fått några fina långpass på slutet där snittet har legat runt 32 km/h. Men 30 mil är ju väldans långt, fler än jag som börjar känna sig lite smånervig ??

Syns i Motala!
kristin

bng skrev:
> Kom just på en fråga som kanske någon här vet
> svaret på:
> Jag övertar en startplats (har undertecknat
> startbevis).
> Skall man köa för namnändring först, eller
> skall man
> hämta ut nummerlappen och därefter namnändra?
> Jag köade fel en gång och nu har de säkert
> ändrat på rutinen...

Ingen som har något svar på denna fråga? Jag skulle gärna också veta hur man bär sig åt.

bng skrev:
> Kom just på en fråga som kanske någon här vet
> svaret på:
> Jag övertar en startplats (har undertecknat
> startbevis).
> Skall man köa för namnändring först, eller
> skall man
> hämta ut nummerlappen och därefter namnändra?
> Jag köade fel en gång och nu har de säkert
> ändrat på rutinen...

Ska göra precis samma sak och har tagit för givet att man gör namnändringen först, känns det inte mest logiskt att göra det i den ordningen? Det ger sig väl på plats om inte annat...

/Gustav

Sådärja då sitter man och planerar för nedresa och det stora cykelefventyret. Kom och tänka på en sak, hur gör ni med frukost? Jag brukar föredra en stadig grötfrukost när jag ska göra något ansträngande men nu verkar det bli lite råddigt. Går man ut och äter ellet trycker i sig något medhaft?

Siktar på att vara nere i Motala någon gång efter lunch imorgon.

Efter turen i tisdags så känner jag mig lite hoppfull, men jag har en himla respekt för VR 30 mil är 30 mil.

Ska bli kul att träffa er allesammans.

Jerry: Kan dela med min av mina VR frukostvanor, termosgröt kör jag med och två mackor. Gäller att koka gröten väldig lös, dubbelt så mycket vatten än i vanliga fall, annars får du aldrig ut den ur termosen. :-)

/Leo

Tillbaka
Topp