Vättern sub10/11, planering och tips

Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns en lista här: "placeringslistan"
>
> Jag tror jag hörde sub10 gängets glada tillrop
> när vi passerade er, var det någon som ropade
> Leo eller heja happy? :-)
>
> /Leo

Det var ett gäng från Sub10 som vrålade. :) Ni passerade oss väl i Fagerhultsbacken?

Engström skrev:
> Leo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns en lista här: "placeringslistan"
> >
> > Jag tror jag hörde sub10 gängets glada
> tillrop
> > när vi passerade er, var det någon som ropade
> > Leo eller heja happy? :-)
> >
> > /Leo
>
>
> Det var ett gäng från Sub10 som vrålade. :) Ni
> passerade oss väl i Fagerhultsbacken?

Ja, det var ett mindre motlut där minns jag. Jag ropade att vi höll 40 i snitt, vilket stämde nästan. :-) I Fagerhult låg vi på ca 39 i snitt, sen gick utför och i mål var snittet nere på 37km/h.

/Leo

Min nionde runda och den klart bästa ur alla aspekter.
(Ja, det har varit värre vind!)

Jag tyckte sub10 höll ihop ganska bra efter förhållandena,
och det var gott humör hela vägen. Vi var väl hela gruppen
tillsammans till Ödeshög och det gick såklart inte alls att köra
tvåled, men enkelled gick bra trots den massiva mängden cyklister.

Det tog en stund innan jag insåg att vi var bara halva gruppen,
men det gick undan som det brukar köra med buskörning i backarna ner
mot Jönköping. Noterade att vi blev omkörda av sub8/9-åkare i Fagerhultsbacken.

Tror vi tog bara 4 timmar på oss att nå Fagerhult och vi låg som
bäst ca 20 min före tidtabellen vilket var imponerande. Kylan gjorde
att vattnet räckte fint.

Efter Fagerhult var vi en effektiv klunga på 5-10 pers som öste på
upp till nordligaste punkten, men där tappade vi varandra
och då kom den riktiga motvinden med full kraft.

Gissar att det blåste minst 10 kanske uppåt 15 m/s att döma av hur träden såg ut,
och då går det inte fort när man är ensam! Började där förlika mig med
tanken på att jag inte skulle klara sub10, särskilt när jag passerade
20 km-skylten med 30 min kvar och tänkte "jahapp, bara att steka på i 40 km/h
ensam med 28 mil i benen så går det". Eller hur?

Hade lite tur och fick hjul på en grupp norrmän som öste på i över 40
och hamnade till slut bara 3 minuter utanför 10 timmarsgränsen,
och min bästa tid.

Det värmde också när min tävlingsorienterade granne sms:ade sin tid 10:09
som sin personbästa och jag svarade med "10:03 :)".

Tack alla trevliga, viljestarka och åkstarka happyiter som bidrog till
en så här fin Vätternrunda!

/Bjarne

[editerade stavfel]

Senast redigerad av en moderator:
Motvinden var grotesk på sina ställen. Jättestarkt av er som kom in sub10!

Ett tankelek med "om om hade varit": I Jönköping låg vi 23 minuter före tidtabellen. Säg att vi slagit av på takten lite och passerat Jönköping enligt plan. Hur pass mycket hade man orkat pressa de sista 10 milen när det blev jäääääätte tungt?

alterschwede skrev:
> Jag hängde med den främre Sub10-klungan till
> Jkpg, men kände att tempot var för högt, så
> jag släppte dem i Jkpg. Cyklade med lite annat
> folk, bl a en bandagerad snubbe. Var det
> Saltgurkan?

Det låter som om det var jag ;). Gratulerar till en bra tid, under 10h, starkt kört! Nästa år ska jag ta det lugnare i början, nu kroknade jag men slog iaf personligt rekord på sträckan 10 mil ;).

> Det kändes som om vi tappade folk hela vägen in
> till Motala. De sista milen körde jag och Thomas,
> efter Medevi orkade jag inte följa längre. Jag
> kroknade fullständigt. Å min gel med koffein
> hade jag tappat. :(
>
> Bortsett från de sista 4 milen var det riktigt
> kul! Jag skulle kunna tänka mig att göra det
> igen!
>
Bortsett från de sista 18 milen så var det ok skulle jag vilja säga ;).

> /Håkan

Tack för sällskapet i början av resan!

Jag blev lite nervös för tempot så jag stack. Vet av erfarenhet att jag måste vara nere i Jönköping på ca 3 timmar för att ha en chans att komma under tio timmar. Ändå är jag osäker på att jag tjänade nåt på att sticka så tidigt. Det blev mycket solokörning andra halvan i motvinden. Kom ändå i mål på 9:44 (trots ett skitstopp i Ölmstadstrakten) och det kändes helt ok med tanke på blåsten. Jag tycker det låter som om alla har kört starkt och om förutsättningarna varit som förra året hade nog dom flesta i gänget kommit under tio timmar.

Håll hjulen rullande!
Anders

Jag körde med spårvägsmotionärernas sub 11. Vi var ett gäng som inte var helt jämnstarka, dessutom kom det folk vid starten som var kompisar med en annan Spårvägare. de undrade om de fick köra med oss vilket nog egentligen var ganska dumt av olika anledningar. Men när vi hade tappat bort dem så var vi så ojämnt starka att jag fick dra ganska mycket för att försöka hålla oss innanför ramarna. När vi var inne i skogen på de sista milen så sa mina kompisar att de var helt slut, jag fick fria händer att försöka komma under 11 själv, så jag startade kampen mot vinden och tempokörde en cykel som - när jag kom ut på stora vägen - periodvis knappt ville vara kvar på vägbanan på grund av vindbyarna. Det fanns heller inte någon att samåka med då de flesta var helt slut, en märklig upplevelse att för en gångs skull ha behållit så mycket kraft att man kunde cykla om hundratals cyklister. När någon skrek i en av de sista rondellerna strax innan mål att det var 2 kilometer kvar så förstod jag att jag skulle misslyckas. Kom in på retliga 11:01...

Men hela tiden hade vi haft det mycket trevligt och njutit ordentligt av själva cyklingen och den sociala samvaron i gruppen, något som har ett värde i sig!

Nu är jag hemma i Umeå efter att jag och Ref kört våra 80 mil.

Jag tog mig runt på 9.54 vilket var 20 minuter långsammare än i fjol. Dock blev jag inte i närheten så trött som jag blev i fjol och placeringen enligt listan var bättre i år. Jag kände mig rätt stark hela vägen och hade ingen ordentlig svacka. Sista två milen var jag dock något för trött för att orka stå på allt för mycket i motvinden. Det var då riktigt skönt att större delen av tiden ligga bakom glitch som var väldigt stark sista biten.

Ett ögonblick trodde jag att rundan skulle ta slut innan Gränna där Lars och Ref kraschade. Jag var väldigt nära att själv bli inblandad. Jag åkte med låsta hjul en bra bit och lyckades precis undvika kraschen. Skönt att läsa att det gick relativt bra för Lars. Ref klarade sig helt oskadd. Han landade mjukt i diket några decimeter från ett träd och kunde kliva upp och fortsätta utan problem.

Om jag kör nästa år blir målet att komma under 9.30 eller kanske till och med 9 timmar :-)

//Jocke

Fantastiskt, Peter Jihde nämnde något om Vätternrundan på Sportspegeln, han pratade säkert 7 sekunder om detta, mest om att han själv slagit sin farsas tid och att Bernt Johansson cyklat snabbt. I övrigt pratades det mest fotboll och de hade ett särskilt djupgående reportage om div4-laget Moheda IF.

Lite underliga prioriteringar kan tyckas. Å ena sidan är ju VR bara ett motionslopp (med endast 15000 deltagare) utan vinnare (eller bara vinnare) men man kan ju tycka att de istället för att sända ett hyfsat ointressant reportage om korplaget Moheda varit mer spännande att göra en road review när han cyklade ihop med Renata Chlumska runt Vättern ;).

Jag var en av de två som kraschade just innan Gränna. Skulle tro att det var två eller tre cyklister mellan mig och Lars och när han åkte ner i backen så började alla att bromsa. Enda hållet jag kunde vika åt var ut mot högra vägrenen. Hans cykel kom glidandes på asfalten mitt framför mig och kraschen var ett faktum. Jag körde rakt över ett hjul på hans cykel och gjorde en over the bar ut i diket och landade ungefär i positionen framstupa sidoläge precis framför ett träd, helt oskadd. Cykeln klarade sig också. Senare under rundan och så här efteråt kom känslan att det där kunde gått riktigt illa, särskilt när man såg hur det gick för alla andra som kraschat och låg utspridda här och var ner till Jönköping. Otäckt.

Hoppas att det gick bra för dig Lars! Se över dina hjul eftersom jag körde över något av dem när cykeln gled på asfalten, det kan ju blivit en skada på någon eker.

En bit efter kraschen upptäckte jag att jag tappat en av mina flaskor som antagligen låg kvar i diket. Som tur var skänkte en cyklist som jag inte vet namnet på från Motala AIF en av sina flaskor till mig. Stort tack till dig, du räddade min dag! Väldigt osjälviskt och snällt av dig!

Vad gäller sub 10 så missade jag med 11 minuter, men det gjorde inte så mycket. Jag är nöjd ändå, särskilt eftersom jag var grymt trött några mil någonstans mellan Fagerhult och Hammarsundet. Fick köra sista fyra milen själv då jag tappat Jocke, Glitch, bng och Engström. Tack för sällskapet från Boviken grabbar! Och tack alla andra för en trevlig, men jobbig, dag!

Hur mycket käkade och drack ni under loppet? Jag har enligt mina noggranna minnesanteckningar inmundigt följande: 4 bars, 3 st Enervitene ( dubbelportioner gel typ) 2 bullar, 2 kaffe, 2 bitar saltgurka, 1,5 liter sportdruck, 3 liter vatten, 6 stycken såna salt-mineraltabeletter. Lite för lite vätska blev det nog. Hade ont i magen sista 100 km, pga Enervits sportdryck? Suveränt med liten vätskerygga och liten ramväska med krubb. Och fan va segt det var på natten/morgonen trots farten, piggnade nog inte till förränn när vi passerade olycksplatsen i Grännatrakten. Läskiga vurpor.

Tryckte i mig 3 bars, 5 enervit gel, 3 enervit liquid, 5 GT tabletter och 4 flaskor Vitargo. Vår lilla grupp (4 kvar i mål, kom in på 9:46) körde 3 korta stopp för att fylla på vätska. Dom var tänkta till 5 min men blev väl snarare 7 min och ett på 10 pga lite strul med kläder. Kände iaf att jag fick i mig tillräckligt med energi. Hade bra med tryck i benen sista 10 milen.
/Staffan

9 bars och 4 flaskor sportdryck blev det för mig samt ungefär 3 liter vatten. Åt en halv bar i halvtimmen. Funkade bra.

//Jocke

7 enegibar, 1 bulle, 1 mugg blåbärssoppa, 4 liter vatten fick jag i mig. Fick en tid på 9:58. Jag cyklade med Hofvets master 10 grupp. Vi lyckades att hålla klungan intakt utan att släppa in någon. Det krävs att någon i gruppen ligger längst bak och informerar utomstående att det inte är tillåtet att hjälpa till att dra men gärna får ligga bakom. Vi hade en jättesvans bakom oss vid Karlsborg där hoppade de flesta av. Nästa år är jag sugen på Happy sub 9.

Jaha, förutom mitt rekordstopp i Gränna där jag gick lös på lasagne o mackor, så gjorde jag av med ca 4 liter vatten + 4 resorbtabetter, 3.5 bar, en gel, en 75 cl flaska sportdryck, en halv banan och en bit saltgurka.

Jag blev också en sub10a på 9:40 med nästan 25 minuter paus, fast jag hade inga förväntningar på rundan. Körde med ett par klubbkompisar som tvingat på mig en startplats efter att en av killarna hoppat av, lite annat än förra årets 8:16 då jag körde med happyklungan. Kännde mig fräsch i kroppen hela vägen utom när det var tre mil kvar, men det gick över efter att jag legat bakom och vilat lite. Låg först och drog långa bitar förutom ett tag då vi låg med bakom ett par norrmän som körde på rätt så bra (förmodligen körde de för sub9), vi tappade norrmännen vid en vätskekontroll där både dom och vi stannade. Men såhär efteråt var det nog bäst så för ett tag senare kom vi ikapp och en av dem hade vurpat(antagligen hade de krokat i varandra för det var ingen annan där), och med lite otur så kunde man själv blivit meddragen. Kan i alla fall konstatera att det var mycket lugnare på vägarna när man startade på kvällen och gick i mål på morgonen än vad det var att köra på dagen, både mindre cyklister och mindre bilar känndes det som. Kom hem från ett lungt entimmas pass för att köra ur lite seghet i benen för en liten stund sedan, det blev lite sent eftersom jag väntade på att vägarna skulle torka efter regnet. Det känndes bra att kunna köra dagen efter utan andra krämpor än att det var lite smått obekvämt att sitta på sadeln. Ska jag köra fler rundor blir det nog i sånt här lagom tempo för att få ett bra distanspass och inte blåköra för att komma in under åtta timmar.

Edit: justja jag åt 3 bars, 5 gel, 3 vetebullar, 2 saltgurkebitar och drack ~5liter sportdryck

Ref skrev:
> Jag var en av de två som kraschade just innan
> Gränna.

Var det vurpan som skedde några hundra meter innan det låg en medvetslös människa på vägens vänstra sida så att alla nästan fick stanna? I så fall låg jag precis bakom och hann precis förbi. I annat fall var det minst tre läbbiga vurpor strax före Gränna. Det kanske vilar nån förbannelse över platsen?

Så där nu har man tagit sig runt denna där sjön som alla pratar om för första gången. Jag hade rätt bra med mil i kroppen men ingen aning om vad som väntade. Hade lovat omgivningen att klara det på elva timmar ungefär.

Jag och mina tre medryttare hade ordnat dålig starttid statistiskt sett, kl 23.38, men vi tänkte att det blir nog bra ändå.

Vid 18-tiden satt vi fortfarande och laddade med chips, starköl och tyska korvar. Alla som varmkörde och åt energirika saker tittade vi mest storögt på.

Sov en dryg timme innan vi gled ner till starten där vi märkte att natten nog skulle bli kall med bara arm- och benvärmare, korta byxor, kort tröja och vindväst. Nåja det var ju bestämt så sedan två veckor så det skulle hållas.

Vi initierade en klunga som växte på sig ända ner till Gränna där jag tappade bort två av mina medryttare i mörkret när vi snabbfikade och småmekade. Jag och min andra kollega körde som ett par fram till Hjo utan att hitta någon vettig klunga att glida med. Vi lekte oss upp för branten men njöt mindre av den långa sega backen.

I Hjo träffade vi de två saknade vännerna och körde vidare som fyra i den iskalla natten. En av oss körde handsklös och jag var inte avundsjuk på hans lilafärgade händer.

Vår lilla klunga decimerades till 3 st efter någon mil och vi höll sedan ihop till Hammarsundet med diverse småstopp. Vi fick förluta oss mycket på varandra då det var ont om klungor som körde i vår takt. Mycket omkörningar blev det.

Efter Hammarsundet var vi i helt olika form och det blev egokörning för min del då jag insåg att kl var 10.00 med 2 mil kvar. Rätt tight att klara 11 timmar mao. Jag la mig bakom två snabba norrmän som drog mig in i mål på elva timmar blankt. Mission accomplished.

Tråkigt att köra i mörker, tråkigt efter Karlsborg till Hammarsundet, tråkigt med tysk följebil i 20 km/h i mörkret.

Kul från Gränna till Jönköping, kul med pavé, kul att jag inte såg några krascher, kul att jag höll tiden.

Start: 23:38
Jönköping: 03:06
Hjo: 05:46
Medevi: 09:56
Mål: 10:38

Anders H skrev:
> Ref skrev:
> -----
> > Jag var en av de två som kraschade just innan
> > Gränna.
>
> Var det vurpan som skedde några hundra meter
> innan det låg en medvetslös människa på
> vägens vänstra sida så att alla nästan fick
> stanna? I så fall låg jag precis bakom och hann
> precis förbi. I annat fall var det minst tre
> läbbiga vurpor strax före Gränna. Det kanske
> vilar nån förbannelse över platsen?

Jag kom inte ihåg i vilken ordning alla dessa vurpor skedde, men enligt träningsfilen från min polarklocka kan jag se att det var efter exakt 73,7 km, dvs knappt en mil före Gränna. Då var min hastighet nere på 0 km/h.

Ref skrev:
> Anders H skrev:
> -----
> > Ref skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag var en av de två som kraschade just
> innan
> > > Gränna.
> >
> > Var det vurpan som skedde några hundra meter
> > innan det låg en medvetslös människa på
> > vägens vänstra sida så att alla nästan fick
> > stanna? I så fall låg jag precis bakom och
> hann
> > precis förbi. I annat fall var det minst tre
> > läbbiga vurpor strax före Gränna. Det kanske
> > vilar nån förbannelse över platsen?
>
>
> Jag kom inte ihåg i vilken ordning alla dessa
> vurpor skedde, men enligt träningsfilen från min
> polarklocka kan jag se att det var efter exakt
> 73,7 km, dvs knappt en mil före Gränna. Då var
> min hastighet nere på 0 km/h.

Ja det var där just innan alla nästan fick stanna.

//Jocke

Jag glömde tacka för den positiva stämningen som var i happy10-klungan så länge jag var med. Jag var på gott humör hela varvet efter det. Tack för sällskapet så länge det varade!

Jag har funderat lite på hur man kan hålla ihop klungen bättre. Ska man ha en som ligger hela tiden på pos 4-5 i klungan som påpekar för de som drar upp tempot för fort eller inte skiftar i tid? Borde egentligen klaras av på träningsrundor innan, tycker jag. En del var pigga på att hänga på de som körde snabbare än vi planerat, vilket inte alla orkade med. Här handlar det om att tro på klungen och vilja vara med och jobba för att den ska bli bra (det som Leo kallar lojalitet). Det var svårt att veta vilka som var med i klungen, vissa lappar satt så de var svårlästa, andra hade ingen(?). Det var svårt för utomstående att se att vi var ett gäng också. Ett gäng som hette Cykellistan hade en orange banderoll på ryggen/rumpan, en billigare lösning än enhetliga cykelströjor.
Andra reflektioner och ideer?

Jag såg en person som låg livlös i framåtstupa bredvid en VR-vårdare strax innan Gränna, tror han tillhörde ett utländskt gäng (tyskar?). Det stod inget om det i Corren i morse. Stod inget om alla olyckor alls, förutom en tandem som kört på en funktionär och smitit. Funktionären har brutit lårbenet.

Jahapp, då har man klarnat till i skallen någorlunda efter detta lilla äventyr. Börjar med att tacka KitzBlitz, Superape och Evosmos för det trevliga resesällskapet och sist men inte minst Jerry som blev min räddare i nöden när det visade sig att jag lyckats få två punkade slangar under däcksbytet på kvällen innan.

Det började bra med att jag upptäckte att mitt bakdäck som vid tidigare granskning sett helt okej ut hade spruckit i sidorna på minst 5 ställen. Bara att kassera och köpa nya däck. Fick till slut tag på ett par Pro2 Race då jag vägrade Conti igen. Smackade på de och konstaterar direkt att slangen bak läcker. Bara att slänga in reserven då. Sen pysslade vi med annat och när det så var läggdags vid 21 tiden skulle jag bara kolla till hojen och sätta på klibban bara för att upptäcka att framdäcket var platt. Nu började det blir ont om slangreserver men lyckligtvis var Jerry lite mer pessimistisk och hade köpt mig sig ett gäng. Stort tack!

Sen blev det ner i sporthallens mörker bara för att konstatera att 'farsorna' (evosmos & Kitzblitz) nog får för lite sömn hemma. De låg och trynade med små leenden på läpparna medan jag själv brottades med min sömlöshet största delen av natten. Somnade till ett par gånger men bara kortare stunder.
När jag väl lyckats slafa till ordentligt ringde klockan så klart.
Frukost intogs, paltorna drogs på och gänget rullade mot startplatsen där vi hittade övriga Sub-10:or.
Det började bra även om det var lite kallt. Tempot låg snart rätt och klungan verkade samlad. Efter någon timme började solen sakta krypa fram också vilket kändes riktigt gosigt. Superape kände av blåsan och drog iväg för att ta ett snabtt stopp. Jag själv började känna av trycket rejält också men tänkte att det skulle nog straffa sig rejält att sen försöka komma ikapp. Mycket riktigt hade karln knappt fått snabeln i handen innan vi dundrade om. Lyckligtvis kom han ikapp rätt snabbt ändå medan jag fick vara pissnödig ända in till Gränna.

Många vurpor som sagt var vilket kändes lite läskigt för en förstagångsåkare. Vid ett ställe passerade vi en herre med ansiktet i asfalten framför en ambulans. Mannen hade en grönaktig tröja likt KitzBlitz så jag trodde för en sekund det var han men sen såg jag att gubben hade grått och inte rött hår ;) och kunde pusta ut igen. (även om obehaget satt kvar länge).
Milen rullade på och klungan splittrades rätt fort i två mindre grupper. Ena gänget låg längre fram tillsammans med några andra grupperingar medan jag valde att droppa bakåt till gänget som körde lite mer 'planenligt'. Ville inte ta ut mig mer än nödvändigt så här i början på loppet. Titt som tätt växte klungan igen för att några km senare falla i bitar igen. Väl framme i Fagerhult var det ett väldigt splittrat gäng som kom in. Någonstans i depån blev förvirringen också total. Tokmycket folk gjorde att jag snabbt tappat bort alla jag kom in med. Hade dessutom haft kramp i magen de sista milen (skyller på Enervits sura sportdryck) så jag hade fullt upp med att försöka vålda i mig en fralla för att få lite ro på kistan. Jag träffade Engström i myllret som sa att vi skulle samlas vid utgången. Sagt och gjort men väl där konstaterade jag att här saknades det folk. Vi väntade en stund men sen drev klungführern Thomas på att vi skulle vidare så depån lämnades bakom oss.

Efter Fagerhult kände jag mig riktigt manglad, vindarna började bli riktigt jobbiga, häcken domnade och magen värkte. Det enda jag kunde tänka på var hur jäkla långt det var till Boviken och hur många timmar det skulle ta dit. Sånt får inte direkt tiden att gå snabbare heller. Efter ett tag drog Thomas med några andra vidare medan bng, jag och några till fortsatte i vårt tempo. Milen flöt på och när vi väl kom fram till Boviken kände jag mig hyfsat knäckt. Bara några få gubbar kvar, rysliga vindar och en värkande häck var ju allt annat än lysande prognoser. I depån bestäm vid att vi skulle ta det lite lugnt och bara försöka vila så mycket det går. Engström, bng och jag satt oss ner på gräsplätten och ett varmt välbehag infann sig. Vi käkade lite, jag drack en kopp kaffe, bng bjöd på sina hembakade powerbars (snyggt jobbat) och stämningen var rätt så mysig. Vi glömde helt enkelt bort tidspressen för en stund och jag tänkte nu struntar jag i det här och tar det soft sista biten.

Jocke och Klas såg oss och kom förbi. Vi snackade med oss de då vi tyckte att förstärkning var på plats och 5-mannaklungan rullade vidare mot Hammarsund. Jocke mumlade nåt om att det skulle bli medvind när vi vände vid sundet vilket fick mig att skina upp ända fram tills att vi faktiskt vände och följande hände.
Vinden blev värre än någonsin. Engström fick problem med sin drivlina. Klas fick problem med någonting. bng försvann i myllret av folk bakom oss. Vi tog det lugnt uppför och höll utkik bakåt men såg inte till någon av de längre. Någonstans där hittade vi Superape som anslöt sig till oss. Efter några minuter drog vi på tempot igen då vi insåg att de andra inte skulle ansluta. Nu var det inte långt kvar så jag mosade i mig mina sista gel och satte snurr på benen. Superape kände sig sliten och släppte till slut (bara för att sen få en nytändning och plocka hem sub 10 i alla fall).
Då var det bara jag och Jocke kvar då. Kände mig rätt stark även om det nu mest bara var vilja. Drog så gott det gick och lyckades hålla tempot rätt bra trots vinden. Fick med oss en äldre herre på vår rulle men när jag frågade om han kunde hjälpa till med farthållningen skakade han bara på huvudet. De sista km rullade på rätt bra och nu ville jag bara hem. 9:54 kom Jocke och jag till slut över mållinjen trötta men nöjda. Hittade Kitzblitz vid maten och snart kom även ett helt gäng andra happysar. Sen blev det öl och burgare på Hugos (evosmos som körde fick snällt gå lägga sig tidigare) och när vi kom tillbaka till sporthallen var det bara att konstatera att sovsäckarna såg rätt inbjudande ut. Vi slocknade rätt fort och jag lyckades tom. sova på riktigt. Runt tre-snåret blev jag väckt, det var tydligen dags att rulle hemåt. Givetvis ösregnade det och var snorkallt vilket gjorde bilpackningen till en fröjd.

Bilresan hem var riktigt seg men ett stopp i Nyköpingsbro lyckades muntra upp oss rätt bra. Strax efter 7 trillade jag in hemma, slängde av mig väskorna och dunsade ner i sängen. Sen var det komasömn till klockan 13.

Nu sitter man på jobbet igen och det känns som det där med Vättern aldrig ägt rum, cyklade vi verkligen runt den där jäkla sjön eller var det bara en fantasi?

/C

Glitch: Kedjan hoppade av i svängen ut på stora vägen, precis innan Hammarsundet när det vände söderut igen. Sen såg jag inte er förrän i målet. Efter jag tappade er var min motivation i botten men jag tänkte "skit samma", stannade i depån vid Hammarsundet och tryckte i mig två muggar blåbärssoppa. Sen trampade jag in och trivdes ganska bra de sista milen trots allt.

/Klas

Enl. den inofficiella resultatlistan så var det 14905 som kom i mål, 2711 DNF å 2708 DNS. Hittar inga uppgifter på antalet anmälda på VRs hemsa, men antalet som kom i mål var 14954 å DNF var 719, en viss osäkerhet finns alltså i listan.

Jag sorterade listan på starttid 03.50 å måste erkänna att jag inte kände igen sååå många namn, dessa har jag koll på Cykelstina, hennes bättre hälft (varför kallas han alltid så?), glitch, SuperApe, bng, Vitamin, Patricia, Engström, Ref, Kitzblitz, Jerry åsså Hans E (vars Happy-namn jag inte har koll på), samt möjligen Anders H startade du med oss? Saltgurkan, sral, evosmos (och vem var Fredrikshofaren som var med mig å Thomas så länge?)) osv, saknar jag de riktiga namnen på. Har ni lust, så skicka ett meddelande (eller skriv ert namn i forumet), så filtrerar jag ut Sub10s resultat å ställer det till förfogande.

/Håkan

alterschwede skrev:
Anders H startade du med oss?

Jajamänsan. Se kommentar ovan.

Härligt att läsa allt eftersnack! Det är så att man blir sugen på en tur snart igen.

För att lättare hålla ihop och signalera till andra att man hör ihop är såklart
det bästa att bära klubbtröja. Lapparna vi hade var bra, men flera hade monterat
dem för helikopteridentifiering, och därmed svåra att läsa för bakomvarande.

Första gången för mig att köra med få stopp, och det gick bättre än jag trodde.
Sista 10 milen sliter en del på kroppen, och värre om man inte stannar och mjukar upp lite.
Kände mig såklart trött efteråt, men efter omständigheterna mycket bra. Lite stel i nacken
och lite ont i ena knät, men det är borta nu.

Enligt Polaren snittade jag bara ca 75% av maxpuls, (dock inte i motvinden!)
och brände bara 640 kcal/h. (Intressant att jämföra Lida Loop som kostade 860 kcal/h)
Energin kom från 3 hembakta bullar, maltodextrin + vatten, Enervit, och 5 hemkörda powerbars.

Tillsammans med några andra Vätterncyklister jag bodde ihop med slukades ett seriöst lass
med godsaker från grillen: Lammrack, spanska korvar och annat smaskens.
Det satt fint med feta och salta saker efter sliskigheterna under loppet!
Jag somnade med ett halvt glas vin kvar i glaset och ett antal i kroppen...

/B

alterschwede skrev:
> hennes bättre hälft (varför kallas han alltid så?),

Jag kallade honom så i början av planeringen. Jag trodde att han skulle engagera sig själv i tråden och hitta på ett bättre nick till sig, men det gjorde han inte.
Kom och tänka på när jag föreslog sub10 i höstas, han tyckte att jag var fullständigt från vettet. Jag sade att du klarar det, men att jag ligger på gränsen. Han tvivlade och muttrade om stolleprov. :)
Mina snälla arbetskamrater har gett mig en påse bullar att fira med idag.
F.ö. är det fullkomligt omöjligt att cykla 30 mil på en dag, det hävdar jag fortfarande. Allt det här är på låtsas. :)

glitch skrev:
> Jocke mumlade nåt
> om att det skulle bli medvind när vi vände vid
> sundet vilket fick mig att skina upp ända fram
> tills att vi faktiskt vände och följande
> hände.
> Vinden blev värre än någonsin.
>
> /C

Jag vet inte riktigt hur jag tänkte där. Det var nog en blandning av allmän förvirring pga av trötthet samt önsketänkande. Skönt för mig att du var så stark på slutet.

//Jocke

cykelstina skrev:

> Mina snälla arbetskamrater har gett mig en påse
> bullar att fira med idag.

Åhh jag verkligen MÅSTE byta jobb. Mina snälla kollegor (som troligtvis inte ens kan stava till träning) har knappt frågat och när jag stolt presenterade mitt resultat sa de bara jaha, vad cyklade han som vann på då?

Istället för bullar fick jag en rejäl rapport på skrivbordet som ska bli klar innan torsdagen förtusatt att jag inte vill jobba över hela midsommarhelgen. =/

Jag hade stora problem i motvinden den sista biten. Vi fick med oss några till bitvis låg nån framme och drog 10-15 min (kändes det som), jag var slut och orkade nätt å jämt följa. Efter Medevi tog klungan fart uppe på ett backkrön och susade nerför en backe. Jag orkade inte haka på, utan släppte. Segade mig långsamt in mot Motala. Nån frågade om jag visste hur långt det var kvar, "ca 15-20 min" svarade jag. Han tebax " Nänä, det är åtminstone mer än 10 km", 5 min senare passerade vi 10 km-skylten... När jag körde förbi startområdet började det kännas bra. Snackade med nån och vi tyckte båda att var jävligt duktiga som klarat av VR. När jag sen svängde ner mot Vättern, var jag så nöjd, så lättad, så glad. Fy fan va skönt! VR-premiären fixad och det under 10 tim, trots att jag inte tränat så mycket som jag räknat med.

Anledningen till min genomklappning var (förutom att jag hade 260 km i benen...) att jag druckit alldeles för lite från Boviken och in till mål, bara en halv flaska! Skärpning med drickat nästa gång, alltså!

/Håkan

Som flerfaldig vätterntomte stormade chefen glatt in på rummet i morse och ville absolut höra allt om loppet. Fast han hade fått för sig att det var medvind. När jag berättade om min dumma pisspaus och sid-/motvinden som gjorde att cykelflaskorna blåste ur händerna såg han nöjd ut.

Förresten mår kroppen bra i dag, men benen var sega i morse. Dock var det betydligt färre pendlarsvetton ute!

pendling var herligt idag! Kan inte vänta tills hemvägen! Förmodligen några vilsna endorphiner från lördags som fortfarande cirkulerar runt i kroppen.

Klart man cyklade till jobbet idag, 3,5 mil med racern.
Men bara för att ifall någon på jobbet frågar.... ;-)
typ "höhö men idag cykla du inte eller?"

Senast ändrad:
bng skrev:

> Enligt Polaren snittade jag bara ca 75% av
> maxpuls, (dock inte i motvinden!)
> och brände bara 640 kcal/h. (Intressant att
> jämföra Lida Loop som kostade 860 kcal/h)
> Energin kom från 3 hembakta bullar, maltodextrin
> + vatten, Enervit, och 5 hemkörda powerbars.
>
> /B

Jag snittade 77% av maxpuls enligt min Sigma. Dock är min maxpuls inte 'testad' utan bara framräknad enligt formel så jag vet inte hur tillförlitligt det är. Brännde strax under 8000 kalorier.
I form av mat tryckte jag i mig
1x enervit liquid gel
3x powerbar gel
4 eller fem hela bars plus en 1/3-bar som jag tappade när jag skulle lägga den i fickan. Trodde den var i fickan men den var bara under nummerlappen.
4x Enervit-tabletter
3.5x 75cl sportdryck plus ca. 3l rent vatten.
2x fralla
1x kaffe

Barsen mumsade jag under första halvan av loppet, hade sen svårt att få i mig pga. kramper i magen samt totalt osug. Gelen räddade mig nog där ett par gånger. De sista två tryckte jag efter Hammarsundet för att lyckas hålla ångan uppe hela vägen :-)

/C

bng skrev:
> Helt klart för lite kanelbullar där, glitch.

Den biten kan jag tänka mig kompensera för på nästa happy-ride. Tycker det vankas hellas-handen eller något liknande snart :)

"Plush full suspended ride" Mölnbo - Järna (bullar) - Södertälje,
eller lvg-slinga med stopp i Rosenhill (även där med bullar)
eller både och

Nu har jag hunnit smällta det hela tror jag, fast jag måste nog görat igen för att vara riktigt säker:-D

Helhetsintrycket är mycket positivt trots motvinden på västra sidan.
Inser nu att jag cyklade över min förmåga fram till Jönköping (men det gick ju så lätt och skoj var det) där det plötsligt blev besvärligt i uppförsbackarna och jag måste släppa klungan.

+ Bra stämning hela vägen.
+ Jag hade jättekul fram till Jönköping, sedan blev det kämpigt i motvinden.
+ Thomas hjälpte till väldigt mycket genom att säga till när man låg och drog för länge, tack för detta.
- De många krascherna innan Jönköping
- Det blev väldigt trångt ibland när snabbklungorna kom ikapp.
- En del snabba cyklister skar in framför hjulet på en lite väl snävt för att det skulle kännas bra tycker jag.
+ Nedförsbackarna innan Jönköping, vilken kick alltså:-D
- Jag åt och drack för lite innan Jönköping
+ Tyckte det fungerade bra med signaleringen i klungan fram tills jag tappade den.
- Svårt att få kontakt med dem som låg efter klungan efter att jag tappat.
+ Jag struntade i Fagerhultsdepån eftersom jag redan var avhängd och satsade på att cykla i mitt eget tempo (höll ungefär 27 - 30 fram till Boviken) tills jag var tvungen att fylla vatten. Därefter sjönk farten betydligt och jag började lida svårt av uppförbackarna och motvinden.
- Jag förstod inte att jag behövde tvinga i mig alla bars och elände föränns det var för sent:-(
+ Spontan klungan med två tjejer och en kille som började fungera rätt bra och vi kunde ligga i 29 - 30 ungefär och turas om med förningarna. Tyvärr fick jag "illusions of grandiour" när KitzBlitz & Co cyklade förbi och jag försökte hänga på dem istället.
- Att ligga ensam och dra i 27 - 28 km/h och ingen vill/orkar byta av.
- sportdryck som man blir sur i magen av
+ vatten är bäst
- kapsylerna till gelpåsarna som ska vara så förbållt svåra att skruva av.
+ Gel med vaniljsmak och koffein is-da-shit!
- bars i olika former (har väl inte hittat rätt ännu).
+ Tabletterna mot kramp vad dem nu heter
+ Att komma i mål:-D
- Lite köbildning innan man kom fram till sista tidskontrollen i målet, så vamoz, skynda, hurry, schnell, permezzo, allez ... rör på fötterna då mina damer och herrar.
+ Att träffa på Stina och Thomas efter målgång. Jag satte mig så tillrätta på överenskommen mötesplats och åt förnöjt min pastasallad och drack min öl och somnade tvärt, sorry. Hade varit trevligt att snacka lite efter loppet.
+ Duscha och sätta på sig _rena_ kläder!
+ Mer mat och några öl tillsammans med evosmos, kitzblitz, SuperApe & Glitch på Hugo.
+ Att få sova och äta en lång frukost innan jag satte mig i bilen och lämnade Motala.
- Ett litet minus att inte klara sub10 men som jag kom på efteråt så gick jag in i det här från början med ambitionen att försöka klara sub11 så jag är ganska nöjd med hur det utvecklade sig ändå.
+ Hade aldrig några känningar av kramp och bara lite ont i axlar, armar, händer, nacke och ... röv!
- Däremot var jag väldigt matt fr o m Boviken och ända in i mål, men det är väl bara ett bevis för att jag inte skötte mat och dryck som jag skulle, och gjorde taktiska misstag när jag cyklade på för hårt fram till Jönköping och sedan försökte hänga på Kitzblitz (i delar av sub9 klungan?) efter Fagerhult.
- Jag verkar ha glömt min blå-vita cykeltröja i sporthallen i Motala som har sommarstängt fr o m idag:-(

Några övriga reflektioner som jag varken tycker är negativa eller positiva:

* Man måste ha örnkoll framåt hela tiden, jag doppade huvudet lite ner mot styret några ögonblick för att vila nacken lite och vips när jag tittade upp igen så hade en långsammare cyklist vinglat ut lite från högerkanten och hade sitt bakhjul ca 3 dm framför mitt framhjul. Jag bromsade lite för tvärt för att det skulle kännas bra, men hade som tur var inga bakom mig just då.
* Tror att vi hade tjänat på att gradera in oss i två klungor; en runt10 och en sub10. det är nog iofs svårt när vi inte haft tillfälle att träna tillsammans innan, men kanske lite lättare nu när vi cyklat tillsammans en VR?

:
Snart så är det VR (det är liksom inte här refrängen börjar men det är: "Snart så är det fredag")
då försöker vi igen!
Livet är en fest,
håll med om det
folk å fä
å om livet e pest
cykla värmer bäst
:

EDIT: Ett stort super minus till trängseln med övrig motorfordonstrafik under sista etappen vissa vägar. Körde om en lastbil på insidan som vinglade lite utåt åt dikeskanten, det var riktigt otäckt några ögonblick. Sedan drog jag ett gäng bilar på samma sätt bara så att dem kunde köra om mig i nästa uppförsbacke och så höll det på. I Dalarna dirrigerar dem om trafiken när det är Vasaloppsveckan. Borde väl inte vara någon omöjlighet för VR heller kanske? Behövs nog inte på alla sträckor men vissa smala sträckor utan vägren borde ju gå att leda om trafiken runt, lr?

Bra funderingar Jerry. Håller med så här i efterhand med om att vi från start borde ha delat i två grupper. Trodde vi skulle kunna göra det under resans gång. Jar tror också det vore bra om fler hade kört mer ihop, så vi lärde känna varann bättre. Då hade fler av oss till att börja med kännt igen varandra i trikådressarna. Min vår blev inte alls som planerat, jag är glad att jag fick till några lopp alls innan VR.

Jag har precis kommit in från en 2,5-milsrunda i lugn takt. Jag tittade på svalorna, molnen, ormvråken tjoade och jag skrämde upp en räv som mumsade kadaver på vägen. 300 meter hemifrån hörde jag det metalliska katjong-pling-pling-pling från bakdäcket, en eker small. Det var bra att den höll ända tills idag :)

Tillbaka
Topp