Nu har jag hunnit smällta det hela tror jag, fast jag måste nog görat igen för att vara riktigt säker:-D
Helhetsintrycket är mycket positivt trots motvinden på västra sidan.
Inser nu att jag cyklade över min förmåga fram till Jönköping (men det gick ju så lätt och skoj var det) där det plötsligt blev besvärligt i uppförsbackarna och jag måste släppa klungan.
+ Bra stämning hela vägen.
+ Jag hade jättekul fram till Jönköping, sedan blev det kämpigt i motvinden.
+ Thomas hjälpte till väldigt mycket genom att säga till när man låg och drog för länge, tack för detta.
- De många krascherna innan Jönköping
- Det blev väldigt trångt ibland när snabbklungorna kom ikapp.
- En del snabba cyklister skar in framför hjulet på en lite väl snävt för att det skulle kännas bra tycker jag.
+ Nedförsbackarna innan Jönköping, vilken kick alltså:-D
- Jag åt och drack för lite innan Jönköping
+ Tyckte det fungerade bra med signaleringen i klungan fram tills jag tappade den.
- Svårt att få kontakt med dem som låg efter klungan efter att jag tappat.
+ Jag struntade i Fagerhultsdepån eftersom jag redan var avhängd och satsade på att cykla i mitt eget tempo (höll ungefär 27 - 30 fram till Boviken) tills jag var tvungen att fylla vatten. Därefter sjönk farten betydligt och jag började lida svårt av uppförbackarna och motvinden.
- Jag förstod inte att jag behövde tvinga i mig alla bars och elände föränns det var för sent:-(
+ Spontan klungan med två tjejer och en kille som började fungera rätt bra och vi kunde ligga i 29 - 30 ungefär och turas om med förningarna. Tyvärr fick jag "illusions of grandiour" när KitzBlitz & Co cyklade förbi och jag försökte hänga på dem istället.
- Att ligga ensam och dra i 27 - 28 km/h och ingen vill/orkar byta av.
- sportdryck som man blir sur i magen av
+ vatten är bäst
- kapsylerna till gelpåsarna som ska vara så förbållt svåra att skruva av.
+ Gel med vaniljsmak och koffein is-da-shit!
- bars i olika former (har väl inte hittat rätt ännu).
+ Tabletterna mot kramp vad dem nu heter
+ Att komma i mål:-D
- Lite köbildning innan man kom fram till sista tidskontrollen i målet, så vamoz, skynda, hurry, schnell, permezzo, allez ... rör på fötterna då mina damer och herrar.
+ Att träffa på Stina och Thomas efter målgång. Jag satte mig så tillrätta på överenskommen mötesplats och åt förnöjt min pastasallad och drack min öl och somnade tvärt, sorry. Hade varit trevligt att snacka lite efter loppet.
+ Duscha och sätta på sig _rena_ kläder!
+ Mer mat och några öl tillsammans med evosmos, kitzblitz, SuperApe & Glitch på Hugo.
+ Att få sova och äta en lång frukost innan jag satte mig i bilen och lämnade Motala.
- Ett litet minus att inte klara sub10 men som jag kom på efteråt så gick jag in i det här från början med ambitionen att försöka klara sub11 så jag är ganska nöjd med hur det utvecklade sig ändå.
+ Hade aldrig några känningar av kramp och bara lite ont i axlar, armar, händer, nacke och ... röv!
- Däremot var jag väldigt matt fr o m Boviken och ända in i mål, men det är väl bara ett bevis för att jag inte skötte mat och dryck som jag skulle, och gjorde taktiska misstag när jag cyklade på för hårt fram till Jönköping och sedan försökte hänga på Kitzblitz (i delar av sub9 klungan?) efter Fagerhult.
- Jag verkar ha glömt min blå-vita cykeltröja i sporthallen i Motala som har sommarstängt fr o m idag:-(
Några övriga reflektioner som jag varken tycker är negativa eller positiva:
* Man måste ha örnkoll framåt hela tiden, jag doppade huvudet lite ner mot styret några ögonblick för att vila nacken lite och vips när jag tittade upp igen så hade en långsammare cyklist vinglat ut lite från högerkanten och hade sitt bakhjul ca 3 dm framför mitt framhjul. Jag bromsade lite för tvärt för att det skulle kännas bra, men hade som tur var inga bakom mig just då.
* Tror att vi hade tjänat på att gradera in oss i två klungor; en runt10 och en sub10. det är nog iofs svårt när vi inte haft tillfälle att träna tillsammans innan, men kanske lite lättare nu när vi cyklat tillsammans en VR?
:
Snart så är det VR (det är liksom inte här refrängen börjar men det är: "Snart så är det fredag")
då försöker vi igen!
Livet är en fest,
håll med om det
folk å fä
å om livet e pest
cykla värmer bäst
:
EDIT: Ett stort super minus till trängseln med övrig motorfordonstrafik under sista etappen vissa vägar. Körde om en lastbil på insidan som vinglade lite utåt åt dikeskanten, det var riktigt otäckt några ögonblick. Sedan drog jag ett gäng bilar på samma sätt bara så att dem kunde köra om mig i nästa uppförsbacke och så höll det på. I Dalarna dirrigerar dem om trafiken när det är Vasaloppsveckan. Borde väl inte vara någon omöjlighet för VR heller kanske? Behövs nog inte på alla sträckor men vissa smala sträckor utan vägren borde ju gå att leda om trafiken runt, lr?