Vättern sub10/11, planering och tips

Jag vill passa på att tacka cykelstina som fungerat jättebra som trådführer! Synd att gruppen inte höll så länge, trots de fina planerna. Jag hade bestämt mig för att följa gruppen hela vägen in i mål, oavsett tid, men gruppen hade ju redan upplösts i stora delar när jag kom i fatt dem efter min pisspaus. Men vi hjälptes åt när möttes på vägen iaf. :-)

benen var sega som burylslangar i morse mot jobbet, men på eftermiddagen kändes det som en vanlig mindre bra dag bara.

Grattis alla till fina tider och roliga upplevelser! Jag gick hemma med min nu ganska hyfsade men ännu inte fullvärdiga rygg, plus en liten fin dagisförkylning. Det grämde mig enormt att jag inte kunde vara med, och nästan som väntat vaknade jag spontant 03.46, såg på klockan och tänkte att om fyra minuter taxar de ut!
Eftersom det var jag som startade tråden en gång i tiden vill jag gärna reflektera lite över hur det hela blev:
Min tanke var från början att den som liksom jag tidigare hade presterat något i stil med 12 timmar skulle kunna köra lite bättre i en avspänd och lojal grupp som även skulle fungera efter Hjo, när ju många som jag annars hamnar på efterkälken och får soloköra sista biten. Genom att disponera krafterna klokt och ta hyggliga pauser skulle man hålla sig fräsch hela vägen. Tråden muterade däremot nästan omgående till en satsning för folk som nog är betydligt starkare cyklister än jag. Taktiken var genomtänkt, men visade sig också skör i verkligheten. Men än en gång heder åt alla inblandade, särskilt Cykelstina! Du verkar liten skamsen för din sluttid: för mig hade den varit en prestation!

Jag undrar ändå fortfarande: finns det inga tolvtimmarsåkare av min typ här på Happy, som skulle kunna haka på min idé inför något kommande VR?

Hej på er!
För mig gick det inte riktigt som tänkt. Direkt efter att motorcykeln hade släppt oss fick jag problem med växlarna. :( Och jag är inte direkt teknisk (eftersom det är min pojkvän som alltid mekar med min cykel), men jag får väl helt enkelt lära mig.. Hursomhelst, så satt jag och svor över växelarna ända till Jönköping. I Jönköping fick jag annat att svära över för då fick jag ont i knäet (har haft inflammation i knäsenan som inte riktigt har släppt)... När jag kom till Fagerhult tänkte jag att det ska vara kul att cykla, så då bröt jag. Efter att jag brutit fick jag vänta på bussen i ca 2 timmar och hann ångra mig massor av gånger! ;) Till nästa år blir det absolut ny cykel med bättre komponenter! :)

När jag satt på bussen fick jag veta att min pojkvän (dr-rave här på happy) hade vurpat 6 mil från mål, kändes trist att vi båda hade otur. Fastän hans klunga (sub 8 klungan) cyklade ifrån honom lyckades han ta sig i mål på 8,19 eller nåt sånt på sitt första VR! Tycker jag att var bra gjort!

Tack Stina för all samordning. Trist att det inte verkade ha fungerat med klungan, men det kanske är svårt om man inte har cyklat tillsammans innan? Blir det sub10 nästa år kanske jag är med. Får se lite, misstänker att min pojkvän tycker att det räcker med en VR-vurpa och då har ju inte jag någon att åka ner till Motala med.. ;)

den långe <
Nästa år är jag med på en 12-timmars tur runt pölen :) Gick runt på 12:49 i år, men 20-25 minuter var extra väntetid på en som fått problem. Att kapa lite till är nog inte omöjligt....men att kapa tider är kanske inte den primära delen i nästa års deltagande. Det blir nog samma inställning som i år = ta sig runt och ha en skön långtur, dock utan att sitta och nöta sadel längre än nödvändigt.

Fast jag var först att svika klungan (fast jag hade förvarnat) måste jag säga att ni som bestämt er för att köra ihop verkar ha klarat det över förväntan. Det här var min artonde start så jag vet hur rörigt det brukar bli. Det är svårt att hålla ihop gänget även när alla är pigga, men det tycks ha gått ganska bra. När man är lite ojämna är det omöjligt att undvika att gruppen splittras när de flesta är trötta.
Jag tycker man får anse det här som ett lyckat projekt. All respekt till dem som styrt och ställt!

Ja, instämmer med flera här, tack Cykelstina för din ledning, synd att vi splittrades. Så här i efterhand var det kanske dumt att dras med i den främre sub10-klungan då jag inte orkade hänga med efter Jönköping.. men resan ner dit var kul, hej o hå vad det vevades på ;)!

Japp, instämmer med Anders att det var ett lyckat projekt.

Och ett stort tack till Stina som hållt i trådarna.

Jag har definitivt fått mersmak på det här med lvg.

Fast jag tänker nog fokusera på MTB ett tag nu, jag tror ni förstår att jag har en stark längtan ut i skogen just nu:-)

Till sist ser jag det här med VR som en låååååååångsiktig satsning. Jag tror man kan hålla på i flera år med att försöka få till en bra klunga, och om man får det att fungera är det inte säkert att vädret är på ens sida, se bara på hur det blev i år med vindarna, fast vi slapp ju regnet.

Kul var det oavsett vilket.

Nu är det VR 2008 som gäller!

Ja, tack till Cykelstina och Thomas och alla andra! En lugn och fin resa med trevliga människor. Den största vinsten var att kunna stanna utan panik och veta att man kommer igång igen med samma gäng efter depåer och pp. Den som startat VR för sig själv eller med någon enstaka kamrat, vet att om man hittar en trevlig grupp att hänga på (och alla vill inte ha passagerare), så är den upplöst i atomer efter nästa depå, så att man kan få soloköra långt spanandes framåt och bakåt efter någon att åka med.

Strax före Boviken sade Thomas att det bara var Alterschwede och vi kvar i vår grupp, och så tappade vi en duktig Motalakille som skulle köa till muggen. Sedan sögs vi upp av en tröttkörd Sub9-rest, och sedan spreds allt för vinden, en ond motvind.

Det är nog lättare att hålla ihop gänget om man har en mer exklusiv fart än vi valde, sub 7,5 eller super 22 eller något, och ju närmare målet man kommer, desto märkligare känns det att inte släppa in andra dragvilliga i kedjan. Mot slutet var det som vanligt väldigt rörigt och jag tycker det var stort nog att vi var hyfsat samlade i Hjo.

Cykla försiktigt och skynda er fram i sommar.
Nu är det 15/15-dags på småvägarna upp mot Rimbo!

Lars Andersson, Fredrikshof, startnr 14880

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Absolut lyckat, jaa!

Exakt! Satsningen och stämmningen hos alla Happyiter jag träffade under helgen var på topp. Tom dem "taggade sub9or" var trevliga när jag ville vara med från Boviken :-). Tack Stina från mig också, förresten.

Jag hittar fortfarande enstaka endorphiner som sprutar runt i kroppen. Jätte härligt.

Utmärkt att stämmningen är bra i den här tråden, och att vi fick en
egen tråd för allt gnäll. Perfekt.

Instämmer i myset! Sub 10 är helt enkelt mycket mysigare än Sub-8 :)

Stina gjorde ett kanonjobb och med tanke på förutsättningarna gick det ju rätt bra ändå. Många klarade ju sub-10 trots allt.

Sen tycker jag att Sral såg omoraliskt stark ut hela loppet. Varje gång han hade tagit en förning gled han bak med ett leende på läpparna och aldrig hörde jag honom mumla om trötthet eller den jobbiga vinden. Starkt kört helt enkelt! :)

Detsamma gäller bng som mest verkade skratta sig igenom rundan. Skönt att han blev lite trött på slutet i alla fall! =)

Och när jag ändå är igång, en eloge till Engström också som även han fick hjälpte mig få upp mitt humör på slutet. Trots att vi började känna oss saftigt möra fortsatte han hålla leendet och optimismen uppe vilket garanterat bidrog till att jag efter Hammarsundet lyckades få fart på benen igen efter en längre svacka.

Det har sagts förr och det tål att upprepas, tack för ett superarrangemang. Skitkul att träffa så många trevliga och positiva happyiter som inspirerade under resans gång och gjorde detta till en händelse man kommer kunna tänka tillbaka på med ett stooooooort leende!

Fan vad vi är goa ;o)!

Jerry skrev:

> Nu är det VR 2008 som gäller!

Det verkar som om ni har haft det väldigt skoj trots blåsten, och jag är mycket avundsjuk.

Trots det så ska jag faktiskt vara lat över midsommarhelgen och inleda VR2008-satsningen först på måndag :-)
Finns det chans att det blir en "överleva rundan på strax under tolv timmar"-klunga 2008?

/s-o

Jag hade det lite motigt efter Jönköping, kompisen krashade och bröt nyckelbenet.
Det blev en jobbig halvtimme med väntan på ambulans till kompisen, och följebil till hans hoj.

Sen kom jag upp på hojen igen och trampade sakta vidare. Humöret var pissdåligt och jag funderade på att bryta, men då får jag se Sub8-gänget susa förbi, då steg humöret igen och jag fick ny fart i benen, det ska ni ha tack för....

Lite tidigt att tycka för nästa års runda, men jag skulle gärna se att man
har chans att samträna en del innan en liknande satsning. Då underlättar
det om man bor i samma stad och bokar in lite motionslopp tillsammans innan.
Roslagsvåren är ju ett givet genrep för en satsning i Stockholm, tex.

Trist med din kompis krasch. Hoppas att han efter omständigheterna mår bra.

Stewe skrev:
> Jag hade det lite motigt efter Jönköping,
> kompisen krashade och bröt nyckelbenet.
> Det blev en jobbig halvtimme med väntan på
> ambulans till kompisen, och följebil till hans
> hoj.
>
> Sen kom jag upp på hojen igen och trampade sakta
> vidare. Humöret var pissdåligt och jag funderade
> på att bryta, men då får jag se Sub8-gänget
> susa förbi, då steg humöret igen och jag fick
> ny fart i benen, det ska ni ha tack för....

Jodå, ingen fara: nyckelbenet och en spricka i överarmen.
Men han är en hårding så han kommer igen, han är nog mest sur över att inte kunna springa Lidingöloppet, och så missar han Mälaren Runt i år.

Senast ändrad:
bng skrev:
> Lite tidigt att tycka för nästa års runda, men
> jag skulle gärna se att man
> har chans att samträna en del innan en liknande
> satsning. Då underlättar
> det om man bor i samma stad och bokar in lite
> motionslopp tillsammans innan.
> Roslagsvåren är ju ett givet genrep för en
> satsning i Stockholm, tex.

Inför nästa VR så borde vi fixa ett träningsläger och köra västsidan på Vättern, gärna under någon dag då det blåser rejäl motvind så att man mentalt har det i knoppen inför loppet ;).

saltgurkan skrev:
> Inför nästa VR så borde vi fixa ett
> träningsläger och köra västsidan på Vättern,
> gärna under någon dag då det blåser rejäl
> motvind så att man mentalt har det i knoppen
> inför loppet ;).

Det är inget alls dumt förslag! Man "låser" gruppen tidigare (lite färre an 20 pers vore nog bra) och får en chans att samträna/kolla vad de andra går för.

/Håkan

saltgurkan skrev:
> Inför nästa VR så borde vi fixa ett
> träningsläger och köra västsidan på Vättern,
> gärna under någon dag då det blåser rejäl
> motvind så att man mentalt har det i knoppen
> inför loppet ;).

Gärna som en Vättern-Ötzi i pissväder i februari då? Allt enligt mottot "det kan bara bli bättre i juni". :-D

Många av oss körde ju första gången och hur mycket tips och råd man än läser så är det ju inte lätt att fatta vad man ger sig in på. Nu vet vi bättre.

Jag lovade mig själv och en massa andra att raka benen om jag kom in under 10 timmar. Skönt att jag inte sa när jag skulle göra det. :-)

edit. la in en glad gubbe

Senast redigerad av en moderator:
Tack för vänliga ord. Håller med om träningsläger, eller åtminstone att man försöker köra andra motionslopp ihop innan. Det är nog bästa lösningen för att kunna hålla ihop klungan.
Ett gäng som kallade sig Cykellistan hade oranga band på sig, en billigare variant än tröja som syns bättre än lapparna.

Säsongen är ju inte slut än! Kanske ses vi på fler lopp under sommaren och hösten. Lägg gärna ut när ni ska köra, nu har vi haft första träningsrundan tillsammans. :)
/Stina

cykelstina skrev:
> Säsongen är ju inte slut än! Kanske ses vi på
> fler lopp under sommaren och hösten. Lägg gärna
> ut när ni ska köra, nu har vi haft första
> träningsrundan tillsammans. :)

Visst, är det nån som ska köra nåt lopp runt Bremen, så säg till... :)

/Håkan

I Stockholm finns det två trevliga lopp i sikte efter sommaren,
Sofiatrampen och Roslagshösten. Men varför inte ses och köra ihop
på skoj - utan trängsel?

Fast just nu är jag mest sugen på lugn stigcykling.

glitch skrev:
> Eller varför inte fisa runt Mälaren?

Jag funderade på det under VR faktiskt... (så skadad är jag). Jag toppar formen i augsti, för då är alla pollen borta. Roxen Runt ska jag köra i alla fall. Måste ta ut MTB:n också, hon ramlade över mig i dag i förrådet. Jag tror hon vill påminna mig om sin existens.

När är Roslagshösten? När är Mälarenrunt? Jag är biten och kan jag mycket väl tänka mig dessa lopp(när foten har läkt efter ett litet forskningsförsök imorgon)!

\toni

<http://www.malarenrunt.se/index1.htm>

11 aug går det av stapeln, för de som inte ids klicka.

och 23 sept

<http://www.fredrikshof.se/2680>

s-o skrev:
> Finns det chans att det blir en "överleva rundan
> på strax under tolv timmar"-klunga 2008?
>
> /s-o

s-o, se mitt inlägg tidigare i tråden (denna sida). Det du frågar efter var min ursprungidé med hela den här satsningen. Min rygg satte P för mig denna gång. Om jag håller nuvarande träningsnivå pga rygg, jobb, förkylningar m m så är ditt mål även mitt mål nästa VR. Om jag kommer i bättre träningsform under nästa säsong så provar jag gärna sub 11. Vi får se, mycket kan hända på ett år. Om du känner för det kan du starta en egen tråd för din sub 12-satsning och se hur många som hakar på. Kolla vad som hände när jag startade den här tråden!
/Mattias

SuperApe skrev:
> Sub10 Mälaren runt? titta inte på mig!

Efter dina inplanerade Finlandsturer är Sub10
Mälaren runt peanuts:-)

Jag har fått ett analogt utskick från Sofiatrampen via snigelpost. Det var det första motionslopp jag körde i min korta karriär :)

SuperApe skrev:
> bng skrev:
>
> > Sofiatrampen
>
> Finns det loppet verkligen kvar? Återuppstått
> utan hemsida?
Sofiatrampen har funnits hela tiden. Heter nu "Nya Sofiatrampen" tror jag. Precis samma bana som vanligt.

Sofiatrampet går på fina vägar på Södertörn.
Tidigare var start & mål i Tungelsta.

Finns med i SCFs motionskalender:
-------------------------------------
Sofiatrampet 2007-08-19, LVG
Sofia CK Cykel, Bandhagen, län=AB
Första Start: Ingen Uppgift
sofiack@scf.se
1) 85km, 190kr, efteranmälan: +60kr
2) 32km, 100kr, efteranmälan: +50kr
postgiro=194764-7
Sista anmälningsdatum: 13/8
Hans Bäckman, 08865281
Lars-Gunnar Larsson, 087783132
Ungdomar 10-16 år halva avgifter
--------------------------------------

edit: Hittade en websida: <http://hemsidor.torget.se/users/p/pk69/sofiack/cykel/index.html>

Jag tycker vi sätter ihop en post VR-klunga och kör
Sofiatrampet i "ner-till-Jönköping"-tempo. Kuperat som
det är runt södertörn, får vi bra träning också:-)

Jag kör nog Sofiatrampet som det ser ut härifrån.

Lite mysbilder från undertecknads forna hemstad Motala dårå!

Det här fordonet är säkert i beslag.
Bild078.jpg ht=725

Äcklig öl, men god ändå, efter målgång.
Bild085.jpg ht=544

Skräpmat innan läggdags. Kitzblitz, Jerry och mellan dem skymtar Kvisten, The Man, och ingen annan! Han körde starkt!
Bild086.jpg ht=544

edit: Jag hann precis se felet

den långe skrev:
> s-o, se mitt inlägg tidigare i tråden (denna
> sida). Det du frågar efter var min ursprungidé
> med hela den här satsningen.

Ah. Great minds think alike. Jag var bara ungefär ett år efter dig :-)

> Min rygg satte P
> för mig denna gång. Om jag håller nuvarande
> träningsnivå pga rygg, jobb, förkylningar m m
> så är ditt mål även mitt mål nästa VR. Om
> jag kommer i bättre träningsform under nästa
> säsong så provar jag gärna sub 11. Vi får se,
> mycket kan hända på ett år. Om du känner för
> det kan du starta en egen tråd för din sub
> 12-satsning och se hur många som hakar på. Kolla
> vad som hände när jag startade den här
> tråden!

Jo, det är nästan skrämmande vad du har ställt till med :-)
Skämt å sido känner jag mig inte som den självskrivne organisatören -- de som har sett röran på mitt skrivbord skrattar nu hysteriskt -- och min rutin på cykling i större grupper är tyvärr än så länge ganska obefintlig. Med andra ord är jag den genomsnittslige late typen som hemskt gärna låter någon annan dra det tunga lasset att organisera allt. Förmodligen borde jag skämmas :-)

/s-o

IMG_2329.JPG ht=544

Här är vårat gäng, nästan alla tog sig runt.
En vurpa och två bröt p.g.a tekniska problem, men resten grejade utmaningen.
Ett kanongäng, jag hoppas att alla hänger med nästa år också.

Senast ändrad:
Stewe skrev:
> >
> Här är vårat gäng, nästan alla tog sig runt.
Jaha, och vad är det där för glada kamrater? Snygga och vältränade ser dom ut också!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp