Vätternrundan 2026

Vätternrundan 2026
Visst är det så, dock har jag nog aldrig varit med om att spontanformade klungor skriker och hetsar mot andra på det sätt som förformade grupper med uppsatta tidsmål gör. Och det är ju det senare som är problemet.
Det är ju otroligt otrevligt med folk som skriker och har sig men säkerhetsproblemet finns ju oavsett sub-grupper eller inte. Det är ju väldigt stora skillnader på hastigheten på folk som kör på 10 h och folk som kör på 15. De gånger jag cyklat känns det som man kör om folk i stort sedtt hela tiden. Och det ska väl finnas plats för både motionärer som tränat lite och kör på 10 h och de som cyklar i täckjackor på 19 h.
Men säkert blir problemen större med uttalade tidsmål.

Vätternrundan 2026
Gör man om det till en tävling med avstängda vägar är en sak säker iallafall (oavsett om det är möjligt eller utopiskt önsketänkande bara): Sabotaget hade ökat. Frustrationen bland boende är redan hög och märks på att spik med mera läggs ut. Vi skulle definitivt få se bilister köra igenom avspärrningarna där det inte finns poliser och mer spik på vägarna. Även om det bara gäller några timmar en lördag (eller söndag). Vägarbeten respekteras men att vägen är avstängd pga cyklister ska få vara där helt själva? Det skulle ta hus i helvete direkt.

Vätternrundan 2026
Jag fattar vad du menar och jag håller med om att det är snabbgruppernas ansvar. Men som när vi cyklister diskuterar trafik i vanliga fall brukar vi ju ofta använda oss av argumentet ”lätt att göra rätt” och efterfråga bättre infrastruktur och trafiklösningar än att lägga ansvaret på att cyklisten ska anpassa farten, använda styret och svänga runt stolpen som står mitt i cykelbanan. Istället vill ju såklart att det inte ens ska finnas en stolpe där från början och att cykelbanan ska vara rak och bra precis som den vanliga körbanan där bilarna åker. På samma sätt tycker jag man kan säga att Vätternrundan skulle kunna kratta ännu mer för säkerheten med snabbgrupperna mer än att bara låta dom starta lite senare. Det betyder inte att man tar ifrån snabbgrupperna sitt ansvar men man gör det enklare att få en säkrare och bättre tävling/lopp för alla.

Det kommer fortfarande finnas rötägg som inte lyssnar eller bryr sig ändå, jag säger inte att man ska vika sig för dom men det blir ju betydligt bättre för alla om dom slipper dela bana med långsamma Johan & Anders som aldrig kört i klunga tidigare och ligger med sina nyfunna tyska vänner i bredd (kanske lite för brett till och med, pga amatörer) och överraskas av en plötslig snabbklunga som skriker och blåser förbi i hög fart (och till och med knuffas och är fysiska?).

Man skulle kunna gå ut med information tex ”när en annan klunga bakom kommer i högre fart, gå in i ett led” men den infon skulle kanske inte nå alla till att börja med. Sen är det svårt att ens komma ihåg allt när man bara fokuserar på att inte köra ner i diket eller gå på hjul på någon framför. Lägg till stressen över att snabbklungan kommer plötsligt så hinner dom inte ens hitta plats att gå in på ett led. Och då kommer skriken och knuffarna. Johan & Anders upplever det kanske också som stressigare och närmre än det faktiskt är eller behöver vara pga sin icke existerande rutin, medan snabbklungan kör lite närmre än vad Johan & Anders är beredda på för att snabbklungan är rutinerade och känner att det är mycket marginal.

Det blir en krock mellan två olika typer av cyklister helt enkelt. Och man skulle kunna kratta mer för att undvika det tycker jag. Utan att för den delen lägga mer eller mindre ansvar på någon.
Att förskjuta starten för snabbgrupperna mer än marginellt kommer att innebära att i alla fall en del av dem kommer att riskera mörkerkörning, dvs de måste ha lysen och reflexer. Gissningsvis kommer det att kraftigt sänka intresset för subgupperna.

Vätternrundan 2026
Det enda som skreks i min sub grupp var "håll ut". Det menas att vi i gruppen skulle hålla ut tillräckligt för att omkörningarna skulle vara säkra från dom vi körde om.
Jag har fått intrycket att ”Ride for cancer” är en väldigt snäll snabbgrupp. Var det samma förra året när du körde med Team Serneke - Allebike för rekordet? Obs nyfiken fråga bara utan att ha dragit några egna slutsatser redan. Förstår också att du kanske inte vill hänga ut egna lagkamrater om det faktiskt skulle ha förekommit hets.

Vätternrundan 2026
Att förskjuta starten för snabbgrupperna mer än marginellt kommer att innebära att i alla fall en del av dem kommer att riskera mörkerkörning, dvs de måste ha lysen och reflexer. Gissningsvis kommer det att kraftigt sänka intresset för subgupperna.
Man kan ju starta söndag istället. Men då blir kanske problemet med sabotage och frustration från boende ännu större eftersom evenemanget ändå håller på i cirka en vecka.

Vätternrundan 2026
Jag tror ändå det finns en viss grej det här med att cykla samma lopp "som alla" andra mycket snabbare. Vätternrundan är ju Vätternrudnan liksom. Det gäller väl de flesta som ställer upp i diverse olika motionslopp på något sätt iofs. Man vill mäta sina krafter på något sätt? Ja så är det iaf för mig.
Min VR-resa var ungefär så här

1: Se vad det är och om jag grejar det
2: I grupp med uttalat mål om under 10 timmar
3-4: Ingen grupp med mål att se om jag kunde pressa min tid från tidigare år
5: Tidig start för att se om jag kunde komma i mål relativt tidigt i startfältet.
6: Som 3&4.

Vätternrundan 2026
En (femte?) lösning hade kanske varit att snabbklungornas motorcyklar som ”guidar” redan idag (om ens alla subgrupper har en mer än dom mest ambitiösa) har en skylt eller text på ryggen i stil med ”Snabbklungor på ingång håll ut till höger” så slipper dom ha larm och sirener. Som när stora lastbilar med bred last följs av bilar med skyltar ”BRED LAST” / ”VARNING” osv, fast på en lägre nivå.

Vätternrundan 2026
Jag har fått intrycket att ”Ride for cancer” är en väldigt snäll snabbgrupp. Var det samma förra året när du körde med Team Serneke - Allebike för rekordet? Obs nyfiken fråga bara utan att ha dragit några egna slutsatser redan. Förstår också att du kanske inte vill hänga ut egna lagkamrater om det faktiskt skulle ha förekommit hets.
IMFC tror jag blivit den klart största "välgörenhetsgruppen" i Sverige för cykling men har ju riktigt snabba grupper också, åtminstone ner till sub 7:30 men du kanske inte syftar på I Move For Cancer (IMFC) nu?

Skillnaden på IMFC jämfört med en hel del andra snabbgrupper är väl att de inte tränar tillsammans alls lika mycket. De olika IMFC grupperna består väl oftast av cyklister från hela Sverige.

Möjligen är det detta koncept som är huvudorsaken till att IMFC börjat bli så otroligt populära. Dvs att du kan träna fritt/själv för det mesta bortsett från något träningsläger eller två, borde passa bra för cyklister med familj.

Senast ändrad:
Vätternrundan 2026
En (femte?) lösning hade kanske varit att snabbklungornas motorcyklar som ”guidar” redan idag (om ens alla subgrupper har en mer än dom mest ambitiösa) har en skylt eller text på ryggen i stil med ”Snabbklungor på ingång håll ut till höger” så slipper dom ha larm och sirener. Som när stora lastbilar med bred last följs av bilar med skyltar ”BRED LAST” / ”VARNING” osv, fast på en lägre nivå.
Jag vet inte hur mkt fokus (trötta) cyklister lägger på att sitta och läsa ev. text på passerande fordon.

Vätternrundan 2026
Jag vet inte hur mkt fokus (trötta) cyklister lägger på att sitta och läsa ev. text på passerande fordon.
Det är väl första, kanske andra också, MC som tutar lite som man läser på. Sen blir det mer ”ah snabbklunga, håll höger” så fort man ser/hör en MC med varselvästen på även om det inte var en sån. Annat hade det varit om det inte var en standardiserad väst/text eller om det fanns olika MC med olika funktioner som körde runt.

Men ja detta lägger större ansvar på subgrupperna i sig att organisera sig och snacka ihop sig. Det är inte genomförbart i praktiken. Dessutom ska alla skaffa/hyra en MC-förare vilket inte är det billigaste heller.

Vätternrundan 2026
Men då ska du också ha funktionärer till söndagen och viss utrustning behöver vara kvar längre, etc.
Absolut, det hade blivit dyrare. Men säg att det kompenseras genom dyrare biljetter, ett högre intresse från internationella klubbar/lag och därmed också sponsorer? Tror det hade kunnat bli plus minus noll eller till och med en högre vinst. Bra för cykelsverige också.

Vätternrundan 2026
Man behöver bara läsa det ett par gånger för att fatta att, aha eskortmotorcyklar är en grej som betyder att det kommer passera en klunga strax.
Spelar det verkligen någon roll om det står någon text på ryggen?
Jag gissar att de inte ser ut som de tillhör lokala HD-klubben utan att man efter ett par snabbgrupper dragit förbi med en MC strax för inser att MC som kör förbi = strax kommer snabbgrupp.

Vätternrundan 2026
Jag gissar att de inte ser ut som de tillhör lokala HD-klubben utan att man efter ett par snabbgrupper dragit förbi med en MC strax för inser att MC som kör förbi = strax kommer snabbgrupp.
Man kanske kan be lokala HA eller annan valfri, lätt kriminell, mc klubb ställa upp. Förena nytta med nöje liksom. De ska väl ändå ut och köra. Betala med strafflindring eller dyl?
Bara en kreativ tanke.

Vätternrundan 2026
Absolut, det hade blivit dyrare. Men säg att det kompenseras genom dyrare biljetter, ett högre intresse från internationella klubbar/lag och därmed också sponsorer? Tror det hade kunnat bli plus minus noll eller till och med en högre vinst. Bra för cykelsverige också.
Påverkan på möjligheten att hitta utländska(?) sponsorer p.g.a. ev. några fler (huvudsakligen) norrmän, finnar och danskar skulle dyka upp förhåller jag mig skeptisk till. Det är lätt att sitta vid skrivbordet och uppfinna lösningar som ökar "kostnaderna" (i pengar, ideella arbetsinsatser, etc.), när det kommer till att genomföra det är det en annan sak.

Vätternrundan 2026
Nä, som amatör själv som inte ens hade någon aning om att fenomenet med MC-förare förekom hade jag tolkat det som en MC som var ute på tur bara. Och hade nog agerat som någon annan här skrev att man gett plats åt den och sen gått ut i klunga igen när den har passerat lagom till att snabbklungan dyker upp. Förstår tyvärr förvirringen som uppstår. En text/skylt eller TYDLIG info vid start från arrangören om detta fenomen hade kunnat lösa mycket förvirring.

Vätternrundan 2026
Påverkan på möjligheten att hitta utländska(?) sponsorer p.g.a. ev. några fler (huvudsakligen) norrmän, finnar och danskar skulle dyka upp förhåller jag mig skeptisk till. Det är lätt att sitta vid skrivbordet och uppfinna lösningar som ökar "kostnaderna" (i pengar, ideella arbetsinsatser, etc.), när det kommer till att genomföra det är det en annan sak.
Nu var ju ändå GCN på plats. Det är väl redan många holländare, tyskar osv som kör? Både Vättern och Vasaloppet. Förvisso glada amatörer kanske men absolut att det skulle finnas både stora och mindre lag som skulle ställa upp om det ändå finns en prestige i att cykla den här klassiska rundan så snabbt som möjligt.

Personligen hade jag hellre sett Mälaren runt bli en sån tävling, men Vättern är större av någon anledning.

Vätternrundan 2026
Låter klokt absolut, och så tror jag att majoriteten beter sig också, även om det säkert finns undantag även där.

Men om man kokar ner till frågan om du anser att långsamma cyklister ska anpassa sig mot snabbare cyklister i högre grad än vad snabba cyklister ska anpassa sig efter snabbare motorcyklar/bilar?
Jag säger inte att det är så, men det är väl egentligen det jag har uppfattat kan finnas som inställning hos ett fåtal sub-cyklister, kanske av misstag i tröttheten och fokuset på målet. Och det skadar nog inte att ha den diskussionen igång....

Snart börjar Touren, ska bli spännande att se när spurtarna släpper sitt spår för att släppa förbi snabbare cyklister när det drar ihop sig till avgörande. Eller att Vingegaard vänligen flyttar sig om Pogacar vill attackera uppför Alpe d'Huez, så att han slipper runda honom i sådana fall. :giggle:
Alltså, om jag cyklar eller kör ett långsammare fordon så kommer jag göra vad jag kan för att underlätta att snabbare fordon kan utföra en säker omkörning, tex gå ut i vägrenen givet att det känns säkert. Det tycker jag är självklart. Jag kör inte EPA traktor.

På samma sätt är det rimligt att en långsammare cyklist gör vad som är rimligt och säkert för att underlätta att snabbare cyklister kan ta sig förbi. Man är uppriktigt sagt en skitstövel om man cyklar runt och vägrar låta folk cykla förbi för att hålla på nån slags rätt man anser sig ha. Sen kan det vara svårt att veta vad som faktiskt är lämpligt i alla situationer, det är fullt begripligt.

Jag tycker att din koppling med touren är väldigt krystad. Kan inte se hur en snabbklunga som cyklar förbi långsammare motionärer några timmar innan mål skulle vara något slags "avgörande" situation. I övrigt så måste man släppa fram snabbare cyklister under TdF och i typ alla andra sporter också. Ta skidåkning. Varje år så händer det att någon lägger bytar spår och lägger sig framför en åkare som försöker komma förbi, med alla bortförklaringar som brukar följa.

Vätternrundan 2026
Min upplevelse var att de långsammare cyklisterna skötte sig bra. Däremot var det en subgrupp som stressade om vår subgrupp och den framför oss på en smal cykelbana istället för att vänta tills vi var tillbaka ute på större vägar igen.

Tillbaka
Topp