Vätternrundan på MTB

johandjaken

Ny medlem
Vätternrundan på MTB
Jag har planer på att cykla min första Vätternrunda nu i sommar. Jag har en gammal racer från 70-talet som jag funderar på att cykla på. Mitt andra alternativ är en Felt q620 som jag cyklar på mest, både i skogen och pendling till arbete samt lite längre turer (ca 5 mil) på landsväg ibland. Det lutar mest åt alternativ två då jag trivs bättre på MTBn och den används mest, jag känner mig helt enkelt mest hemma med den. Planen är då att byta däck och ev hjul till ett par bättre anpassade till landsvägscykling.
Nu till frågan: Vilka däck rekommenderar ni till de hjul jag har nu (http://www.feltbicycles.com/USA/2012/Mountain/Q-Series/Q620.aspx)?
Eller är det bättre att köpa nya hjul + däck för att göra byten mellan landsväg och skog smidigare för mig samt ge mig möjlighet till en bättre tid på vättern?
Tacksam för tips på prylar och priser.

Vätternrundan på MTB
Verkar gå att ta sig runt Vättern på de mest märkliga cyklar så runt kommer du nog, ett par bra däck är ju en bra början. Vad har du för däck på gammelracern?

Vätternrundan på MTB
Runt lär jag komma men vill gärna ha en bra tid också :) Har ett par Schwalbe Blizzard på ett par "sport lite"-fälgar. Det enda som är från 2000-talet på racern, tvingades byta de gamla hjulen efter en krock med bil.

Misstänker att det bästa, sett ur både smidighets- och tidssynpunkt, blir att köpa nya hjul+däck till mtbn och växla hela paketet när jag växlar mellan skog och landsväg?

Vätternrundan på MTB
Med ett par Continental SportContact 26x1.3 är skillnaden mot räserdäck minimal - riktigt bra däck och kostar inte mer än max 200 kr. Tänk på att du behöver en ganska udda slangstorlek dock, men det finns enkelt att hitta på postorder, liksom däcken. Har du 26-tumshjul nu behöver du alltså inte byta hjul. Värre är det nog med eventuell stötdämpning. Det påstås vara tröttsamt i längden på slät asfalt.

Vätternrundan på MTB
Vill du ha en bra tid är det nog en riktig räser som gäller.

Ta sig runt gör man med alla cyklar, på en bra tid, så lär du ödsla väldigt mkt mer energi i en upprät sittställning. Även utväxlingen kan bli ett problem.

Vätternrundan på MTB
Byta däck är enkelt och effektivt, men sen blir utväxlingen för låg.
Släng på ett 50+ drev fram, så kan du köra lite fortare (det räcker att du byter det största drevet)

Vätternrundan på MTB
Helt rätt, i den tråden finns nog alla upptänkliga tips från en stor mängd ytterst hjälpsamma happyiter :-)

Och det går att få till det, absolut, det största problemet jag råkade ut för och som jag faktiskt aldrig lyckades lösa var utväxlingen... det absolut största drev jag kunde få tag i (från Starbike) var ett 44 fram och det räckte faktiskt inte riktigt till, allt över ca 33-35 Kmh blev riktigt fånigt kadensmässigt och alla ev utförslöpor blev mer eller mindre omöjliga att cykla på rätt sätt. alt. hade varit att byta hela vevpartiet men då specialized ju har sina egna konstiga mått på vevlagerbredd så kändes det faktist riktigt overkill till slut. Men har du standardmått och ett vanligt vevparti så kan du säkert mycket lättare få tag i rätt framdrev...
att bara byta till LV-hjul var inte helt enkelt det heller då jag har QR15 fram på min gaffel (fanns det finns nog adaptrar)..

Bra däck för 26" hittade jag här (funkar skitbra): http://www.chainreactioncycles.com/SearchResults.aspx?Search=Continental+Grand+Prix+MTB+

Nu har jag ju skaffat en riktig hoj för LV i vilket fall, men lite sugen på att lösa det sista problemet med utväxlingen och i stället smaska runt på xc:n blir jag ibland...

då hade verkligen brorsan blivit förvånad ha ha... men tror inte jag orkar lägga mer tid/pengar på vevpartiet faktisk.. det finns en gräns för allt :-)

Stort lycka till!!

Senast ändrad:
Vätternrundan på MTB
Har du skivbromsar på MTB´n så tycker jag du skaffar nya hjul i storleken 28", dvs. vanliga LVG-hjul, med skivbromsar. På med en LVG-kassett 11-25 och 25mm slicks så har du skapat goda förutsättningar för en fin tid runt Vättern. Med de större hjulen så minskar även problematiken med ev. lätt utväxling.
Jag har kört VR på MTB och inte upplevt utväxlingen som något problem annat än i utförsbackarna ner mot Jönköping...

Vätternrundan på MTB
STIZZE skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill du ha en bra tid är det nog en riktig räser
> som gäller.

Som din CX? ;-)

Vätternrundan på MTB
sandelin skrev:
> Har du skivbromsar på MTB´n så tycker jag du
> skaffar nya hjul i storleken 28", dvs. vanliga
> LVG-hjul, med skivbromsar. På med en LVG-kassett
> 11-25 och 25mm slicks så har du skapat goda
> förutsättningar för en fin tid runt Vättern.
> Med de större hjulen så minskar även
> problematiken med ev. lätt utväxling.
> Jag har kört VR på MTB och inte upplevt
> utväxlingen som något problem annat än i
> utförsbackarna ner mot Jönköping...

Utväxling tycker inte jag är några problem när cyklar asfalt i vanliga fall så grundtanken är inte att byta några kasetter i alla fall till en början. Vad har du kört på när du kört rundan? Vill gärna ha konkreta köptips från någon som gjort det och lyckats :)

Tack för övrig tips också!

Vätternrundan på MTB
Större hjul ger ju ett bra däcksutbud oxå! Contact Sport i 26" som nämndes ovan är ju motsatsen till komfort, rullar segt och är inget jag skulle vilja köra vättern på. Men det borde ju inte vara några större problem att hitta små räserdäck heller om man nu vill.

Vätternrundan på MTB
johandjaken :
Så här har jag kört:
1996: 26" MTB med 1,3" slicks. Träning ca 65mil innan. Resultat ca 13:40. På den tiden var jag ingen cyklist...

2005: 26" MTB med 1" slicks (racerdäck). Bar-ends som monterats innanför handtagen. Träning ca 150mil. Resultat 10:54. Betydligt mer cyklist då, men vi var bara 2 personer som startade tillsammans och fick göra jobbet nästan själva då vi startade 01:44. Med bättre starttid så hade sub 10h varit i hamn.

2007: Racercykel. Träning ca 230mil. Ännu mer cyklist. Då var vi 4 personer som startade tillsammans, 03:22, med målet sub9:30.

2011: Racercykel. Träning bra. Start 21:02, bröt loppet i Hammarsundet med oövervinneliga sömnbehov...

Det som jag tycker gör mest för snabbheten på MTB´n är däcken. Med större hjul blir utväxlingen bättre. Sen älskade jag mina "felplacerade" barends. Innanför handtagen gjorde underverk för aerodynamiken när jag fick in armar och armbågar, inga problem att följa med i racerklungor i 35-40km/h.
Racern har fördelen med att där kan man variera greppet mer, samt att positionen är lite mer aero när man ligger först och anför en klunga...

Förresten, vad är en "bra" tid för dig?

Vätternrundan på MTB
Är det någon som har ett mått nav till utsida däck på ett 28" hjul så att man kan mäta på cykeln? Borde ju inte bli så mycket större än ett fett 26"-däck kan jag tycka.
Jag ska göra samma sak nämligen och om jag får in ett par 28" hjul så kan jag passa på att lära mig bygga hjul på kuppen och så behöver det inte bli så dyrt.

I övrigt är det nog bara barends som jag hade tänkt tillföra.

Kan tillägga att jag har tidsambitioner i nivå med sandelins första, runt 14h, så eventuella ändringar är väl mer för att det blir lite roligare om det går lite lättare.

Vätternrundan på MTB
ev. randonörd skrev:
> racer hjul med racer däck får plats på en MTB.

Och det är därför man cyklar på en LVG. Där dom får plats ;7) Att cykla på annat än LVG över typ 15 mil tycker jag, högst personligt, är nära nog att vara korkad. Under förutsättning att man har möjlighet att välja. Har man inte det, så cyklar man på det man har. Att inte cykla, är att gå för långt.

Jag skulle välja gamell lVG framför MTB alla dagar i veckan. Men det är jag det.

Tillbaka
Topp