Vätternrundan - ska jag köra?

Pelle Hå

Aktiv medlem
Är anmäld till VR, men börjar känna mig osäker på om jag ska köra.

Den största anledningen är bara motivationen. Jag vet inte om jag har lust. De senaste rundorna med racern har känts "sådär", inte riktigt roliga och det där flytet har inte infunnit sig. Rundan igår vara bara för illa! Ingenting stämde, dåligt tryck i benen, svårt att få upp pulsen, rundtrampet var helt åt skogen m.m., men den här tveksamheten sträcker sig längre tillbaka än till gårdagen.

Är lite rädd att den här lite olustiga känslan ska rota sig för mycket och göra att cyklingen inte känns kul (ve och fasa!). Samtidigt vill jag ju köra VR!

Får väl sova på saken några dagar till...

Föreställ dig själv på startlinjen, vid kontrollerna, under loppet och vid målgång.

Positiva eller negativa känslor?

Antingen får du väl rätt i din negativa känsla och loppet blir bara trist, eller så blir du rejält överraskad åt det positiva hållet.

Om jag fick en start i VR skulle jag sälja den och köpa något roligt till MTBn istället :-D

Kört lite hårt den senaste tiden Pelle? Lite vila kan göra susen - både för kroppen och för motivationen.

Har du nu slängt ut dyra pengar på startavgiften så är det klart du skall köra!!! Tyckte det var riktigt kul när vi körde förra året, och skulle gärna göra om det - om de har vett på att sänka avgiften till en rimlig nivå.

Klart du skall, vi är ju ett gäng Happyiter som kör och startar tätt inpå varandra, blir ju gör sköj ;)

Kom igen nu!

Ja, det kommer att vara många Happycyklister på VR. Det kan ju vara en formsvacka, men det är ju nästan två veckor till Vättern så det känns nog helt annorlunda då gissar jag? Har du varit förkyld eller något? Kom igen nu Pelle, jag måste ju ha någon att tjöta med i bilen upp/ner så jag inte somnar! :-)

Efter Vätternrundan så lossnar det garanterat, då är det ju bara skojcykling kvar hela sommaren! Snart dags för Åre, Hellas, Lunsen, Sömnlös och till slut VERBIER!!! :-9

/Leo

Nej, sälj starten och använd pengarna till nåt kul istället för att trängas på vägarna med en massa clowner som ska göra en klassiker.

Markus F: Kallar du oss clowner, vi Happyiter som ska cykla vättern? Nåja, alltid gläder vi någon, så lite roliga är vi säkert. Någon större trängsel på vägarna är det knappt, trots att det är runt 17 000 cyklister, alla startar inte samtidigt. Av de 17 000 så är det nog inte så många som gör klassikern, undrar om det ens är 1000st???

/Leo - siktar inte på klassikern

Håller med Anki - cykla!
Det var görkul förra året och jag skulle gärna göra det igen, i år får det bli långloppen istället men nästa år kanske *S* Blir för dyrt med alla lopp!

Leo: Är du säker på att det är så få som gör klassikern, har för mig att dom allra flesta som kör VR gör det för första gången, vilket jag tolkar som att de flesta antingen gör det som antingen en del av klassikern eller som en grej man ska ha gjort, som FMT är för en del.

Pontus: Nej, jag gissade bara, vet inte exakt antal. Antal förstagångsåkare i år är följande: Män 2342st, Kvinnor 447st. En massa statistik i "startlistan"... :-) Sen hur många av de som ska göra klassikern är bara att gissa, eller gräva fram någonstans.

/Leo

Det är 11.000 förstagångsåkare varje år!!!!
Allt enligt arrangörens egen redovisning på Cykeltinget i höstas. Många av dem kör för att ta klassikern, andra för att det är en "grej" man skall göra. För egen del tror jag att många ger tusan i att komma tillbaks eftersom det är så förbaskat dyrt att köra. Har man gjort "det" en gång så är man nöjd med det istf att lägga ut en tusing i startavgift.

Jag startar VR 00.10 på MTBn för att göra klassikern. De 6 timmarna efteråt får användas till att
byta däck för Ymerracet på söndagen.
Så givetvis skall du köra Pelle.

Nilebiker

Har du aldrig kört VR tycker jag definitivt du ska starta !
17000 likasinnade höjer verkligen motivationen när det blir dax.
Det finns ju saker man bara måste ha provat på VR, FMT, ... Vasaloppet ... Klassikern ........ Novemberkåsan ....... :-)

Lycka till !
/ Lars (som nu blev sugen på att köpa sig en startplats så här i sista minuten)

Leo, jag skulle aldrig drömma om att blanda ihop dig med clownerna ;-)

Men som Anki skriver, det är 11000 förstagångsåkare. Och den överväldigande majoriteten är inte vana cyklister, inte heller är dom vana vid att hålla på så lång tid och under fel tidpunkt på dygnet.

Arrangemanget är det inget fel på, jag är imponerad av funktionärerna.

Tyvärr måste man väl som cyklist ha kört V-rundan. Men en gång räcker för mig.

Klassikern är snart klar, men Novemberkåsan är respekt.
Räknas det som en halv om man lyckades köra igenom två sträckor
på moped??? 1988, dagen efter kåsan. Det tog hela dagen.

Nilebiker

Nilebiker : "Det är på nattsträckan det hela avgörs ..." :-)
Kubikunderläget med en moped i surhålen gör bedriften stor, men.... nej, det räknas tyvärr inte.
Inte heller räknas det att ha brutit kl. 01.30, efter 10 timmars körande, endast en sträcka från mål på nattetappen 1997, när jag stod och spydde av utmattning i de mörka Falu-skogarna :-(

Mvh / Lars (3 försök, ingen målgång. Grrrrr !!!)

"Det är på nattsträckan det hela avgörs ..." :-)
Så sant, så sant.
Sen gäller det att hålla sig på hojen, det är nästan "lögn i helvete" att köra annars.

F.ö var det en Honda MT med lite vanligt "filtrim". Stackars moppe.
Vissa backar fick jag springa brevid. Men det är likadant nu med MTB.

Nilebiker

the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> ....
> Om jag fick en start i VR skulle jag sälja den och
> köpa något roligt till MTBn istället :-D
>
> --
>
Nåja, det blir inte mycket handlat till Mtb:en så här sent. Priserna är väl nere på 400:-/startplats såg jag igår på VR:s hemsida. En ny klinga eller ett par 520-pedaler blir det väl i alla fall. Fast sur värdeförändring på satsad 1000-lapp....

// Stampe, som själv skall åka sin första VR på sin Continentalslicks-försedda Mtb

Nähä! inte backa nu! Jag har aldrig kört vättern så även för mig är det första gången men jag tycker det ska bli helt otroligt att se 17 000 pers på cykel! Det får man bara inte missa! Det är klart att det är jobbigt men det hela vägs upp av de andra kvaliteérna. Det är jag övertygad om här vid skrivbordet på jobbet...

Förresten: Hur mycket har folk tränat? Själv var jag ute på en femmilarunda igår efter jobbet. Sista milen kom en Cannondale racer (tor att det var en av de dyrare Ultegrabestyckade) och körde om mig (stel MTB i stål, låst SIDdämpare, slicks). Naturligtvis måste jag hänga på...Hade honom i sikte c:a 5 kilometer och hängde på riktigt bra ett tag. Han tittade sig om ett par gånger för att kolla om jag fortfarande var kvar, men till slut vann hans 8 kilo däckstryck (eller vad det nu kan vara) mot mina 5, 5 kg. Men han såg lite sliten ut ett tag...

Nu rasslade jag iväg på fel spår: Hur mycket har ni tränat? Har ni kört några riktiga långvändor på senaste tiden? Nu har jag kört 55 mil på 2 veckor (och en dag) i upptakten till en sista slutspurt och kommer väl att köra ett 30-tal mil till innan det är dags att börja tagga ner. Längsta vändan har varit 10 mil med ett par 7-milaetapper och några kortare, mer tempoinriktade pass.

Har en Ultegrautrustad Cannondale, men var inte ute på något cykelpass igår :-)
Har närmare 200 mil i benen, blandat MTB och Racer.
Har väl toppat närmare 20 mil i veckan som mest iår, dvs inga extrema långpass (>10 mil).
Kört realtivt sett mera intervall/back-pass iår.
Får se hur det lönar sig.

Hade ca 150 mil före rundan i förrfjol då jag cyklade MTB-med Hårdpumpade Python däck.
Funkade faktiskt helt ok, så du bör kunna förvänta dig en härlig runda med dina slicks.
Brukar alltid vara en hel del imponerade blickar (och glada tillrop om man dessutom hjälper till att dra) från raceråkare, när det ligger en MTB med i klungan.

Lycka till !

Mvh / Lars

Hur mycket träning? Uj, aldrig tillräckligt...

Runt 100 mil de senaste 5 veckorna, grunden ligger i dagspendling till jobbet (c:a 3 mil dagligen) men har även gjort ett par "idiot-vändor" som blev längre (Sträckan Avesta-Stockholm avverkades t.ex. på min vinterhäck med Mtb-däck, inga slicks på den inte. 17,5 mil....).
Var ute på Ekerö och körde i helgen, där kan man få bra kvitto på sin form genom att hänga på dom racer-klungor som drar fram. Passa dig dock att hänga på klungor med röda tröjor och ett S-märke i ryggslutet...

Isch,cykla på asfalt!?

Jag "tänker" så här: köra bil från Linköping till Västerås...först slätta till N-kpg...sedan "över skogen"
till K-holm...Kungsör...slätta igen...Köping...äntligen V-ås!
Lååååånga "malande" mil i bil! Att cykla dessa mil...Neeej! Ta(r) hellre Kolmårdsbiken på Söndag!

/Åldringen

PS! Ett litet påpekande...när jag "cyklande" anländer till V-ås måste jag fortsätta TIO mil till, först då
har jag cyklat "runt en sjö". VANSINNE!

50+ Skrev:
> Isch,cykla på asfalt!?
>
> Jag "tänker" så här: köra bil från Linköping till
> Västerås...först slätta till N-kpg...sedan "över
> skogen"
> till K-holm...Kungsör...slätta
> igen...Köping...äntligen V-ås!
> Lååååånga "malande" mil i bil! Att cykla dessa
> mil...Neeej! Ta(r) hellre Kolmårdsbiken på
> Söndag!
>
> /Åldringen
>
> PS! Ett litet påpekande...när jag "cyklande"
> anländer till V-ås måste jag fortsätta TIO mil
> till, först då
> har jag cyklat "runt en sjö". VANSINNE!
>

> Se det så här: Cykla sträckan en gång och du kommer att njuta av att få åka bil där framöver! Åtminstone så "bara åker" man inte längre bil, kan jag nu mera känna om sträckan hem från mina föräldrar i Dalarna som jag cyklat i två etapper (29 mil totalt, inklusive cykelomvägar)
>

17,5 mil på dubbdäck: RESPEKT! Nu känner jag mig lite pinsam med mina blygsamma pass...

förresten var jag också ute på Ekerö och testade lite. Det var första gången och jag måste säga att det är ju faktiskt väldigt mysigt där ute. Jag tycker för övrigt att cykelvägarna är väldigt bra norrut (håller jag på att bli landsvägsåkare??). Körde till Hässelby slott och det är ju en fantatiskt fin cykelväg där man kan ligga och pressa en bra stund utan att behöva slåss med bilister. Så det blir nog en runda dit efter jobbet kanske.

Jag tycker för övrigt att det verkar bra att ha en bit till jobbet (eller skolan). för det sporrar en att hålla igång hela året. Förutsättningen är att man har någonstans att ha cykeln (man drar ju inen del skit på vintern och min chef såg inte så glad ut i vintras...) samt att man måste ha möjlighet att duscha och klä om. annars är det nog pendlingen grunden till en bra sommarform.

Ehh, nåja det stod faktiskt "...på min vinterhäck med Mtb-däck" så prestationen förringas väl lite. Fast det är tunga däck. *försöker behålla min nuvunna respek* ; )

Fast arbetspendling med en för tillfället ommodifierad Mtb har sina nackdelar: Ständiga byggnadsarbeten! Inget skoj att köra över grus (grovt!) med slicks, och idag såg jag inte en vattenslang (modell brandslang) som låg över cykelbanan på södermälarstrand. Stel gaffel och slicks gjorde att det kändes rätt rejält i handlederna...

Så när den här satsningen är klar återställer jag å det fortaste!

Ett träningstips förresten! Ta och cykla söderöver (här kan man å ena sidan köra ett Mtb-spår med start vid sjön Trekanten) längs "Cykelspåret" (de gröna skyltarna) som går längs de södra förorterna ända ner till Slagsta. Där tar man färjan över (5:-) och vipps är man på Ekerö med alla dess superba vägar (är det förresten någon som kan tipsa om Mtb spår där ute för att avvänja en med asfalt sedan?

Stampe skrev: Passa dig dock att hänga på klungor med röda tröjor och ett S-märke i ryggslutet...

Fredrikshof = il treno rosso

Ingen fara att hänga med oss hovfare, vi bits inte.
Prova gärna att vara med på våra träningar om ni vill känna på hur det är att cykla i en välorganiserad klunga.
Det finns grupper för alla nivåer och hastigheter.

Mer info på http://www.fredrikshof.se/

/Anders

AJ Skrev:
> Stampe skrev: Passa dig dock att hänga på klungor
> med röda tröjor och ett S-märke i ryggslutet...
>
> Fredrikshof = il treno rosso
>
> Ingen fara att hänga med oss hovfare, vi bits
> inte.
> Prova gärna att vara med på våra träningar om ni
> vill känna på hur det är att cykla i en
> välorganiserad klunga.
> Det finns grupper för alla nivåer och
> hastigheter.
>
> Mer info på http://www.fredrikshof.se/
>
> /Anders

Ha ha, det var nog inte faran för bett jag var rädd för utan faran att använda Er som draghjälp och nån form av kvitto på hur man ligger till. Ni verkar vara betydligt snabbare än genomsnittet av "Ut på Ekerö och träna inför VR"-cyklister ; )

Att kör med Hovfare brukar borga för en avspänd och trelvlig klungkörning med bra fart. Har kört med olika gäng på de VR jag kört och det har gått bra. Sist på Siljan Runt var det många röda tröjor som körde också.

Vill nog hellre säga att man skall passa sig för sånt folk som inte riktigt har koll på det där med att köra i klunga, det är där de flesta olyckor sker. Känner man sig osäker är det bara att fråga hur klungan rullar av, vänder den av mot vinden eller alltid åt vänster?, Hur långa förningar är det som gäller, Stannar vi i depån som kommer osv...

För er som kör första gången och inte kört i klunga så mycket följer här lite tips:

Om folk klappar sig på skinkan och vinkar med handen bakom sig betyder det att hinder, fara kommer och att du skall svänga åt det håll handen vinkar åt. Det kanske mest använda tecknet på VR?

Pekas det med fingrar ner i backen betyder det att det kommer ett hål eller annat som man bör styra undan för.

Handen upp och ner vertikalt med handflatan mot marken betyder minska farten.

Ett finger eller hand pekandes framför dig betyder att personen vill komma in i klungan, ett varså god eller liknande brukar göra det med mera lättförståeligt.

Det finns säkert mera att läsa någonstans på nätet men jag orkar inte söka. "Google-the_TnT" kanske fyller på?

Här var det många glada tillrop och "kom igen nu"! Tack!

Fortfarande väger det över mot att köra, men jag tar några dagar till på mig att bestämma mig. Känns det för illa efter helgens långtur så vettefan. =)

Jag körde ifjol så jag vet vad som väntar. Längden avskräcker inte direkt. Visst är det en bit att trampa 30 mil, men det var lättare än vad jag hade trott helt klart. Hade räknat med några tuffa backar men de lyste med sin frånvaro.

Och du Nilebiker, du får nog öva lite på att byta däck, 6 timmar låter lite länge! ;-)

snabel@nders Skrev:
> Att kör med Hovfare brukar borga för en avspänd
> och trelvlig klungkörning med bra fart. Har kört
> med olika gäng på de VR jag kört och det har gått
> bra. Sist på Siljan Runt var det många röda tröjor
> som körde också.

>
>Här kan jag inflika att jag låg med ett gäng s.k.
Hovfare under många mil på Siljan Runt. Det var ett
helt underbart sätt att ta sig fram på. Eftersom dom
inte ville ha någon draghjälp var man hänvisad till att
ligga bakom. Det kändes lite kymigt att inte kunna
hjälpa till dock. Men jag tror att dom inte ville
riskera att splittra gruppen.

Och så lärde man sig ju alla dessa tecken som jag inte
hade en aning om att de fanns. Sällan man ser dom på
t.ex FMT.

PS. Tack för draghjälpen DS

Det är den totala tiden. Mental uppladdning inför nåt så tråkigt, ca 5.40. Sen 5min till att ta fram grejorna.
Själva bytet på två hjul tar den sista kvarten i anspråk. Detta är inte ett "racebyte", då hade de nog hämtat
mig under uppladdningen och jag hade fått en tröja med ändlösa ärmar. Dom verkar ju kass att cykla i.

Men okej, om jag skall ha 5.40 för 15min tråkgöra, så fattar jag att det suger inför 10tim tråkcykling.
Du har våndats ett tag nu va?

Nilebiker

Pelle Hå: Om du inte vill åka så kan vi tröståka på Kinnekulle istället så slipper vi alla flåshurtiga på köpet ;-)

Jaha . Kåsan avklarad dubbelt upp, fast på 80 talet. VR körd en gång. Och kör i år igen. Men FMT har jag kvar och Vasaloppet *stön* och klassikern blir det inte tal om . Det gillar inte mina knän. Man kan ju alltid hoppas på att stamcellsforskningen går framåt så dom kan fixa utslitna knän :-)

//Johan

Inte juste att locka med nåt sånt Obed...
Nä, ta nu tjuren i hornen o kör Pelle!

Du får tänka på stackars Nilebiker som först skall mata de 30 milen asfalt o sen ladda upp för 6 varv (28,2 km) på vår bana på söndagens Ymerrace. Har du bara hans flåsande de sista varven på söndagen för ögonen så kommer det att gå lätt som en plätt att smätta runt Vättern!

Nile: Dom där tröjorna är faktiskt inte så dumma. Man blir väldigt avslappnad i axlar och nacke iom att man inte kan hänga mot styret som en hösäck. Mycket bra balansträning också! Rekommenderas!

Obed: Nu är du tyst! =) Nä, men ett par veckor senare kanske, helgen 3-4 juli hade varit kul att sticka upp till Kinnekulle.

Anki (och Nile): Ja jösses, man blir ju lite imponerad bara av att planera att köra ett lopp dagen efter. Hög prio på återhämtning! Jag kände mig helt urlakad i kroppen i ett par dagar efter VR ifjol. Att cykla snabbare än till-kiosken-tempo var helt otänkbart.

Obed: Jodå, runt kommer man alltid. Det är bara att slå på autopiloten och gå in i "cykelkoma". Men är det på bekostnad av att det blir tråkigt att hoja resten av sommaren så är det inte värt det.

Anki: Oj oj, ett prestigemöte! =) Ska Tobias också köra VR? Lite fördel där annars. =)

Tillbaka
Topp