Vätternrundan-starttider

landö

Ny medlem
Vätternrundan-starttider
Jag undrar över starttider på Vätternrundan.
Skall köra min första och har fått en starttid någon gång mellan 19:30 och 21:30.
Nu undrar jag vilken fart grupper som startar vid den här tiden brukar hålla?
En del har sagt till mig att det går väldigt sakta om man har en tidig starttid.

Vätternrundan-starttider
landö skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag undrar över starttider på Vätternrundan.
> Skall köra min första och har fått en starttid
> någon gång mellan 19:30 och 21:30.
> Nu undrar jag vilken fart grupper som startar vid
> den här tiden brukar hålla?
> En del har sagt till mig att det går väldigt
> sakta om man har en tidig starttid.

Jag skulle säga att det beror mer på vem du cyklar med. Tänker du köra "solo" eller är ni ett gäng i en egen grupp? Är ni snabba kommer det inte att finnas mängder med långsamma cyklister att komma ikapp. Du kommer att cykla genom de mörkaste timmarna och exempelvis några sträckor ner mot Jönköping kan vara riktigt mörka. Fördelar är att vinden vanligtvis mojnar på natten och att det inte är överfullt i depåerna. Det är en härlig känsla att möta soluppgången på västra sidan! Lycka till!

Vätternrundan-starttider
Det finns nog några som har hyfsat bråttom då också, oroa dig inte. Om ingen vill köra i just din startgrupp så kan du vara säker på att det strax dyker upp nåt gäng bakifrån som du kan haka på.

Vätternrundan-starttider
Anders H skrev:
> Det finns nog några som har hyfsat bråttom då
> också, oroa dig inte. Om ingen vill köra i just
> din startgrupp så kan du vara säker på att det
> strax dyker upp nåt gäng bakifrån som du kan
> haka på.
Jag kör solo.

Vätternrundan-starttider
Kör du solo, i bemärkelsen att du inte ska ha någon draghjälp, så är det ju rätt mycket skit samma när du startar. Satsa på att vara först över mållinjen :)

Är din definition av solo att du startar själv men vill hitta polare längs vägen med samma ambition så är nog inte det heller några problem. Du kan ju alltid höra dig för i startfållan om det är någon mer som har din tidsambition som du kan hänga ihop med. Det är enklare att köra med ett gäng från start, men den andra varianten funkar med. Generellt sett så är det ju fler som vill köra på de tider som du är ute efter som startar efter 02:50 när man slipper lampor.

Kör du solo (ej boeroende av kompisar) kan du ju alltid byta starttid till en senare för en hundring på plats i Motala.

Vätternrundan-starttider
landö skrev:
> Jag undrar över starttider på Vätternrundan. Skall köra min första och har fått en starttid
> någon gång mellan 19:30 och 21:30. Nu undrar jag vilken fart grupper som startar vid
> den här tiden brukar hålla? En del har sagt till mig att det går väldigt
> sakta om man har en tidig starttid.

I huvudsak är det så att det är ett lite lugnare tempo på de som startar vid den tiden. Men likväl så finns det tom SUB9-10, ambitioner hos vissa som startar då.

Vad har du för mål med din runda. Själv har för jag tillfället SUB 11 och startar vid ca 2000.

Vätternrundan-starttider
Jag hade tänkt haka på några. Ambitionen är att försöka ta mig runt under 10 timmar. Men det är inte viktigt. Eftersom det är min första runda är jag nöjd om jag klarar loppet. Vill inte att det skall gå för sakta så att man tvingas "dra" hela vägen. Är nöjd med SUB11 också :)
Har ett problem och det är att jag förlorar känseln i en tidigare förfrusen hand om jag cyklar för länge.

Senast redigerad av en moderator:
Vätternrundan-starttider
landö skrev:
> Jag hade tänkt haka på några. Ambitionen är att försöka ta mig runt under 10 timmar. Men det
> är inte viktigt. Eftersom det är min första runda är jag nöjd om jag klarar loppet. Vill
> inte att det skall gå för sakta så att man tvingas "dra" hela vägen. Är nöjd med SUB11
> också :)Har ett problem och det är att jag förlorar känseln i en tidigare förfrusen hand om jag
> cyklar för länge.

Om du är nöjd med en SUB 11 så kan jag gärna ligga bakom och hålla koll på dig hela vägen. Och komma med uppmuntrande heja rop med jämna mellanrum Kanske tom ett öka för i helvete, öka!

OM du inte har större ambitioner så skulle i allafall jag gå in i typ varannan depå, bara för att.

Sen vet jag minst en som har ett SUB 9 mål och han är inte intresserad av någon jävla draghjälp han inte. OM jag fattat det rätt. Han ska köra själv. Om Pontus körde själv på SUB10 så kan minsann han köra på SUB9, typ. Så där har du en trygg rygg, om du nu vill köra på lite.

Hur som så önskar jag dig lycka till och uppmanar dig att hålla igen lite ner till Jönköping. Dit ner kan vem som helst stå på. Ett litet problem bara och det är att det är typ 20 mil till som man ska knö efter Jönköping. Många tycks ha missa det;7)

Vätternrundan-starttider
Håll depåstoppen till ett minimum, eller följ åtminstone en innan loppet fastlagd plan för dina stopp. Tänk att all stopptid bara är tid du måste cykla in igen. Man klarar sig rätt fint på två pinkepauser och ett flaskfyllarstopp. Ska du under 10h tycker i alla fall jag att du max max max ska rasta 25 min och lägga resten av tiden på bekväm cykling. Själv hade jag totalt 10 min paus förra året och det gick ju bra.

Tillbaka
Topp