Vätternrundan Sub 7

melldorwin

Ny medlem
Vätternrundan Sub 7
Finns det egentligen några riktmärken att gå efter så man vet ifall man är i fas med träningen..?

Tex vad bör man klara solo på 1 mil? 5 mil? 10 mil?

30 man så drygt 1 mils dragjobb/person.
Dvs om alla gör sitt jobb och alls är med hela vägen vilket är lite önsketänkande..

Vätternrundan Sub 7
40 km/h i 5 mil är nog inte helt fel rent kapacitetsmässigt, eftersom det krävs ju en hel del att ligga i klungan i 42,5 km/h ändå. Eftersom snitthastigheten måste vara 42,5 km/h utan depåstopp. För SUB 7 gäller ju ändå följebil med langning. Snabbaste jag kört solo är 37 km/h över 35 km och då var förhållendena bra.

Vätternrundan Sub 7
Jeppe_E sa:
40 km/h i 5 mil är nog inte helt fel rent kapacitetsmässigt, eftersom det krävs ju en hel del att ligga i klungan i 42,5 km/h ändå. Eftersom snitthastigheten måste vara 42,5 km/h utan depåstopp. För SUB 7 gäller ju ändå följebil med langning. Snabbaste jag kört solo är 37 km/h över 35 km och då var förhållendena bra.

40 km/h i 5 mil solo är hyfsat tufft ☺givetvis beroende på väder.

Kanske är bättre med watt över en viss tid som riktmärke..

Vätternrundan Sub 7
melldorwin sa:
40 km/h i 5 mil solo är hyfsat tufft ☺givetvis beroende på väder.

Kanske är bättre med watt över en viss tid som riktmärke..

Okej, som riktmärke så cyklade jag runt pölen i år på 8:57 med en snitteffekt på 150W, momentant 200-250W. För SUB 7 tror jag nog att det skulle krävas en snitteffekt på 200W och momentant 250-300W. Det måste ju finnas effektkurvor på strava på de som kört SUB7

Vätternrundan Sub 7
Får väl göra ett test. Har bara kört 2 mil i 40 snitt. Kollade strava lite och har 65km med 36.2 i snitt och 82km med 35 i snitt.

Har aldrig testat längre i 40.

Vätternrundan Sub 7
De flesta som kört VR sub7 har nog tävlat och vet ungefär sin kapacitet jämfört med andra cyklister som cyklat snabbt runt Vättern (VR har ju blivit populärt även hos tävlingscyklister på senare år). Men du har ingen tävlingsbakgrund eller? Men du måste väl i alla fall ha tränat med nån klubb?

Vätternrundan Sub 7
Supertramp sa:
De flesta som kört VR sub7 har nog tävlat och vet ungefär sin kapacitet jämfört med andra cyklister som cyklat snabbt runt Vättern (VR har ju blivit populärt även hos tävlingscyklister på senare år). Men du har ingen tävlingsbakgrund eller? Men du måste väl i alla fall ha tränat med nån klubb?

Har inte tävlat.. Men tränar med en klubb och har gjort i 2 år. Där finns såklart elit cyklister. Men träffar inte dom nu utan på sommaren.

Men få visar intresse för vätternrundan av dom!

Vätternrundan Sub 7
Vätternrundan Sub 7
melldorwin sa:
hm sa:
Jeppe_E sa:
T.ex.

https://www.strava.com/activities/153522299

244W - Det är strax under min FTP : |

15 tillfällen med 0-kadens :) jojo...

Fanns några till som körde i samma klunga med wattmätare vad det såg ut som, mellan 200 och 380w i avg vad jag såg...

Har läst att vissa garmin, typ 510 och 810 tappar Ant+ efter ca 6-7 timmar med vissa wattmätare.. Kan förklara ojämna siffror

Nä, snarare olika fysik och kondition hos de olika cyklisterna. Ska man jämföra så, så måste man ta in W/kg.

Vätternrundan Sub 7
hm sa:
O framförallt om man ligger i spets eller surfar med i svansen...

Fast man får anta att alla är fit och gör sitt jobb och roterar hela tiden..

Men att klara "5 mil i 40 snitt" låter mkt.. Helt beroende på vind och väder med. Men är det vindstilla eller lätt medvind så går det ju.. Är det däremot motvind så är det högst otroligt.

Vätternrundan Sub 7
melldorwin sa:

Den inställningen gör att många wetternklungor splittras onödigt tidigt. Det är bättre att trötta cyklister stannar en stund i svansen och vilar än att gå med i rotationen för länge.

Vätternrundan Sub 7
Lingon sa:
melldorwin sa:

Den inställningen gör att många wetternklungor splittras onödigt tidigt. Det är bättre att trötta cyklister stannar en stund i svansen och vilar än att gå med i rotationen för länge.

Ja självklart. Men syftet med satsningen är att alla klarar rotera hela tiden.. Sen lär det kanske inte bli så.

Det enda man själv kan göra är att träna sig till överkapacitet så man inte blir helt rökt.

Men jag försöker komma fram till nån slutsats vad som egentligen behövs. Jag kan åka fort och länge men har ingen aning om det räcker för Sub. 7

Vätternrundan Sub 7
melldorwin sa:
hm sa:

Men att klara "5 mil i 40 snitt" låter mkt.. Helt beroende på vind och väder med. Men är det vindstilla eller lätt medvind så går det ju.. Är det däremot motvind så är det högst otroligt.

44 km/h i snitt över 30 mil är också ganska mycket och Inget man snyter ur näsan

Vätternrundan Sub 7
Tycker att det är svårt att översätta 50km fart mot vad man orkar med att köra i en klunga. Att köra runt 47-50km/h på platten kräver att man orkar gå upp och ta 400-500watt förningar under 15-20s, det är över tröskeln för det flesta oss. Att göra detta under 30mil är en utmaning som heter duga.

Vätternrundan Sub 7
hm sa:
melldorwin sa:
hm sa:

44 km/h i snitt över 30 mil är också ganska mycket och Inget man snyter ur näsan

Helt klart!

Vätternrundan Sub 7
Okej, men alltså. Man behöver kunna ligga på 300W i ett antal minuter när man ligger i spets. Därefter bör man ha kapacitet att ligga på 240-250W. Ett FTP-test ger ju dig din kapacitet sett över tid. Men att ligga på 240W i 6h kräver en hel del. Det är mycket som måste stämma in, om man ska klara SUB 7.

Här är en solorunda som jag körde veckan efter VR.

https://www.strava.com/activities/620679519

Vätternrundan Sub 7
Jeppe_E sa:
Okej, men alltså. Man behöver kunna ligga på 300W i ett antal minuter när man ligger i spets. Därefter bör man ha kapacitet att ligga på 240-250W. Ett FTP-test ger ju dig din kapacitet sett över tid. Men att ligga på 240W i 6h kräver en hel del. Det är mycket som måste stämma in, om man ska klara SUB 7.

Här är en solorunda som jag körde veckan efter VR.

https://www.strava.com/activities/620679519

Förstår att det kanske är för svårt att översätta på nått rimligt sätt. Kört vättern en gång. Detta året. Blev 8.23. Väldigt dålig grupp så vi var i stort sett 6st i dom sista 20 milen. Kände inte direkt att det var någon större utmaning efteråt. Var långt ifrån slut.

Tillbaka
Topp