Ska man cykla långt och i dåligt väder så är det liniment som gäller. Finns i olika fabrikat och värmegrader. Ett som passar utmärkt för 10 grader och regn är Sportsbalm Hot Balm No3.
http://www.easytrade.net/cykelcity/product.dip?item=978048#
Jag har testat detta under vidriga förhållanden och ju mer det regnar desto mer verkar det värma. Märks inte annat än när man står i duschen efteråt, då riktigt bränner det.
Med detta på ben och kanske nacke/axlar så mår ni fint runt Vättern trots lite regn.
Vad gäller kläder så finns det ett gamalt talesätt om att cykla i regn:
Antingen är man varm och blöt eller så är man kall och blöt.
Dvs blöt blir du alltid. Varm då du har för mycket kläder och kommer att vara skyddad för regn med bli genomsvettig istället. Kall då du har för lite kläder och blir regnblöt.
Försök ha så tighta kläder som möjligt. En fladrig cykeljacka, trots att den är vindtät, kommer att kyla ner kroppen då den fladdrar och därmed luftar ur det gosiga varma luftlager som ska värma kroppen.
Så här skulle jag klä mig inför en regnig runda. Nerifrån och upp:
- Cykelskor med "vattentäta" skoskydd.
- Benvärmare med varmt liniment på benen.
- Korta cykelbyxor med hängslen.
- Kortärmat underställ.
- Kortärmad cykeltröja.
- Armvärmare med ev liniment på armar och runt handleder.
- Vindtät väst som sitter tight och skyddar i halsen.
- Hjälm med ev vindtätt pannband.
- Långfingrade cykelhandskar.
Som ni ser ingen jacka. De tighta armvärmarna skyddar väldigt bra mot regn och den tighta västen räcker gott.
Men värst är inte själva regnet tycker jag utan sprayet från framförvarande cyklists bakhjul. Detta sprutar rakt upp i ansiktet och sätter igen glasögonen. Dessutom så pågår detta sprayande långt efter det att det slutat regna då vägbanan fortfarande är blöt.
/Anders