Vätternrundan väder

Baxter

Ny medlem
Vätternrundan väder
Ser INTE bra ut. Nu putar jag lite med underläppen.

vader.gif

Vätternrundan väder
Det kunde man väl ge sig fan på....

Då blir man väl tvungen att montera stänkskärmar oxå (vilket kompletterar bilden av en tysk cykelturist. Bara att sätta dit en flagga oxå...)

Vätternrundan väder
Nä fy, jag såg just också att det ser mörkt ut. Igår spådde smhi NV-vind och växlande solighet, idag SO och regn. Kallt under natten också, bara 7-9 grader. Hoppas det hinner ändra sig igen!

Vätternrundan väder
Kan inte alla som skall cykla VR och läser detta tänka intensivt / meditativt på att det skall vara sol och medvind så kanske vi kan få vår vilja igenom...

Vätternrundan väder
Vindarna verkar ju inte så farliga, tänk om det hade gått i Göteborg i veckan ............ Regn kommer ju i vilket fall som helst oftast i skur form så här års vilket inte är så farligt och som sagt metrologerna har ju haft fel förr. Själv ska jag ta på mig pingvin kostymen och gå på bröllop så det blir ingen runda för mig, allt det här pratet gör mig dock väldigt sugen.

-Åke

Vätternrundan väder
Tvärtom, det är statistiskt sett bra att dom spår regn så här långt i förväg. Dom förspår betydligt oftare fel än rätt i deras 3-dygnsprognoser. Så nu tänker vi intensivt på sol...
/Anders

Vätternrundan väder
Man får se det positiva i det hela, regnar det så kan det ju bara bli bättre sedan. Ok, kanske inte i värsta fall, om det skulle börja hagla eller snöa(vilkte har inträffat!). ;-)

Nu är iaf cykeln utrustad med fin bakstänka, ifall det blir regn, så man slipper få sprut i baken. Vindjackan impregnerade jag igår, men trots det kommer den inte att hålla helt tätt. :-P

/Leo

ps. Sån här fin sak är det, Biltema(heja Sara!):

Vätternrundan väder
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Glöm för gudsskull inte ett klistermärke på en
> älg!
Klistemärke med älg är en jättebra uppfinning. Jag satte på ett sånt på hojen tillsammans med ett klistermärke med svenska flaggan, och gjorde succe i Alperna förra sommaren. " Ahh, Schwedische Rad-Tourist mit Elch-Kleben aus den Rad" eller " guardare, Alce"
Perfekt sätt att få kontakt med folk. Alla gillar älgar.

Vätternrundan väder
Jo, jag läste din reserapport :) Undrar vad det är med utläningar och älgar?

Mønti Pythøn ik den Hølie Gräilen

Røtern nik Akten Di

Wik

Alsø wik

Alsø alsø wik

Wi nøt trei a høliday in Sweden this yër?

See the løveli lakes

The wøndërful telephøne system

And mäni interesting furry animals

The Characters and incidents portrayed and the names used are fictitious
and any similarity to the names, characters, or history of any person is
entirely accidental and unintentional.

Signed RICHARD M. NIXON

Including the majestik møøse

A Møøse once bit my sister...

No realli! She was Karving her initials on the møøse
with the sharpened end of an interspace tøøthbrush given
her by Svenge - her brother-in-law - an Oslo dentist and
star of many Norwegian møvies: "The Høt Hands of an Oslo
Dentist", "Fillings of Passion", "The Huge Mølars of Horst
Nordfink"...

We apologise for the fault in the subtitles. Those responsible have
been sacked.

Mynd you, møøse bites Kan be pretty nasti...

We apologise again for the fault in the subtitles. Those
responsible for sacking the people who have just been sacked
have been sacked.

Møøse trained by YUTTE HERMSGERVØRDENBRØTBØRDA

Special Møøse Effects OLAF PROT
Møøse Costumes SIGGI CHURCHILL

Møøse Choreographed by HORST PROT III
Miss Taylor's Møøses by HENGST DOUGLAS-HOME
Møøse trained to mix concrete and sign
com plicated insurance forms by JURGEN WIGG

Møøses' noses wiped by BJØRN IRKESTØM-SLATER WALKER
Large møøse on the left hand side of the screen
in the third scene from the end, given a thorough
grounding in Latin, French and "O" Level
Geography by BO BENN
Suggestive poses for the Møøse suggested by VIC ROTTER
Antler-care by LIV THATCHER

The directors of the firm hired to continue the credits after the other
people had been sacked, wish it to be known that they have just been
sacked.
The credits have been completed in an entirely different style at
great expense and at the last minute.
Executive Producer
JOHN GOLDSTONE & "RALPH" The Wonder Llama
Producer
MARK FORSTATER
Assisted By
EARL J. LLAMA
MIKE Q. LLAMA III
SY LLAMA
MERLE Z. LLAMA IX
Directed By
40 SPECIALLY TRAINED
ECUADORIAN MOUNTAIN LLAMAS
6 VENEZUELAN RED LLAMAS
142 MEXICAN WHOOPING LLAMAS
14 NORTH CHILEAN GUANACOS
(CLOSELY RELATED TO THE LLAMA)
REG LLAMA OF BRIXTON
76000 BATTERY LLAMAS
FROM "LLAMA-FRESH" FARMS LTD. NEAR PARAGUAY
and
TERRY GILLIAM & TERRY JONES

Vätternrundan väder
Handlarna gläds ju i alla fall över vädret....

Cykelcity fick sälja mig en ny jacka igår pga väderutsikterna, och kön ringlade lång i butiken där alla hade minst ett par skoskydd i handen....

Vätternrundan väder
Nybörjare som man är kommer man väl såklart att ha fel grejer, men så här ser det ut:

Kortärmat underställ
Långärmad cykeljacka
Windstopperjacka (efter råd från Cykelcity, blir man blöt är man i alla fall varm. Med riktiga Gore-tex kläder blir man tydligen blöt innifrån istället, materialet släpper inte ut så mycket fukt under så lång tid som man producerar. Hoppas det inte var ett försäljningsargument)
Cykelbyxor
Benvärmare
Vindbyxor
Skoöverdrag
Neoprenhandskar(!)
I fickorna åker dom kortärmade handskarna med.

Skall man ha någon form av mössa/bandana? Några råd?

Vätternrundan väder
Förmodligen som följer :

Långärmad underställströja
Kortärmad cykeltröja
Tunn vindväst
Ärmförlängare
Korta cykelbyxor
Långa tunna tights
GoreTex skoöverdrag
Neoprenhandskar
Bandana

GoreTex jacka och byxor ihoprullade och fastspända på sadelstolpe / under sadel (inför befarade ihållande skyfall)

Vätternrundan väder
Svaret heter vaselin, smörj in er på utsatta ställen såsom knän och armar, detta gör att vattnet rinner av och på så sätt minkar avkylningen. Vitt vaselin på tub finns på Apoteket.

//Ola som har en obotlig tro på att det inte kommer regna...

EDIT: inte skulle det ju vara

Senast redigerad av en moderator:
Vätternrundan väder
Ska man cykla långt och i dåligt väder så är det liniment som gäller. Finns i olika fabrikat och värmegrader. Ett som passar utmärkt för 10 grader och regn är Sportsbalm Hot Balm No3.
http://www.easytrade.net/cykelcity/product.dip?item=978048#
Jag har testat detta under vidriga förhållanden och ju mer det regnar desto mer verkar det värma. Märks inte annat än när man står i duschen efteråt, då riktigt bränner det.
Med detta på ben och kanske nacke/axlar så mår ni fint runt Vättern trots lite regn.

Vad gäller kläder så finns det ett gamalt talesätt om att cykla i regn:
Antingen är man varm och blöt eller så är man kall och blöt.

Dvs blöt blir du alltid. Varm då du har för mycket kläder och kommer att vara skyddad för regn med bli genomsvettig istället. Kall då du har för lite kläder och blir regnblöt.

Försök ha så tighta kläder som möjligt. En fladrig cykeljacka, trots att den är vindtät, kommer att kyla ner kroppen då den fladdrar och därmed luftar ur det gosiga varma luftlager som ska värma kroppen.

Så här skulle jag klä mig inför en regnig runda. Nerifrån och upp:
- Cykelskor med "vattentäta" skoskydd.
- Benvärmare med varmt liniment på benen.
- Korta cykelbyxor med hängslen.
- Kortärmat underställ.
- Kortärmad cykeltröja.
- Armvärmare med ev liniment på armar och runt handleder.
- Vindtät väst som sitter tight och skyddar i halsen.
- Hjälm med ev vindtätt pannband.
- Långfingrade cykelhandskar.

Som ni ser ingen jacka. De tighta armvärmarna skyddar väldigt bra mot regn och den tighta västen räcker gott.

Men värst är inte själva regnet tycker jag utan sprayet från framförvarande cyklists bakhjul. Detta sprutar rakt upp i ansiktet och sätter igen glasögonen. Dessutom så pågår detta sprayande långt efter det att det slutat regna då vägbanan fortfarande är blöt.

/Anders

Vätternrundan väder
Kan bara instämma i AJ's klädtips, men med en ändring kanske då det kan vara rätt svalt under nattens regnande. Skulle det gälla cykling i +10C - +15C i ösregn så funkar det nog med en väst, men är det under +10C så kommer jag att köra med en vindjacka istället för vindväst, fast det är en jacka med avtagbara ärmar. Om det blir under +10C och ösregn så kommer jag nog att cykla i mina Endura Thermastat clip tight långbrallor, fast då får det vara kallt som sagt.

/Leo

Vätternrundan väder
Fast använder man Aftonbladets eminenta vädertjänst blir man lite bättre till mods:

Regn och 9 grader runt Motala på natten
Uppehåll och runt 10 grader i Jönköping
Syd-ostlig vind på 3 m/sek (skönt i ryggen uppåt på västra sidan).
Uppehåll i Hjo
Regn på eftermiddagen i Askersund och Motala.

Temperaturen växlar mellan 9 och 12....

Senast redigerad av en moderator:
Vätternrundan väder
För jäkligt att man ska behöva fundera på vinterhandskar veckan innan midsommar, men jag börjar också tveka om handskvalet.

Vätternrundan väder
Gör något oortodoxt och besök en LFS och/eller LSS (Fishing och/eller Sailing ; ) ). Där finns det neoprenhandskar för massor av vatten! Torde ju fungera lika smidigt, med beläggning inne i handen. Det är ju ändå på natt-timmarna de bör komma till användning, sedan undrar jag om det inte blir för varmt hur man än gör...

Vätternrundan väder
Jag har precis varit på Cykelsity och inhandlat detta eminenta balm, som tröst kan jag meddela att de kommre att ha ett stånd i Motala som är öppet till kl. 00:00 där man kan köpa allt man behöver.

Vätternrundan väder
Skalman Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hittar inga neopren handskar hos min LBS
> CykelCity, det närmaste dom har är dessa
>
> http://www.easytrade.net/cykelcity/product.dip?ite
> m=977998
>
> Vad tror ni kan dom funka i regnet och kylan på
> lördag?
>

Det är dom(Endura Kryptoglove) jag har som jag ska köra med på VR för femte gången nu. Funkar perfekt i regn på våren/sommaren/hösten även i skogen. För vintern är de dock för kalla för mina händer.

/Leo

Vätternrundan väder
Kom på en annan positiv grej, nu slipper man ju kleta ner sig med solskyddsmedel också ifall det ska regna hela rundan. Alltid nåt... ;-)

/Leo

Vätternrundan väder
Nja, +8C och regn på lördag "morgon" fortfarande. Kollade precis Västnytts prognos, regn på fredag och lördag, dagstemp upp till +13C... Gäller att trampa på så man håller värmen då. :-I Fast prognoser håller väldigt sällan, vi får ändå hålla tummarna!

/Leo

Vätternrundan väder
Välkommna till Östergötland!

Här på "schlätta" är det iskallt, regnigt (när det inte snöar)
och blåser gör det värre in någon annanstans i Sverige.

Att få uppleva hur vinden vrider sig så att just du får motvind
hela tiden är en fantastisk upplevelse ;)

Skämt å sido, jag ska hålla tummarna för vädret åt er, välkommna
hit och lycka till!

/Nicke

Vätternrundan väder
Fegisar... :-) Äh, vi som är vana vid lervälling, vad är 30 mil på asfalt i regn mot Bockstensturen 1999 t.ex.? :-D Ju jävligare det blir under rundan, desto fortare vill man ju i mål, en bra morot för en bra tid alltså.

/Leo

Vätternrundan väder
Lyfter denna gamla tråd, i år blir det nog bättre väder än förra året men det är aldrig fel med lite klädtips. :-)

/Leo

Vätternrundan väder
Jag har tänkt, om det är uppehåll i natt, att köra med kortärmad cykeltröja ev med armvärmare och korta cykelbyxor. Regnjackan får ligga i bakfickan.

//Fredrik

Tillbaka
Topp