Hemma igen då, efter en hård Vätternrunda. :-) Vädret var fint, jag startade 03.28, molnigt och runt +13C tror jag det var, så det blev shorts, armvärmare och vindväst. Inte en droppe regn under hela rundan för min del, skönt. Solen värmde inte riktigt förrän vid 11 tiden, innan dess var det fortfarande rätt molnigt.
När väl starten gick så blev det till att försöka hänga med några snabba cyklister direkt för att få upp snittet meddetsamma. Tyvärr så var det väldigt tomt på just snabba cyklister när jag startade, endast en i samma startgrupp, 14102(Magnus från Umeå), ville hålla samma fart som jag, dvs ca 35-36km/h i snitt. Så vi växeldrog nästan helt ensamma de första 150km, rätt mäktigt att bara trampa på och köra om hela tiden och inte bli omkörd själva en enda gång under halva vätternrundan! Först vid 150km kom en snabbare klunga ifatt oss och vi fick äntligen lite draghjälp. Farten var bra som sagt, men det tar på krafterna när man är bara två som kör så fort så jag fick släppa klungan vid Hjo där jag stannade och fyllde på med lite energi då jag stumnade rejält.
Här lite data från loppet. Första biten Motala-Jönköping(109km) snittade jag och Magnus 36.4km/h. Vid Hjo(178km, första depåstoppet för mig) låg snittet fortfarande på 35.4km/h. Nära nog identiska siffror med förra årets runda, men då åkte jag med en stor(10-15 cyklister) norsk klunga, Nordea Oslo, vilket gjorde att man kunde ligga på rulle mer och vila. Så efter Hjo körde jag lugnare, fortfarande rätt stum i benen, men fick upp farten lite de sista nio milen från Karlsborg tack vare mkt kaffe och blåbärssoppa. ;-) Sluttiden blev 9h44min, 14 minuter sämre än förra året. :-/
Jonas/Jomper, Oskar/oxr och Kristin körde på 11h01min, 10h59min resp. 12h52min. Bra kört för förstagångsåkare! Mer info kommer nog strax från Oskar själv.
Såg bara en enda olycka under hela rundan och det var strax innan Hjo, det låg en person livlös på vägen med en massa folk runtomkring. Såg ut som en rejäl hjärnskakning eller liknande, ambulansen kom minuten efter att jag passerat. Hoppas det gick bra, ser alltid otäckt ut, asfalt är hårt!
/Leo