Växeljustering

• Trådstartare Trådstartare Eld
  • Start datum Start datum

Eld

Aktiv medlem
Växeljustering
Jag lyckas inte riktigt justera bakväxeln. Shimano 105 5800, 11-28 med korta växelföraren. Jag kan inte få den att växla rätt från de större till de mindre hela vägen med samma justering som jag får den att växla uppåt från de mindre till de större hela vägen. Om jag tex justerat den så att den växlar perfekt alla steg från 28 till 11 så vägrar den växla från 11 till 12 med ett klick men med två klick så växlar den från 11 till 13.

Vad kan det vara för fel?

Kedjan är ny (20 mil) och sattes på när den gamla nått 0,5% slitage. Kasetten är alltså precis inne på andra kedjan.

Växeljustering
Snabbt tänkt så behöver du förmodligen spänna upp vajern i sin låsskruv. När du växlar nedåt på kassetten (större drev ner till mindre) så släpper du ut vajer ur reglaget. Om den ligger på 11:an ligger kedjeföraren kloss an sitt ändläge (dvs begränsas inte av ett läge i reglaget som på övriga drev). När du sen lägger i en lättare växel så spänner du vajern, och om den är för slapp i sitt yttersta läge får du inte spänning nog för att den ska orka hela vägen till nästa drev. Dvs du har för stort spel på vajen i nuläget.

Spänn upp vajern i bakväxel med justerskruvarna nästan helt inskruvade, följt av en sedvanlig växeljustering. Borde lösa problemet.

Jag har upplevt problem med vad jag trott varit vajrar som länger sig vid användning, men lärde mig nyligen i en annan tråd att det förmodligen är höljen som sätter sig i sina säten och därmed får motsvarande effekt. "Riktiga" mekaniker löser det med någon form av verktyg som drar åt allt innan montering (tror jag), vilket gör att växeljusteringen håller sig längre. Ovanstående skulle kunna vara en förklaring till att du fått denna typ av bekymmer.

Växeljustering
Snabbt tänkt så behöver du förmodligen spänna upp vajern i sin låsskruv. När du växlar nedåt på kassetten (större drev ner till mindre) så släpper du ut vajer ur reglaget. Om den ligger på 11:an ligger kedjeföraren kloss an sitt ändläge (dvs begränsas inte av ett läge i reglaget som på övriga drev). När du sen lägger i en lättare växel så spänner du vajern, och om den är för slapp i sitt yttersta läge får du inte spänning nog för att den ska orka hela vägen till nästa drev. Dvs du har för stort spel på vajen i nuläget.

Spänn upp vajern i bakväxel med justerskruvarna nästan helt inskruvade, följt av en sedvanlig växeljustering. Borde lösa problemet.

Jag har upplevt problem med vad jag trott varit vajrar som länger sig vid användning, men lärde mig nyligen i en annan tråd att det förmodligen är höljen som sätter sig i sina säten och därmed får motsvarande effekt. "Riktiga" mekaniker löser det med någon form av verktyg som drar åt allt innan montering (tror jag), vilket gör att växeljusteringen håller sig längre. Ovanstående skulle kunna vara en förklaring till att du fått denna typ av bekymmer.
Problemet är att när jag spänner vajern så krånglar växlingen åt andra hållet istället.

Växeljustering
Problemet är att när jag spänner vajern så krånglar växlingen åt andra hållet istället.

Du missförstår mig. Du ska justera vajern genom att flytta dess läge i stoppskruven på bakväxeln. Justeringen blir den samma, men du får bort dödläget du eventuellt har pga för lång vajer.

Prova att lägga kedjan på 11:an. Känn på vajern som sticker ut ur höljet vid bakväxeln. Prova att lägga i en lägre växel och se om bakväxeln börjar röra på sig så fort du trycker pyttelite på reglaget. Vajern kan vara lite slappare än övriga växlar på tyngsta växeln, men bara marginellt. Om vajern är för lång drar reglaget inte tillräckligt mycket vajer för att få i nästa växel.

Växeljustering
Vajern är ju inte för lång i och med att det går att justera in perfekt växling både upp och ner på kassetten med barrel adjustern. Problemet är att man får välja om det är uppåt eller neråt den växlar bra om jag förstår korrekt. Då är det hölje och vajer som behöver bytas. Och nej det går inte att lossa Vajer och känna om det går trögt.

Växeljustering
Jo det går bra i betydelsen att om man kan känna att den hakar sig ibland så kommer det garanterat att strula ibland vid växling t ex från 12t till 11t men inte lika ofta åt andra hållet eller på stora drev.

Puttar man på och drar lite om vartannat och vet hur känns med nytt hölje och vajer så avslöjar det ofta om man har problem.

Växeljustering
Instämmer gällande att det går att känna statusen ganska väl genom att hålla i höljet och vajern med ena handen så att vajern dras utåt, samtidigt som man växlar. Ska vara tydliga lägen som matas ut respektive in utan seghet emellan. Sen kan det diskuteras om det är värt att undersöka om man vet att höljena och vajrar är gamla, utan helt enkelt bara byta.

Jag har funderat lite till över vad jag skrev ovan gällande att ändra vajerns läge i stoppskruven i bakväxeln. Man borde ha tappat lägsta växeln om det ska kunna bli så tror jag, och det hade TS inte gjort vad jag förstår. Jag har lite svårt att "tänka klart" utan att ha en cykel framför mig.

De vanliga tipsen om växelöra, glapp body etc etc känns osannolika eftersom växlingen ska funka överallt förutom 11-12. Har du kollat att kassetten är ordentligt åtdragen? Skulle kanske kunna lägg sig smuts mellan sista och näst sista drevet eller helt enkelt bara glappa där om kassetten sitter lite löst. Kolla också statusen på de två sista dreven och se så du inte böjt ett av dem eller så.

Växeljustering
Jag lyckas inte riktigt justera bakväxeln. Shimano 105 5800, 11-28 med korta växelföraren. Jag kan inte få den att växla rätt från de större till de mindre hela vägen med samma justering som jag får den att växla uppåt från de mindre till de större hela vägen.
...
Vad kan det vara för fel?
Kolla att vajern ligger rätt och löper fritt innan du byter vajer + höljen

Nu har jag beställt en uppsättning nya vajrar.
Det kanske är för sent nu, men jag hoppas att du beställde lågfriktionsvajrar + höljen, gärna helkapslade
Med sådana kommer det att dröja längre innan du behöver byta igen och åtminstone jag tycker att växlingarna (liksom även bromsarna) fungerar bättre
Exempel på helkapslade lågfriktionsvajrar + höljen:
Jagwire Road Elite Sealed https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-shift-kit
De fungerar väldigt bra och även om de kostar en del mer än basic standard är de värda merpriset, åtminstone enl mig
https://www.bike24.de/p1321771.html
https://www.bike24.de/p1321709.html

Men oavsett vilka vajrar + höljen du har beställt bör du vara noga vid installationen för att de skall fungera så bra som möjligt
För att kapa vajer+hölje behöver du en bra avbitare/vajerklippare
Biltema säljer en som är riktigt bra
1

119SEK https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/saxar/specialsaxar/vajerklippare-2000022429
(Den säljs även under andra namn för MKT högre pris)

Skall du använda Jagwire Elite Sealed, med heldraget innerhölje, kan du behöva borra upp hålet i vajerstoppen på ramen och plastbiten under vevlagerhuset för att få igenom innerhöljet, det fick åtminstone jag göra, men det var enkelt och gick snabbt att fixa.

Särskilt växelvajerhöljet är viktigt att det blir bra kapat, som till höger i bilden bör det se ut
cable-cuts.gif

För att hindra att änden på den avklippta vajern fransar upp sig kan du droppa lite snabblim/superlim på änden, så här
IMG_4819.jpg

Från: https://nuxx.net/blog/2009/12/30/bonding-cut-bicycle-cables/

Även superlim säljs billigt i lagom förpackning på Biltema
13,90 SEK https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/superlim-2000035422

Mer om installation av vajrar + höljen hittar du här
Där har jag även tagit bilden ovan ifrån, kolla runt på sajten det finns mkt läsvärt hos Sheldon
Kolla även här: https://www.parktool.com/blog/repair-help

Växeljustering
Den där vajerklipparen syns på många ställen och verkar vara samma som många andra (som du också skriver). Jag har en från tengtools som är i princip identisk, samt ytterligare två varav den dyraste från Knipex. De är jättedåliga på att klippa hölje allihop tycker jag. Problemet är förmodligen att höljen helt enkelt är svåra att klippa på ett bra sätt utan att det fransar sig, just för att de är tomma inuti och därmed kläms ihop innan de går av.

Jag har någon gång klippt hölje med vajer i, vilket fungerar hyfsat. Jag har också bågfilat av dem, eller först klippt och sen filat ner dem med plattfil så de blir snygga (och sen blåst ur dem med tryckluft från "baksidan"). Oftast brukar jag dock klippa, ta bort eventuellt skägg med en liten kniv och sen runda till hålet för vajern med en liten syl. Går snabbast och enklast. Den faktiska skillnaden i extremt välklippt hölje och slarvigt klippt hölje är inte gigantisk, och det jag tror är viktigast är att höljet sätter sig fint i sitt säte.

Gällande superlim på vajeränden så är det snyggare (men krångligare såklart) att lägga en liten lödning där istället för lim. Men det är ju överkurs som bara den.?

Växeljustering
Tycker de där tängerna är mycket bra till vajern och helt ok till höljet. Orkar man dra fram vinkelslipen så är det enligt min åsikt enklare att få till ett perfekt resultat med den efter ett par försök.

Växeljustering
Jag beställde Shimano Optislick. Köpte, (som vanligt), i mellanprisläge. Det är rent och vajern ligger rätt. Både originalvajrar och origonalkedja höll två år och cirka 600 mil så jag tycker inte kostnad eller besvär för slitage är något större problem.

Jag har både kabeltång (BBB) och några vinkelslipar men jag tror jag håller mig till tången.

Jag har provat limtricket förut fast jag använde epoxi. Att löda verkar riskabelt eftersom det blir väldigt varmt och svårt att kontrollera hur långt upp i vajern lödtennet sugs kapillärt. Om jag smälter höljet eller om tennet sugs upp för långt så blir ju vajern förstörd.

Tack för alla tips!

Tillbaka
Topp