Växelmontering UMF Hardy 3

dajnamajt

Ny medlem
Hej!

Jag försöker lista ut vad som är det absolut billigaste men funktionsdugliga alternativet av växlar att monter på en "UMF Hardy 3".
Det ska ju sitta växlar på från början, men av någon anledning saknas dessa på cykeln som jag fått tag i.

Det är ju mer eller mindre allt som behövs och jag vet inte riktigt om jag kan köpa vad som helst?
Kan jag köpa samtliga delar här ifrån: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar/Vaxlar-och-reglage/ och slänga på?
Är det något speciellt som behövs?

Har aldrig gjort detta förut ^^
note: Jag kommer inte köra cykeln på det sätt som den är byggd för, utan den används till och från jobbet, samt till och från fiskeställen. Ingen direkt terräng.

Tack!

Senast ändrad:
8- eller 9-delad vxl-grupp i Alivio/Acera-serien skulle jag valt för det ändamålet.
Komplett drivlina inkl växelreglage får du för runt 1500kr på www.bike-discount.de

Tack!

Som sagt, helt noob på detta, vilka delar är det man behöver köpa? För komplett allt liksom.

Kassett.
Bakväxel.
Framväxel.
Växelreglage.
Vajer.
Kedja.

Är det de? ^^

tack!

Beror på hur mycket som fattas förstås.
Saker du behöver hålla koll på är sadelrörsdiameter för frsmväxelns skull, och om fästet kan sitta lågt (top swing), högt (down swing) eller både.
Dragriktning på vajern är också en fälla att trilla i. De flesta framväxlar fixar dock både top pull och down pull.
Är växelörat kvar på ramen?
Vevlagret är nästa fälla. Det finns både olika axelstandarder och axellängder och de skall matcha ram och vevparti.
T.ex kan ett 118mm vevlager funka med ett 121mm-vevparti men har du otur går klingorna i ramen, eller så blir kedjelinjen fel så det växlar dåligt för vissa växelkombinationer.
Men du skall ha mycket otur i så fall.
Dubbelkolla att vevlager och vevparti har någotsånär samma axellängd angivet så kommer det funka.
För kort axel ställer dock alltid till med värre problem än en för lång.

Tillbaka
Topp