Växelöra av!

Wille

Ny medlem
Växelöra av!
När jag var ute på en runda i söndags tog det plötsligt tvärstopp. Växelörat gick av med totalhaveri som följd. Cykeln är en Kona Jake, köpt aug 2009 och använd som vintertränings- och jobbhoj. Ej kört i terrängen el liknande. Vid kontakt med Pedalogerna där cykeln köptes får jag till svar att de är tveksamma om detta är ett garantiärende. Anmärkningsvärt anser jag i såfall! Växelörat var inte krökt. jag kollar mina hojar, tvättar, smörjer etc efter varje runda. Vad anser ni? Ska sådant här bara hända?

Bilagor

• 4.jpg
    4.jpg
    46.1 KB · Besök: 492
Växelöra av!
Ja, men ett växelöra är väl att anse som en förbrukningsvara.
Om bakväxeln inte är repad så borde det ju i alla fall kunna gå som lite goodwill...

Växelöra av!
Då du kört så pass mkt som du nu gjort...så gör dom nog rätt i att inte låta dig få ett nytt på garantin. Det händer oförklarliga saker ibland... men att få ett nytt växelöra efter 8 månader.. näe..

Oavsett det var krökt eller inte måste ett växelöra anses vara en slitdel... Det funkade ju som avsett..det gick av vid för stor belastning.

Jämför med bromsbelägg... Jamen dom var inte slitna tidigare..jag ska ha nya på garantin..

Dessutom..ett nytt kostar ingen större summa.

Växelöra av!
Tråkigt, men ett nytt öra kostar inte så fasligt mycket.
För att vara rengord och smord efter varje runda är kedjan/kassetten förvånande rostig ;-)

Växelöra av!
Visst kan ett växelöra anses som slitagedel men att gå av efter endast 8 månader tycker i varje fall jag är lite tidigt. Min mtb och lvghoj har gått flitigt under åren och där har aldrig något öra gått av. Krökt på mtb:n - ja. men aldrig av. Att kassett och kedja är rostiga på bilden beror på att jag efter rundan i söndags ställde in hojen direkt i garaget och tog fram den i eftermiddags för att kolla. Blött och regnigt i söndags.

Växelöra av!
Växelöron är väl utbytbara för att ramen ska överleva när man drar växeln hårt i ngt, inte för att det slits på ngt sätt. Förr var det ju inte direkt vanligt med utbytbara växelöron.

Växelöra av!
Som sagt...saker händer ibland av oförklarliga orsaker... Ett öra på 8 månader är nog normalt.
Finns nog dom här som skrotar 5-6 öron på en sommar....

Jag skulle vilja se en kristallklar bild av brottytorna.... De säger en hel del om vad som hänt...

Växelöra av!
Ingen garanti, bara att köpa ny och se glad ut ;-)
Men en liten fråga, är det du som skruvat bort skruven som fäster växelörat i ramen?

Bilagor

• 4.jpg
    4.jpg
    47.4 KB · Besök: 202
Växelöra av!
Om man inte kör i terräng kan det knappast vara rimligt att växelöron är förbrukningsvara. Är de gjorda av packat socker som långsamt löser upp sig eller?

Växelöra av!
Växelörat behöver ju inte gå av enbart pga vurpor. Det kan räcka med att det blivit böjt i en transport, i ett cykelställ av nån vänlig människa etc, så blir v-örat lite vekare pga böjningen och har man otur så går det av när man trampar sig fram i godan ro på nån mysig stig, oftast i samband med växling...

Växelöra av!
Jag vet att växelöron ryker på mtb-hojar och på lvg om de blir stukade. Min hoj har varken använts i terräng eller hade skadat växelöra. När ni säger att vissa kan förbruka flera växelöron per säsong undrar i varje fall jag hur dom handskas med sina cyklar och vilken sorts växelöron de använder!

Växelöra av!
ingen tull, anger bara priset för 1 på paketet, tar ca 1,5 vecka att få.

Snyggt jobb får orginalet att framstå som skit. Beställ 2-3 ha minst en i reserv! har alltid en i sadelväskan.

http://derailleurhanger.com/

Hanger #25 fits:

The majority of our hangers are professionally engineered aftermarket derailleur hangers made by fine manufacturers such as Wheels Manufacturing and other high quality machine shops. This means that they are generally stronger than hangers that came from the OEM (original equipment manufacturer). We are continuously growing our selection of the improved, aftermarket derailleur hangers.

Växelöra av!
Wille skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet att växelöron ryker på mtb-hojar och
> på lvg om de blir stukade. Min hoj har varken
> använts i terräng eller hade skadat växelöra.
> När ni säger att vissa kan förbruka flera
> växelöron per säsong undrar i varje fall jag
> hur dom handskas med sina cyklar och vilken sorts
> växelöron de använder!

Jag håller med dig. Det måste ju vara materialfel som orsakat att örat gått av.

Men det är ju väldigt svårt för pedalogerna att kontrollera att du inte kört i terräng eller vurpat (det är ju inte alltid det blir repor).

Om hjul och växel i övrigt är hela så är det ju ingen big deal att köpa ett nytt öra för en tvåhundring, men samtidigt kan man ju tycka att det inte är nån stor uppoffring av pedalogerna att bara ge dig ett nytt.

Jag har kört av två växelöron i skogen på 7 år rätt friskt användande. Aldrig haft att nått när jag kör landsväg. Att hävda att det skall gå flera växelöron per säsong när man bara trampar asfalt verkar lite märkligt tycker jag.

//Erik

Växelöra av!
Finns ju massor med anledningar till att det gått av utan att du har kört terräng etc; dåligt justerat växel som gått in i ekrar, kedjenit som börjat ge sig och fastnat i växeln och drar runt allt, någon har råkat slå emot bakväxeln när cykeln stått parkerad, osv osv...

Inget av det är garanti, men allt lika möjligt som att det bara gått av utan anledning.

Hur kan du vara säker på att växelörat verkligen var spikrakt innan det hände t.ex.? Böjer du dig ner och kikar växelörats linje inför varje tur?

Det är klart om det bara gått av helt sådär så är det en garanti och du ska ha ett nytt öra, men då det är ovanligt och de andra orsakerna är så vanliga får man tyvärr bita i det sura och betala 150-200kr. Helt enkelt bara för att man kan som butik inte ge bort växelöron gratis för att nån säger "det gick bara av utan anledning", då skulle butiken enbart få ge bort växelöron gratis jämt.

Så det går inte att hitta en helt rättvist garantisystem för växelöron, och du kan därför blivit en av de drabbade. Som tur var har det ju konstaterats är det fråga om småpengar för ett nytt.

Pedalogerna brukar verkligen inte vara den butik som snålar med reklamationer eller kundvård, så du kan vara lugn i framtiden för eventuella "riktiga" reklamationer.

Växelöra av!
Erol skrev:
Att hävda att det
> skall gå flera växelöron per säsong när man
> bara trampar asfalt verkar lite märkligt tycker
> jag.
>
> //Erik

Och att inte ordagrant läsa vad jag skrev när jag hävdade saken.. Är nära nog värre.

Det jag skrev var att det finns dom som har sönder massor av öron under en sommar.. jag sa aldrig att dessa endast åker väg... Eller gjorde jag?

Dessutom.. Wille säger att det är en vintertränings/jobbpendlarhoj... Vad säger att han inte terrängåkt med den på träning? Chansen är kanske liten men den finns likväl där.

Och dom som har sönder flera öron per år... tja.. dom använder grejerna helt enkelt...

Finns dom som skrotat 3 Sram x9 bakväxlar på en månad så... eller 2 XT shadow på kortare tid med...

Min poäng är.. Köp ett nytt och ta de som en man.. Saker går sönder när det används.

Senast ändrad:
Växelöra av!
Sist mitt växelöra blev krokigt så rätade jag ut det, men direkt efter att jag provcyklat så blev det krokigt igen. Det visade sig att växeln gick så trögt att när jag växlade och började trampa så böjde det sig. Fick pilla isär min XTR bakväxel från -98 ge den smörj och förmaningar att aldrig göra om det. Jag tänker att det blir svårt att få det på garantin om det kan bero på mögig bakväxel..

Växelöra av!
Plush skrev:

> Det jag skrev var att det finns dom som har
> sönder massor av öron under en sommar.. jag sa
> aldrig att dessa endast åker väg... Eller
> gjorde jag?
>
> Dessutom.. Wille säger att det är en
> vintertränings/jobbpendlarhoj... Vad säger att
> han inte terrängåkt med den på träning?
> Chansen är kanske liten men den finns likväl
> där.
Kanske denna mening i ursprungsinlägget "Ej kört i terrängen el liknande." fast jag kanske missuppfattade något. ;)

Senast redigerad av en moderator:
Växelöra av!
Albion skrev:
> Finns ju massor med anledningar till att det gått
> av utan att du har kört terräng etc; dåligt
> justerat växel som gått in i ekrar, kedjenit som
> börjat ge sig och fastnat i växeln och drar runt
> allt,
...
Om något av dom alternativen är orsaken så är det trasiga växelörat en följd av ett annat produktfel. Så varför skulle det påverka garantin för växelörat?

Det är väll säljarens sak att bevisa att felet inte ligger i produkten när det gäller garantifrågor?

Hallå lille juristkandidaten var är du?

Växelöra av!
s skrev:

>
>
> Det är väll säljarens sak att bevisa att felet
> inte ligger i produkten när det gäller
> garantifrågor?

bara första 6 månaderna.

Växelöra av!
Plush skrev:
> Då du kört så pass mkt som du nu gjort...så
> gör dom nog rätt i att inte låta dig få ett
> nytt på garantin. Det händer oförklarliga saker
> ibland... men att få ett nytt växelöra efter 8
> månader.. näe..
>
> Oavsett det var krökt eller inte måste ett
> växelöra anses vara en slitdel... Det funkade ju
> som avsett..det gick av vid för stor belastning.
>
>
> Jämför med bromsbelägg... Jamen dom var inte
> slitna tidigare..jag ska ha nya på garantin..
>
>
> Dessutom..ett nytt kostar ingen större summa.

Hej Plush,

Jag kanske misstolkade det du skriver ovan, där du skriver att du anser att örat har funkat som det ska. Men det kanske mer var menat som att du antar att det skett någon form av haveri på kedjan, eller yttre fysiskt våld, typ pinne eller annat.

Jag tycker däremot inte att ett växelöra skall lida utmattningsbrott om man bara trampar landsväg. Får väl kanske stå ut med att det är värre än lite märkligt. Om vi skall dra igång en hårklyveridisskusion så kan jag ju tycka att ett växelöra mer är en typ av offer-detalj. Bromsar slits ju av att bara cykla, växelöron kan ju möjligen slitas av "onaturligt" våld (den kanske öppnar för lite popcorn såhär på torsdagskvällen).

Men som sagt, det kanske är läge i detta fall att hosta upp en slant och köpa ett nytt. Jag har också hört att Pedalogerna är rätt bra att ha å göra med.

//Erik

Växelöra av!
Känns som att man kan dra av ett växelöra genom en dålig växling om man har otur. Liten spricka först, vintercykling och salt sen och på det hela taget knappast mission impossible.

Det är som sagt en slitagedel som till sin konstruktion dessutom är gjord för att gå sönder före ramen. Den typen av delar är det normalt sex månaders garanti på. Och visst kan man tycka att affären skulle ta det på goodwill, men eftersom jag jobbar i butik själv så vet jag att ibland så gör man inte det eftersom man misstänker att ifall man gör det så kommer kunden att återkomma om nästa problem och så ska det gå på goodwill och så vidare...

Mvh
Fredrik

Växelöra av!
Road_Runner skrev:
> Växelöron suger :-)
>
>
>
> Men en trasig ram suger mer

Dålig kedjespänningen på den SS:en... :)

Växelöra av!
Förstår också att det lutar åt att köpa ett nytt öra själv. Kassett och hjul fick stryk också...
Alla här verkar köra av växelöron till höger och vänster. Trots detta anser jag fortfarande att det inte ska gå av hur som helst. Visst kan aldrig Pedalogerna kolla var jag kör och hur men jag förutsätter att man som en seriös konsument och cyklist inte gnäller om det inte finns anledning. I detta fall anser jag faktiskt det! Min mbt, En Scott Scale 40, fyra år gammal har gått flitigt både i terräng och grusväg, kört flera långlopp och ALDRIG strulat med några växelöron. Tur kanske?

Jag gillar min Jake så det blir till att handla och skruva. Beställa lite nya hjul och annat är ju aldrig fel. Får väl se detta haveri som en anledning att stödja tillväxten i Sverige.

Växelöra av!
Wille skrev:
> Kassett och hjul fick stryk också...

Nu närmar vi oss. Vad är orsak och vad är verkan? Gick växelörat av för att hjul, kassett eller bakväxel havererade, eller gick hjul och kassett sönder för att växelörat gick av?

Växelöra av!
Sistnämnda. Så mycket har jag cyklat så att jag känner om växlar havererar eller örat går av. Växlar funkade perfekt tills det small till.

Hursomhelst så har det hänt. Verkar bara att bita ihop, handla, skruva och fortsätta hoja!

Växelöra av!
Rapid-rise/Low-normal-växel är inte så dumt ibland. Då är det klart svårare att tvinga växeln till brutalväxlingar.

Sen ska det nog lite mer till än brutalväxling för att man ska dra av växelöron iofs.

Växelöra av!
Visst kan man tycka att man är seriös som konsument, men det tycker de flesta inklusive dem som inte är det. Från min egen verklighet så hade jag förra helgen in en som tyckte att en avbruten blixtfot var en garantisak samt en som hade en åsikt om att hans kameradisplay var för ljus i förhållande till histogrammet, men bara för blixtbilder. Så det tyckte han var en garantisak och helst skulle han testa alla kamerorna i lagret också bara för att jämföra...

Som säljare är det ju lite svårt att skilja ut dem som faktiskt haft otur och råkat ut för en felaktig vara från dem som bara är missnöjda i största allmänhet och ska snika åt sig gratisservice.

Som konsument är det ju alltid surt att saker går sönder och många gånger upplever man kanske att man inte gjort nått fel, man kanske t o m inte har gjort fel, fast det inte är en garantisak. Enkel otur helt enkelt.

Om vi tänker oss in i handlarens situation så har han en kund som kommer inte efter 8 månader eller vad det är påstår att växelörat gått av bara så där utan större påfrestning. Dels är påstående kanske lite svårsmält men vad händer om det nya växelörat går sönder under sommaren? Får jag tillbaka kunden med ett nytt anspråk på garanti på en pryl som i allt väsentligt är designad att gå sönder vid hård belastning? Kanske väljer man att ta fajten på en gång då, som jag gjorde med mina två kamerakunder.

Mvh
Fredrik
Som kört av ett växelöra...

Växelöra av!
Wille skrev:
> Sistnämnda. Så mycket har jag cyklat så att jag
> känner om växlar havererar eller örat går av.
> Växlar funkade perfekt tills det small till.
>
Men du hade väl aldrig dragit av ett växelöra tidigare?

Om man räknar lite på det så inser man lätt att man inte har en chans att uppfatta om växeln gått in i hjulet pga trasigt växelöra eller om växelörat gått av pga växel in i hjulet.

Färdas du i 30 km/h (8.33 m/s) och har 26"-hjul (omkrets 2,0 m) motsvarar detta att hjulet snurrar drygt 4 varv per sekund. Har du 32 ekrar finns det 128 ekrar per sekunden som växeln kan fastna i (64 om man bara räknar med drivsidans ekrar). Det Det går helt enkelt oerhört fort och det går inte att uppfatta hur det gick till.

Jag skall för övrigt köpa på mig några växelöron medan de finns i butik i Göteborg...

Växelöra av!
I den text du bifogat bilden i första inlägget skriver du följande:
"jag kollar mina hojar, tvättar, smörjer etc efter varje runda. Vad anser ni?"
Bilden föreställer bla en kassett som är rostig vilket jag aldrig någonsin haft på någon av mina cyklar... Jag anser att du kanske aldrig tog hand om resten av cykeln ordentligt som du påstår och varför skulle inte då något annat kärva, kinka eller göra så att tex bakväxeln fastnar och drar loss växelörat ? :-/ T

Tillbaka
Topp