växelproblem

• Trådstartare Trådstartare LTS
  • Start datum Start datum

LTS

Aktiv medlem
växelproblem
Jag har lite problem med växlingarna mellan de mellersta dreven bak. Det händer inget när jag växlar utan jag behöver ofta växla två steg och sedan ett tillbaka för att få rätt växel.
Kassett och kedja är eliminerade som felkällor.
Det är ett problem som har kommit smygande, och det verkar som om det blir värre och värre med tiden.
Jag har funderat på om vajerspänningen har blivit dålig, men borde inte växlingen fungera dåligt på alla drev då?
Kan det bero på smuts i vajerhöljena?

växelproblem
Att vajern inte löper lätt i höljet är definitivt en kandidat. Just att behöva växla två snäpp och tillbaka ett berodde i mitt fall på ruggigt tröga höljen. Fulfix: Olja i ändan av höljet, men det enda som hjälper på sikt är ny vajer+hölje.

växelproblem
noname skrev:
-------------------------------------------------------
> gäller de även när man växlar från femte till
> fjärde? för alla andra växlar funkar felfritt.

Det gäller några drev i mitten. Men inte dreven längre ut på kanterna.

juan skrev:
-------------------------------------------------------
> slitna drev ;-)

Jag skrev i första inlägget att kassett och kedja är eliminerade som felkälla. D v s det blir lika oavsett om kassett/kedja är slitna eller helt nya.

växelproblem
Jag tror inte att växelörat är snett. Det är inte en stålram och jag har aldrig smällt i där. Problemet har snarare kommit smygande.

växelproblem
Nya höljen och ev vajrar !!!
Som nödlösning kan du prova att bara vända sista höljet innan bakväxeln. Kan funka om det blivit slitet i böjen.
Har det kommit skit in är det bara nytt som gäller. Kostar inte många kronor och växlingarna går som smör sen.

/ Lars

växelproblem
Hej!

Har varit med om samma grej.

Det enda du ska behöva göra är att skruva lite på den lilla skruven som sitter närmast växelväljaren på vajern(den på styret asså). Den spänner upp vajern och då ska det funka. Ev skruva lite på den somm sitter närmast bakväxeln. Själv har jag XTR bak och då ingen skruv där vid växeln.
Men problemet försvan när jag skruva lite på den vid växelväljaren.

Lycka till

Tillbaka
Topp