Växeltyper

Muerto

Ny medlem
Växeltyper
Jaha, då börjar jag en ny tråd igen då, den här gången för att få reda på skillnaderna mellan de olika typerna av framväxlar.
E-type, topswing och allt vad det heter. Hur vet man vad man har? Hur ser fästena ut för de olika typerna? Någon som vet och kan visa? Helst med bilder?

Växeltyper
Du kan ju alltid prova att kolla på Shimanos hemsida, där finns alla Shimano framväxlarna att se och läsa om. Addressen är så enkel som <http://www.shimano-europe.com/cycling/>

E-type betyder förresten att framväxeln fästs mellan vevlagret och ramen. Topswing är modellen där växeldelen som rör sig är ovanför klämfästet, en växeltyp som ofta är ett måste på en heldämpad pga ram och baksving konstruktion.

/Leo

Fd_m750.jpg

XT Topswing

fdm750e.jpg

XT E-type

fdm751.jpg

XT Standard/conventional

Senast redigerad av en moderator:
Växeltyper
Tack Leo även om jag hade kunnat kolla det där själv... Som man frågar får man svar!
Problemet är bara att min växel inte ser ut någonting som dom där!
frontder.jpg

Vad kallas den här?
Påminner ju lite om en E-type utan "öglan". Den sätts fast i en redan befintlig "ögla" på ramen med dom två skruvhålen som syns på bilden (det svarta)

Växeltyper
Växel med ramfäste? ;-) Har inget exakt namn på den typen, men en Topswing eller Standard kan passa på din ram också om inte fästet på ramen är i vägen.

/Leo

Växeltyper
Det är en Shimano Växel, så mycket vet jag. Modell har jag ingen aning om! Någon billigare vet jag att det är, Cykeln kostade bara ca 6000kr 1999, om nu de här uppgifterna kan vara till någon hjälp.
Vänta 5 minuter så kommer bild på fästet. Måste montera bort växeln igen...

Växeltyper
Du kan sätta dit en Standardsving framväxel istället om du behöver byta framväxel, ramen ser "ren" ut uppåt mot sadelstolpsröret. Det kan vara någon Acera, Alivio eller Altus variant av framväxel du har.

/Leo

Växeltyper
Ok, tack så mycket Leo för att du kunde lista ut vad det kan vara och vad jag kan ha för växel! Hursomhelst så har jag haft den av cykeln nu och tvättat den grundligt och smörjt och donat så nu ska den funka. Ska bara byta Vajrar också sen är hojen fit for fight igen.
Den har varit lite segväxlad nämligen så jag funderar på ett byte men som jag har sagt i en annan tråd håller reglagen på att ge upp så därför står det överst på listan över saker som måste skaffas.

Växeltyper
XT har ju kommit i en ny variant. Den är både för topswing och trad. Kan alltså dras uppifrån eller nerifrån, det är valfritt. Dessutom - och här är den stora skillnaden - har den en avsevärt förstärkt ny led. Alla shimanoframväxlar har ju fått kritik för att börja glappa upp efter ett tag, även de finare (XTRen verkar dock ha klarat sig). Jag tror att den starkare leden är svaret på denna kritik. Tyvärr väger växeln MYCKET mer än den LX som jag har (den väger t.om mer än min gamla STXväxel från -97!).

Ytterligare finess är att man köper samma växel oavsett sadelrörstjocklek, det följer med shims så att man lätt kan shimsa om till vilken tjocklek man vill ha. Även detta gör ju kalaset tyngre men det är ju bra när man vill byta till en annan ram...

Jag kanske återkommer när jag har installerat underverket och kört några mil. Väntar på att min "gamla" LX (inköpt i november -03!)ska totalhaverera först.

Växeltyper
Muerto: Din växel ser precis ut som en Shimano SIS växel. Har en likadan hemma på gamla pojkhojen. Tro det eller ej, men dom växlarna har aldrig krånglat eller ens hoppat fel under från det att jag var 5-6 år och dom funkar fortfarande lika bra =)

Växeltyper
Begreppsförvirringen återkommer...

Top swing: växeln "swingar" ovanför klammern
Standard swing: växeln "swingar" nedanför klammern
Se bilderna ovan

Top pull: vajern kommer ovanifrån
Down pull: vajern kommer underifrån
Nyare Shimanoväxlar klarar både top pull och down pull.

Top swing och top pull är alltså helt olika saker men heter så lika att man lätt kan blanda ihop det, jag skriver detta bara för att jag tycker det är viktigt att när man frågar för att få begreppen utredda ska svaren inte röra ihop det...

Växeltyper
Mja kan vara en SIS men jag tror inte det... Acera klingade bekant, så jag tror det är en sån fast det är klart man kan ju aldrig vara säker.
Den har aldrig krånglat mer än att den är lite långsam i växlingarna inte heller min STX bakväxel har krånglat under de 5 år de har suttit på hojen. Jobbar ändå på att byta ut delarna en för en för att tillsist avsluta med ramen... STX växeln kommer också få hänga i sålänge den kan då den verkar hålla för allt! Har kört in i stenar med den och trottoarkanter och fått pinnar inkilade i den utan att den har pajat. Helt otroligt med tanke på hur känsliga de nya sakerna verkar vara, det är ju inte sällan man hittar på tex. MTBR folk som har kört sönder sina splitt nya prylar eller är det bara lögn alltihop?

Tack Thomas för förtydlingen! Nu vet jag vad jag ska leta efter när jag ska byta växel. En top pull standard swing.
OM det inte visar sig vara en förhistorisk E-type som sitter på hojen nu.

Tillbaka
Topp