växelvajerbyte shimano 105

planB

Aktiv medlem
Yo. Växelvajern på pendlarhojen gick av igår, och när jag skulle ta bort den gamla vajern stötte jag på problem. Jag tänkte dra ut den genom hålet som syns på bilden, men det var ju inte enkelt. Det ser ju ut som om vajer-klumpen är större än hålet? Enligt Shimanos Dealer Manual är det den vägen som vajern ska installeras, så det borde ju rimligtvis gå att få ut den samma väg, fast det var förbannat svårt att få tag på den och dra ut den. Finns det något knep?

Det är 11-delat 105 5800.

IMG_20170112_203447.jpg

Knepet är att byta ofta nog att det som hänt för dig inte händer igen.

Är man i din sits så finns det inte många bra lösningar, fnula med pincetter, tänger, svära, etc etc. Till slut går det nog.

Var lite rädd för det. Det finns en procedur i Shimanos manual, men den innebär att man skruvar isär hela handtaget och undviker att komma åt en fjäder för om man gör det kommer det gå sönder, så jag hoppas att jag slipper det.

Verkar ju vara en lysande konstruktion det där.

Nu spånar jag bara, men stål (eller är det alu?) har en oerhört mycket större värmeutvidgningskoefficient än plast. Det innebär att kylspray eller liknande borde krympa stålet betydligt mer än plasten. Den kanske inte ramlar ut ändå, men jobbet borde iaf bli lättare.

Vajernippeln brukar ramla ut rätt fint om a/ det är rätt växel i, och b/ man inte försöker dra ut den på tvärs.
Nu är det ju lättare sagt än gjort när det ser ut sådär, men man får försöka göra så nära rätt det går...

AX3L sa:
Nu spånar jag bara, men stål (eller är det alu?) har en oerhört mycket större värmeutvidgningskoefficient än plast.
Normalt är det tvärt om.
Ungefärliga tumregler
Stål 1um per dm och grad
Aluminium 2um per dm och grad (dubbelt stål)
Armerad plast 1,5-12 um per dm och grad (lika till tio ggr stål)
Hård plast 3-25 um per dm och grad (dubbelt armerad plast)
Mjuk plast 6-50 um per dm och grad (dubbelt hård plast)

Jag tror inte riktigt på kylspray. Plast blir skört av kyla, så risken är ju att man har sönder något.

Rätt växel är väl högsta växeln antar jag?

Med mesta möjliga slack på vajern borde det väl gå att få tag på vajerstoppet och med tanke på hur det ser ut är det väl bara att klippa bort och sedan byta vajer, den nya har ju inte samma problem med kadelar som spretar åt alla håll såjag förstår inte riktigt varför du skall dra igenom den gamla vajern med vajerstoppet genom väljaren, eller har jag missuppfattat frågan helt?

Jag tycker det ser ut som du har fel växel i.
Växla så långt det går med inre (lilla) spaken samtidigt som du petar med en liten skruvmejsel eller liknande på vajerklumpen uppåt/inåt för att simulera växelförarens fjäder, så borde du hamna rätt. Då borde det gå att peta ut vajerresterna.

E: Kollade just på min cykel och på bilden är det läget för näst minsta drevet som är i. Kan dock bli knepigt med alla spretande kardeler åt fel håll.

Senast ändrad:
Vet inte om det ser likadant ut på ditt reglage, men på mitt 10-delade finns det ett lock på insidan av reglaget (fäst med en liten skruv). Om det finns ett sådant, lossa det, klipp av vajern och växla sedan till andra extremen, dvs det som motsvarar maximal vajerspänning. Det brukar gå hur lätt som helst att få ut vajerstoppet och resterande lilla vajersnutt. Växla sedan fram och tillbaka i olika lägen för att rensa ut vajerrester. Att få ur vajerstoppet ur hålet när det ser ut som på din bild är riktigt jobbigt.

Tillbaka
Topp