Växelväljare för äldre Rex damcykel 7 vxl

Har en äldre damcykel 7 växlar där växelväljaren inte kan ge mer än 1:an. Skruvade isär den och ser att det är en liten ledad del som skall haka i ett kugghjul vilket den inte gör. En spiralfjäder skall trycka den ledade delen mot kugghjulet men gör inte det pga att fjädern blivit för slapp.
Försökte då hitta och köpa en likadan växelväljare men det verkar vara utgången pryl. 7 växlar och väljaren skall ju sitta på styret. Shimano. Vilken nyare pryl skulle jag kunna ersätta med som inte är för dyr?

Bilagor

• 44B2D204-A5C5-4D57-99DD-7B5E94B0561D.jpeg
    44B2D204-A5C5-4D57-99DD-7B5E94B0561D.jpeg
    473.9 KB · Besök: 218
Har en äldre damcykel 7 växlar där växelväljaren inte kan ge mer än 1:an. Skruvade isär den och ser att det är en liten ledad del som skall haka i ett kugghjul vilket den inte gör. En spiralfjäder skall trycka den ledade delen mot kugghjulet men gör inte det pga att fjädern blivit för slapp.
Försökte då hitta och köpa en likadan växelväljare men det verkar vara utgången pryl. 7 växlar och väljaren skall ju sitta på styret. Shimano. Vilken nyare pryl skulle jag kunna ersätta med som inte är för dyr?

Om det är ett Nexus-nav väljaren styr bör (bör! Jag VET inte) den nyare varianten fungera.

En bild på navet drevsida ger information typ den utan utsikt eller den med utsikt som tas lös är nog första typen troligen..?

Hittade denna för en låg peng som blir kanon ?
Det där kommer nog inte att funka på Nexus-växlar.
Ditt gamla reglage är ett Nexus ST-7S20 så du måste byta till ett nytt Nexus vridreglage om du inte hittar ett begagnat med tryckknappar.
Finns en happytråd om det: https://happyride.se/forum/threads/fraga-om-kompatibilitet-shimano-st-7s20-nexus-reglage.3681102/

Edit: Finns tydligen nya Nexus-reglage med trigger:

(Sorry för den tråkiga länken.. Av någon anledning är länkknappen och alla andra knappar utgråade)

Senast redigerad av en moderator:
Ditt gamla reglage är ett Nexus ST-7S20 så du måste byta till ett nytt Nexus vridreglage om du inte hittar ett begagnat med tryckknappar.
Finns en happytråd om det: https://happyride.se/forum/threads/fraga-om-kompatibilitet-shimano-st-7s20-nexus-reglage.3681102/

(Sorry för den tråkiga länken.. Av någon anledning är länkknappen och alla andra knappar utgråade)
Så Nexus naväxel reglage de var de jag undrar om nya skulle gå men drev växlar reglage går inte har ingen klar göra i bok endast vajer montage synka mot 4 växel.

Ni har nog gjort något tryck i svars rutan på ikonen uppe gjorde något sådant blev grått och gick inte ladda bilder fören peta till baka på rätt här på happyrade.

Jodå… det fungerar. Satte precis på den jag visade och den växlar perfekt. Det enda är att den växlar omvänt. 7 är ettan och 1 är sjuan. Men det står vi ut med och det är lätt att lära in… för det fungerar ?

Den absolut vanligaste till att den inte hakar i är intorkat fett, isärtagning och något som löser fettet i kombination med lite lirkande så brukar det fungera igen :)

Jodå… det fungerar. Satte precis på den jag visade och den växlar perfekt. Det enda är att den växlar omvänt. 7 är ettan och 1 är sjuan. Men det står vi ut med och det är lätt att lära in… för det fungerar ?
Då får jag gratulera! Jag har inte provat själv, men det brukar skrivas att det inte är samma cable pull osv.

Att växlarna ligger tvärtom blev jag varse när jag skaffade elcykel med Nexus gripshift, som var tvärtom min gamla hybrid med vridreglage.

Den absolut vanligaste till att den inte hakar i är intorkat fett, isärtagning och något som löser fettet i kombination med lite lirkande så brukar det fungera igen :)
I detta fallet var det en superliten fjäder som tappat spänsten, och inte gick det göra den spänstig igen så den orkade med sitt viktiga lilla jobb. Och att hitta en ny sån fjäder… verkade hopplöst… ?

Tillbaka
Topp