Växevajer å höljen, premjum?

premjumgrejjer? Jagvire? Shimano?
Premjum?
Är det silverbling du vill ha finns det väl inget som är bättre(?) än Nokon
img_0146_1280x853__69158.1411479862.jpg

De finns i fler färger
nokon_mtbbow_derrd_4_2_2.jpg

Som går att kombinera
komnokon.jpg

parleebars.jpg

nokon9.jpg

Men de kan vara svåra att får tag på. Här finns det några

Men om det är funktion du i 1a hand är ute efter finns det andra alternativ
jag tänker då ffa på de helkapslade lågfriktionsvajrarna från Jagwire
Jagwire Elite Sealed de är riktigt bra både för mekaniska växlar och bromsar
De är lite pyssligare att installera men såpass långlivade att de inte behöver bytas särskilt ofta.
(Omdömet att de skulle vara "pyssligare" att installera säger kanske mer om mina mekförmågor)

Trådlöst ?

Men seriöst så har Håkan rätt. Synd bara att dom nokon kan börja knaka efter ett tag. Även i helsvart är det fräckt och så väger dom bra mycket mindre än sp41

Fina svar, tack så mycket!

Kan det här vara något? Tror det är liknande det som länkats. Jag är inte intresserad av bling utan av funktion. Gärna även vintertid…

svaret på frågan finns i första inlägget. annars stor humor i håkans inlägg.

det som gäller är att höljena inte komprimerar sig eller fjädrar i längsriktningen. de behöver vara tillräckligt bra. det är också viktigt att de är tvärt avskurna, av samma anledning.

jag smörjer med helsyntet motorolja, längs hela vajern. andra hävdar det skall vara torrt. får iaf livslängd på decennier, och sparsamt underhåll. lite påspädning vid ändarna typ vart tredje år är det jag bjuder på.

Funderar på varför man alls ska ha höljen annat än där wiren buktar..?
Jag fick inte ordning på växeln på min MTB och alla femtioelva småbitar av höljen innan jag monterade ett heldraget hölje.
F.ö har jag funnit Jagwire Pro vara optimalt mht ekonomi och funktion.

Kör man i gegga och blöta så är heldraget för växelvajer att föredra. På landsväg är gammeldags externt med exponerad vajer bättre skulle jag säga, för det går inte få lägre friktion än inget hölje.

På min gruscykel som egentligen är en gammal cyclocross med externt dragen vajer hade jag problem i geggiga förhållanden till dess jag bytte till Jagwire Elite Sealed kit, där man drar en liner hela vägen så kabeln är skyddad från gegg, men man har fortfarande bara hölje på de sträckor där vajern svänger. En nackdel mot heldraget är att om man får ett hårt slag från en sten eller liknande på diagonalröret där på undersidan vajern går kan den knyckla till linern så det blir mer friktion i den, men det har bara hänt någon enstaka gång genom säsongerna för mig. I en modern cykelram är ju oftast heldraget genom ramen det enda som finns att välja på.

På landsvägscyklarna kör jag med traditionell exponerad vajer, och vanliga höljen. Campagnolo, Shimano eller Jagwire spelar mindre roll (kan inte påstå att jag märkt skillnad), men har inte vågat prova på nåt annat än premiummodellen av vardera märke när det finns flera modeller att välja på. Jag byter vajer relativt sällan ändå då jag är finväderscyklist för det mesta.

Jag har själv inte provat nokon eller jagwire:s motsvarighet, men de är mycket riktigt "bäst" på papperet, noll kompression. Jag vet dock inte hur stort problem kompression är i växel, tror inte det är så stort att det ger märkbar skillnad(?), på bromsvajer är kompression däremot ett problem i och med att dragkraften är så mycket större. På en landsvägscykel med fälgbroms tycker jag det duger med standard, men på en tandemcykel med vajerskivbroms (lååååång kabeldragning) bytte jag till Yokozuna Reaction och det var en world of difference mot Jagwires budget-höljen som satt där innan.

Kan nämnas att de där nokon är också en weight weenie-grej då de är lättare än vanliga höjlen. Marknaden är i stort sett död då alla premiumgrejer är hydraulik och elväxel numera så det är inte lätt att få tag på.

Ett märke som kan vara värt nämna i genren är Alligator, som har en version både för broms- och en smalare för växel-vajer, "I-Link" heter versionen för broms och "Mini I-Link" versionen för växel. Funderar på att själv prova det i ett bygge men har inte blivit än.

Jag har själv inte provat nokon eller jagwire:s motsvarighet, men de är mycket riktigt "bäst" på papperet, noll kompression. Jag vet dock inte hur stort problem kompression är i växel, tror inte det är så stort att det ger märkbar skillnad(?), på bromsvajer är kompression däremot ett problem i och med att dragkraften är så mycket större. På en landsvägscykel med fälgbroms tycker jag det duger med standard, men på en tandemcykel med vajerskivbroms (lååååång kabeldragning) bytte jag till Yokozuna Reaction och det var en world of difference mot Jagwires budget-höljen som satt där innan.
Går det ens att hitta växelvajer som inte är kompressionsfria? Kanske på BT, vad vet jag.
På mitt senaste tillskott kör jag fälgbromsar - hur jag nu skall överleva det fatala misstaget - och tycker nog att kompressionsfria höljen är ett tillskott till känsla och precision i bromsarna i förhållande till hur jag minns funktionen av fälgbromsar på tidigare cyklar. Nästan som hydrauliska skivor. Men den cykeln är en sommarcykel för torra förhållanden.

Kan det här vara något? Tror det är liknande det som länkats.
Ja
Det verkar vara Jagwire Elite Sealed som är den jag länkade till ovan och som även @atorger skriver om
Jag är inte intresserad av bling utan av funktion. Gärna även vintertid…
Då borde just Jagwire Elite Sealed vara ett bra alternativ, ffa pga sin heldragna lågfriktions "liner".
Men jag måste även skriva att jag (delvis) instämmer med @cerro:
Jag skulle aldrig köpa en enklare (billigare?) variant av vajer+hölje från Jagwire. Då är Shimano Optislick vajer och Shimano SP41 höljen ett bättre val.

Men oavsett namn och/eller kvalité på vajer+hölje kommer de aldrig att fungera så bra som tänkt om de inte installeras på rätt sätt.

Går det ens att hitta växelvajer som inte är kompressionsfria? Kanske på BT, vad vet jag.
På mitt senaste tillskott kör jag fälgbromsar - hur jag nu skall överleva det fatala misstaget - och tycker nog att kompressionsfria höljen är ett tillskott till känsla och precision i bromsarna i förhållande till hur jag minns funktionen av fälgbromsar på tidigare cyklar. Nästan som hydrauliska skivor. Men den cykeln är en sommarcykel för torra förhållanden.
Ja precis du har rätt, alla växelvajerhöljen är kompressionsfria, traditionellt genom att de har ståltråd längsmed, men det finns lite andra designer som använder mindre tråd och blir lite lättare, men antar att de alla är designade så att de upp till den lilla kraft som en växelfjäder utsätter den för är de i princip kompressionsfria. Samma design funkar inte i bromshöljen eftersom kraften blir för stor och skulle spräcka ett vanligt växelhöjle.

Bromshöljen har traditionellt en stålspiral i höljet som håller ihop det även när den utsätts för mycket kompressionskraft, men utan de linjära ståltrådarna så blir det viss kompression i spiralen. Yokozuna Reaction har löst det genom att ha både och, vilket ger finfin prestanda men det blir en tung och grovt hölje som är svårt att böja (jag har installerat det höljet internt genom ett aerostyre, det var *inte* enkelt, men det gick till slut).

Såna aluminiumlänkar är kompressionsfria av naturen och väger dessutom mindre, så de är nog i de allra flesta fall ett bättre alternativ än Yokozuna Reaction för broms, om man nu inte med våld ska dra höljet genom ett aerostyre då förstås, för även om det är svårt med Yokozuna-höljet så är det i alla fall möjligt ifall styret har rimligt stora öppningar.

Har så förtvivlat svårt att få bakväxeln att inte frysa vid typ -3 och under. Har bytt wire och hölje, rengjort och smort växelföraren, men inget hjälper.
?

Tillbaka
Topp