Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Premjum?premjumgrejjer? Jagvire? Shimano?
Ja, finns inget som slår DA9100 och externt dragen bakväxelvajer. ?Funderar på varför man alls ska ha höljen annat än där wiren buktar..?
Jag fick inte ordning på växeln på min MTB och alla femtioelva småbitar av höljen innan jag monterade ett heldraget hölje.Funderar på varför man alls ska ha höljen annat än där wiren buktar..?
Går det ens att hitta växelvajer som inte är kompressionsfria? Kanske på BT, vad vet jag.Jag har själv inte provat nokon eller jagwire:s motsvarighet, men de är mycket riktigt "bäst" på papperet, noll kompression. Jag vet dock inte hur stort problem kompression är i växel, tror inte det är så stort att det ger märkbar skillnad(?), på bromsvajer är kompression däremot ett problem i och med att dragkraften är så mycket större. På en landsvägscykel med fälgbroms tycker jag det duger med standard, men på en tandemcykel med vajerskivbroms (lååååång kabeldragning) bytte jag till Yokozuna Reaction och det var en world of difference mot Jagwires budget-höljen som satt där innan.
JaKan det här vara något? Tror det är liknande det som länkats.
Då borde just Jagwire Elite Sealed vara ett bra alternativ, ffa pga sin heldragna lågfriktions "liner".Jag är inte intresserad av bling utan av funktion. Gärna även vintertid…
Ja precis du har rätt, alla växelvajerhöljen är kompressionsfria, traditionellt genom att de har ståltråd längsmed, men det finns lite andra designer som använder mindre tråd och blir lite lättare, men antar att de alla är designade så att de upp till den lilla kraft som en växelfjäder utsätter den för är de i princip kompressionsfria. Samma design funkar inte i bromshöljen eftersom kraften blir för stor och skulle spräcka ett vanligt växelhöjle.Går det ens att hitta växelvajer som inte är kompressionsfria? Kanske på BT, vad vet jag.
På mitt senaste tillskott kör jag fälgbromsar - hur jag nu skall överleva det fatala misstaget - och tycker nog att kompressionsfria höljen är ett tillskott till känsla och precision i bromsarna i förhållande till hur jag minns funktionen av fälgbromsar på tidigare cyklar. Nästan som hydrauliska skivor. Men den cykeln är en sommarcykel för torra förhållanden.