Växla mellan två hjulpar skivbroms

Eddy

Aktiv medlem
Hej! Har nu ett par hjul med hg-800 kassett, det jag ska skifta till spelar det nån roll vilken 11 delad kassett jag köper eller ska jag hålla mig till samma?
Förstår att bromsskivan förmodligen måste shimsas men vill slippa skruva på växeln efter byte.

Antagligen spelar naven roll. Jag behöver justera växeln lite när jag byter hjul på mina cyklar med 11-delat. Men det tar 10 sekunder verktygslöst om man har justeringen på bakväxeln så jag har aldrig försökt meckat bort det. Bromsskivor har jag däremot shimsat med hygglig framgång.

Hej! Har nu ett par hjul med hg-800 kassett, det jag ska skifta till spelar det nån roll vilken 11 delad kassett jag köper eller ska jag hålla mig till samma?
Förstår att bromsskivan förmodligen måste shimsas men vill slippa skruva på växeln efter byte.
Spelar ingen roll, kan behövas justera vxl lite, men troligen ej.
Du shimsar inte bromsskivorna, du får ev justera bromsoken.

Vad har ni för fina brickor för att schimsa skivorna? Tipps på vilka och var man kan köpa vore uppskattat, är ju extrema marginaler det rör sig om…

Jag köpte dessa: Screenshot_20210710-144909.jpg
Omd det funkar återstår att se.

Har shimsat framgångsrikt med Syntace för 6-bult många gånger. Skall köpa för centerlock också när det går att få tag på sådana.

Vi pratar lvg här va? Om det gäller ultegra finns ju short- och medium cage på bakväxlen. Short klarar enligt spec upp till 28t så ber. på vad du har kanske det är bäst att se till att den andra kassetten har ungefär samma omfång, men det fungerar utmärkt med t ex en 105-kassett.

Jag har dubbla hjulpar på pendelhärket, två olika kassetter, inga problem med växling eller bromsar. Sram nav på det ena och Shimano på det andra.Tiagra 4700 växel. Deore bromsar. Har nästan samma utväxling på bägge kassetter. Behöver justera en aning på bakväxeln. Bromsarna behöver jag är inte justera. Mitt tips är att du testar innan du shimsar etc, fungerar det inte tillfredsställande så får du kika på vad som kan göras.

Tillbaka
Topp