Växla ner i uppförsbacke?

• Trådstartare Trådstartare 82
  • Start datum Start datum

82

Ny medlem
Hej alla cyklister

Har ett litet problem. När jag som bäst behöver mina låga växlar, dvs i uppförsbackar, då vill kedjan inte hoppa ner från det mittersta kedjehjulet till det minsta. Denna situation kan givetvis undvikas genom att helt enkelt växla ner redan innan uppförsbacken. Skulle dock väldigt gärna ha möjligheten att växla ner mitt i uppförsbacken.

Jag har försökt att fixa å trixa ganska mycket med växlarna för att få det att fungera, bl.a. genom att släppa på spänningen på wiren till framväxeln. När jag gjort detta i sådan utsträckning att det börjar gå att växla ner lite lättare i uppförsbacken så uppstår det dock problem i andra änden istället - jag kan inte växla upp kedjan till det största (3:e) kedjehjulet (oavsett hur H & L-skruvarna står).

Det kanske är så enkelt som så att det inte är tänkt att man ska växla ner mitt i uppförsbacken?
Om det är så, fine inga problem. Jag vill bara vara säker på att jag inte missat något uppenbart, som gör att jag har detta problem.

Mycket tacksam för svar.

MVH talanglös

Bakväxeln växlar den fjäderbelastade delen av kedjeloppet, och växlar utan knot under belastning. Framväxeln ska flytta på en kedja som belastas av cyklisten (om man trampar), och det är svårare (men ska gå, om än med mer rassel).

Därför är det vettigt att växla framtill före en backe, om man vet att man ska ta i hela vägen. Annars släpper man bara på trycket nån bråkdel av en sekund under tiden man växlar.

ta kraft och trampa till några rejäla tag så du kan "rulla" lite och avlasta kedjan medan du växlar, brukar fungera.

Ok, jag tackar för många bra och snabba svar! Då ska jag inte lägga ner mer energi på att hålla och meka med växlarna.

Du kanske skall kontrollera att framväxeln sitter rätt i höjdled. Det bör vara ca en millimeter mellan nederdelen på växelföraren och största klingan. Jag hade ungefär samma problem som du. Det löste sig genom att vrida växeln något bakåt, så att bakre delen var lite längre in än den främre delen. Utgångsläget är ju annars helt parallell med klingorna.

Jag har haft samma typ av problem och det uppstod efter att jag bytt kedja och kassett (lämpligt nog upptäckte jag det på uppvärmningen inför BST -09; sensmoral: provcykla i god tid...). Kedjan växlade oftast endast motsträvigt ner från mittenklingan till minsta - i synnerhet om jag hade minsta belastning på kedjan. Tappade mycket tid i loppet då jag flera gånger fick kliva av och springa uppför backarna.

Nåväl, justeringar och t.o.m. byte av framväxel hjälpte inte.

Problemet visade sig efter en mer noggrann analys bero på utsliten mellanklinga. Kedjan tenderade att "fastna" i det slitna kuggarna, vilket också ledde till s.k. "chain-suck" vid försök till nedväxling.

Efter byte av mellanklinga funkade växlingen klockrent igen.

Tillbaka
Topp