Växlar dåligt i regn - begriper inte varför

geologen

Aktiv medlem
Senaste veckan har jag blivit påmind om detta, men jag har upplevt det många gånger genom åren. Så fort det blir blött på drivlinan, så blir växlingarna bak riktigt kassa. Ibland händer inget alls när jag försöker växla, andra gånger rasslar och hackar det en lång stund innan kedjan hamnar rätt.
Så fort det torkar upp återgår växlarna till att fungera normalt igen.

Just nu på räsern har jag vajrar, höljen, drev, kedja, kassett och bakväxeltrissor som alla byttes gemensamt i juni. I förrgår rengjorde jag kedja, drev, kassett och trissor, oljade och torkade rent. Justerade bakväxeln så allt växlade perfekt.
Runda i går, söndag. Allt funkade fint så länge det var torrt, men nån minut efter regnet började så blev växlingen katastrofal. Några minuter efter att jag kom ut på torrt väglag igen så blev växlingen som vanligt bra på nytt.

Jag begriper inte vad det är som händer. Är det så att vattnet som gör att kedjan inte "fastnar" och orkar klättra på kassettdreven, eller vad är det egentligen?

Vatten i vajerhöljet vid bakväxeln, som höjer friktionen? Märkligt att det skulle upphöra så snabbt dock.

Eller kanske att det blir blött vid vajern under vevlagret, beroende på hur ramen är gjord. Borde kunna torka upp rätt fort.

Eller som du säger, högre friktion för kedjan när den ska klättra i sidled.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Just nu på räsern har jag vajrar, höljen, drev,
> kedja, kassett och bakväxeltrissor som alla
> byttes gemensamt i juni. I förrgår rengjorde jag
> kedja, drev, kassett och trissor, oljade och
> torkade rent. Justerade bakväxeln så allt
> växlade perfekt.

Hur ser det ut inne i reglagen då?

Jag kanske ska testa att sätta en tejpbit på den lilla, lilla del av vajern som exponeras under vevlagret då. Det kan faktiskt tänkas, för dit sprutar det enormt mycket från framhjulet.

Jag har svårt att tro att det skulle komma in vatten i slingan bak. Det är intern dragning i kedjestaget och inget ställe vattnet kan komma in genom sprut.

JT skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Just nu på räsern har jag vajrar, höljen,
> drev,
> > kedja, kassett och bakväxeltrissor som alla
> > byttes gemensamt i juni. I förrgår rengjorde
> jag
> > kedja, drev, kassett och trissor, oljade och
> > torkade rent. Justerade bakväxeln så allt
> > växlade perfekt.
>
> Hur ser det ut inne i reglagen då?

Jag har inte öppnat dem. Men där blir det inte fuktigt. Den här växlingsproblematiken uppstår även när det bara är fuktigt på marken. Det sprutet når inte upp i reglagen.

Kedjan och dreven blir snabbt grusiga när det regnar, och snabbt rena igen när man trampar på torra vägar. Jag har lite svårt att säga att det skulle vara orsaken, men det matchar incidensen.

Kan det vara så att du har lite taskig justering på B-skruven och att grus på kedjan är det som flyttar marginalen till fel sida?

B-skruvsjusteringen har alltid varit knepig på de cyklar jag haft. På min nuvarande så har jag helt tagit bort skruven, och det är ändå alldeles för långt avstånd mellan övre trissan och de olika dreven.

Har du en gammal växel och ny ram/tvärt om? Någon gång det senaste decenniet så verkar man ha flyttat läget på klacken som B-skruven skall vila mot. Jag har slipat om växelörat på en äldre cannondale för att få en ny xtr att sitta bra. Har du dålig justering av trissan är det snarare märkligt att det växlar bra när det är torrt.

Nej, justeringen är ok. Jag hade gärna haft trissan en aning närmare, men det växlar ju bra när det är torrt, som sagt.

Växeln är 2012 års modell Ultegra, ramen är kinaram från 2012.

Min erfarenhet är att om växelörat är rakt fyller bara b-skruven nåt större syfte om trissorna är för nära dreven. För långt bort har jag aldrig tyckt varit något problem.

Och jag har svårt att se att geologens växelöra skulle böja sig när det regnar.

Har liknande problem på min pendlare, dock inte så exceptionellt. Jag har löst det genom ideliga byten av höljet av sista slingan vid bakväxeln samt massor av olja på den lilla grejen under vevlagret. Nu på sommaren är det inte så farligt, men det är värst under blötare årstider då det ofta känns som jag vill slänga cykeljäveln i närmaste dike när växlarna vägrar lyda order.

På räcern har jag inte alls samma problem utan har kört med samma vajrar och höljen i mer än ett år, men det är å andra sidan lux-de-flux-vajrar/höljen så det kan ju ha med saken att göra.

Finns det inget nippelsystem att köpa till cykelvajrar? Det skulle vara trevligt att kunna trycka in lite fett ibland.

Hade nåt liknande på min Brompton, inte för att där finns nån som helst likhet med en vanlig bakväxel, men ändå.

Det är alltså en drevväxel med två lägen med justerbara stoppskruvar. Funkar hur fint som helst i torrt väder, men börjar krångla så fort det blir blött.
Hur som helst har jag härlett det grus som vid vått väglag sprutar upp och fastnar under stoppskruvarna. Har löst det till 95% genom att slipa ner stoppskruvarna så de är spetsiga och knuffar undan gruskornen och slipat ett "rensspår" i växeln under stoppskruvarna så grus och vatten har nånstans att ta vägen.

Bromptonväxlar har som sagt inget med en vanlig bakväxel att göra, men just att gruskorn fastnar när det blir blött kanske kan ställa till det på en vanlig växel också. Har dock lite svårt att se hur. Mina andra cyklar har inte det problemet.

Ja, grus i maskineriet är rimligt, men gruset borde i så fall stanna kvar även när det torkar, tycker jag. Allt rättar ju till sig ganska snabbt efter att det torkat upp...
Jag tycker det är jäkligt mysko. Men jag ska testa att täcka för vajern under vevlagret, så kanske det blir bättre. Inte för att jag kan se hur det skulle kunna påverka så enormt de 15-20 mm som är exponerade, men det kan vara värt ett försök.

Jag tror gruset kan torka rätt fort. Och vått och torrt grus uppför sig väldigt annorlunda.

Växlar det bättre åt ena hållet än åt andra? Kan det ligga på gränsen till för hög friktion i vajerhöljet och så blir det för mycket med lite extra grus som klibbar fast?

Nej, det växlar illa åt båda håll när det händer. Jag har inte detaljanalyserat för jag blir mest förbannad när det händer. Det är jävligt nog med regn - sen växelstrul på det liksom... :)

Senast hade jag kedjan på ungefär tredje minsta. Försökte växla ett steg upp - inget hände. Försökte växla ett steg ner - inget hände. Trycker jag till 3-4 gånger och sen tillbaks ett par, då får jag rätt växel, men inte ens då är kedjan helt tyst utan det rasslar till och hackar lite då och då. Allt blir bra igen när det är torrt. Det är som om nån liten regndemon kryper in i bakväxeln...

Nu har jag tänkt till lite. Du får grus på utsidan av kedjan när det regnar. Det lossnar snabbt när det torkar upp.

Gruset i kombination med b-skruvjusteringen gör att kedjan inte kommer in till ramperna på kassetten. Jag tolkar din beskrivning som att växellägena är ok när det är blött, men att växlingarna i sig funkar.

Lösningen är antingen att alltid växla över ett steg för mycket och sedan tillbaka när det är blött, eller att fila ner stoppet på växelörat så du får växeln att lägga trissan närmare kassetten.

Det är inte så enkelt bara att någon av lederna i växelföraren "stelnar" till när det blir blött? Prova någon gång när du märker att det börjar strula att stanna och pilla lite på armen manuelt och se så den fjädrar fram och tillbaka lätt.

Har du provat spola vatten på växel, vajrar och allt annat kul hemma i mekstället? Bekräftar om det är gruset eller vattnet som är boven.

Någonstans finns en diskussion om att växlarna fungerar olika efter 10 eller 60 mil, med trött cyklist eller pigg cyklist, med eller utan grus och skötsel.

Inbillning ? ... det är ju samma växlar...

;-)

Å andra sidan - Jag har haft samma problem och lärde mig bara leva med det.

Det kan inte ha något med den interna dragningen att göra? Alltså att det fastnar skit i någon liten öppning som ökar friktionen när det är blött? Det skulle kunna vara en förklaring till att det både proppar igen och torkar fort.

I går blev jag ännu en gång påmind om detta. För att illustrera hur åt helvete det blir så kan jag berätta att jag stannade tre gånger för att växlingen var outhärdligt kass. Alla tre gångerna fick jag justera om bakväxeln med hjälp av vajerspänningsskruven för att få den att växla korrekt. Vid två av tillfällena räckte det med ett par varv för att ställa in rätt. Åt olika håll, ska jag tillägga. Redan så mycket är illa, men en av gångerna fick jag vrida ca 4-5 varv på skruven innan det stämde. Helt sinnessjukt!!!

Det är alltså bakväxeln som får annan justering, inte kedjan som slirar. Men vad kan ge en reversibel omjustering av bakväxelns position/vajerspänning!? Man kan ju börja tro på onda andar för mindre...

Min nästa räser ska få elektriska växlar!

Ensamvargen skrev:
> Du kanske har tjockare och mindre följsamma
> handskar i regn och upplever växlingarna
> annorlunda pga det?

Öh, hur skulle känslan i mina handskar få bakväxeln att bli 3-4 mm feljusterad...?

lundatok skrev:
> Testa med att blåsa silikon/teflonspray i den
> sista böjen på vajerhöljet.

Den är inte öppen, och jag tänker inte byta vajer nu, så ta loss den är inget alternativ.

jofahjalm skrev:
> Det är inte så enkelt att kedjan är sliten och
> det blir ett större problem när den är blöt
> och hal?

Jag tycker detta låter vettigt. Kolla också lilla trissan på bakväxeln, om den är sliten och sedan också blir hal så kanske inte den guidar kedjan som den ska.

Långsökt, men kan det vara så att dina vajerhöljen är porösa och ändrar egenskaper när de blir blöta? Så att de sladdrar till sig och gör att vajern inte spänns ordentligt. Vajern i sig kan rimligen inte ändra egenskaper däremot.

En del räserkomponenter ska ju tvunget vara så hysteriskt lätta att man tummar på funktionen. Kanske läge att prova nåt heavy-duty istället? :-)

Edit: Förresten tror jag du underskattar hur fort saker torkar i fartvind. Det är ju en jädra skillnad mot när cykeln står still:-)

Senast ändrad:
Fredrik80 skrev:
> jofahjalm skrev:
> -----
> > Det är inte så enkelt att kedjan är sliten
> och
> > det blir ett större problem när den är blöt
> > och hal?
>
>
> Jag tycker detta låter vettigt. Kolla också
> lilla trissan på bakväxeln, om den är sliten
> och sedan också blir hal så kanske inte den
> guidar kedjan som den ska.

Allt byttes till nytt samtidigt i juni (som jag skrev längre upp), och detta problemet har jag alltid när drivlinan blir blöt. Även mitt i sommaren när allt var nytt. Slitage förklarar inte varför bakväxeln ändrar sin justering, som jag ju nu upptäckt är felet. När jag stannat, justerat om, och cyklar, så funkar ju allt normalt ett tag, tills den tappar justeringen igen.

Makten skrev:
> Långsökt, men kan det vara så att dina
> vajerhöljen är porösa och ändrar egenskaper
> när de blir blöta? Så att de sladdrar till sig
> och gör att vajern inte spänns ordentligt.
> Vajern i sig kan rimligen inte ändra egenskaper
> däremot.
>
> En del räserkomponenter ska ju tvunget vara så
> hysteriskt lätta att man tummar på funktionen.
> Kanske läge att prova nåt heavy-duty istället?
> :-)

Shimano SP41-höljen är väl extremt standard...?
Ultegra-bakväxel. Inte hysteriskt lätt, tycker jag!

geologen skrev:
> Ensamvargen skrev:
> -----
> > Du kanske har tjockare och mindre följsamma
> > handskar i regn och upplever växlingarna
> > annorlunda pga det?
>
> Öh, hur skulle känslan i mina handskar få
> bakväxeln att bli 3-4 mm feljusterad...?

Vet ej. Annars kanske det bara är lite parkettgolvsslipdamm som letat sig in i vajerhöljet, och som alla säkert vet så sväller ju parkettgolvsslipdamm när det blir blött, och gör att själva vajern beter sig illa.

Det är knappast bakväxeln, och knappast reglagen. Om du säger att det inte är drivlinan (för allt är bytt) måste det vara vajrarna och höljet som påverkas av väta på något skumt sätt.

Byt till sådana där teflon vajrar och höljen vetja (eller gore finns också).

Edit: har du kollat bakväxeltrissan??? Den är viktig! Sliten sådan ger skumma problem.

Senast ändrad:
geologen skrev:
> Vid två av tillfällena
> räckte det med ett par varv

Då är det något som inte stämmer, jag justerar sällan mer än ett kvarts varv, och cyklar runt i regn gegga och snö.
Har du kollat att vajern sitter ordentligt fastskruvad i växeln? Gör en markering och kolla att den inte glider.

Att smörja upp vajern som lundatok tipsade om är också en bra idé. Du behöver inte lossa vajern för det om du inte vill:
Växla upp kedjan till största kransen, växla ner på reglaget UTAN att trampa – vajern är nu slack och du kan plocka loss höjet från ramfästena och flytta höljet längs med vajern så att du får in olja där den behövs.

Vajern sitter helt klart fast. Justeringen gick ju åt båda hållen. Och den fungerar ju ordentligt igen när det torkar!

Ja, naturligtvis kan jag slacka, men jag lär inte få in nån olja där. Det finns inget mellanrum att tala om. Ska det smörjas så får man ta av allt.

Tillbaka
Topp