Växlar fastnat :(

CarolineL

Ny medlem
Hej!

Köpt mig en Nishiki Sl Air för en månad sedan. Var ute och cyklade, då fastnade växel så jag enbart kunde använda vxl 1-3. Mekade lite hemma (följde guide för bakväxeljustering) och vipps var 8 vxl tillbaka.

Men så hände samma sak igen igår, och efter mekande blev det värre - nu har jag bara 1vxl, den har fastnat på 5e kuggen. När jag försöker växla till en lättare växel fastnar inte växeln, den flyttar kedjan till en större kugge men trillar ner igen när jag släpper växeln. Växelknappen för att växla till en mindre kugge är helt slapp och påverkar ingenting. Jag har justerat H och L-skruven tycker jag och spänner och spänner växelvajern.

Fråga, varför fastnar växlarna i första taget så jag inte kommer till 4an?
Vad gör jag nu? (Kan ju lämna in den men tänkte ge det ett försök innan)

* Bakväxel Shimano Claris

* Kassett Shimano HG200, 11-32T, 8-delad

* Växelreglage Microshift R758, 2x8 (den har bara 8vxl, verkstaden tog bort framväxel)

Växelvajern har nu blivit lite uppsnurrad, men upplevde problem innan den blev så illa.

Spec: http://www.nishiki.se/kollektion/hybrid/sl-air

Hjälp

Bilagor

• 1DB29BF0-2131-4E24-8526-B5865E0109A3.jpeg
    1DB29BF0-2131-4E24-8526-B5865E0109A3.jpeg
    337.1 KB · Besök: 317
  • 763EAD2A-DB41-456C-AEA4-71F2DD711A8D.jpeg
    763EAD2A-DB41-456C-AEA4-71F2DD711A8D.jpeg
    227.3 KB · Besök: 261
Om du släpper på insex-skruven som håller din trassliga wire, rör sig wiren fritt i höljet då?
En kardel på wiren kan ha gått av nånstans på vägen och förhindrar växling.

Jag gissar även som ovanstående. Det kan vara något problem med vajern någonstans mellan reglage och växel. En ny vajer kostar 25:- på biltema och är lätt att byta. I värsta fall kan man också behöva byta vajerhölje, och det är väl lite meckigare.

När vajern är släppt o du vevar skall växeln lägga sig i yttersta position, minsta drevet. Gör den det?
Annars är H/L justeringen helt åt pipan.

Okej, det där ser ju fritt ut.
Underligt att wiren har lindat upp sig på det viset, den har troligen rört sig på ett onormalt vis.

Jag hade trots att den rör sig fritt testat med en ny wire och gått vidare därifrån.
(H/L-justeringen påverkar inte wiren så att den öppnar upp sig.)

På första bilden ser det ut som om skruven som håller vajern har släppt så att vajern slirar under skruven.

Senast ändrad:
Mitt växelreglage är dött, kan inte växla upp eller ner med den. Hur vet jag egentligen vilken växel den är på? Men reglaget för att växla till en tyngre växel är stum, medan reglaget för att växla till en lättare åtminstone har en fjädring. Så jag tänker mig att växelreglaget är på tyngsta växeln? Den röda markeringen i växeln tittar fram när jag försöker växla till en lättare växel. Kedjan är åtminstone på minsta kuggen när jag spänt vajern.

När jag kopplat loss vajern, så hörs inget klickande i växelreglaget när jag försöker växla, ska det vara så?

Bilagor

• 3F98FAF1-1B90-45CA-AB8F-D80EF5998C8C.gif
    3F98FAF1-1B90-45CA-AB8F-D80EF5998C8C.gif
    12.8 MB · Besök: 143
  • 065453A3-E4A0-465A-82F0-F213656DB065.gif
    065453A3-E4A0-465A-82F0-F213656DB065.gif
    12.6 MB · Besök: 226
Senast ändrad:
En växel är ju borttagen från cykeln och när jag testar att växla med den så går det att växla runt i den och det klickar. Men det går inte med den som sitter på cykeln när jag släppt växelvajern från sin skruv.

Ursäkta sexismen men det är inte avsiktligt utan rent statistiskt, men finns det ingen gentlekvinna/man som bor i närheten av TS som kan offra 5minuter på att byta växelwire så att hon kan själv nästa gång.
Det är ju uppenbart att något blivit tokigt med tanke på hur den ser ut, min egen gissning är att den inte suttit tillräckligt eller rätt från början och successivt släppt vilket stämmer med symtomen.

Har man aldrig petat med växlar riskerar våra råd att bli svårtolkade, men att se hur det fungerar när någon annan visar brukar ju vara betydligt lättare.

Alternativet med tanke på cykelns ålder är ett besök på inköpsstället.

Cykeln är inköpt i Malmö och hade den inne på service för en vecka sedan, eftersom jag nu typ flyttat ut i skogen.

Men om nån bor i närheten av Linköping och sugen på en workshop med mig så hör av dig! =)

CarolineL sa:
Mitt växelreglage är dött, kan inte växla upp eller ner med den. Hur vet jag egentligen vilken växel den är på? Men reglaget för att växla till en tyngre växel är stum, medan reglaget för att växla till en lättare åtminstone har en fjädring. Så jag tänker mig att växelreglaget är på tyngsta växeln? Den röda markeringen i växeln tittar fram när jag försöker växla till en lättare växel. Kedjan är åtminstone på minsta kuggen när jag spänt vajern.

När jag kopplat loss vajern, så hörs inget klickande i växelreglaget när jag försöker växla, ska det vara så?

Antagligen har växelvajern fastnat inne i höljet, vilket är billigt att åtgärda. Eller så är reglaget paj, vilket är riktigt dyrt att byta ut. Vajrar pajar relativt ofta dessutom så jag hoppas och tror att det är vajern.

bellasoda sa:
CarolineL sa:

Antagligen har växelvajern fastnat inne i höljet, vilket är billigt att åtgärda. Eller så är reglaget paj, vilket är riktigt dyrt att byta ut. Vajrar pajar relativt ofta dessutom så jag hoppas och tror att det är vajern.

Det känner man ju om man drar i vajern samtidigt som man växlar.

H. sa:
bellasoda sa:
CarolineL sa:

Det känner man ju om man drar i vajern samtidigt som man växlar.

Kanske det. Det beror på tänker jag.

Jag har själv haft liknande problem och det har i 100% av fallen varit dålig vajer och/eller hölje. På en av cyklarna var dessutom vajern på insidan av ramen och det fanns ingen vajer att dra i samtidigt som jag växlade. På en annan cykel så var den bara ett par månader gammal.

Ibland dör reglagen och de nyare low-end Shimanoreglage jag grejat med är inte möjliga att reparera. Dock inte speciellt dyra att byta ut, och kommer med ny wire.

Skruva loss wiren. Dra i den med handen samtidigt som du växlar. Om du inte får ”svar” i wiren är antingen wiren trasig på vägen eller så är reglaget dött.

När jag har släppt loss vajern och försöker växla till lättare växel så rör sig vajern. Håller den lätt spänd på bilden och försöker växla till lättare växel samtidigt.

Växelreglaget är ett Microshift R758. (Det var två st monterade på cykeln, men lät en verkstad ta bort så jag bara har en växel och alltså 8vxl)

Bilagor

• 9F2B7653-6C17-4CDF-9BD1-54B196991379.gif
    9F2B7653-6C17-4CDF-9BD1-54B196991379.gif
    13.7 MB · Besök: 157
Senast ändrad:
CarolineL sa:
När jag har släppt loss vajern och försöker växla till lättare växel så rör sig vajern. Håller den lätt spänd på bilden och försöker växla till lättare växel samtidigt.
Då ser ju reglaget ut att göra sitt jobb. Gör sådär och klicka igenom hela registret upp/ner och när vajern är max utsläppt skruvar du fast den på växeln i aningens spänt läge.

Sen borde det bara vara intrimning kvar.

I wish... ;) Problemet är att växelreglaget fastnat, kan inte växla. Det klickar inte runt mellan de olika växlarna när vajern är varken fastskruvad eller inte på cykeln.

CarolineL sa:
I wish... ;) Problemet är att växelreglaget fastnat, kan inte växla. Det klickar inte runt mellan de olika växlarna när vajern är varken fastskruvad eller inte på cykeln.
Ok. Då är det väl konstaterat att det är reglaget som är paj (vilket säkert flera redan konstaterat innan mig. :) )

Det borde inte vara jättedyrt med ett nytt reglage av motsvarande kvalitet. Du behöver inte åka till malmö för det, det blir nog dyrare än reglaget. :)

H. sa:
CarolineL sa:
Ok. Då är det väl konstaterat att det är reglaget som är paj (vilket säkert flera redan konstaterat innan mig. :) )

Det borde inte vara jättedyrt med ett nytt reglage av motsvarande kvalitet. Du behöver inte åka till malmö för det, det blir nog dyrare än reglaget. :)

Om det är växelreglaget, hur har jag lyckats ha sönder det, nån idé? Cykeln är 1mån.

Jag hoppas på att det finns nån ny-cykel-garanti för sådant här om det ska ersättas grejer :)

Helt vanlig reklamationsrätt funkar nog alldeles utmärkt. Inom 6 mån från inköp är det butiken som ska bevisa att du gjort fel för att kunna vägra, och det är nog rätt svårt. :)

(Edit: unna -> kunna)

Senast ändrad:
Det trillade ut avbrutna plastbitar ur reglaget så det är garanterat att reglaget behöver bytas ut.

Det finns väl tre alternativ som jag ser det:
1. Få nytt reglage på garanti
2. Köpa ett nytt reglage för 8-delad bakväxel
3. Byta ut bakväxel och reglage till något bättre, kanske något 10-delat med bättre kvalitet från start.

bellasoda sa:
Det trillade ut avbrutna plastbitar ur reglaget så det är garanterat att reglaget behöver bytas ut.

3. Byta ut bakväxel och reglage till något bättre, kanske något 10-delat med bättre kvalitet från start.

Tack igen för hjälpen! :)

Ja nu är jag sugen på nåt bättre! 2an låter som en bra start, vad nu det kan vara! Ska deala lite med butiken först bara!

En sån här kanske?

https://www.bike24.com/1.php?conten...8133;pgc[49]=171;pgc[48]=15316;sort=price_asc

CarolineL sa:
bellasoda sa:

Ja nu är jag sugen på nåt bättre! 2an låter som en bra start, vad nu det kan vara! Ska deala lite med butiken först bara!

art001 sa:
En sån här kanske?

https://www.bike24.com/1.php?conten...8133;pgc[49]=171;pgc[48]=15316;sort=price_asc

CarolineL sa:
bellasoda sa:

Tack för förslag! Är den bättre än de sämsta grejerna? Kan även tänka mig att lägga lite mer pengar :)

CarolineL sa:
art001 sa:

Tack för förslag! Är den bättre än de sämsta grejerna? Kan även tänka mig att lägga lite mer pengar :)

Det är inte en jättestor marknad för landsvägsreglage och rakt styre med 8 växlar... :(

Några av de bästa reglagen för rakt styre är såna här som finns i köp&sälj:
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=97995

Dessa är för 11 växlar. Då måste man antagligen byta ut både bakväxel, kedja, kassett och bakhjul.

Ett slags mellanting är dessa för tio växlar:
https://www.bike24.com/1.php?conten...0,4,38;pgc[49]=171;pgc[48]=166;sort=price_asc

Då behöver man inte byta ut bakhjulet, men bakväxel, kedja och kassett.

Sen finns det antagligen några mtb-reglage och mtb-bakväxlar som kan passa också, det kan ju också vara ett alternativ.

Men även Shimanos enklare prylar brukar väl ytterst sällan haverera? Min (gamla snart) pendlare har 8-delat bak, med rakt styre. De reglagen har fungerat som nya i snart tio år nu. Jag tror du kan känna dig trygg med det reglaget på bike24.com Caroline.

Tillbaka
Topp