växlar

robban73

Ny medlem
växlar
Tjena ska köpa växlar till en cannondale m500 ram som jag målat om! ,dom som satt innan var skit, tänkte på sram x.7 med såna vrid handtag, men det finns ju en uppsjö med prylar, long cage short cage vad ska man ha? kan man ha 2 delat fram och 8 delat bak? Vad passar med vad ungefär.

Senast redigerad av en moderator:
växlar
Går fint att ha tvådelat fram och åttadelat bak, kanske kommer du undan med en short cage då. Short/long cage beror på hur mycket lös kedja som behöver spännas upp, dvs. hur stor skillnad det är mellan minsta/minsta och största/största i ditt växlingssystem.

Har du ett bakhjul med kassett du tänkt använda? Annars är niodelat det vanligaste för MTB idag.

Det som du behöver kolla ramspecifikt är framväxeln. Vilken diameter på klämman ska det vara? Kommer växelvajern ovanifrån eller underifrån? Får klämman plats var som helst på sadelröret eller måste du ha klämman under, i nivå med, eller över själva växlingsmekanismen? Eller går det inte att montera framväxeln på ramen alls så du måste ha en E-type?

växlar
ok 2 - 9 alltså , ja växelvajrarna kommer underfrån ,diametern är 31.8 .klämman satt som på dom flesta hojjar tror jag! det va nåt gammalt shimano som satt innan ,shimano altus a10 system om jag inte minns fel.
sen nästa fråga är om gaffeln där styrlagren satt är det ca 30mm ,vad händer där om jag ska ha en annan gaffel vad för tum gäller? :)

växlar
men du, behöver du byta framväxel då? Kan inte säga att man märker nån direkt skillnad på olika bara den är uppsmord o go! Jag har aldrig heller fattat det där med shortcage och longcage om jag ska vara ärlig. Jag är stort fan av vridreglagen, har kört med triggers nu ett tag och tycker jag får ont i fingrarna, så har bestämt mig för att byta. ovanpåstyret "thumbshifters" är ju dock suveräna med men svårt att hitta idag för vettiga pengar.

Men 8-9 delat frågan är klurig, som jag förstått det så är det fortfarande många som föredrar 8delat, jag har kört 9 delat ett tag nu, känns mest som att det är lite svårare o ställa in dom.

växlar
allt fungerar med allt men som jag har uppfattat det så finns det dock 2 olika sorters framväxlar och jag tolkar dom via hur dom serut typ ;D xD

Denna ser ut som en för 3 delat:
hockey.jpg ht=664

Denna för 2 delat:
sramx-7.jpg ht=700

Rätta mig om jag har fel, sedan ska man väll alltid satsa på så kårt cage som möjligt och x7:an finns som minst i medium annars får du köra på en x9:a.

hälst 2x9 eller??

växlar
a ja vet inte riktigt, det e ju dotterns hojj tänkte bara att hon har ju ingen nytta av en massa växlar när hon ska till stallet fram och tillbaka typ, sen är det lite kul å bygga ihop nåt från början man lär sig lite oxå :)

Tillbaka
Topp