Växlarna "hoppar"

hoff

Ny medlem
Växlarna "hoppar"
Hej,

Jag har en nybörjare på det här med cykling (mtb) och har precis köpt en ny cykel (använd 5 ggr max). När jag cyklar i uppförsbackar på lite för hög växel, så man verkligen får trycka rejält för att komma någon vart, så "hoppar" kedjan ibland och det driver inget på typ ett kvarts varv, det bara snurrar. Detta är riktigt enerverande och resulterar i att inte vågar stå upp i uppförsbackar för jag är rädd att trilla när det inte driver.

Jag undrar därför vad detta beror på, är det dålig kvalité på växlarna och blir det bättre med dyrare växlar (det sitter acera på cykeln, ja jag vet lågbudget) eller är det någonting man kan justera så det funkar bättre?

Växlarna "hoppar"
Kan bero på olika saker, händer det bara när det är kallt så kan det vara att frihjulsmekanismen där bak är smörjd med för tjockt fett så att klackarna inte går i ordentligt.
Men på en ny cykel så ska du gå tillbaka till inköpsstället, det är tyvärr vanligt att det behövs lite justeringar på en ny cykel.

Växlarna "hoppar"
nej, det ska funka. Kör ultrabudget på min räser t ex och det funkar lika bra som det dyra, dock får man justera lite mer. Kanske inte lika krispig växling som på en dura ace hoj men bättre än inget!

Växlarna "hoppar"
vajrarna (växlar å broms) töjer sig lite i början, så det behövs efterjustering efter några svängar, sen blir det nog stabilare.

Växlarna "hoppar"
Jag har cyklat typ fem mil eller nåt sånt, är det redan dags för första servicen? Jag har hyfsat långt till min affär, är detta nåt man kan göra själv utan specialverktyg? Då kanske jag kan vänta lite till innan första servicen?

Växlarna "hoppar"
5 mil låter ganska rimligtför att behöva efterjustera växlarna. Men det behöver du i regel bara göra en gång på det vajerset du har nu, och sen blir det samma efterjusteringsbehov när du byter vajer/hölje om ett år eller så.

Växlarna "hoppar"
Det kan bero på en massa saker. Börja med att svara på följande frågor så kan du få bättre hjälp.

Vad är det för cykel. Märke och modell?
Är den köpt ny i butik eller begagnad.
Är den köpt i en cykelaffär eller i kartong från varuhus?
Hur kunnig och/eller intresserad är du av att skruva på saker och ting?

Växlarna "hoppar"
Cykeln är en Specialized HRXC Sport, en Hardrock modell av nåt slag tror jag de sa. Den är helt ny från Sportson.

Just denna cykel finns inte på deras hemsida, men liknande, men växlarna är Acera bak och Altus fram.

Jag är inte så kunnig, eller rättare sagt ganska okunnig på mekning av cyklar, men jag kan nog lära mig.

Senast redigerad av en moderator:
Växlarna "hoppar"
Växlarna är boven i dramat. Acera representerar en ytterlighet i lågbudgetsegmentet.

De dåliga nyheterna först: Min erfarenhet (som fd Acera-ägare) är att det är det absolut sämsta som går att få tag på i växelväg. Acera står för dålig konstruktion och låg kvalitet. Växelföraren är tung och sladdrig, och fjädern är sur och klen. Det gör att växelföraren gärna hoppar ur läge när man trycker till lite, eller när det är ojämnt underlag. Vikten och de mammutstora trissorna innebär nämligen en rejäl hävstångseffekt.

Att justera in växlar är egentligen rena barnleken. Det handlar i grund och botten om att hitta rätt vajerspänning för att motverka styrkan i fjädern. Man provar sig fram, och har man väl hittat rätt lägen så sitter de. Undantaget är Acera, som jag aldrig lyckas få att växla korrekt, det är alltid något läge som är eller blir fel, trots att jag skruvat och justerat tills kossorna kommit hem.

De goda nyheterna: Vi talar om en komponent som utgör ca 50:- av cykelns totala värde. Alivio och Deore är ljusår bättre, och finns till överkomligt pris. Att uppgradera från Acera (det räcker oftast med att byta den bakre växelföraren) ger dig en helt ny cykel. Att slippa det orosmomentet gör att du vågar mer och utvecklas snabbare.

Växlarna "hoppar"
Måste blansera Manges dåliga erfarenheter av Acera med mina goda erfarenheter. Vad är Happy utan mothugg? ;-)
Jag hade Acera i ett par år på pendlar-äckelhojen och bytte den för jag inte orkade tvätta den i samand med drivline-byte.

Växlarna "hoppar"
Visst fungerar Acera bra för normal cykling. Jag har avverkat en och annan asfaltsmil med Acera, och allt har fungerat fint. Det är när man ger sig ut på stigar med lite stenar och rötter som det blir problem, för det är då de hoppar ur läge titt som tätt.

Växlarna "hoppar"
Ja, det har ju hoppat lite när jag har varit ute och cyklat i skogen också, eller hoppat, kedjan tappar liksom fästet om man säger så, och då blir man ju lite osäker och vågar inte riktigt trycka till på pedalen för man blir rädd att trilla. Är det bäst att kanske byta upp till deore-växel bak? för meningen är ju att jag ska cykla i skogen. Är det svårt att byta bakväxeln?

Vad kan man justera på växlarna? Är det bara detta som finns under läsvärt? http://happymtb.org/forum/read.php/1/180310 och http://happymtb.org/forum/read.php/1/108728 (den andra borde ju inte behövas riktigt än då det fortfarande är ganska rent)?

Senast redigerad av en moderator:
Växlarna "hoppar"
Ok. Då är det högst troligt att det är bakväxeln som strular. Inte alls ovanligt att de behöver efterjusteras efter en tids cykling. Vajer töjer sig.

Här kan du läsa allt om hur det går till från grunden. Läs igenom hela artikel och förvissa dig om att du verkligen förstår hur det fungerar. Du behöver vara hygglig på skolengelska, men det är ju de flesta. "Derailler" betyder bakväxel, eller bakväxelförare mer korrekt.

http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=64

Acera är som sagt inte top of the line, men börja med en justering innan du köper nytt. Det ska fungera.

Växlarna "hoppar"
Växelförare? Växeln är ju själva mekanismen. Ska man kalla det för nåt är det väl snarast kedjeförare, i så fall. Eller varför inte bara "bakväxel", kort och gott?

Acera har jag inga goda erfarenheter av. "Plåten" på min Acera-bakväxel var totalt korroderad efter ett par månader, och då hade jag bara cyklat på den (på torra vägar) i september och oktober, och sen ställt den i ett frostfritt garage över vintern. Jag kan själv inte begripa hur det kunde bli så. Den cykeln fick en XT-bakväxel på våren.

Växlarna "hoppar"
Nu har jag försökt att justera växlarna så gått jag kunde. Efter en kort provcykling så fann jag att problemet kvarstår, kedjan tappar fortfarande fästet när jag trycker till ordentligt i uppförsbacke på tung växel. Det enda som inte riktigt gick som jag ville under justeringen var b-skruven, hur mycket jag än skruvade fram och tillbaka på den så såg jag ingen skillnad... Vad kan vara problemet?

Växlarna "hoppar"
Några möjliga förklaringar i någon form av fallande trolighetsordning:

1. Du har misslyckats med justering trots försök.
2. Växelörat eller själva bakväxeln är böjd.
3. Växeln du har är så pass kass från början att det är svårt att få rätt justering
4. Det är något tjall med kedjan och/eller dreven.

Växlarna "hoppar"
Kan justering av H- och L-skruven verkligen göra att kedjan "sitter bättre"? För det är ju inga problem med att växla.

Kan det som b-skruven justerar göra att kedjan tappar fäste? Jag menar om det som den justerar (vet ej ordet) håller fast kedjan mot kugghjulet?

Bakväxeln är inte böjd, den sitter i linje med kedjan, precis som det beskrivs här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/180310 fast rakt då.

Växlarna "hoppar"
Vilka växlar har du i när det händer?

Om du har kedjan på lilla drevet fram och något av de mindre i bak blir kedjan väldigt sned och dessutom blir kedjespänningen väldigt låg, vilket kan göra att den tappar taget.

Växlarna "hoppar"
Ja, det skulle kunna vara det som du skriver HaraldN, jag har ju kedjan på lilla hjulet både fram och bak... Får prova det imorgon, om den gör så även om det sitter på andra kugghjul.

Växlarna "hoppar"
Kasta lilla klingan i sjön, det är där den hör hemma. Om du använder den i skogen cyklar du för långsamt och kommer att ha svårt att ta dig över stock och sten. Helt ärligt, lär dig cykla utan den, det kommer göra dig till en bättre cyklist.

Växlarna "hoppar"
lilla klingan fram bara, Hela kassetten bak skall användas. Fast inte stora-stora, det tightar kedjan för mycket och slutar gärna med snett växelöra. Sedan att kedjan ligger helt skevt gör ju att du får helt onödigt slitage på kedja och drav/kasett. För att inte tala om effektförlust.

När du kommer till näst sista växeln (näst största drevet) bak och vet att du kommer behöva lättare växlar så skall du växla ner till mittenklingan fram. Som sagt, skit i lillklingan.

Växlarna "hoppar"
Nu har jag varit ute och provat, att kedjan tappar fäste berodde på att jag hade lilla klingan både fram och bak. Nu har jag dock fått ett nytt problem med växlarna... När man har andra klingan fram och ska växla ner från 6 till 5 bak så fastnar den på sexan och man får hjälpa den ner genom att nästan växla ner till fyran. Vad ska jag göra? Jag har justerat växlarna enligt guiderna här på forumet.

Växlarna "hoppar"
Nu när du börjar få till det och du fattar hur justeringen funkar men har skruvat en hel del skulle jag släppa vaiern helt och börja om från början. Då kommer det sluta med att allt funkar och att du inte tvekar på hur du skall göra sen.

Sedan skall man kanske inte glömma att växlarna bara blir så bra de kan bli... och det är reglagen som avgör hur fint dina växlar funkar, inte växelföraren. Förutsatt att den är av acceptabel kvalitet, jag skulle själv säga att deore LX är en lägstanivå för mig, men det där är personligt. Deore LX/SramX7 är fullgoda växelförare för mtb. Jag hävdar att det är helt omöjligt att känna skillnad på en deore LX och en XTR, med reglagen är det annourlunda. XTR känns som schweitziska urverk och kan vara värda pengarna. Min lägstanivå på reglage är deore XT /sram X9.

lycka till!

PS hur växlarna funkar i mekstället motvarar inte alltid hur de funkar i skogen DS

Tillbaka
Topp