Vector 3 till Rally (var sitter logiken?)

elmfeldt

Medlem
Jag har ett par Vector 3 som är riktigt krångliga (jag får kontakt med dem via BT i Zwift/Garmin Connect och kan tex uppdatera och kalibrera, men så fort jag belastar dem så tappar de kontakten "signal lost". Har nya luckorna) och funderar om jag skall slå till på Rally som ersättare. Nu finns det ju ett Conversion Kit https://www.garmin.com/sv-SE/p/659833 men var sitter all logik? Sitter den i axeln eller pedalerna? Jag vill helst inte slå till på ett pedaler om det visar sig att det är axeln som har all logik. Eller är det så att axeln bara är en axel med dioder? Nån som vet?

Har du kontaktat Garmin angående dina problem? Kan vara värt att börja där.
Rally har jag ingen koll på men köpte själv Assioma Duo för Garmin kändes lite väl buggiga.

Jag har ett par Vector 3 som är riktigt krångliga (jag får kontakt med dem via BT i Zwift/Garmin Connect och kan tex uppdatera och kalibrera, men så fort jag belastar dem så tappar de kontakten "signal lost". Har nya luckorna) och funderar om jag skall slå till på Rally som ersättare. Nu finns det ju ett Conversion Kit https://www.garmin.com/sv-SE/p/659833 men var sitter all logik? Sitter den i axeln eller pedalerna? Jag vill helst inte slå till på ett pedaler om det visar sig att det är axeln som har all logik. Eller är det så att axeln bara är en axel med dioder? Nån som vet?
Reklamera så får du nya som funkar, ev rally

Garantin har gått ut sen länge tyvärr.
Prova ändå att kontakta Garmin Sverige. De har generös kundpolicy och då kommer du troligen(killgissning!) få en utbytesenhet (iofs inte ny utan "refurbished") för en relativt överkomlig peng.

Garmin Sverige är riktigt bra på kundservice!

Jag fick min fyra(?) år gamla Edge 1030 utbytt helt gratis i vintras när enda felet var en kosmetisk skuggkant på displayen

Med tanke på vilken dålig produkt Vector 3 är/ var så bör dom fixa garantin ändå! Jag köpte Assioma and ive never looked back. Sålde Vector 3 pga allt strul (sålde en ny eraättningsenhet)

Med tanke på vilken dålig produkt Vector 3 är/ var så bör dom fixa garantin ändå! Jag köpte Assioma and ive never looked back. Sålde Vector 3 pga allt strul (sålde en ny eraättningsenhet)
ja det är synd att den funkade så dåligt. Sjukt smart produkt annars. Också funderat på favero men sen slog det mig att rally är mer praktiskt då flera i familjen har mtb skor och vi delar monark. Plus att rally skulle kunna sitta på gravel (för att jag i detalj skall kunna analysera mina feta watt under gubbrundor på grus).

ja det är synd att den funkade så dåligt. Sjukt smart produkt annars. Också funderat på favero men sen slog det mig att rally är mer praktiskt då flera i familjen har mtb skor och vi delar monark. Plus att rally skulle kunna sitta på gravel (för att jag i detalj skall kunna analysera mina feta watt under gubbrundor på grus).
Assioma har ju axlar som passar vissa Shimano spd-pedaler nu :)
Edit: inte officiellt enl Favero då. Men dom ska passa utan problem

Senast ändrad:
Hade missat det och det är intressant. Men tror jag snöat in på mtb pedal. Om jag fattar rätt så är Favero axeln kompatibel med vissa SPD-sl pedaler.

Jag har Vector 3 som jag köpte direkt när de kom. De hade batterilucke-strulet men nya luckor löste det rätt bra och förra vintern funkade de även om ngt svajiga i BT-uppkopplingen. Året innan hade jag massa strul också med dem och pratade med supporten som till slut ville jag skulle skicka in men när garantin visade sig vara slut så var det inte mkt att göra. I år har jag inte fått igång dem även efter ett par timmar strulande med enheter, batterier, luckor mm etc. Tänkte väl ta ett snack med dem på måndag och se vad tycker.

Hade missat det och det är intressant. Men tror jag snöat in på mtb pedal. Om jag fattar rätt så är Favero axeln kompatibel med vissa SPD-sl pedaler.
Spd(MTB)-pedaler som enligt uppgift ska fungera på Assioma Duo-shi:
PD-M520
PD-M530
EH-500

Säkert fler också. Finns en lång tråd på trainerroad.com som handlar om just assioma och spd

Aha. 520 är inte så mysig pedal men tydligen skall Expedo 4 funka. Skulle väl då landa på ca 7 papp med DUO mätning (axel + expedo). Är ju helt klart en variant. Enda verkar vara att man kanske måste slipa bort en del på mtb-skorna för att de skall få plats.

Aha. 520 är inte så mysig pedal men tydligen skall Expedo 4 funka. Skulle väl då landa på ca 7 papp med DUO mätning (axel + expedo). Är ju helt klart en variant. Enda verkar vara att man kanske måste slipa bort en del på mtb-skorna för att de skall få plats.
Var ett tag sen jag läste hela tråden men att slipa på skorna var väl när dom satte xpedo på den tidigare assioma axeln? Inte den nya (som egentligen är designad för spd-sl)

Assioma har ännu inte släppt någon pedalaxel som officiellt stödjer SPD, den de släppt stödjer officiellt bara vissa SPD-SL-pedaler. Men det finns de som tycker det fungerar med en del SPD-pedaler också, se länkar till Trainerroad-forumet ovan

Jo exakt. Xepedo-mtb-pedalen skall ju passa enligt videon. Den SPD som verkar stödjas är 520 men den är rätt träig. Har en sån.

Ordet officiellt är nog den felande länken :) Assioma med DUO och Xpedo verkar lovande men lite IKEA över det. Billigare men man måste skruva själv. Rally är ju ett färdigt paket och många tester lovar gott men med kommentarer från folk som har strul med dem (verkar ju då mest vara att de inte mäter riktigt rätt)

Ordet officiellt är nog den felande länken :) Assioma med DUO och Xpedo verkar lovande men lite IKEA över det. Billigare men man måste skruva själv. Rally är ju ett färdigt paket och många tester lovar gott men med kommentarer från folk som har strul med dem (verkar ju då mest vara att de inte mäter riktigt rätt)
Man kan gissa att Nisseson har mig på ignore, och nog hade förstått sammanhanget på dina poster annars ?

Men ja jag kanske borde varit tydlig med att det inte var officiellt från Favero

Man kan gissa att Nisseson har mig på ignore, och nog hade förstått sammanhanget på dina poster annars ?

Men ja jag kanske borde varit tydlig med att det inte var officiellt från Favero
Har inte på ignore, men kanske läst dåligt (det gör jag för ofta...). ? Har själv varit nyfiken på Assioma för Shimanos enkelsidiga spdpedaler (A600, ES600,...), men inte läst något definitivt om dessa när jag försökte förstå för något år sedan. Hör gärna från andra om det kommit något nytt, någon som provar!

Har inte på ignore, men kanske läst dåligt (det gör jag för ofta...). ? Har själv varit nyfiken på Assioma för Shimanos enkelsidiga spdpedaler (A600, ES600,...), men inte läst något definitivt om dessa när jag försökte förstå för något år sedan. Hör gärna från andra om det kommit något nytt, någon som provar!
Aha sorry, fick den känslan bara ?

Har också läst en del och var inne på xpedo pedalhus(heter det hus på svenska?) men nu när det funkar med m520 också så ligger det ännu närmre till hands eftersom jag har ett par

Har själv varit nyfiken på Assioma för Shimanos enkelsidiga spdpedaler (A600, ES600,...), men inte läst något definitivt om dessa när jag försökte förstå för något år sedan. Hör gärna från andra om det kommit något nytt, någon som provar!
Detta är även jag intresserad av, så jag ser fram emot uppdateringar från de som vet ngt mer.

var inne på xpedo pedalhus(heter det hus på svenska?)
Pedalkropp brukar jag använda.

Något nytt i ämnet?

Har ett par Vector 3 där pedalkroppen är nött så att pedalen är lite väl glappig.
Garmins support säger officiellt att de slutat supporta Vector 3 så inget går att göra.
Man ska ju kunna flytta över Vector 3 till Rally pedalkropparna - tänkte då kanske jag gör en SPD pedal av dem, men SPD konverteringskitet står som "not available" överallt så det verkar som de slutat supporta den konverteringen?

Går det att montera Vector 3 axlarna i någon annan pedalkropp än Garmins egna? (Som Favero).

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp