Velodrom Falun

Velodrom Falun
www.velodromen.se

Jag gick kurs i vintras och det var hur kul som helst, fy fan vad det lutar brant... Min första tanke (trots att jag var förvarnad) var att det inte går att cykla med så brant dosering men det gick såklart bra och ingen ramlade ner i kurvorna.

Jag tänker åka dit igen, men då det tar c:a 3 timmar enkel resa så är det ju inget man gör varje dag.

Velodrom Falun
Det är ju skit att det är så långt till Falun. Ett årskort kostar ungefär som ett gymkort för spinning, så inte så farligt om man ändå tränar inomhus. Säkerligen bra mycket roligare med velodrom då!
Vem tar ansvaret och bygger en velodrom i Göteborg? Jag ställer upp som livstidsmedlem direkt!

Velodrom Falun
slice me nice skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är ju skit att det är så långt till Falun.
> Ett årskort kostar ungefär som ett gymkort för
> spinning, så inte så farligt om man ändå
> tränar inomhus. Säkerligen bra mycket roligare
> med velodrom då!
> Vem tar ansvaret och bygger en velodrom i
> Göteborg? Jag ställer upp som livstidsmedlem
> direkt!

Är inte Geodromen klar?

Velodrom Falun
Vi hittade delar av den utanför Uppsala i maj. :)

72_720.jpg

Velodrom Falun
Verkar svårt att få tag på cyklister!

http://www.dt.se/sport/1.5489970-jagar-cyklister-till-cykel-sm

– Det är svårt, jag jagar cyklister, säger elittränaren och tidigare förbundskaptenen för bancykel, Lars-Åke Östlin.

Totalt är mellan 20-25 herrar anmälda i de olika klasserna, men bara sex tjejer.

– Jag kan inte förstå att det är så få, det är i alla fall SM-medaljer att köra om. Vi har diskuterat om vi ska slopa anmälningsavgiften och köra öppna klassen från 15 år. Jag tror att det kan locka in fler åkare, säger Östlin.

Reporter testar: http://www.dt.se/sport/1.5489975-i-velodromen-ar-det-fart-som-galler

I Velodromen i Falun, som är den enda i sitt slag i landet, utvecklas den svenska bancyklingen från grunden.

Nu förbereder sig Johan Carelle och hans kollegor inför sportens debut i SM:

– Den stora utmaningen ligger i att få i gång tävlingsverksamheten.

1136374112.jpg

Velodrom Falun
Falun är ju väldigt avsides relativt befolkningscentrum i Sverige, och man behöver dessutom en rätt udda cykel (udda utanför hipsterkretsar). Inte konstigt att det är så få deltagare.

Velodrom Falun
Velodromcykling skulle ju vara en fantastisk vintersyssla om det fanns möjlighet! Egentligen inte en särskilt konstig sport om man jämför med många andra. Man har en oval bana och en cykel och det gäller att köra fort. Konstigare sysselsättningar har jag sett.

Men tyvärr, ingen velodrom i Malmö ännu och jag tänker inte bli "någon som måste göra något".
F-n vet förresten om jag skulle ha råd att hyra plats om det byggdes en. Har en känsla av att timpriset är blir högt på en sådan anläggning?

Velodrom Falun
Gräver upp denna gamla tråd, ska dit och köra en helg i vinter är planen så tänkte ställa några frågor får vi se om någon vet.
Kommer ha egen hoj, fixed utan bromsar, något viktigt att tänka på ang däcken, storlek, tryck och om dom varit ute, funkar?
Styre, bara bock som är tillåtet?
Cykeldator, om man stoppar garmins nya sensor i navet och kadens så är ju inget som sticker ut, onödigt eller kör folk med det?

Något att tänka på annars?

Velodrom Falun
^Do it, det är kul som fan! Inga krav finns på däck. Det går bra att köra med utedäck. Gör rent dem innan bara. Jag kör samma däck & tryck som på lvg, alltid 8 bar.

Bromsar & cykeldator är inte tillåtet. Samt att det är krav på bock om du kör i grupp.

Tips: kör med glasögon, man blir rejält torr i ögonen annars.

Velodrom Falun
Steel is Real sa:
^Do it, det är kul som fan! Inga krav finns på däck. Det går bra att köra med utedäck. Gör rent dem innan bara. Jag kör samma däck & tryck som på lvg, alltid 8 bar.

Bromsar & cykeldator är inte tillåtet. Samt att det är krav på bock om du kör i grupp.

Tips: kör med glasögon, man blir rejält torr i ögonen annars.

Okej, tack för tipsen, kan ju lägga cykeldatorn i fick så man får några stats ialfl! :P

Velodrom Falun
+ 1 på glassögon - inte bara torr i luften men fick ganska mycket skit i ögonenen

Och jag upplevt att det var ganska kallt därinne - kanske armvarmare + jacka när du vilar (men jag är inte så varm i kroppen....)

Tillbaka
Topp