Velodrome nära Stockholm?

Elektro_71

Aktiv medlem
Jag har lite lustigt fått en gammal mycket fin bancykel och vore kul att testa den i sin rätta miljö - finns det någon velodrome i skaplig närhet av Stockholm?

Annars så går det ju tåg direkt till Falun från Stockholm. Sen buss direkt ut till området med velodromen.

Eller sälj cykeln dyrt till en hipster.

Bengt-re sa:
Appel sa:
Geodromen då? Hur gick det med den?

Vad är en geodrome?

Det var mitt förslag på hur man snabbt, billigt och enkelt skulle kunna bygga en velodrom. Men eftersom folk visst verkar vilja ha publik och reklamskyltar också, var mitt förslag inte så populärt, så det fick öknamnet "geodromen". Annars skulle det bli väldigt billigt och enkelt jämfört med en "klassisk" velodrom.

Från veckans NVP. Området som nämns ligger dikt mot min korta referensrunda som även Le Pelothons snabbgrupp nyttjar ;) Tyvärr finns det ingen rimlighet i att placera nåt i den storlek som en OS-klassad velodrom kräver i de skogarna men förhoppningsvis så går diskussionen vidare för en lösning i Stockholms närhet.

velodrom.jpg

PiPPiW sa:
Tyvärr finns det ingen rimlighet i att placera nåt i den storlek som en OS-klassad velodrom kräver i de skogarna

Eh? Gäller annat än 3.6.068 för OS?
"The length of a track shall be such that a whole number of laps or half laps shall give a distance of precisely 1 kilometre, with a tolerance of + 5 centimeters. For the World Championships and the Olympic Games the length must be 250 metres."

Det kan man ju knô in på ett tunnland...
(...vilket ju blir 300m i omkrets...)
:-)

emmer sa:
PiPPiW sa:
Tyvärr finns det ingen rimlighet i att placera nåt i den storlek som en OS-klassad velodrom kräver i de skogarna

Eh? Gäller annat än 3.6.068 för OS?
"The length of a track shall be such that a whole number of laps or half laps shall give a distance of precisely 1 kilometre, with a tolerance of + 5 centimeters. For the World Championships and the Olympic Games the length must be 250 metres."

Det kan man ju knô in på ett tunnland...
(...vilket ju blir 300m i omkrets...)
:-)
Tyvärr, det är trångt om saligheten i det området som diskuteras. Som sagt, det är runt hörnet från där jag cyklar regelbundet och bor idag och betydligt närmare till där jag växte upp. Jag ser det som helt orealistiskt att det byggs en OS-klassad velodrom i Fisksätra.

Senast ändrad:
toshiba sa:
Vi pratat alltså om ganska exakt samma utrymme som en fotbollsplan kräver? Det går aldrig...
Varför sarkasmer i stället för en relevant diskussion runt något som vi båda vill ha på plats? Har du koll på hur det ser ut i det området där Nacka Kommun vill ha sin multiarena?

Senast ändrad:
PiPPiW sa:
toshiba sa:
Vi pratat alltså om ganska exakt samma utrymme som en fotbollsplan kräver? Det går aldrig...
Varför sarkasmer i stället för en relevant diskussion runt något som vi båda vill ha på plats? Har du koll på hur det ser ut i det området där Nacka Kommun vill ha sin multiarena?

Jag vet ganska väl hur Fisksätra ser ut, men jag hittade ingen info om exakt var den skulle ligga. Däremot stod det att det skulle finnas en 11-mans bollplan på taket, vilken för mig antyder att en velodrom skulle få plats under.

Sen behöver ju inte en velodrom vara inomhus, även om det blir ett jäkla sopande...
Finns det en plats som inte är för blåsig så räcker det ju med ett doserat betongunderlag (eller asfalt för den delen).

Hm, när jag växte upp o bodde i fiskis så fanns det en skate-park i västra änden av höghusen, bla en avlång "pool" eller just velodrom! Jag kan ha cyklat nåt varv i den. den var iof lite mindre....
Någon politiker med barndomsminnen som växt upp?
Var var det de ville ha ovalen?

emmer sa:
Sen behöver ju inte en velodrom vara inomhus, även om det blir ett jäkla sopande...
Finns det en plats som inte är för blåsig så räcker det ju med ett doserat betongunderlag (eller asfalt för den delen).

Som sagt är jag givetvis en mycket stor fan av tankarna på ett velodrombygge 7 kilometer hemifrån, velodromcykling är en av få discipliner som Olga inte har hunnit med, men som motorsportvän vet jag att man bör vara realistisk i sina förväntningar. Det låter alltid så fint från kommunhåll men till slut är det någon som måste ta det ekonomiska beslutet och stå för det och där brukar modet ta slut. Ja, det är lite äpplen och päron i att jämföra motor- och cykelsport men ekonomi och placering är viktiga aspekter i bägge fallen.

Jag har följt det hela så gått det går och det inkluderar mötesprotokoll från Nacka kommun. Det som nämndes som placering av multisportarenan innan velodrom-idén dök upp är området mellan dom två gula plupparna på den här kartan som jag pillrade ihop här för ett tag sen. I februari togs ett beslut i fritidsnämnden att velodrom-frågan ska utredas. Blir det en velodrom så blir det en mer nationell angelägenhet än en vanlig lokal sporthall med allt vad det gäller i planering för infrastruktur typ parkering etc. och i och med februari-protokollet så försvann ordvalet runt en specifik placering enligt ovanstående karta och ersattes av "Förstudien ska omfatta placering, finansieringsformer samt utformning". Alltså att första förslaget, platsen på kartan, kanske inte är optimal för ett större bygge och då faller hela idén med närhet till Fisksätra vilket är grundbulten i förslaget runt idrottsanläggningen.

Men det finns givetvis andra ytor i Stockholmsområdet.

VelodromKarta.png

Apropå insändaren som jag la upp så finns den på nätet. Inte så många kommentarer ännu men en liten försmak iallafall.
http://www.nvp.se/NVP-Asikt/Debatt/velodrom-satter-nacka-pa-kartan/

Om det är det området som gäller så med lite planering så kan de säkert bygga för cykelvägen mot Igelboda, så då händer det säkert!

Adam K sa:
Om det är det området som gäller så med lite planering så kan de säkert bygga för cykelvägen mot Igelboda, så då händer det säkert!
Eftersom jag är Mr. Negativ idag så påminner jag om att det inte är en platt åker där :) Nej, jag tror inte att det blir en mulitiidrottsarena med velodrom i just det området, dels baserat på hur det ser ut där men även på hur ordvalet föll i fritidsnämndens "februari-protokoll".

För tre år sedan ville SL och Nacka kommun spränga ner Saltsjöbanans hela rangerbangård och servicehall där. Träsk och berg.
Boende i Fiskis, på Fågelhöjden och Igelboda hade tillräckligt med synpunkter för att stoppa det projektet.

Många stora tankar om den vägkröken.

Fjärdebrunn sa:
För tre år sedan ville SL och Nacka kommun spränga ner Saltsjöbanans hela rangerbangård och servicehall där. Träsk och berg.
Boende i Fiskis, på Fågelhöjden och Igelboda hade tillräckligt med synpunkter för att stoppa det projektet.

Många stora tankar om den vägkröken.
Topografi-karta från den övningen. "100-meterslinjalen" finns i den blåa ellipsen mitt i bilden. De brun-orangea områden är bebyggelse

VelodromKarta_02.png

Jag sitter i ellipsen

Vad jag förstått skulle de försöka klämma in velodromen NO vägkröken och norr om dagiset men innanför järnvägen. Utanför den är det naturreservat. En rejäl bergknalle att spränga bort där. Det blir nog svindyrt.

Det kommer bli många sköna snubbar med grova lår i Fiskis framöver :)

Senast ändrad:
fedde sa:
Henrik_E sa:
Det finns inte en chans att de släpper in en gammal damtralla på en velodrom.

Har du försökt? Om inte, hur vet du då att det inte går vägen?

Det är bara en prisfråga.

/Fedde
Visst. De bygger en svindyr velodrom med jättefin träbana och sen släpper de in en lirare som gör stora märken i den när han vurpar för att han ska spela allan på en skrothög.

Fjärdebrunn sa:
Jag sitter i ellipsen
Trevligt! Happyspotting? Kör varvet från Forum och runt slingan där en del när det är varmt ute. Kör du Le Peloton?

fedde sa:
Henrik_E sa:
Kanske. Men förhoppningsvis tillsammans med att man visar ordentlig respekt för vad det är frågan om och inte tar plats så tror jag inte att det är helt omöjligt att det går att få till ett varv eller två. Det måste vara nåt i hästväg att cykla velodrom.

Henrik_E sa:
fedde sa:
Henrik_E sa:

Visst. De bygger en svindyr velodrom med jättefin träbana och sen släpper de in en lirare som gör stora märken i den när han vurpar för att han ska spela allan på en skrothög.
"Sveriges trevligaste cykelforum".

Va? Det räcker väl bara med att plotta in en ellips på en karta så ser vi direkt vart det får plats. All multiarenasport hålls på velodromens innerplan. Ombyte, cykelförvaring och dusch får skötas under de doserade kurvorna. Läktare, kringservice och annat får vara någon annanstans.

Om det vita på kartan är normala vägar så undrar jag var perkering skall vara? Och stämmer verkligen skalan?

Henrik_E sa:
fedde sa:
Henrik_E sa:

/Fedde

Bilagor

• Apply_cold_water_to_burned_area.jpeg
    Apply_cold_water_to_burned_area.jpeg
    22.1 KB · Besök: 61
PiPPiW sa:
Fjärdebrunn sa:
Jag sitter i ellipsen
Trevligt! Happyspotting? Kör varvet från Forum och runt slingan där en del när det är varmt ute. Kör du Le Peloton?

fedde sa:
Henrik_E sa:
Kanske. Men förhoppningsvis tillsammans med att man visar ordentlig respekt för vad det är frågan om och inte tar plats så tror jag inte att det är helt omöjligt att det går att få till ett varv eller två. Det måste vara nåt i hästväg att cykla velodrom.

Annars finns det ju en (visserligen något förfallen) utomhusvelodrom i Trelleborg där man slipper snobbiga regler och syrliga kommentarer, och alla är välkomna oavsett cykeltyp, ålder, watt, kön och etnicitet...

http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/sveriges-enda-velodrom-hans-vilda-drom/

http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/velodrom-lockade-malmocyklister/

http://happyride.se/forum/read.php/1/2714057

velodromtrelleborg.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp