Velodromer i Sverige

Velodromer i Sverige
Bläh! Som jag misstänkte, men ibland ser man ju att folk (i Sthlm) äger cyklar för detta ändåmål, så där måste det väl finns väl någon (inte för att detta hjälper mig något visserligen)?

Tack för bekräftelsen iallafall.

Velodromer i Sverige
Bosön ligger i stockholm många klubbar kör där, finns en del andra här oxå.
Fanns en tråd om detta tidigare, om du söker lite så hittar du den nog. Har för mig det fanns en löpar velodrom eler nåt i Gbg oxå.

Jag har för övrigt planer på att seriöst "Lobba" för en Velodrom i Sverige. Det är på tiden vi får en i alla fall....

/Anders

Velodromer i Sverige
Man får åka över till Danmark om man vill cykla i velodromer. Sverige är ett cykel u-land.

Att det finns personer som har "trackbikes" beror nog mer på att det är rätt coolt med fixt nav.

//Ola

Velodromer i Sverige
Att köra fixxie är "inne". Det är nog ingen av de hojjarna man ser på stan som nånsin sett en velodrom. Det skulle vara kul att prova velodromcykling nån gång men jag tror faktiskt inte att det går att få ekonomi i att driva en sådan. Det finns väl inte ens privatägda skateboardhallar i sverige????

/rikard

Velodromer i Sverige
Det var ju synd att inte Stockholm fick något OS. Då hade man ju varit tvungen att bygga en velodrom.

P.S.
När jag var ung (typ högstadiet) brukade vi ironiskt utropa
- Ladda videon, det är velodromcykling på TV!

Velodromer i Sverige
Bosön är en 200meters löpbana med doserade kurvor som tillåter en hastighet av typ 30kmh i kurvorna. Eller snabbare, men då utan att man trampar.

OS i Stockhlm 1912 är det enda OS utan velodromcykling.

Velodromer i Sverige
Man kanske skulle föreslå en Velodrom på Södra Älvstranden... det hade varit något! Synd bara att helvetet inte kommer frysa över inom det närmaste :(

Velodromer i Sverige
StaffanS Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var ju synd att inte Stockholm fick något OS.
> Då hade man ju varit tvungen att bygga en
> velodrom.

trot eller ej men dom planerade att hyra en tillfällig velodrom som skulle rivits efter OS :-0
vad jag vet så finns det planer på velodrom i Skåne och i Falun
men när dom börjar byggas vet jag inte
det är nog en pengafråga antar att komunerna inte jublar när man frågar om x antal miljoner till en cykelhall
vår smala lycka är nog att det finns goda möjligheter att slåsamman en velodrom och friidrottshall och på så sätt dela kostnaderna

Velodromer i Sverige
på bosön kan man cykla i typ 44,5 km/h innan man drar i pedalerna. Varierar givetvis beroende på bb-höjd, vevarmslängd, tyngdpunkt osv.

Riktiga velodromer är för övrigt läskigt branta!

Senast redigerad av en moderator:
Velodromer i Sverige
är det tillåtet att köra med hojen på löparbanorna?

som gammal friidrottare så har jag sprungit alldeles för många varv på inomhusbanorna och det finns såna i många hallar runt om i sverige, inte bara bosön. har dessutom traskat runt en velodrombana i belgien och den lutningen kräver nog en del teknik innan man kör fullt. det är brant!

Velodromer i Sverige
feffemannen: jag har iaf tävlat på en i göteborg, ik vikingen tror jag klubben heter och hallen friidrottens hus eller något liknande.

Velodromer i Sverige
Hjalmar Skrev:
> OS i Stockhlm 1912 är det enda OS utan
> velodromcykling.

Ironiskt nog fanns det en velodrom i Idrottsparken som revs för att göra plats för Stockholms stadion.

Velodromer i Sverige
I Karlstad finns det en inomhushall med rejält doserade löparbanor. Karlstad cykelklubb brukar hålla till där som attans under den mörkare delen av året. Klar risk att bli ihjälkörd när man skall från klätterväggen till toaletten i andra änden av hallen ;)

/T

Velodromer i Sverige
MrT Skrev:
> I Karlstad finns det en inomhushall med rejält
> doserade löparbanor. Karlstad cykelklubb brukar
> hålla till där som attans under den mörkare delen
> av året. Klar risk att bli ihjälkörd när man skall
> från klätterväggen till toaletten i andra änden av
> hallen ;)

Hocken hall då?

Velodromer i Sverige
> Synd bara att
> helvetet inte kommer frysa över inom det närmaste
> :(

Bild fra Norge:
hellfrozenover.jpg

Velodromer i Sverige
cyklingen i Stockholm behöver inte bli mer spännande....

Gårdagens tre mordförsök mot min person uppvägdes iofs nästan av att en taxi tillämpade högerregeln en gång när det var jag som kom från höger. Allt hopp för mänskligheten är inte ute.

/rikard

Velodromer i Sverige
Fixt nav betyder att man inte har någon frihjulsmekanism. Pedalerna roterar så länge bakhjulet gör det, man måste alltså fortsätta att trampa så länge bakhjulet snurrar.

Såg en dokumentär om cykelbud i NY för ett tag sedan. De "coolaste" kör alla med fixa baknav, utan bromsar. Ska du få stopp på cykeln får du göra en "front wheelie" så att bakhjulet inte driver längre, samtidigt som du bromsar pedalrotationen. Inte praktiskt, men "respect" bland cykelbuden i alla fall.

/Ola

Velodromer i Sverige
Crossmax äger! Skrev:
> En liten fråga bara, vad är fixt nav?

Ett nav utan frihjulsmekanism, dvs. du kan inte sluta trampa annat än när bakhjulet står still. Du kan även cykla baklänges. Används av de "riktigt hårda" cykelbuden i staterna, då utan bromsar...

> Najs bild Tobbe =)

Tack, snodde den från RideMonkey-tråden Truls från terransykling.no tipsade om.

Velodromer i Sverige
Körde i enbetongvelodrom när jag var på Mallorca i våras och........DAMN! det är SÅ jävla brant på kortsidorna, det var fan läskigt att köra.

Man tycker man är skithäftig när man kört ett varv ganska högt upp. Och så kommer typ tyska juniortrackcyklister och kör typ 5km/h längs upp på kortsidan. Och jag som trodde jag skulle falla ner när jag var halvvägs upp.

Velodromer i Sverige
En liten "kul" grej med bancykling är att instegscyklarna är riktigt billiga (en enkel modell av typen ovan är inte alls så dyr), medans dom dyra (kolfibermonocoque:erna för 1timmars TT, med värstinghjul osv är snordyra - visserligen lite äpplen och päron) hör till det dyraste som går uppbringa.

montello_track.jpg

På en sån här skulle jag gärna pina mig i en timma!

Senast redigerad av en moderator:
Velodromer i Sverige
Hej alla,

Jag har provcyklat några av de löparbanor som finns i Göteborg, har letat efter något velodromliknande länge. Slottskogsvallen är usel, Nya Ullevi likaså. Gummi och plant. Friidrottens hus har i alla fall lite lutning, men det är gummi, så det går tungt med racerdäck. Dessutom så är det viss fallhöjd om man råkar åka för långt ut i kurvorna...

Jag skulle kunna tänka mig att lobba och arbeta för en velodrom i Göteborg, det gäller bara att få med sig alla cykelklubbarna. Det är nog inte helt omöjligt att man skulle kunna få med sig kommunen på något sådant. En velodrom var planerad i Mölndal, men föll på målsnöret, har jag hört, men det var klubbarnas fel enligt hörsägen. Det finns dessutom rykten om att det skulle finnas en velodrom i delar på någon vind på Chalmers, har ingen aning om det är sant.

Kanske man skulle fixa en webbsida om velodromintresset?

Peter
<http://www.liggister.org/>

Velodromer i Sverige
Jag har svårt att se att en normal kommun skulle vara intresserad av att bidra med pengar till en velodrom. En kommun skall lägga sina pengar på skolor och vårdhem, inte idrottsanläggningar. Folkhälsoeffekten av en velodrom är noll och driftskostnaderna ganska höga.

Går det inte att hitta en kommersiell aktör som är intresserad av att bygga en velodrom i Sverige blir det nog enklare att anlita ett bussbolag och anordna velodromresor till kontinenten.

Vilket är synd för det verkar kul.

/rikard

Velodromer i Sverige
rikard skrev:
> Jag har svårt att se att en normal kommun skulle
> vara intresserad av att bidra med pengar till en
> velodrom. En kommun skall lägga sina pengar på
> skolor och vårdhem, inte idrottsanläggningar.
> Folkhälsoeffekten av en velodrom är noll och
> driftskostnaderna ganska höga.

Tja, här i Göteborg satsar kommunen 10 miljoner varje år på Göteborgskalaset, till exempel. Vi brukar arrangera utställning och tävlingar med liggcyklar tillsammans med dem. Det är rätt få av de stora kommunerna som inte arbetar med att locka företag och öka attraktionskraften med hjälp av idrott. Får man bara lite kraft i frågan så tror jag att det finns vissa möjligheter. Naturligtvis skall man ha in sponsorer, men frågan är hur mycket pengar man kan få den vägen. Allt fler köper cyklar och delar på Coop och Biltema, till exempel. Har svårt att tänka mig jätteskylten med 'Biltema' hängande på ena långsidan, men jag kanske bara har dålig fantasi. Cykelklubben Master har till exempel blivit utestängda från Slottskogen, av säkerhetsskäl. Där har det körts cykellopp i över 100 år, så intresset kanske ökat för en velodrom i Göteborg i alla fall.

Med vänlig hälsning,
Peter
<http://www.liggister.org/>

Velodromer i Sverige
Kanske en gammal tråd men jag är seg och rastlös :-)

Finns velodromer i polen oxå ligger en i warsawa. det är billigt att bo där samnt att det är en trevligt stad med galet folk! helt klart att värt att ta båten över en helg och cykla lite! båten kostar ca 1000kr lägger du 1000kr till så har du boende massa mat och en svår fylla om man ser till att handla smart.
sjukt kul att cykla i velodrom iaf!! har man en fixie så är det ett måste nästan!

Velodromer i Sverige
Tjena!

DEt går ju rykten om en velodrom på en vind bakom Naturhistoriska också..
den velodromen som låg där stadion ligger var ingen höjdare, men däremot fanns det en på kungsholmen som var riktig med stora höga kurvor.. (det är den det ryktas om att den ska finnas kvar)

Velodromer i Sverige
Tjena!

Velodromer verkar följa samma öde.. Sökte lite och det visade sig att på platsen dör gamla ullevi ligger fanns en gång en betongvelodrom!!

Velodromer i Sverige
Den där nerplockade Velodromen verkar befinna sig på åtminstone tre olika vindar: Ingenjörs- och Vetenskapsakademien, Chalmers och Naturhistoriska riksmuséet.

Velodromer i Sverige
Perry skrev:
> StaffanS Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det var ju synd att inte Stockholm fick något
> OS.
> > Då hade man ju varit tvungen att bygga en
> > velodrom.
>

Stockholm hade en velodrom just där Stockholms Stadion befinner sig. Velodromen revs och Stockholms Stadion byggdes inför OS i Stockholm 1912! Arkitekt var Torben Grut.

Så det ligger något i vad du säger, fast tvärtom;)

Tillbaka
Topp