Velothon Stockholm

Velothon Stockholm
H. skrev:
-------------------------------------------------------
> När kan man förvänta sig eliten till gärdet?

Bilagor

• p5pb9703212.jpg
    p5pb9703212.jpg
    116.5 KB · Besök: 80
Velothon Stockholm
Huddinge nu!
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Kunde slutat illa eftersom en funktionär var mer intresserad av att kolla på loppet än ha koll på bil som var nära att köra ut rakt framför cyklisterna.

Kul med en hel del folk utmed gatorna!

Velothon Stockholm
marr skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Här kommer de! 4 i tät.
>
> Vilka? :p

Jag är tyvärr inte lika vass som Vacchi på att identifiera cyklister...

Svenska mästartröjan var avhängd efter 1 varv iaf.

Edit: det var ju inte alls svenska mästartröjan utan en klubbdräkt. Dålig koll jag har då!

Senast ändrad:
Velothon Stockholm
Sjukt mäktigt att cykla motionsloppet idag, bara känslan av att susa fram på avstängda går var fantastisk.

Så otroligt lyxigt att kunna rulla ut på Gärdet och gå i mål!

Skrattfest när bakluckeloppisen vid Lismavägen skulle packa ihop och åka hem.

Velothon Stockholm
Grymt lopp! Synd man inte lär får ta del av alla dessa människor som knäppte bilder!

Skönt att ingen lastbilschafför mejade ner cyklister! Huddingeborna skötte sig ju hyffsat

Velothon Stockholm
Jag får inte resultatet att stämma. Enl min GPS som jag startade när starten gick på Gärdet så körde jag på 4:50. I resultatlistan står det 4:54. Har dom tagit tiden från Kl 08:00 när starten skulle ha gått och dessutom "glömt" neutraliseringen till Londonbron.

Jag tycker det var välarrangerat, förutom att det enda man fick vid målgång var en banan! Om det blir någon mer gång ska jag ha matlåda med mig i droppbagen.

Jag låg med i första klungan till Årsta havsbad där det sprack och jag råkade vara på fel ställe. Hängde med andraklungan till Nynäshamn. I backarna efter Nynäshamn varslade benen om strejk om de inte fick som de vill, och det fick dom inte, så de började med maskningsaktioner varje gång det lutade uppför. Det var i och för sig inte helt oväntat, uppladdningen bestod av Hammarby Hill dagen före.

Sven

Velothon Stockholm
Jag är 99% säker på att jag såg Mr Kessiakoff själv åka runt på en vit skoter före elitklungan.

Sjukt kul lopp annars, hoppas man kan göra om det! (Så länge nu inte bilisterna gnäller för mycket)

Riktigt bra tryck när elitklungan dundrade runt på gärdet också, mäktigt för oss små hobbycyklister att se :)

Velothon Stockholm
Fredrik80 skrev:
> Jag är 99% säker på att jag såg Mr Kessiakoff
> själv åka runt på en vit skoter före
> elitklungan.
>
> Sjukt kul lopp annars, hoppas man kan göra om
> det! (Så länge nu inte bilisterna gnäller för
> mycket)
>
> Riktigt bra tryck när elitklungan dundrade runt
> på gärdet också, mäktigt för oss små
> hobbycyklister att se :)

Mycket kul och trevligt!! Vädret rockade också!

Velothon Stockholm
Det var riktigt kul att köra motionsloppet idag. Gick på räls så när som på ett lite läskigt framhjulssläpp i lösgrus i vänstersvängen efter Fors golf, höll mig dock på hjulen.

Det var lite stökigt tills dess att Tyresö Centrum då alla försökte positionera sig.
På Dalarövägen och ner mot Ösmo försökte jag mest köra ekonomiskt i kantvinden, vilket gick rätt bra.
Efter Nynäshamn verkade allt kollapsa och ingen ville jobba vilket resulterade i mycket tid i spets, dock inget problem med tanke på vinden.
Efter Västerhaninge så blev det en lucka mellan en kille i tjusig Randonneur Stockholm-tröja, en man i tomatskrud och lös sadel och jag själv mot resten av klungan så vi tre drog igång ett hyggligt lagtempo längs 259:an.
Allt eftersom vi körde ikapp och om folk så fick vi en längre och längre svans och så fortsatte det i stort sett hela vägen in i mål. Officiell bruttotid blev 4:28.

Senast ändrad:
Velothon Stockholm
I Älvsjö hade ett tjugotal nyfikna hade samlats på GC-bron över Huddingevägen intill Stockholmsmässan för att vänta in proffsklungan. Allt eftersom växte gruppen åskådare och en tredjedel väntade nog bara för att se vad alla andra väntade på.
20150913_153102.jpg

Velothon Stockholm
Riktigt bra lopp hade kalaskul på cykeln idag! Vi var inte så många som orkade med att dra i gruppen hela vägen så det blev mycket dragjobb för undertecknad. Kan bekräfta att det blåste rätt så bra kantvind på Nynäsvägen.

Mäktig upplevelse att susa fram på avstängda motorvägar, kunna nyttja hela vägen bredd i kastvinden osv. Det här loppet cyklar jag gärna en gång till!

Velothon Stockholm
marr skrev:
> http://mobil.dn.se/sthlm/kaotiskt-pa-flera-hall-un
> der-cykellopp/
>
> Misshandlad funktionär. Rimligt beteende av en
> bilist antar jag.

Men vad är det för fel på folk? Trist.

Låt oss hoppas att den här massiva irritationen som det här loppet verkar ha väckt bland södra Stockholms bilister inte förhindrar nya upplagor kommande år, för det var en fantastisk upplevelse från cykelsadeln.

Nu verkar informationen och skyltningen ha varit lite sisådär för de avstängda vägarna. Det var ju faktiskt också en jäkla massa vägar som var avstängda, och då något liknande inte har arrangerats tidigare kanske man inte har tänkt till fullt ut vad gäller att kunna erbjuda alternativa färdvägar för vissa områden. Hoppas att det går att lösa bättre till nästa år (om det blir en repris).

Men ändå undrar man i sitt stilla sinne varför det ska vara en så stor grej för vissa med avlysta vägar under ett par timmars tid, under en enda dag? :-/

Velothon Stockholm
marr skrev:
> der-cykellopp/
>
> Misshandlad funktionär. Rimligt beteende av en
> bilist antar jag.

Såg också en idot som, ett par minuter innan elit skulle passera Stuvstakorset, körde ut från Coops parkering och tvingade en funktionär att kasta sig åt sidan. Karma funkar dock, ibland, omedelbart, så polisen som stod hundra meter längre ner stoppade nämnde idot, lappade honom och kvarhöll honom tills elit passerat.

Thomas

Velothon Stockholm
Tragiskt hur en del beteer sig. Blir det upprörda stämmor i tv4:a nu när ett idrottsevenemang blev saboterat av vettvillingar bakom ratten?

Velothon Stockholm
DT skrev:
> marr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
>
> > der-cykellopp/
> >
> > Misshandlad funktionär. Rimligt beteende av en
> > bilist antar jag.
>
> Men vad är det för fel på folk? Trist.
>
> Låt oss hoppas att den här massiva irritationen
> som det här loppet verkar ha väckt bland södra
> Stockholms bilister inte förhindrar nya upplagor
> kommande år, för det var en fantastisk
> upplevelse från cykelsadeln.
>
> Nu verkar informationen och skyltningen ha varit
> lite sisådär för de avstängda vägarna. Det
> var ju faktiskt också en jäkla massa vägar som
> var avstängda, och då något liknande inte har
> arrangerats tidigare kanske man inte har tänkt
> till fullt ut vad gäller att kunna erbjuda
> alternativa färdvägar för vissa områden.
> Hoppas att det går att lösa bättre till nästa
> år (om det blir en repris).
>
> Men ändå undrar man i sitt stilla sinne varför
> det ska vara en så stor grej för vissa med
> avlysta vägar under ett par timmars tid, under en
> enda dag? :-/

Folk vill vara offer... evig sanning. Det är ju inte heller utan anledning södertörn och i viss mån huddinge kallas för banjoland...

Det finns faktist en väg som heter banjovägen på södertörn. Inte utan anledning...

Bilagor

• maxresdefault-3.jpg
    maxresdefault-3.jpg
    83.5 KB · Besök: 81
Velothon Stockholm
supertrevligt lopp!

Hur upplever ni Vättern jämfört med Velothon Stockholm (bortsett från att distansen är avsevärt mkt längre)?

Velothon Stockholm
lundatok skrev:
> Sjukt mäktigt att cykla motionsloppet idag, bara
> känslan av att susa fram på avstängda går var
> fantastisk.
>
> Så otroligt lyxigt att kunna rulla ut på Gärdet
> och gå i mål!

+1, grymt bra arrangemang :D

Velothon Stockholm
Kan bara intyga att det var en riktigt rolig dag på cykel idag!
Själv körde jag i "B"-gruppen, dvs 32-34km/h... men det gick rätt fort till en början. Såg en olycka i Älta, dock inget värre, tog rygg på en stor bred "Raymond" ifrån hovet.
Gick bra på ner till Nynäs, avhängd en stund i backen upp... hittade lite fler hovare (Tack ifrån svarttröjade "Limoncello"!) gick runt en sväng men vid en vänsterböj i Huddinge så tänkte jag att man kunde vara lite kreativ i kurvtagningen med följd av att jag sneddade före en refug, som gatukontoret inte sopat nyligen, plask!!!
Asfaltseksem på hela vänstersidan :-( gruppen jag körde med försvann medan jag rättade till trasiga kläder, styre och bromshandtag. Sen blev det solo in dom sista 25km med bitvis frisk motvind, trodde jag skulle kräkas på Strandvägen :-)
Dryga 5 timmar enligt resultatet och 4:54-någonting enligt färddator ifrån "km 0".

Summa summarium: Rackarns trevligt lopp på nästintill bilfria vägar, en hel del publik som glatt hejade, bra arrangerat! Kör dom nästa gång kör jag nog också! (Dessutom vann jag starten här på Happy, win-win liksom!)

Velothon Stockholm
WPF skrev:
> supertrevligt lopp!
>
> Hur upplever ni Vättern jämfört med Velothon
> Stockholm (bortsett från att distansen är
> avsevärt mkt längre)?

Det är som natt och dag. Till Velothons fördel.

Ja, förutom att man kunde ha fått något mer än bananer och vatten när man gått i mål. En trerätters hade man förväntat sig med tanke på startavgiften, men men...

Velothon Stockholm
Klev på flygbussen på Liljeholmen vid 13 idag.(Helt ovetande om nått cykellopp) Jag tror att det tog oss en dryg halvtimme att ta oss till hornstull. Nervös stämning och mycket räknande av minuter på bussen... Nån kastade sig av mitt i trafikstockningen för att springa till närmsta t-bana. Chauffören var inte informerad på förhand av detta arrangemang och hade ingen aning om vart loppet gick. Nog hade det kunnat skötas bättre detta... Det var nog endel som missade flyg och liknande idag.

Velothon Stockholm
Grymt kul idag! Jävligt häftigt att köra på avstängda vägar! Som bonus såg Kessiakoff i Haninge ståendes i en rondell på vägen mot nynäs. Kessiakoff Climb var dock en besvikelse :-) En vägg hade utlovats av speakern. Jag passerade en skylt "Kessiakoff Climb", 800m, 700m,....300m kvar till backen börjar tänkte jag, sen kom skylten "kessiakoff climb FINISH". Den utlovade väggen uteblev!

Velothon Stockholm
julgus skrev:
> Håller med! Grymt bra!
> DT skrev:
> -
> > Det är som natt och dag. Till Velothons
> fördel.

Jupp!!! kan bara hålla med.

Velothon Stockholm
Kan ju vara bra att få ett utifrånperspektiv på loppet från en som kommer från banjoland och är cykelvän. Hade själv tänkt delta men sjukdom kom ivägen... Informationen till boende var bristfällig, för att inte säga urusel. Vi bor i ett av de instängda områdena och blev informerade i fredags. Alldeles för sent. Den information vi fick var inte heller helt lysande. Värre var ju att de stackars funktionärer som stod längs vägen visste ännu mindre. Där måste arrangören skärpa sig inför nästa år – se till att alla funktionärer åtminstone kan hänvisa vidare. Själv blev jag felaktigt dirigerad av den som ansvarade för avspärrningarna i Huddinge och blev till slut tvungen att parkera bilen en bit från hemmet. Ingen större fara men det finns ju säkert en hel del andra som har råkat värre ut. Någon kanske undrar vad i helsike jag gjorde ute i trafiken när jag visste att det skulle spärras av. Blev tvungen att hämta barn, inget som var planerat eller kunde ändras på. Arrangören hade ju lovat att ingen skulle stängas in och jag gick på det... Jag hoppas nu att arrangören verkligen tar till sig kritiken och åtgärdar bristerna till nästa år annars är jag rädd för att det inte blir någon fortsättning.

I övrigt gläds jag åt alla de som fick möjlighet att vara med. Det hade varit superkul att få cykla tävling på sin egen hemmaplan. Ser fram emot nästa år.

Tillbaka
Topp