Vem är det som snor alla cyklar och var hamnar de?

Efter att ha läst tråden så blir jag mer fundersam över hur många som cyklar på stulna cyklar utan att veta om de.
Samtidigt kan jag förstå att folk generellt inte skulle vilja kolla upp "sina egna" cyklar i efterhand, då god tro inte längre gäller.

Jag har aldrig blivit av med en cykel, trots fem års parkering vid järnvägsstation.
Det gäller att ha en udda cykel (t.ex. fastnavs-fixie) eller ett gammalt härke (har stått olåst med nyckel längst ut i rad).

Var får alla dessa mat-bud sina cyklar ifrån?
Viktig fråga, och bra att vi fokuserar på en grupp och utgår från att beteendet är homogent! Vart får alla skåningar cyklar ifrån? Vart får alla mellanchefer cyklar ifrån? Alla som reggar sig på Happy för att posta det där som första inlägg? JAG BEHÖVER VETA

Senast ändrad:
Fatbiken stulen i typ Umeå och såld begagnad på bibblans cykel i Uppsala är ju ganska intressant. En titanfatbike! Minns ni tråden?

Anta att det är denna som åsyftas:

Tycker polisen borde göra stickprov på begagnatmarknaden. Skriva och säga att man är intresserad och skulle vilja kolla på den. Väl på plats så slår de upp ramnumret och ser ifall matchar någon stulen.

Har faktiskt bara blivit av med mina osanollika hojar, hade en gammal scott mtb i alu med Ss hjul och frambroms rätt fin.
Den var inte låst men tjejens rostiga yosmite damcykel blev stulen trots mc kedja med lås?

Statistik är statistik även när den inte passar ens världsbild. Den är iaf baserad på någon typ av fakta (antalet anmälda cykelstölder) till skillnad mot det du skriver som jag tror är dina personliga åsikter och inget som är faktabaserat.

Jag tror! det kan stämma att stjäls färre cyklar nu än på 90 talet men det stjäls troligen fler dyra cyklar nuförtiden som får mer uppmärksamhet i div media men det beror nog mest på att utbudet av dyra cyklar på ”marknaden” är betydligt större nu än på 90 talet. Tror jag.
Jag menar att statistiken högst troligen är tämligen irrelevant för att beskriva hur allvarligt problemet är. När man mäter fel saker så har man tyvärr inte något annat att gå på än kvalificerade gissningar. Det är lite som om man antar att brottsligheten gått ner utan att man undersöker hur anmälningsbenägenheten ändrats. Eller att våldtäkter ökat utan att ta hänsyn till att definitionen av våldtäkt ändrats.

En vettigare fråga är hur stort värde det stjäls cyklar för årligen.

Sålde nyligen farsans gamla bosh- laddare som tillhörde hans numera snodda el-cykel. Killen som köpte laddaren såg lite mysko ut men han o hans polare körde varsin riktigt fin fatbike :cool: . Kollade dock upp hans nummer efter swish och han hade några domar i registret... blir nån i Gbg av med sin cykel kan den nog hittas nära högsbo där denne huserade.

DNA märkningar med ett gäng stickers, databasregg och - enligt informationen vid köpet samt kontroll hos närmsta polisstation - scanningsmöjlighet i varje stockholmsk polisbil verkade ju bra...hmm, nu ett par år senare tycks SmartWater.se ha upphört och ÅF "vet inget".. Har någon här behövt använda detta senaste året, är det helt meningslöst eller finns databasen "kvar" för polis att slå i? (tänkte ringa och fråga men kön var lite lång efter helgen) https://alarmstore.se/smartwater-markdna/

"Polisen har nationella rutiner och utrustning för att detektera och spåra SmartWater. SmartWater är godkänt som MärkDNA av svensk Polis och Nationellt Forensiskt Centrum – NFC (f.d Statens Kriminaltekniska Laboratorium – SKL)"​

Tycker polisen borde göra stickprov på begagnatmarknaden. Skriva och säga att man är intresserad och skulle vilja kolla på den. Väl på plats så slår de upp ramnumret och ser ifall matchar någon stulen.
Går det? Det räknas väl tyvärr som brotsprovocerande, eller något liknande?

Har där jag bor har vi en cykelbutik som säljer stulna begagnade cyklar, har själv 2-3 gånger hittat mina cyklar där. ägaren påstås kolla upp alla cyklar han får in med polisen vilket inte stämmer.

har flera bekanta som okså har hittat sina stulna cyklar där.
Låter ju praktiskt att man vet var man ska börja leta iaf

Jag menar att statistiken högst troligen är tämligen irrelevant för att beskriva hur allvarligt problemet är. När man mäter fel saker så har man tyvärr inte något annat att gå på än kvalificerade gissningar. Det är lite som om man antar att brottsligheten gått ner utan att man undersöker hur anmälningsbenägenheten ändrats. Eller att våldtäkter ökat utan att ta hänsyn till att definitionen av våldtäkt ändrats.

En vettigare fråga är hur stort värde det stjäls cyklar för årligen.
Ett av statistikens syften är väl att visa hur något som går att mäta förändras över tid och i det här fallet har antalet anmälda cykelstölder minskat sen 90 talet.
Syftet med statistik generellt tror inte jag är att beskriva om något blivit bättre eller sämre utan att just visa på förändringar över åren.
Varför det sen ser ut som det gör måste analyseras och det är inte alltid så lätt. Enkla lösningar på komplexa problem är populärt just nu men kanske inte alltid är hela sanningen.

Sen är det problematiskt att det numera mer eller mindre sker i organiserad form, men det är en annan fråga tycker jag.
Det har inget med cyklar att göra utan det handlar om att tjäna snabba pengar, tror jag.

Övriga påståenden lämnar jag okommenterade.

Ett av statistikens syften är väl att visa hur något som går att mäta förändras över tid och i det här fallet har antalet anmälda cykelstölder minskat sen 90 talet.
Syftet med statistik generellt tror inte jag är att beskriva om något blivit bättre eller sämre utan att just visa på förändringar över åren.
Varför det sen ser ut som det gör måste analyseras och det är inte alltid så lätt. Enkla lösningar på komplexa problem är populärt just nu men kanske inte alltid är hela sanningen.

Sen är det problematiskt att det numera mer eller mindre sker i organiserad form, men det är en annan fråga tycker jag.
Det har inget med cyklar att göra utan det handlar om att tjäna snabba pengar, tror jag.

Övriga påståenden lämnar jag okommenterade.
Vad är det som är "komplext" med cykelstölder? Tyvärr närmar vi oss politik, men jag fattar verkligen inte hur man kan tycka det är ett svårt problem att lösa.

Edit: Svårt att veta var gränsen går för vad som är tillåtet att diskutera, men man skulle till exempel kunna börja med att behandla cykelstöld som vilken annan stöld som helst, sett till värdet av det stulna.

Det har jag, delvis: På Vart svarar jag söderut. På Dem: Förstår inte.

Det är nog bara att använda fantasin:

I vissa fall plockas de isär (kan vara enklare att sälja?), en del säljs vidare till langare, svart marknad, blocket, i vissa fall utländska ligor som ofta tar dem till östeuropa etc. Jag gissar att de flesta mera seriösa ligor handplockar cyklar de tycker ser värdefulla ut och tar dem utomlands, för hög risk sälja dem här gissar jag. En salig röra av missbrukare, småtjuvar och ligor. Intressant med det fallet här tidigare i tråden med någon cykelaffär som säljer vidare stulna cyklar, jag gissar dock det är ganska ovanligt i Sverige att man är så förbannat fräck men vet ej.

Tyvärr har vi lite väl mjuka straff i Sverige, tjuvarna är nog inte super oroliga för att åka fast för cykelstöld med våra lindriga straffskalor. I allra värsta fall utvisas de kanske, om det är "turistligor". Jag kan dock gissa att de organiserade stölderna har gått ner något så här i Corona tider men vet inte.

Inte helt lätt för folk att stoppa dem heller, de tror väl att det är vaktmästare eller vad som helst. Tveksamt om så många stannar upp och frågar "Vad gör du, är det här din cykel??" om det inte är på bar gärning av ens egen cykel så klart.

Jag har fått en hel del cyklar stulna i både Uppsala och Stockholm men nu har det gått (tillfälligt?) bättre sedan jag börjat använda dubbla bra lås (lås genom ram + bakhjul i ett fast objekt samt ett lås genom framhjul + ram. De väger en del men det gör mig starkare, skit i samma. Om man ofta parkerar tex på jobb kan man väl lämna kvar ett lås eller två där. Racern får dock stå i lägenheten. Jag fick en gång en fin racer stulen från ett förråd, fick tillbaka allt jag lagt ut på den men irriterande. Den mest irriterande stölden jag råkat ut för var en Kona MTB som jag uppgraderat med Fox gaffel, DT Swiss hjul etc, fick ut jäkligt lite jämfört med vad jag lagt ut på den. Tror försäkringsbolagen räknar av en procentsats för varje år.

Sist men inte minst så är cykelaffärer helt ofattbart dåliga på att ge råd hur man ska skydda sig mot stölder, på gränsen till idiotiskt dåliga. Oftast säljer de enbart 1 st lås trots att de är fullt medvetna om att det inte räcker långt, inte sällan lås som är svåra eller helt omöjliga att fästa i både bakhjul + ram i ett objekt. Jag anser att två lås enligt min modell är en minimumnivå om man ofta parkerar ute eller på mer oskyddade platser, flerbilsgarage går ej att lita på heller (tjuvar kan enkelt ta sig ner i samband med bil som åker in). Som jag skrivit tidigare bör vajrar och annat skräp undvikas. När det gäller fincyklar måste man nästan hålla dem inomhus (i villa eller lägenhet). Förråd är oftast inte särskilt inbrottssäkra, vissa helt idiotiskt dåliga med hönsnät. Kan också vara dumt att ha för fina cyklar om man ofta parkerar ute, min pendlare från XXL gav jag 3 lapp för men den duger bra för att cykla om de flesta med (undantaget vissa gravel/cx speedos). ;-)

Angående stölder så har jag läst att katalysatorstölder har ökat exceptionellt mycket i Sverige sista året... också en irriterande grej. Jag tror kanske att medborgargarden tyvärr är enda vägen framåt i vissa delar av storstäder om man vill öka tryggheten. Man får promenera/vakta i skift helt enkelt, det har visat sig fungera mycket effektivt i tex båthamnar. Polisen har inte skuggan av en chans eller möjlighet att kunna vara överallt, dessutom är buset orädda och fräcka delvis pga extremt lindriga straffskalor.

Senast ändrad:
För några veckor sedan postade jag en nyhet från tidningen Barometern. Ett par i Kalmar hade fått cykel stulen. Ganska snart såg de den i en säljannons. De tog kontakt med polisen och arrangerade en köpträff. Säljaren blev mycket överraskad, när två poliser kom runt hörnet. Vid husrannsakan hittades ca 60 cyklar, de flesta stulna. Så, polisanmäl och håll ögonen öppna!

DNA märkningar med ett gäng stickers, databasregg och - enligt informationen vid köpet samt kontroll hos närmsta polisstation - scanningsmöjlighet i varje stockholmsk polisbil verkade ju bra...hmm, nu ett par år senare tycks SmartWater.se ha upphört och ÅF "vet inget".. Har någon här behövt använda detta senaste året, är det helt meningslöst eller finns databasen "kvar" för polis att slå i? (tänkte ringa och fråga men kön var lite lång efter helgen) https://alarmstore.se/smartwater-markdna/

"Polisen har nationella rutiner och utrustning för att detektera och spåra SmartWater. SmartWater är godkänt som MärkDNA av svensk Polis och Nationellt Forensiskt Centrum – NFC (f.d Statens Kriminaltekniska Laboratorium – SKL)"​
Det som finns på SSF verkar funka. Jag lusade ner mina fina cyklar med massa sån där skit nyligen. Om det sänker risken med iaf några procent så är jag nöjd.

Passa på dom har påskrea ?

Det som finns på SSF verkar funka. Jag lusade ner mina fina cyklar med massa sån där skit nyligen. Om det sänker risken med iaf några procent så är jag nöjd.

Passa på dom har påskrea ?

Vi har fem cyklar i familjen. 382:- x 5 = mycket pengar för oklar nytta.

Blev av med en gammal DBS minicykel i kosmetiskt bedrövligt skick. Återsåg den i annan del av stan efter nån månad. Då hade den nytt styre och ny sadel.

Jag tog tillfället att lägga på ett extra bygellås, lufta hjulen och kasta bort ventilerna. Efter tre dagar stod cykeln kvar, dubbellåst. Då snurrade jag styret och sadeln ett halvt varv.
Efter nån vecka var cykeln borta.

Om jag återser den igen tar jag den olåsta halvan med mig.

Vi har fem cyklar i familjen. 382:- x 5 = mycket pengar för oklar nytta.

Det påstås ju iaf vara avskräckande:

"MärkDNA har använts i England i ett femtontal år. Där har man sett att bostadsinbrotten har minskat avsevärt i områden där det genomförts DNA-märkning. Även våldsbrottslighet och annan brottslighet har minskat i dessa områden, och man har inte heller sett någon förskjutning av brottsligheten till närliggande områden."

"Under 2015 och 2016 genomfördes ett projekt med märkDNA i Staffanstorps kommun. I projektet deltog kommunen, polisen och försäkringsbolag. Målgruppen var samtliga hushåll i kommunen. Tillsammans med medborgarna arrangerades flera medborgarmöten med stor uppslutning. På ett par veckor hade över tusen hushåll i Staffanstorps kommun skaffat sig MärkDNA.

Under våren 2016 fortsatte kampanjen med fler aktiviteter, som uppsökande verksamhet i föreningslivet, ökad polisiär synlighet samt information.

Slutresultatet blev att antalet bostadsinbrott minskade med 35,5 procent mellan 2015 och 2016."

"Under 2014 pågick ett projekt med MärkDNA i tre områden i Stockholms län. Syftet var att minska bostadsinbrott och inbrott i fordon i anslutning till bostad. Stocksund (Danderyds kommun), Sticklinge (Lidingö stad) och Fornudden (Tyresö kommun) ingick i projektet. I varje kommundel fick 500 hushåll kostnadsfritt MärkDNA från tre olika leverantörer under ledning av den lokala polisen.

I utvärderingen av projektet framkommer att risken för bostadsinbrott minskar med 40 procent i områden där metoden MärkDNA används."

etc..

Ironi är svårt på nätet.

Jag får skylla på att det var mitt i natten och att jag var trött, ämnen som handlar om kriminalitet brukar hetsa upp mig, så även denna gång. ;-) @GurraG ger mig jobbiga flashbacks till min dryga svenskalärare på 80 talet, man måste uppenbarligen vara på hugget här... ;-) Skojigt att både pika ts och dribbla bort mig i en och samma tråd, bingo.

Senast ändrad:
Jag får skylla på att det var mitt i natten och att jag var trött, ämnen som handlar om kriminalitet brukar hetsa upp mig, @GurraG ger mig jobbiga flashbacks till min dryga svenska lärare på 80 talet, man måste uppenbarligen vara på hugget här... ;-) Skojigt att både pika ts och dribbla bort mig i en och samma tråd, bingo.
Jag skulle vilja höra mer om den där dryga svenska läraren du hade på 80-talet.

Har en kompis som under en sista april i Uppsala trodde att dennes cykel hade blivit snodd. Kompisen blev arg och med lite skruvad logik bestämde sig för att minsann inte bli av med någon cykel den kvällen och hittade en som var väldigt lik sin egen. Började släpa hem cykeln som var låst vid bakhjulet men eftersom det var tungt att släpa provade kompisen nyckeln efter någon kilometer. Nyckeln passade. Kompisen hade "snott" sin egen cykel.

En kollega pendlade in till Sthlm C och hade en cykel stående där för transport till kontoret. Kollegan tappade nyckeln och tog därför nästa dag med sig en avbitartång under rocken på pendeln. Gick fram till cykeln, knep av låset och cyklade till jobbet. Fick inte ens en frågande någon gång under resan.

Har en kompis som under en sista april i Uppsala trodde att dennes cykel hade blivit snodd. Kompisen blev arg och med lite skruvad logik bestämde sig för att minsann inte bli av med någon cykel den kvällen och hittade en som var väldigt lik sin egen. Började släpa hem cykeln som var låst vid bakhjulet men eftersom det var tungt att släpa provade kompisen nyckeln efter någon kilometer. Nyckeln passade. Kompisen hade "snott" sin egen cykel.
det var inte hösten 2007? typ detta hände mig i uppsala då.

men några år senare blev samma sunkiga crescent-minicykel snodd på riktigt i norrköping. rostig och dan, för stort framhjul, fult popnitade skärmar och en hiskelig sadel i hårdplast. kvar i stället stod ett par jättefina och sämre låsta hybridcyklar.

misstänkte någon i styrelsen i brf:en som kanske tyckte att den inte passade in på den prydliga själlösa innergården.

Det påstås ju iaf vara avskräckande:

"MärkDNA har använts i England i ett femtontal år. Där har man sett att bostadsinbrotten har minskat avsevärt i områden där det genomförts DNA-märkning. Även våldsbrottslighet och annan brottslighet har minskat i dessa områden, och man har inte heller sett någon förskjutning av brottsligheten till närliggande områden."

"Under 2015 och 2016 genomfördes ett projekt med märkDNA i Staffanstorps kommun. I projektet deltog kommunen, polisen och försäkringsbolag. Målgruppen var samtliga hushåll i kommunen. Tillsammans med medborgarna arrangerades flera medborgarmöten med stor uppslutning. På ett par veckor hade över tusen hushåll i Staffanstorps kommun skaffat sig MärkDNA.

Under våren 2016 fortsatte kampanjen med fler aktiviteter, som uppsökande verksamhet i föreningslivet, ökad polisiär synlighet samt information.

Slutresultatet blev att antalet bostadsinbrott minskade med 35,5 procent mellan 2015 och 2016."

"Under 2014 pågick ett projekt med MärkDNA i tre områden i Stockholms län. Syftet var att minska bostadsinbrott och inbrott i fordon i anslutning till bostad. Stocksund (Danderyds kommun), Sticklinge (Lidingö stad) och Fornudden (Tyresö kommun) ingick i projektet. I varje kommundel fick 500 hushåll kostnadsfritt MärkDNA från tre olika leverantörer under ledning av den lokala polisen.

I utvärderingen av projektet framkommer att risken för bostadsinbrott minskar med 40 procent i områden där metoden MärkDNA används."

etc..

Det stämmer säkert om man märker värdeföremål i hemmet. Det jag vänder mig emot är kostnaden 382 kr per cykel. Finns det någon undersökning på att stölder av cyklar minskar när de är märkta? De har ju redan ett ramnummer som är unikt och sökbart.

För det är ju allmänt känt att det bara är välbärgade människor från samhällets övre skikt och svenska medborgare som stjäl saker i detta land....
Det stämmer INTE !
Jag erkänner , att 25 år sen , efter krogsbesök , utan en krona i fickan ( ni vet , öl kostade då 65 kr ) , "lånade" jag en cykel att komma hem ( fan , vad jag ville sova !!! ). Stälde den sen på gatan.
Jag är INTE svensk medborgare , och tillhör INTE samhällets övre sikt.

Det stämmer säkert om man märker värdeföremål i hemmet. Det jag vänder mig emot är kostnaden 382 kr per cykel. Finns det någon undersökning på att stölder av cyklar minskar när de är märkta? De har ju redan ett ramnummer som är unikt och sökbart.

Det vet jag inte. Men i mitt fall hade jag inte ramnummer så ville ha någon unik identifierare.

Ramnumret var bortslipat när jag köpte cykeln. Skoja! Har en titanram från Planet X.. tydligen inget ramnummer på dom.

det var inte hösten 2007? typ detta hände mig i uppsala då.

men några år senare blev samma sunkiga crescent-minicykel snodd på riktigt i norrköping. rostig och dan, för stort framhjul, fult popnitade skärmar och en hiskelig sadel i hårdplast. kvar i stället stod ett par jättefina och sämre låsta hybridcyklar.

misstänkte någon i styrelsen i brf:en som kanske tyckte att den inte passade in på den prydliga själlösa innergården.
Haha, nej det var inte du! Men det är knappast bara du och min kompis som gjort nåt liknande gissasr jag.

Om verkligheten var lite mer som i The Warriors skulle det finnas ett eller flera gäng med räkiga cyklister som kan gillra fällor och ge diverse cykeltjuvar däng. Hålla ordning i sitt område helt enkelt.

Om verkligheten var lite mer som i The Warriors skulle det finnas ett eller flera gäng med räkiga cyklister som kan gillra fällor och ge diverse cykeltjuvar däng. Hålla ordning i sitt område helt enkelt.
Wow, såg den på video när den släpptes. Det var många upprörda röster över videovåldet i den filmen, ujuj.

Tillbaka
Topp