Här ute i förorten har det iaf varit så otroligt dåligt plogat periodvis (liksom i närheten av jobbet) att det inte har varit möjligt att ta sig fram med cykeln såvida man inte vill bära omkring på den. Då försvinner ju charmen med cyklingen tycker jag. Är det extremt djupt med snö, evigt blåsande, obefintlig plogning, iskallt och dessutom dåligt sikt pga nederbörd ser jag inget som helst nöje i att cykla. Jag har cyklat under såna förhållanden men såhär i efterhand ser jag det som rätt korkat då man utsätter sig för onödigt stora faror + att det blir såpass påfrestande att allt roligt med cyklingen försvinner. Somliga tycker kanske att det är roligt att cykla i flera timmar i 20 minusgrader men jag tycker inte det. Det är bara plågsamt.
Angående svettiga kläder:
Jag duschar såklart varje dag om någon nu trodde något annat.
Undertröja, cykelbyxor och skaljacka tvättar jag i mån av tid men mina vintertights hänger jag oftast bara upp på tork och vädring eftersom de skulle förstöras i tvättmaskin (sömmarna i skrevet är helt sjukt ömtåliga och spricker för ingenting). Visst handtvättar jag dem emellanåt men vintertid använder jag dem ju varje dag och jag har inte tagit mig råd att köpa dubbla eller tredubbla uppsättningar kläder (bara vintertightsen går löst på drygt 2000 spänn) bara för att kunna cykla i kläder som doftar rosor. Ekonomin tillåter inte det. Sen är det krux till. Syntetunderställ, neoprentights o.d tenderar dessutom att suga åt sig svett och de brukar lukta apa vare sig man tvättar dem eller inte. De enda vintercykelplagg jag har som inte drar åt sig svettlukt är merinoulltröjan. Den stinker inte överhuvudtaget. =)
Iom att jag jobbar skift så hinner jag inte tvätta kläderna mellan varje arbetspass. Framförallt hinner de inte torka. Slutar jag mitt skift 21.30, hämtar kläder, går ned, byter om och sen pendlar hem är jag hemma omkring 22.20 tidigast. Vintertid tar det betydligt längre tid att cykla hem och är det dessutom blåsigt med kraftig nederbörd tar det minst 50 minuter (ofta längre än så). Cykelturen hem brukar vara ganska tung iom att jag är ganska mör i kroppen efter dagens spring på jobbet. Några hysteriska uppförsbackar gör förstås sitt till också.
Ska jag sen meka med cykeln och göra ren den, duscha, varva ned, försöka somna och sen gå upp senast 05.00 nästa morgon för att pendla igen så sliter det en del på både kroppen och psyket. ;-)
Sommartid handtvättar jag däremot kläderna i stort sett var och varannan dag eftersom de torkar på nolltid i sol och sommarvärme.
Hur gör ni andra? Har de flesta av er ett flertal uppsättningar dyra cykelkläder, vintertights, massor av merinoullunderställ, skaljackor o.s.v?