Vem cykelpendlar längsta sträckan? (fem dar i veckan)

Naugas

Aktiv medlem
Läste just en tråd just som gjorde mig nyfiken på vad som varit den längsta sträckan någon jobbpendlat här. 30-35 km enkel väg pratades det om i nämnda tråd, vilket förtjänar djup respekt i mina ögon. Det finns säkert många som ökar på sträckan med massor av mil som träning emellanåt, men det skulle vara kul att veta vad det längsta rena pendlingsavståndet varit.

Tror det var 45km enkel. Men 35km enkel är jobbigt nog fem dagar i veckan. Har själv runt 35km enkel väg och det är jevligt jobbigt i januari att palla alla fem dahar. Lättare efter påsk. Under snötider i stockholm blir det ka ske en till tre turer beroende på jobb å sånt. Just nu inget :-/.

Jag vinner inte heller med mina 20km fsst jag gör det året om. Kul vore att få veta vem som pendlar kortast sträcka men ändå klär om, dudchar och håller full vinterskrud.

Jag cyklade Nybroviken -> Garnisonen dagligen t.o.r under en period, det tog ungefär två minuter. Men jag bytte inte om..

Jag tar fram cykeln i mars och ställer undan den i oktober. Under den tiden blir det ca 300 mil pendling så jag lär inte vinna.

Den mesta cykelpendlaren på mitt jobb har 60 km enkel resa. Idag fuskade han dock och var med i den där tävlingen ö till ö, så fem dagar i veckan har ju spruckit åtminstonde den här veckan för honom.

Micke S skrev:
-------------------------------------------------------
> Den mesta cykelpendlaren på mitt jobb har 60 km
> enkel resa. Idag fuskade han dock och var med i
> den där tävlingen ö till ö, så fem dagar i
> veckan har ju spruckit åtminstonde den här
> veckan för honom.

Vad har man för jobb om man hinner lägga minst 4 timmar om dagen på pendling och ombyte? Inte så mycket familj där va?

6 mil enkelresa låter tungt. Vem har tid/ork att cykla 12 mil/dag bara för att ta sig till och från jobbet? Jag cyklar 11.5 km enkeltur vilket inte är särskilt långt men det tar drygt 35-40 minuter pga all jämrans trafik, rödlysen (evigt start-stopp-start-stopp), miljarder gångtrafikanter och andra cyklister precis överallt. Cykelpendla genom Stockholm City är verkligen ingen lek.

Jag försöker cykla året runt och brukar göra det men senaste två vintrarna har det varit så otroligt dåligt plogat att det inte har varit möjligt att cykla varje dag. Förra vintern ställde jag cykeln i 2 månader har jag för mig och nu senast ställde jag den mellan mitten av december och början/mitten av mars.

Lite OT:

Ett krux för min del är att det inte finns något vettigt ställe på jobbet där man kan hänga kläderna på tork. (Hänger jag dem i omklädningsrummet blir kollegorna galna eftersom de stinker gammal ingrodd svett) Hade det funnits torkrum eller element hade det varit lugnt men emellanåt händer det att jag får cykla med halvfuktiga kläder när det är 15-20 minusgrader ute. det är varken roligt eller hälsosamt.

Vad har ni andra för möjligheter att hänga kläder på tork utan att det stör omgivningen och möjligheter till att låsa in cykeln i säkert förvar?

Det är lustigt med min arbetsgivare. H*n vill gärna att de anställda ska vara hurtiga friskusar som cyklar och joggar till jobbet för att hålla sig friska och i form men h*n erbjuder inga vettiga möjligheter till förvaring av vare sig kläder eller cyklar.

Som det är nu hänger jag in kläderna på nåder i ett förråd (där jag egentligen inte får förvara privata saker) och cykeln ställs in i samma förråd eftersom det finns tillräckligt med utrymme och jag har förklarat att ställer jag min cykel utomhus blir den garanterat stulen oavsett vad jag har för lås. Försökte f.ö. hänga mina kläder på tork och vädring ute på balkongen (för att de ska slippa hänga i källaren och stinka svett. Balkongen används överhuvudtaget inte eftersom det inte längre är tillåtet att gå ut och röka där) men fick veta att "balkongen är ingen vädringscentral (nån som ens hört det uttrycket tidigare?) och kläderna ska väck". Min knäppige arbetsgivare gör så bara på rent jävelskap därför att h*n är en idiot med klara psykopatdrag. Tragiskt är bara förnamnet.

Sorry för ot....

Senast ändrad:
För min del gick det bra att cykelpendla genom sthlm city samtliga dagar under de senaste två vintrarna. jag har inte blivit hindrad av väder enda gång så jag skulle nog påstå att det är en inställningsfråga. Inte luktar kläderna svett heller då jag både tvättar mig regelbundet och inte använder kläder som luktar svett. faktum är att jag cykelpendlat till skola och jobb sedan mellanstadiet och jag kan inte minnas att jag ställt in pga väder någon gång under de senaste 15 åren.

Vi har torkskåp, hänger man kläderna där luktar de röva direkt. Där torkas det skor, kallsipper, blöjcykelbraller etc. Fattar inte riktigt vem som hänger in ett par svettiga fillingar i ett publikt torkskåp.

Jag känner en kille från Nya Zeeland som jobbar på en cykelbutik i Sthlm, han cykelpendlar dagligen. Det måste väl vara rekord?

:o)

/G

Här ute i förorten har det iaf varit så otroligt dåligt plogat periodvis (liksom i närheten av jobbet) att det inte har varit möjligt att ta sig fram med cykeln såvida man inte vill bära omkring på den. Då försvinner ju charmen med cyklingen tycker jag. Är det extremt djupt med snö, evigt blåsande, obefintlig plogning, iskallt och dessutom dåligt sikt pga nederbörd ser jag inget som helst nöje i att cykla. Jag har cyklat under såna förhållanden men såhär i efterhand ser jag det som rätt korkat då man utsätter sig för onödigt stora faror + att det blir såpass påfrestande att allt roligt med cyklingen försvinner. Somliga tycker kanske att det är roligt att cykla i flera timmar i 20 minusgrader men jag tycker inte det. Det är bara plågsamt.

Angående svettiga kläder:
Jag duschar såklart varje dag om någon nu trodde något annat.
Undertröja, cykelbyxor och skaljacka tvättar jag i mån av tid men mina vintertights hänger jag oftast bara upp på tork och vädring eftersom de skulle förstöras i tvättmaskin (sömmarna i skrevet är helt sjukt ömtåliga och spricker för ingenting). Visst handtvättar jag dem emellanåt men vintertid använder jag dem ju varje dag och jag har inte tagit mig råd att köpa dubbla eller tredubbla uppsättningar kläder (bara vintertightsen går löst på drygt 2000 spänn) bara för att kunna cykla i kläder som doftar rosor. Ekonomin tillåter inte det. Sen är det krux till. Syntetunderställ, neoprentights o.d tenderar dessutom att suga åt sig svett och de brukar lukta apa vare sig man tvättar dem eller inte. De enda vintercykelplagg jag har som inte drar åt sig svettlukt är merinoulltröjan. Den stinker inte överhuvudtaget. =)

Iom att jag jobbar skift så hinner jag inte tvätta kläderna mellan varje arbetspass. Framförallt hinner de inte torka. Slutar jag mitt skift 21.30, hämtar kläder, går ned, byter om och sen pendlar hem är jag hemma omkring 22.20 tidigast. Vintertid tar det betydligt längre tid att cykla hem och är det dessutom blåsigt med kraftig nederbörd tar det minst 50 minuter (ofta längre än så). Cykelturen hem brukar vara ganska tung iom att jag är ganska mör i kroppen efter dagens spring på jobbet. Några hysteriska uppförsbackar gör förstås sitt till också.

Ska jag sen meka med cykeln och göra ren den, duscha, varva ned, försöka somna och sen gå upp senast 05.00 nästa morgon för att pendla igen så sliter det en del på både kroppen och psyket. ;-)

Sommartid handtvättar jag däremot kläderna i stort sett var och varannan dag eftersom de torkar på nolltid i sol och sommarvärme.

Hur gör ni andra? Har de flesta av er ett flertal uppsättningar dyra cykelkläder, vintertights, massor av merinoullunderställ, skaljackor o.s.v?

Jag cyklade från Ålstorp till Dockan i Malmö under 2,5 år, det är 33km enkel resa.

Idag går jag 180 meter till mitt jobb t/r varje dag, ibland till och med 2-3 gånger t/r varje dag. Det är ett hårt liv.

Mike the bike skrev:
> Här ute i förorten har det iaf varit så
> otroligt dåligt plogat periodvis (liksom i
> närheten av jobbet) att det inte har varit
> möjligt att ta sig fram med cykeln såvida man
> inte vill bära omkring på den.

Jag tycker ju, som mitt nick antyder, att det ärnrätt kul med miserabla förhållanden, att vid mörkaste kvällen cykla längs götgatan för att komma fram till johanneshovsbron och se att det finns bara ett enda spårni den sex timmar gamla snön ger mig en känsla av, ja, egensinnighet? I övrigt håller jag helt med om att den urusla snöröjingen förtar mycket av cykelglädjen.

> Hur gör ni andra? Har de flesta av er ett flertal
> uppsättningar dyra cykelkläder, vintertights,
> massor av merinoullunderställ, skaljackor o.s.v?

jag har sju tunna syntetundertröjor av kortärmad modell. Tre långärmade av olika värmegrad. Sen har jag tre tights, ett par långa och två korta. På vintern, när det är som kallast använder jag ett underställ plus flieströja plus skaljacka samt tights, mjukisbrallor + vindskydd.

Jag behöver inte tvätta tröjorna varje dag för att undvika lukt förutom om jag hängt upp i 'fel' torkskåp på jobbet.

Jag har en tvättmaskin så det går rätt fort att blaska av kläderna och torktid finns det väl ingen att tala om på syntetplagg?

När man läser vad andra utsätter sig för så inser man att man är en ganska medioker självplågare :)

Angående kläder, svett mm så tycker jag att det svåraste och viktigaste är att hitta en kombination som gör att man fryser innan man börjar är lagom varm när man cyklar och måttligt svettig när man kommer fram. Hittar man kombinationen och hinner duscha innan eftersvettningen tar över så klarar man sig ganska bra. Jag har för länge sen valt bort ryggsäck till förmån för pakethållare. Det finns ingenting som är i närheten av ryggsäck när det gäller att sabba möjligheten att klä sig rätt, svettas minimalt, samt hinna torka kläderna. Alla lager på ryggen och över axlarna är ju genomvåta plus att ryggsäcken inte hinner torka och startar upp processen på nytt.

@Mike the bike, var lite försiktig med vad du skriver om andra. Det kan sluta illa. Bara ett vänligt tips för att inte skapa problem i den "riktiga världen".

Pendlar 17km enkel resa från förorten till city varje dag året om. Tvärtom mot vissa finner jag nöje i skitväder, dålig framkomlighet och låga temperaturer :) Den lille ingenjören i mig försöker lösa "problemen" med prylar i dessa lägen, har därför genom åren införskaffat flertalet regnjackor, skoskydd, ansiktsskydd, polarhandskar och feta dubbdäck i olika storlekar. Att banga pendling pga dålig snöröjt eller kallt/uselt väder skulle jag ta som en personlig förlust.

(kan däremot ställa in lvg-träning om det kommer några droppar, men det är en helt annan historia...)

Senast ändrad:
Jag har åretruntpendlat 25 mil i veckan de senaste 5 åren, först med det dagliga upplägget 25 + 25km, sedan 2 år tillbaka 7 + 45km.

Jag har brutit två gånger, en gång när jag fick punka och det var så kallt att däckavtagarna gick av och pumpen sprack, och en annan gång när jag efter tre timmar bara hade kommit halvvägs och cykeln såg ut så här,

Foto0091.jpg

Foto0096.jpg

Mike the bike skrev:
> massor av merinoullunderställ,

Där är ju poängen att de kan används flera ggr utan att de stinker, alltså behöver man inte lika många.

LTS skrev:
> annan gång när jag efter tre timmar bara hade
> kommit halvvägs och cykeln såg ut så här,

RESPECT! [IMG= Cool gängfingerhälsning]

Det här att man måste ha tusen underställ håller jag inte med om. På något underligt sätt har det börjat förväntas att man skall lukta gott när man tränar. Är det så att för många har hängt på centralat belägna gym där yta går före resultat. Träningskläder luktar, mig stör det inte.
Man dör inte om man har samma byxor flera pass.
-Åke

LTS skrev:
> Jag har brutit två gånger, en gång när jag
> fick punka och det var så kallt att
> däckavtagarna gick av och pumpen sprack, och en

Tunnis! ;-)

Som längst 20km enkel resa Bandhagen - Spånga
Nu har man mer acceptabla 15km och tillgång till stort cykelrum och torkskåp.
Har i år cyklat varje dag sen mars och tänkte fortsätta med det.

LTS, kan förstå att du bröt där, jääklar. Dischjul i fram? :)

JT skrev:
> Neil Armstrong pendlade till månen.

fem dar i veckan?

I vintras tog det två och en halv timme mellan Västerhaninge - Farsta.
Schuukt mycket nysnö + att väghållarna hade plogat upp snön på cykelbanaorna gjorde att jag fick bära cykeln flera hundra meter med snö till knäna.

Dagen efter tog jag tåget.

Jag kan bara säga att det händer ganska mycket när man cyklar genom tre olika kommuner...

Globalistic skrev:
> Ö till ö! Bra skit den där tävlingen.

Såg precis att min kollega vann den :-)

LTS skrev:
> Jag har åretruntpendlat 25 mil i veckan de
> senaste 5 åren, först med det dagliga upplägget
> 25 + 25km, sedan 2 år tillbaka 7 + 45km.
>
> Jag har brutit två gånger, en gång när jag
> fick punka och det var så kallt att
> däckavtagarna gick av och pumpen sprack, och en
>

Det där såg tufft ut, helt klart. Jag kan ju åtminstone mumla fram mina obetydliga 6 km enkel väg vintertid de senaste åren (har säsongsjobbat), fast då har ju det kallaste varit minus fyrtiotvå, och många veckor i sträck konstant mellan minus tjugo-trettio. En dag blev jag omkörd av plogbilen med vingen nere. Tur att han bara skrapade is, hade det varit snö och plogning hade jag nog slungats ner i diket. Nu dånade det till, sved ordentligt i ansiktet och jag lyckades hålla mig upprätt och kvar på vägen. Tror gubbj-ln som körde blev så chockad av att se en cyklist i januari att han fick en black-out.

OK, sextio km verkar iallafall vara rekordet, eller missade jag någon? Det är jäkligt långt hur som helst, och kräver antagligen att man jobbar deltid eller inte behöver lägga tid på något annat alls... Jag är åtminstone väldigt glad över att bara ha nio km till jobbet, och kunna välja om jag vill cykla längre någon dag.

kitzblitz skrev:
> Globalistic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ö till ö! Bra skit den där tävlingen.
>
> Såg precis att min kollega vann den :-)

Då har du bättre kollega än mig.

Naugas: 60 km-mannen har nyköpt gård och barn som han lägger tid på. Tränar gör han på lunchen och väckarklockan ringer tidigt. Allt handlar om prioriteringar. fast han skriver ju inte på happy eller pendlar bevisligen 5 dagar i veckan så rekordet enligt ursprungsfrågan får han inte.

Hasse#7 skrev:
> När man läser vad andra utsätter sig för så
> inser man att man är en ganska medioker
> självplågare :)
>
> Angående kläder, svett mm så tycker jag att det
> svåraste och viktigaste är att hitta en
> kombination som gör att man fryser innan man
> börjar är lagom varm när man cyklar och
> måttligt svettig när man kommer fram. Hittar man
> kombinationen och hinner duscha innan
> eftersvettningen tar över så klarar man sig
> ganska bra. Jag har för länge sen valt bort
> ryggsäck till förmån för pakethållare. Det
> finns ingenting som är i närheten av ryggsäck
> när det gäller att sabba möjligheten att klä
> sig rätt, svettas minimalt, samt hinna torka
> kläderna. Alla lager på ryggen och över axlarna
> är ju genomvåta plus att ryggsäcken inte hinner
> torka och startar upp processen på nytt.
>
> @Mike the bike, var lite försiktig med vad du
> skriver om andra. Det kan sluta illa. Bara ett
> vänligt tips för att inte skapa problem i den
> "riktiga världen".

Syftar du på vad jag skrev om min chef? Du har rätt men jag är så less på psykopater i chefspositioner så att jag blir spyfärdig.

Jo det var det jag syftade på. Men jag har givetvis inte med att göra vad du skriver. Alltså jag är ingen forumpolis eller megakorrekt människa själv. Tyckte bara att det vore synd om det uppstod problem för dig om "fel" personer läser vad du skrivit. Dags att byta jobb kanske?

När jag bytte jobb kom jag så nära arbetsplatsen att det inte var lönt att cykelpendla.
Så jag skaffade en bil i stället. :-P

Micke S skrev:
> Naugas: 60 km-mannen har nyköpt gård och barn
> som han lägger tid på. Tränar gör han på
> lunchen och väckarklockan ringer tidigt. Allt
> handlar om prioriteringar. fast han skriver ju
> inte på happy eller pendlar bevisligen 5 dagar i
> veckan så rekordet enligt ursprungsfrågan får
> han inte.

Men han hinner iaf blogga, även om det är alltför sällan...
Har haft äran att simträna i hans grupp, imponerande snubbe!
Vore dock intressant att se hur hans dagsschema ser ut med jobb, dagisbesök och annat...

Tillbaka
Topp