Vem har väjningsplikt?

YlvaL

Medlem
Vem har väjningsplikt?
Om den feta pilen är en bil, har den då väjningsplikt mot cyklister? Utfarten har väjningsplikt målat och vägen bilen ska köra ut på är huvudled. Cykelbanan verkar på linjerna att upphöra vid utfarten och sedan börja igen efter utfarten. Samtidigt är vägen upphöjd och har kantsten vid gång/cykelbanan över utfarten. Är det en utfart? Det är ju en sidoväg och inte en utfart till en fastighet/parkering.

Bilagor

• 20240212_150925.jpg
    20240212_150925.jpg
    161.2 KB · Besök: 1,394
Vem har väjningsplikt?
Bilen vid pilen ska väja för eventuella cyklar på cykelbanan eftersom "hajfenorna" är målade innan cykelbanan och inte ute vid huvudleden. Hade de varit det så hade bilen inte haft väjningsplikt mot cykelbanan. Lycka till att se det när det är snö på marken :rolleyes:

Cykelbanans början och slut beror inte på linjen på backen utan på skylten vid början av cykelbanan. Sen gäller den till nästa korsning om inte de lokala reglerna säger annat, men då ska de vara bokförda av respektive kommun.

Vem har väjningsplikt?
Det klassas som en utfart när vägen går över en trottoar/cykelbana, som i det här fallet då det finns tydlig kantsten, och då är det per automatik väjningsplikt.
Hajfenor, upphöjd trottoar och huvudled. Det är verkligen övertydligt att bilisten har väjningsplikt.

Vem har väjningsplikt?
Låter osannolikt, har du en källa på det påståendet?
Riskettan, obligatorisk kurs för att bli handledare på körkort. Nu är det visserligen 4 år sedan jag gick den, så det kan eventuellt ha ändrats. Men kursledaren påpekade just denna variant, då det finns väldigt många såna utfarter i närområdet för körskolan (nere i Hammarby Sjöstad)
Kanske ska förtydliga att det har att göra med om det är en upphöjd trottoar som bilen måste passera.

Vem har väjningsplikt?
Bilen vid pilen ska väja för eventuella cyklar på cykelbanan eftersom "hajfenorna" är målade innan cykelbanan och inte ute vid huvudleden. Hade de varit det så hade bilen inte haft väjningsplikt mot cykelbanan. Lycka till att se det när det är snö på marken :rolleyes:

Cykelbanans början och slut beror inte på linjen på backen utan på skylten vid början av cykelbanan. Sen gäller den till nästa korsning om inte de lokala reglerna säger annat, men då ska de vara bokförda av respektive kommun.
Tror inte det finns en enda skylt för gång/cykelbana. Läste på https://cykelframjandet.se/uppsalakretsen/2018/01/20/utfarter-ett-bilprivilegium/ att det var linjerna på marken som gällde. Men på cykelfrämjandet fanns det inget exempelbild med väjningsplikt och huvudled, så ville därför fråga vad som gäller.

Vem har väjningsplikt?
Riskettan, obligatorisk kurs för att bli handledare på körkort. Nu är det visserligen 4 år sedan jag gick den, så det kan eventuellt ha ändrats. Men kursledaren påpekade just denna variant, då det finns väldigt många såna utfarter i närområdet för körskolan (nere i Hammarby Sjöstad)
Kanske ska förtydliga att det har att göra med om det är en upphöjd trottoar som bilen måste passera.
Jag gillar om det är så att cyklister ska lämnas företräde vid en sån situation, men att alla sådana platser skulle klassas som utfart låter inte troligt i mina öron. Har du en skriftlig källa?

Vem har väjningsplikt?
Oberoende på vad det är. Ett fordon på den feta pilen ska lämna företräde mot, gående/cyklister på cykel/gångvägen, samt mot trafik på huvudleden.

Vem har väjningsplikt?
Skulle samma gälla här (längre ner på samma huvudled). Det är ingen gatsten men gång/cykelbanan är upphöjd. Gång/cykelbananan delar fällt förbi busshållplatsen.

Bilagor

• 20240212_154219.jpg
    20240212_154219.jpg
    184.7 KB · Besök: 136
  • 20240212_154319.jpg
    20240212_154319.jpg
    226.2 KB · Besök: 70
  • Screenshot_20240212_145500_Maps.jpg
    Screenshot_20240212_145500_Maps.jpg
    198 KB · Besök: 73
Vem har väjningsplikt?
Vem har väjningsplikt?
Tror inte det finns en enda skylt för gång/cykelbana. Läste på https://cykelframjandet.se/uppsalakretsen/2018/01/20/utfarter-ett-bilprivilegium/ att det var linjerna på marken som gällde. Men på cykelfrämjandet fanns det inget exempelbild med väjningsplikt och huvudled, så ville därför fråga vad som gäller.
För att det ska vara en cykelbana (eller gång- och cykelbana) krävs det en skylt D4, D6 eller D7. Den eventuella längsgående linjen är bara en hjälp för att separera trafiken på banan, t.ex. gående från cyklister eller från mötande trafik om cykelbanan är dubbelriktad. Här är det en ickefråga eftersom det finns en M14 innan cykelbanan som visar var bilarna ska stanna om det kommer korsande trafik, oavsett om det är frågan om bilar eller cyklar (och fotgängare o.s.v).

Men jag kan förstå om någon valt att inte ha en heldragen linje längs cykelbanan eftersom det lätt kan uppfattas som en M8 av korsande bilister.

Vem har väjningsplikt?
Jag gillar om det är så att cyklister ska lämnas företräde vid en sån situation, men att alla sådana platser skulle klassas som utfart låter inte troligt i mina öron. Har du en skriftlig källa?
Har försökt hitta något lättbegripligt gällande Utfartsregeln, men gått bet. Däremot står det så här i Cyklistbloggen som @weldion länkar till:
1707749589471.png

Gäller dock inte utfartsregeln, men täcker det här fallet.
Kan vara så att jag missförstått utfartsregeln däremot. Väjningsplikten gäller mot fordon på andra sidan trottoaren, dvs när de kör ut på vägen från trottoarkanten.

Vem har väjningsplikt?
För att det ska vara en cykelbana (eller gång- och cykelbana) krävs det en skylt D4, D6 eller D7. Den eventuella längsgående linjen är bara en hjälp för att separera trafiken på banan, t.ex. gående från cyklister eller från mötande trafik om cykelbanan är dubbelriktad. Här är det en ickefråga eftersom det finns en M14 innan cykelbanan som visar var bilarna ska stanna om det kommer korsande trafik, oavsett om det är frågan om bilar eller cyklar (och fotgängare o.s.v).

Men jag kan förstå om någon valt att inte ha en heldragen linje längs cykelbanan eftersom det lätt kan uppfattas som en M8 av korsande bilister.
Hittade skyltarna. Börjar med en D7 och slutar med en D6.

Vem har väjningsplikt?
För att det ska vara en cykelbana krävs det en skylt D4, D6 eller D7.
Enligt? Det nämns inte i Förordning om vägtrafikdefinitioner. Se cykelgata eller cykelöverfart för definition som kräver vägmärke, eller "skylt".

Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner

Cykelbana En väg eller del av en väg som är avsedd för cykeltrafik och trafik med moped klass II

Cykelfält Ett särskilt körfält som genom vägmarkering anvisats för cyklande och förare av moped klass II

Cykelgata En väg eller vägsträcka som enligt lokala trafikföreskrifter ska vara cykelgata och som är utmärkt med vägmärke för cykelgata

Cykelpassage En del av en väg som är avsedd att användas av cyklande eller förare av moped klass II för att korsa en körbana eller en cykelbana och som anges med vägmarkering.
En cykelpassage är bevakad om trafiken regleras med trafiksignaler eller av en polisman och i annat fall obevakad

Cykelöverfart En del av en väg som enligt en lokal trafikföreskrift är avsedd att användas av cyklande eller förare av moped klass II för att korsa en körbana eller en cykelbana och som anges med vägmarkering och vägmärke.Vid en cykelöverfart ska trafikmiljön vara utformad så att det säkras att fordon inte förs med högre hastighet än 30 kilometer i timmen.

Vägmärkesförordning (2007:90)

D4 Påbjuden cykelbana Om moped klass II inte får föras på banan anges det på en tilläggstavla.

D6 Påbjuden gång- och cykelbana Märket anger gemensam bana för gående och cyklande.
Om moped klass II inte får föras på banan anges det på en tilläggstavla.

D7 Påbjudna gång- och cykelbanor Märket anger banor som är delade genom vägmarkering, skiljeremsa eller liknande i en del för gående och en del för cyklande.
Symbolernas placering på märket anger vilken del av banan som är avsedd för gående respektive cyklande.
Om moped klass II inte får föras på banan anges det på en tilläggstavla.

Senast ändrad:
Vem har väjningsplikt?
Enligt? Det nämns inte i Förordning om vägtrafikdefinitioner. Se cykelgata eller cykelöverfart för definition som kräver vägmärke, eller "skylt".
Där har du rätt och jag har fel, efter en studie av Åklagarämbetes Rättsliga vägledning 2023:19. Jag baserade min utsaga på den utbildning jag fick av Trafikverket för examination av AM-behörighet, men de hade alltså fel. Så här säger RäV:en kap 5.1:

Avsikten att en väg är en cykelbana visas genom exempelvis detaljplan. Det
finns alltså inte någon lokal trafikföreskrift som anger om en väg (eller del av
en väg) är en cykelbana. Något författningskrav att en cykelbana ska märkas
ut för att den faktiskt ska vara en cykelbana finns inte. En cykelbana kan
märkas ut med något av nedanstående vägmärken beroende på om eller hur
cykelbanan är kombinerad med en gångbana eller ej (D4, D6, D7 enligt 2:9
VMF)

Tack för korrigeringen. Rätt ska vara rätt!

Vem har väjningsplikt?
Där har du rätt och jag har fel, efter en studie av Åklagarämbetes Rättsliga vägledning 2023:19. Jag baserade min utsaga på den utbildning jag fick av Trafikverket för examination av AM-behörighet, men de hade alltså fel. Så här säger RäV:en kap 5.1:

Avsikten att en väg är en cykelbana visas genom exempelvis detaljplan. Det
finns alltså inte någon lokal trafikföreskrift som anger om en väg (eller del av
en väg) är en cykelbana. Något författningskrav att en cykelbana ska märkas
ut för att den faktiskt ska vara en cykelbana finns inte. En cykelbana kan
märkas ut med något av nedanstående vägmärken beroende på om eller hur
cykelbanan är kombinerad med en gångbana eller ej (D4, D6, D7 enligt 2:9
VMF)

Tack för korrigeringen. Rätt ska vara rätt!

Bra, har man med sig en detaljplan när man är ute och cyklar är det bara att kolla i den vid tveksamheter.

Ganska trist det här att lösningar för cyklister enbart är till för att bilar skall komma smidigt fram utan för mycket störningar.

Vem har väjningsplikt?
Angående den första bilden bör, förutom lämna-företrädemarkeringarna på vägen, finnas en sådan skylt som varnar bilisten tidigare. Såväl som en skylt som berättar att en huvudled närmar sig.

Vem har väjningsplikt?
Jag utgår ifrån att TS fråga är retorisk..
Är inte en retorisk fråga. Undrar om väjningsplikten gäller även mot cyklister som kommer på cykelbanan. Blev förvirrad när jag läser att cykelbanan ska vara obruten för att den ska ha företräde framför annan korsad väg och så alla exempelbilder med olika målade vägmarkeringar i korsningen.

Vem har väjningsplikt?
Är inte en retorisk fråga. Undrar om väjningsplikten gäller även mot cyklister som kommer på cykelbanan. Blev förvirrad när jag läser att cykelbanan ska vara obruten för att den ska ha företräde framför annan korsad väg och så alla exempelbilder med olika målade vägmarkeringar i korsningen.
Bilar, gående, cyklister...spelar ingen roll. Man har väjningsplikt i TS exempel.

Vem har väjningsplikt?
?

Vem har väjningsplikt?
Ytterligare en väjningspliktfråga som jag stöter på vid jämna mellanrum då jag ska in där och lämna på förskola men är också ett populärt pendlingsstråk för cyklister:

Extremt dåliga satellitbilder på området, men det är en rondell där den sydvästra avfarten har en väldigt tight böj direkt efter att man kommer in på gatan. Väldigt effektivt sätt att få ner hastigheten men även upplagt för genvägar.

Jag kommer med bil österifrån (grön linje)

Gul cyklist: Här tänker jag att det är uppenbart att cyklisten ska lämna företräde då den cyklar på gatan och sen korsar min väg utan övergång.

Blå cyklist: Syns dåligt på bilden men kommer från trottoar, här lämnar jag företräde.

Röd cyklist: Här blir det klurigt för mig. Cyklisten kommer cyklandes på gatan men cyklar över övergångsstället och mellan refugerna. Effekten blir den samma som i det rosa/ljusblå fallet nedan.

Vad gäller?

Screenshot 2024-02-13 at 10.02.58.png

Vem har väjningsplikt?
Ytterligare en väjningspliktfråga som jag stöter på vid jämna mellanrum då jag ska in där och lämna på förskola men är också ett populärt pendlingsstråk för cyklister:

Extremt dåliga satellitbilder på området, men det är en rondell där den sydvästra avfarten har en väldigt tight böj direkt efter att man kommer in på gatan. Väldigt effektivt sätt att få ner hastigheten men även upplagt för genvägar.

Jag kommer med bil österifrån (grön linje)

Gul cyklist: Här tänker jag att det är uppenbart att cyklisten ska lämna företräde då den cyklar på gatan och sen korsar min väg utan övergång.

Blå cyklist: Syns dåligt på bilden men kommer från trottoar, här lämnar jag företräde.

Röd cyklist: Här blir det klurigt för mig. Cyklisten kommer cyklandes på gatan men cyklar över övergångsstället och mellan refugerna. Effekten blir den samma som i det rosa/ljusblå fallet nedan.

Vad gäller?

Visa bilaga 680713
Gula, röda och blå skall lämna företräde om de cyklar. Det är ingen cykelöverfart där, utan bara ett övergångsställe. Rosa/lila är lite oklar. Är det cykelpassage eller cykelöverfart vid sidan om övergångsstället?

Vem har väjningsplikt?
Sedan har man ju generellt väjningsplikt vid sväng, dvs cyan mot magenta när cyan lämnar cirkulationsplatsen.

I fallet gul/röd/blå kan man kanske argumentera för att det är för långt utanför själva cirkulationsplatsen.

Tillbaka
Topp