vem köper hojjar för 60 lök

Dinmorsa

Medlem
hej igen

har ju på sista tiden fått detta cykel intresse,,på superamatör nivå,

nu till frågan,

en framgaffel 14.000;- vem köper dessa och till vad
sedan vxl för 35.000:- lök,
sen hittar jag bmx hojj för 12.000:-

varför dessa extrema priser och kvaliteter

med tanke på efterfrågan, då "unga grabbar" inte har varken jobb eller den ekonomin som krävs, och sedan går det en säsong och förra årets grejer är skit gamla på några månader,och alla vet att cykeln tappar värde och status på några månader,,

ex en scott för 65.000:- vem glider och köper en sådan och sen klämmer dit en ny gaffel och kanske nya hjul och åker dh och sen kvaddar skiten, eller tappar halva priset och bara ler,??

.svara om ni orkar,

Dumt svar: De som har råd.

Seriöst svar. När du ha hållt på ett tag kommer du att förstå. Jag skulle lätt lägga ut 60k för både en racer och en MTB om jag hade haft råd. Men om du lägger hälften så får du fortf riktigt schyssta prylar.

Vem köper en Ferrari för 1 000 000kr som går ner i värde med hundratusentals kronor på något år och ler?

Eller ännu värre, vem köper okolsyrat vatten på flaska för 20-30kr/litern när kranvatten är nästintill gratis?

Knasen7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller ännu värre, vem köper okolsyrat vatten
> på flaska för 20-30kr/litern när kranvatten är
> nästintill gratis?

Det är ju egentligen den STORA frågan. +1 alltså.

Knasen7 skrev:
> nästintill gratis?

Och dessutom i de flesta fall bättre/renare!

Om man ska vara lite mer seriös då.

Cykeln du köper för 65000:- är mer än bara en cykel.
Den är en del av en livsstil, har man en gång givit sig in i leken får man leken tåla.
Och den här leken har dyra spelregler.

Bara de jätterika som köper framgaffel för 14k, de andra köper till bättre pris eller blir sponsrade :)

Växel för 35k är dyrt, Shimano Di2 till mtb med värstingvevparti eller något. Hade jag gärna kört med.

Ju fler som köper dyra, fina och välutvecklade delar ju bättre för utvecklingen för att få ännu bättre cyklar för oss cyklister. Sägs ju också att för att vara cyklist har man dyrare cyklar än bil :)

Knasen7 skrev:
> Vem köper en Ferrari för 1 000 000kr som går ner i
> värde med hundratusentals kronor på något år och ler?

De som vill ha brudar.

För de överpriserna får man bra "pantade" brudar!
-Tänk att få skymta till, i Hollywoodfruar! Att få sig en alldeles egen skränande Anna Anka, ngn.annan som sätter på sig läppstift 40 gånger om dagen, istället för att köpa ett riktigt läppstift..

Tror jag håller mig med billigare vanor, även fortsättningsvis.

Tänk dig följande person:
• har normal lön
• har normala kostnader för boendet
• har normala utgifter i övrigt
• har en bil som kostade 200 000 kr ny

En ganska vanlig svensk person, alltså.

Nu tar vi bort bilen och frigör 200 000 kr. Skulle det då vara så märkligt, egentligen, att köpa en cykel för en tredjedel av den summan?
I dag anses det vara det av många, men jag tycker inte alls det.

Själv har jag lagt nånstans runt 90 000 kr på cyklingen de senaste fem åren (komponenter, utrustning, kläder, verktyg, startavgifter, osv), och det skulle jag väl lika gärna kunnat lägga på en cykel för 60 000 kr och sen köpa kläder och annat för resten.

Sen tycker inte jag att det finns nåt prisvärt i den prisklassen, men det är en annan sak.

geologen skrev:
> Tänk dig följande person:
> • har normal lön
> • har normala kostnader för boendet
> • har normala utgifter i övrigt
> • har en bil som kostade 200 000 kr ny
>
> En ganska vanlig svensk person, alltså.
>
> Nu tar vi bort bilen och frigör 200 000 kr.
> Skulle det då vara så märkligt, egentligen, att
> köpa en cykel för en tredjedel av den summan?
> I dag anses det vara det av många, men jag tycker
> inte alls det.
>
> Själv har jag lagt nånstans runt 90 000 kr på
> cyklingen de senaste fem åren (komponenter,
> utrustning, kläder, verktyg, startavgifter, osv),
> och det skulle jag väl lika gärna kunnat lägga
> på en cykel för 60 000 kr och sen köpa kläder
> och annat för resten.
>
> Sen tycker inte jag att det finns nåt prisvärt i
> den prisklassen, men det är en annan sak.

+1 Geologen, mitt på spiken :-) T

Knasen7 skrev:

> nästintill gratis?

Ofta samma idioter som tycker att det ska vara gratis att ladda ner musik.

Crazy Chester skrev:
> Knasen7 skrev:
>
> > Eller ännu värre, vem köper okolsyrat vatten
> > på flaska för 20-30kr/litern när kranvatten
> är
> > nästintill gratis?
>
> Ofta samma idioter som tycker att det ska vara
> gratis att ladda ner musik.

lol!

Ja jäklar vilken bra kommentar.

Jag köper en del dyra prylar o cyklar - vågar knappt räkna efter. Men jag förstår frågeställningen. Det har blivit någon sorts bisarr prisutveckling på high-end cyklar och delar på sistone.

Ta hjul t.ex. Lightweight, Edge, Campa etc. kostar någonstans run 17-20K paret. Det är FÖR mycket för att tom. jag skall motivera ett inköp. Ramar är nästan ännu värre. CykelCity tar 30K för nya SL3:an. Cervelo likaså.

Sen är det nog faktiskt så att jag tror att det är relativt få som bygger cyklar i den här divisionen som verkligen betalar butikspris - en hel del "bra dealar" kan man nog trycka fram om man verkligen vill. Ebay är ju också ett alternativ.

Fast samtidigt pågår ju en prispress nedåt. Jag har letat efter ett alternativ till Canyon Ultimate AL 9.0, eftersom leveranstiden är svår att överblicka. Men försök att hitta en lika bra och lika bra specad begagnad cykel på blocket. Det är inte lätt...

Många av de som köper en cykel för 50 - 100 kkr är 50+. På samma sätt är många av de som köper en HD för 300 kkr 50+. I båda fallen så kan man hitta i princip samma prestanda för hälften av pengarna.

Jag har en klubbkompis som köper en värsting TT cykel med Ghibli bak och Bora fram. Han har inte tävlat än men ville ha en sådan cykel.

popeye skrev:
> Många av de som köper en cykel för 50 - 100 kkr
> är 50+. På samma sätt är många av de som
> köper en HD för 300 kkr 50+. I båda fallen så
> kan man hitta i princip samma prestanda för
> hälften av pengarna.
>
> Jag har en klubbkompis som köper en värsting TT
> cykel med Ghibli bak och Bora fram. Han har inte
> tävlat än men ville ha en sådan cykel.

Ghibli och Bora?

_Maserati_Ghibli_SS49a13ce025392.jpg

cryl1_1091095560_maserati_20bora_202.jpg

Jag är 18 år och har lagt ner ca 60kkr på min dh släde, och hur har jag lyckats med att betala en sådan? Jo man får jobba, prioritera lite saker. Var det värt det? Självklart, när man ger sig in i denna genre så kliver man in i en slags livstil, och den livstilen kommer med en prislapp

popeye skrev:
> Många av de som köper en cykel för 50 - 100 kkr
> är 50+. På samma sätt är många av de som
> köper en HD för 300 kkr 50+. I båda fallen så
> kan man hitta i princip samma prestanda för
> hälften av pengarna.
>
> Jag har en klubbkompis som köper en värsting TT
> cykel med Ghibli bak och Bora fram. Han har inte
> tävlat än men ville ha en sådan cykel.

Eller så är det en person som prioriterar cyklingen framför allt annat oavsett ålder... Ungefär som att det finns personer som gladeligen lägger 3-400000kr på en bil som dom åker knappt 2 mil om dagen tof jobbet med när man kan cykla eller åka lokaltrafik nästan gratis :-) T

Fundamentals skrev:
> Jag är 18 år och har lagt ner ca 60kkr på min
> dh släde, och hur har jag lyckats med att betala
> en sådan? Jo man får jobba, prioritera lite
> saker. Var det värt det? Självklart, när man
> ger sig in i denna genre så kliver man in i en
> slags livstil, och den livstilen kommer med en
> prislapp

Bra skrivet. Nu är jag inte 18 men jag håller likväl med.

själv är jag 20år och har de senaste 4 åren lagt ner ca 25-30k/år på cyklar och tillbehör. Det är inte alltid helt lätt att skaffa fram de pengarna i alla lägen men som tidigare personer har skrivit, det handlar om att prioritera.
Och det är lätt värt det!

Jag dricker inte alkohol, röker inte, äter billigt, reser sällan längre än inom länet och har inga andra aktiviteter som drar pengar. Och ingen bil. Så jag har kunnat lägga så mycket trots att jag pluggat senaste fem åren. Och haft råd med hyfsad fotoutrustning samtidigt.

pewe skrev:
> Sen är det nog faktiskt så att jag tror att det
> är relativt få som bygger cyklar i den här
> divisionen som verkligen betalar butikspris - en
> hel del "bra dealar" kan man nog trycka fram om
> man verkligen vill. Ebay är ju också ett
> alternativ.

+1.

Som redan nämnts handlar det väldigt mycket om prioriteringar. Shoppar man inte som en idiot, eller inte måste ha en ny mobil varje kvartal så kommer man ha pengar över till cykling. Att köpa en cykel för 60 lök var femte eller sjätte år ser inte jag som extremt med sådana prioriteringar. Givetvis måste man sätta det i relation till individens ekonomiska situation, men så länge man inte lånar till cykeln och i övrigt inte måste dra på sig konsumtionsskulder så ser jag inget problem. Utöver kostnaden för hojen tillkommer förvisso slitdelar, kläder + övrig utrustning och resor, men slår man ut det per månad så blir det inte så mycket som det verkar. Bor man dessutom i stan och jämför med kostnaden för att ha bil så framstår det plötsligt som billigt.

säg så här
78-215Mkr så spelar det ingen roll vad cykeln kostar om den kostar 120K eller 14K

men i dagens läge är jag nöjd med det jag har men helt klart är att all uppgradering skulle kostat lika mycke som en bättre MTB NY.

Petri skrev:
> säg så här
> 78-215Mkr så spelar det ingen roll vad cykeln
> kostar om den kostar 120K eller 14K

Say what?

Jo om man vann mellan 78-215MKR så spelar det ingen roll vad cykeln kostar om den så kostar 14K eller 120K
så spelar det nog ingen roll med den summa pengar menade jag.
nu vann ju inte jag de 215MKR på lotto men hade gärna velat det, då hade jag köpt både räser och MTB oavsett summa ska det vara top of the line då menar jag absolu top of the line komponenter.

men nu äre som det är och jag har det jag har :)

tack för alla bra och roliga svar,,

har alltid funderar och tänkt sälja bilen och ge mig ut på en hoj,då man ser en riktigt entusiast.

ska man ha racer modell, urban, eller street mtb,

och hatar man regn och kyla och bor i detta land så är cykling ingen idé.

sen ser man alla som verkligen lever med cykel dagligen,

killen med "vanlig" cykel och korgar , sedan kontors nissen med strumpan utanpå högerbenet med kostym,

sen har vi alla supercyklister
med speciella byxor,skor med vatten överdrag och tröja och vind jacka sedan glasögon och hjälm, med väska och slang under sadeln och ser ut att bara älska sveriges icke pålitliga väder,

man ger sig ut och hojjar sedan brakar det loss och man blir dyngsyr och bara jävligt trött på skiten och sedan behåller man bilen och myser i värmen,

att veta alla dessa olika utbud på just grejer, har ingen som kan hjälpa mig med vad man just kan ha för grejer och sedan är det just det att det är för dyrt för att bara testa cyklingen ett tag , men jag tror jag ska testa i år,

några bra tips,

För flertalet behövs ingen dyr cykel, för att ersätta bilen. Många resor är kortare än 5km, som kampanjen hävdade.. Få bilar körs DH eller i terräng? Alltså funkar det fint med en instegshoj. Om man fortfarande är på test-stadiet?

Min fråga är snarare: När kommer jag att kunna få lämna in enh 60k cykel hos polisen? När blir dessa lyckliga cyklister tillräckligt avslappnade för att slarva bort klenoden i fyllan? Verkar ju trist, att inte våga cykla..

Bang skrev:
> Jag förstår inte, vad e det du vill ha?

förstår att tråden lämnat sitt syfte men, efter alla svar ang hur mycket deg det läggs ner på att börja cykla,

tipset jag vill ha är hur ni började cykla, hade ni bil innan eller har ni alltid cyklat

jag tycker det verkar så jävla komplicerat med cykling,,man vaknar sjuk med feber och kan ej cykla till jobbet för det är 1.8 mil hur gör man då om man ej har en extra bil, eller kan samåka, eller om det öser ner regn,jag vet inte men känner ni inte att det verkligen suger att cykla och vad gör ni då?, att jag är så skeptiskt till att bara ha cyklingen kan ha med min /oerfarenhet och okunnighet att göra .

vad är positivt vs negativt med cyklingen då,,??

ps ni är väl vana med mina trådar ,,;)

geologen skrev:
> Nu tar vi bort bilen och frigör 200 000 kr.
> Skulle det då vara så märkligt, egentligen, att
> köpa en cykel för en tredjedel av den summan?
> I dag anses det vara det av många, men jag tycker
> inte alls det.

+1

Cykling är ju en av de sporter som man faktiskt har råd att köra samma utrustning som proffsen. Inte för att jag gör det, men jag tycker inte det konstigt. Däremot att fylleköpa verktyg för 50000sek är lite humor...

Senast redigerad av en moderator:
BLa bla bla, svammel mm "hur ni började cykla, hade ni bil innan eller har ni alltid cyklat " svammel....

Började cykla för att löpning ger mig ett svullet knä. Cykling började som träning (och är till största del det ännu) men har även börjat cykla till och från jobbet. Cykling kommer aldrig ersätta bilen för mig. Det har inte heller ngt med miljö att göra utan ä r en fantastisk sport, bra motionsform, kul personer inom sporten (att träna med). Vad gäller pendling så går det oftast snabbare för min del att cykla till jobbet vs ta bussen.

Dessutom stannar jag hemma om jag är sjuk.

Jag började cykla när min pappa skickade iväg mig på en cykeltävling 1999 med hans jobbarkompis och hans son som jag aldrig träffat innan och efter det har jag fortsatt.

Även om cykling är bland det bästa som finns så är jag inget fan av att pendla och sånt. Att cykla i andra kläder än tränings/tävlingskläder är rent obehagligt och på cyklar sämre än att man skulle kunna tänka sig att tävla på dem är det bara en ren plåga att ta sig fram på.
Cykling skall vara hårt och intensivt och följas upp med en dusch efteråt, annars får det vara...

Att vi lägger stora pengar på vår hobby står ju helt klart men allvarligt: tycker ni inte att priserna på high-end grejorna i sporten är helt galna? Som jag sa innan, 30K för en ram, 20K för ett par hjul etc....

Det verkar ju nästan som ni försvarar tillverkarna som tar ut dessa priser....

Tillbaka
Topp