vem köper hojjar för 60 lök

Crossmax skrev:
-------------------------------------------------------
> Man går inte till jobbet om man är sjuk och har
> feber.

+1

Jag började cykla för det var kul, vuxit fram med tiden. Och det kan ju vara roligt att cykla i regn med, bara man inte är själv tycker jag.

Visst är priserna på top of the line prylar helt galna, där säger jag inte emot.Ex: pedaler för 5k, flaskställ för 1200:-, Shimano Yumeya trim för många tusen kronor osv

Men jag tror inte att det finns många personer som har enbart sådana komponenter monterade på sin/sina cykelar.

De flesta nöjer sig nog med någon enstaka TTL pryl

jag har kört motocross i många år, 2 hojar om året ca 70000 styck, kläder och utrustning för ca 10000 som slits ut på en säsong, sen har vi ju däck och reservdelar för jag vet inte hur mycket och resor och anmälningsavgifter....cykling är billigt!

Dinmorsa skrev:
> ...
> tipset jag vill ha är hur ni började cykla, hade
> ni bil innan eller har ni alltid cyklat...

Ja, jag tror att många här körde trampbil innan dom började cykla.

Dinmorsa skrev:

>
> tipset jag vill ha är hur ni började cykla, hade
> ni bil innan eller har ni alltid cyklat
>

började när jag var 12 år gammal :D så hade inte bil, o mamma o pappa betalade :D första hojen var en cannondale m600 med stel framgaffel o inga märkvärdiga delar :D men så vare oxå 15 år sen :D idag är ju dämpad framgaffel nästan standard på mtb, så priserna på instegshojar som ä okay har väll trillat upp ett pinnhål sen dess.

Senast redigerad av en moderator:
cerro skrev:

> Sägs ju
> också att för att vara cyklist har man dyrare
> cyklar än bil :)

Då borde jag räknas som cyklist :) fast bilen är dyrare i drift än cyklarna!

geologen skrev:
> Tänk dig följande person:
> • har normal lön
> • har normala kostnader för boendet
> • har normala utgifter i övrigt
> • har en bil som kostade 200 000 kr ny
>
> En ganska vanlig svensk person, alltså.
>
> Nu tar vi bort bilen och frigör 200 000 kr.
> Skulle det då vara så märkligt, egentligen, att
> köpa en cykel för en tredjedel av den summan?
> I dag anses det vara det av många, men jag tycker
> inte alls det.

Och även om man välger en betydligt billigare bil, jag betalade sex tusen för den jag har i dag, så har man driftskostnader, som är stora.

Jag räknar med att jag har gjort av med ca 3500 liter bensin på drygt ett år, sen tillkommer lite däck, olja och övrig drift, försäkring+skatt.

Även om du får en ny bil till skänks, så kostar den att äga.

Själv har jag valt att bosätta mig väldigt nära arbetet, så jag slipper ha kostnader för arbetsresor, tidigare hadde jag 5mil enkel väg till jobbet. Så jag håller drastiskt på att minska mina resekostnader, dessutom sparar jag nu in åtta timmar i veckan i restid, så jag har mer tid över till cyklingen :)

pewe skrev:
> Det verkar ju nästan som ni försvarar
> tillverkarna som tar ut dessa priser....

Tillverkarna tar så mycket betalt som deras kunder är villiga att betala. Det kallas marknadsekonomi.

Personligen tycker jag det är mycket märkligare att folk är villiga att betala 100 spänn för en chokladkaka eller 30 spänn för en flaska vatten än att lägga 60000 kr på en cykel. Dels för att chokladen och vattnet är rena förbrukningsvaror som har en användningstid på ungefär 4 minuter, jämfört med cykeln som går att använda i flera år och då dessutom har ett andrahandsvärde.

Antag att man cyklar 200 timmar om året (många med cyklar i den prisklassen cyklar troligen mer) i 2 år på sin cykel och sedan säljer den för halva priset.
Cykeln kostar då (60000-30000)/(200*2)=75 kr/timme + lite kalkylränta (man kunde ju istället satt in dom 60000 kr på banken), säg 80 spänn/timmen.

En flaska vatten kostar 20 spänn och tar slut på 4 minuter (om man dricker långsamt), dvs den kostar 300 kr/timme.

Det går alltså lätt att motivera sina galna cykelköp. Det krävs bara lite mer eller mindre krystad matematik för att motivera det.

Varje individ köper ju precis det den har råd och lust att lägga på cyklingen - så enkelt är det. Om man hellre vill ägga lägga pengar på ett unikt Märklin modelltåg är väl det också OK för den personen - vi har ju alla olika intressen. Tycker man att 60 000 är för mycket pengar så är det ju precis det - för den personen som tycker det alltså.

Ställer man frågan vem som köper cyklar för 60 000 kronor har man ju en nivå som är avsevärt lägre - svårare är det inte.

Jag tycker det är kul att folk köper riktigt dyra cyklar - om man cyklar mycket lär man ju troligtvis uppskatta den kvalitet (och känsla av lyx ...) man för får pengarna.

Varför köper vissa Lexus och BMW? I Sverige kan man ju köra precis lika fort med en billig Hyundai?

Visst funkar marknadsekonomi på detta sättet. Men då jag själv halvsneglar efter en ny racer så har man ju detaljgranskat priser på dyrare cyklar och visst finns det en hel del att kapa på "ordinariepris" som det heter. Utan vidare ansträngning kan handlaren gå ner till 40K från 60K...

Värt att tänka på kanske. Sen tycker jag fortfarande att rampriserna på high-end ramarna är galna, men det är ena annan femma.

Vidare tror jag heller inte att en spekulant i dessa prisklasser går in till cykelhandlaren och säger "hej, jag vill köpa ett par Edgehjul för 20K..." Eller?

Förmodligen letar man väl runt och bidar sin tid.

JT skrev:
> pewe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det verkar ju nästan som ni försvarar
> > tillverkarna som tar ut dessa priser....
>
> Tillverkarna tar så mycket betalt som deras
> kunder är villiga att betala. Det kallas
> marknadsekonomi.
>
> Personligen tycker jag det är mycket märkligare
> att folk är villiga att betala 100 spänn för en
> chokladkaka eller 30 spänn för en flaska vatten
> än att lägga 60000 kr på en cykel. Dels för
> att chokladen och vattnet är rena
> förbrukningsvaror som har en användningstid på
> ungefär 4 minuter, jämfört med cykeln som går
> att använda i flera år och då dessutom har ett
> andrahandsvärde.
>
> Antag att man cyklar 200 timmar om året (många
> med cyklar i den prisklassen cyklar troligen mer)
> i 2 år på sin cykel och sedan säljer den för
> halva priset.
> Cykeln kostar då (60000-30000)/(200*2)=75
> kr/timme + lite kalkylränta (man kunde ju
> istället satt in dom 60000 kr på banken), säg
> 80 spänn/timmen.
>
> En flaska vatten kostar 20 spänn och tar slut på
> 4 minuter (om man dricker långsamt), dvs den
> kostar 300 kr/timme.
>
> Det går alltså lätt att motivera sina galna
> cykelköp. Det krävs bara lite mer eller mindre
> krystad matematik för att motivera det.

Jag gillar verkligen ren fakta. Konkret och greppbar fakta. Bra skrivet !

Jag tycker inte det är konstigt att lägga mycket pengar på cyklar/tillbehör. Fast jag har en fru som inte gillar det... :-) Och som många vet så är det frugan som har kommandot hemma.... Däremot har hon inget emot att lägga stora pengar på bilar. På de 5 sista åren har jag förlorat c:a 200 000:- i ren förlust ( vid byten ). Till det tillkommer en hel del duktigt onödiga bilresor som kostar en hel del om man ska räkna / mil. Skatt...försäkring...service. Det rullar på. Hade jag fått bestämma så hade jag lugnt kunna lagt 100 000:- på att köpa minst 3 nya cyklar direkt. En ny HT, en Fulldämp och en racer. Då hade jag ändå inte fått värstingar.

> Vidare tror jag heller inte att en spekulant i
> dessa prisklasser går in till cykelhandlaren och
> säger "hej, jag vill köpa ett par Edgehjul för
> 20K..." Eller?
>
> Förmodligen letar man väl runt och bidar sin
> tid.

Vilka butiker säljer sina 60k racrar för 40k utan ansträngning undrar jag?

Just när det gäller de hjulen tror jag att det är precis vad folk gör! :)
Vissa grejor finns liksom inte att hitta billigare i Tyskland eller på andra sidan vattnet. Skrämmande men det är faktiskt så ibland :)

Edge hjulen hos cykelcity e riktigt prisvärda med tanke på att de knappt kostar mer än om man köper de i usa. Sen kan man ju diskutera om cykelhjul för dessa summor är prisvärda...

jthuress skrev:
> Jag tycker inte det är konstigt att lägga mycket
> pengar på cyklar/tillbehör. Fast jag har en fru
> som inte gillar det... :-) Och som många vet så
> är det frugan som har kommandot hemma....
> Däremot har hon inget emot att lägga stora
> pengar på bilar
. På de 5 sista åren har jag
> förlorat c:a 200 000:- i ren förlust ( vid byten
> ). Till det tillkommer en hel del duktigt onödiga
> bilresor som kostar en hel del om man ska räkna /
> mil. Skatt...försäkring...service. Det rullar
> på. Hade jag fått bestämma så hade jag lugnt
> kunna lagt 100 000:- på att köpa minst 3 nya
> cyklar direkt. En ny HT, en Fulldämp och en
> racer. Då hade jag ändå inte fått värstingar.

Fast det där är inte konstigt. Kvinnor är generellt ganska statusfixerade.

Oskar skrev:
> jthuress skrev:
> -----
> > Jag tycker inte det är konstigt att lägga
> mycket
> > pengar på cyklar/tillbehör. Fast jag har en
> fru
> > som inte gillar det... :-) Och som många vet
> så
> > är det frugan som har kommandot hemma....
> > Däremot har hon inget emot att lägga stora
> > pengar på bilar. På de 5 sista åren har jag
> > förlorat c:a 200 000:- i ren förlust ( vid
> byten
> > ). Till det tillkommer en hel del duktigt
> onödiga
> > bilresor som kostar en hel del om man ska räkna
> /
> > mil. Skatt...försäkring...service. Det rullar
> > på. Hade jag fått bestämma så hade jag
> lugnt
> > kunna lagt 100 000:- på att köpa minst 3 nya
> > cyklar direkt. En ny HT, en Fulldämp och en
> > racer. Då hade jag ändå inte fått
> värstingar.
>
>
> Fast det där är inte konstigt. Kvinnor är
> generellt ganska statusfixerade.

Jag har faktiskt undrat lite över det där. Varför det är så. Vill jag köpa en ny cykel för rimliga 10 000:- så blir det liv. Men att byta in bilen vi har mot en Volvo XC60 hade gått hem, fast vi skulle få lägga runt 140 000:- emellan. Där är det no problema... Konstigt...

cerro skrev:

> Sägs ju
> också att för att vara cyklist har man dyrare
> cyklar än bil :)

Vad är man om man varken har bil eller körkort?

tobiias skrev:
> cerro skrev:
> -----
>
> > Sägs ju
> > också att för att vara cyklist har man dyrare
>
> > cyklar än bil :)
>
> Vad är man om man varken har bil eller körkort?

Vissa skulle kalla det "miljövän".

Jag skulle inte lägga 60k på en cykel. Skulle lagt högst 10k och sedan rest upp resten. För 60k skulle jag kunnat få en ny cykel och sedan cyklat runt i 2 års tid i konstiga länder. Lätt val för mig :)

/Stellan

finns det i ärlighetens namn så många (några?) här som köper cyklar för 60kkr? (att utpris en ggn varit 60k eller att man totalt har lagt ned 60k på en cykel eller "cyklingen" är nog en helt annan sak...). Nu menar jag inte att det skulle vara fel att lägga 60k på en cykel men min fundering är precis som trådskaparens rubrik anger... Vem har faktiskt kommit hem med en cykel för 60k på kvittot (och betalat detsamma)?

Oskar skrev:
> Ni vet väl att man inte får regga sig på Happy
> om ens cykel kostar mindre än 60 000 kr?

Men om ens cykel kostade 50k ifrån butik och man har uppgraderat den en massa, gillts det då?

Balans skrev:
> finns det i ärlighetens namn så många (några?)
> här som köper cyklar för 60kkr? (att utpris en
> ggn varit 60k eller att man totalt har lagt ned
> 60k på en cykel eller "cyklingen" är nog en helt
> annan sak...). Nu menar jag inte att det skulle
> vara fel att lägga 60k på en cykel men min
> fundering är precis som trådskaparens rubrik
> anger... Vem har faktiskt kommit hem med en cykel
> för 60k på kvittot (och betalat detsamma)?

En cykel för 40 som man sätter en SRM på åker definitivt över 60.

Oskar skrev:

Vadå ens cykel kostar mer än 60 000. Om man har flera cyklar då som tillsammans kostar 60 000 gills det oxå.

Oskar skrev:

Kan man inte få en bonus om man använder cykeln? 10 000 kr + 50 000 km?

tobiias skrev:
> cerro skrev:
> -----
>
> > Sägs ju
> > också att för att vara cyklist har man dyrare
>
> > cyklar än bil :)
>
> Vad är man om man varken har bil eller körkort?

Ett barn? ;)

Jag förstår fullt ut båda världarna, men det beror nog mer på intresset än plånboken. Har man intresset ser man till att ha plånboken öppen, det finns alltid pengar att spara in på annat. Som många säger så är det många som har bra dealar eller t.om. blir sponsrade. Brorsan blev sponsrad både med utlandsresor och cyklar för ~25'000 SEK på tiden när det begav sig. Utöver det jobbade han extra i cykelaffär och köpte grejer på inköpspris, intresset var enormt för hans del.

Sen handlar det ju om vilken nivå man vill lägga sig på, vill man satsa på resultat i tävlingar eller räcker det med att motionscykla eller bara medverka i tävlingar för nöjets skull eller testa sina kvalitéer, då behöver man inte ny cykel varje år. Och man behöver inte köpa det absolut bästa för att klara sig gott. Sen får man se till att va ordentlig med cykeln, tvätta efter varje användning, byta olja/kedja regelbundet, är det bara träning behöver man inte tjäna hundradelar och kan undvika onödiga rötter etc.

Jag har två st gamla Cannondale F1000 hemma, båda med mestadels XT/XTR utrustning från 1997 på nyvärden på 20-25'000 SEK.. Den ena cykeln är HELT slut, medans den andra fortfarande tickar på.. Men sen har haft ett uppehåll med cyklandet en tid nu också.. Hade tänkt att börja motionscykla med brorsan en gång i veckan igen, kanske ställa upp i sport klassen(om denna fortfarande finns kvar?) och då duger cykeln gott och väl..

Men, får man blodad tand kanske det blir ny hoj kommande säsong! :)

Om vi skippar vardagsbilen eftersom köps av helt andra anledningar än en cykel för 65'. Det senare är i majoriteten av fallen att betrakta som en fritidssysselsättning. Så låt oss jämföra fritidssysselsättningar.

En segelbåt/motorbåt: Får man nått vettigt över huvud taget för under 200' inte nytt i vart fall.
Fritidshus: Lite beroende på skick och placering men från 65' och uppåt skulle jag säga.
Rallybil: Det finns förvisso ekonomiklasser och där hamnar man nog rätt nära 65' när det är färdigt. I övriga klasser så lär 150' inte räcka särskilt långt.
Motocross: Ja, under 100' kommer man väl inte undan och då är det fortfarande rätt medioker utrustning.
Foto: Lite beroende hur biten man är men 25' och uppåt.
Dykning: För dom som hållit på ett tag så är man nog uppe i 65'. I synnerhet om man räknar in resorna.

Så 65' för en cykel betraktar jag faktiskt inte som särskilt märkvärdigt. Läste om en ny 10-delad kassett som tog 9 timmar att fräsa/svarva ut. Då kan jag förstå att priserna blir därefter. I synnerhet som vi för det mesta är intresserade av att få ner vikten och bibehålla förmågan att motstå slitage.

Personligen skulle jag inte lägga 65' på en cykel i dagsläget, så intresserad är jag inte. Men jag räknar med att nästa cykel kommer att kosta nånstans mellan 15-25' styck. Jag skulle vilja ha både en racer och en fulldämpad nämligen.

/Fredrik

Crossmax skrev:
> Man går inte till jobbet om man är sjuk och har
> feber.

Inte? Vem gör ditt jobb då? Det där funkar bara om man är anställd, egenföretagare får pallra sig till jobbet ändå, så då blir det lite meckigare att cykla, en klar nackdel.

En tråkvolvo för 300k, visst, inga problem. Cykel för 10k? Jeez, då tycker gemene man att man lyxat till det lite. Men visst kan man bli fartblind vad gäller kostnader för cyklingen.

Köpte en ny tv nyligen för 15 papp .Alla på jobbet gratulerade mig till den nya tv.n .Innan när man talat om att man skall köpa en cykel för samma belopp har man blivit idiotförklarad . Inte fan kan du lägga så mycket pengar på en cykel när man får en gratis om man köper en tv .

Jag är en av dom som lagt över 60k på en cykel och ser inget konstigt i det...allt handlar ju om intresse, dock har jag ju knappast köpt en cykel för rekpris, men som någon tidigare skrev: försök bygga en hoj med srm och lite annant kul under 60k....

När man var 20år och gjorde av med över 1000kr varje helg på krogen(60k/år) är det ingen som klagar men köper man en hoj för 60k är man idiot... det enda man egentligen behöver här i livet är väl mat o tak över huvet om man sedan köper bil, cykel, krogbesök, handlar kläder eller reser får ju vara upp till var o en, allt detta är ju bara nöjen..

IMG_0635.JPG ht=544

la 50k på en dh när jag hade 110000 i årsinkomst. Bästa investeringen jag gjort

Som sagt cykling är billigt jmfrt med mycket annat. Körde cross förut och det kostar mmmmmmmycket

cykelkostnader senaste 20 åren ligger på drygt 220000. Välinvesterade pengar

CKX skrev:
> Jag är en av dom som lagt över 60k på en cykel
> och ser inget konstigt i det...allt handlar ju om
> intresse, dock har jag ju knappast köpt en cykel
> för rekpris, men som någon tidigare skrev:
> försök bygga en hoj med srm och lite annant kul
> under 60k....
>
> När man var 20år och gjorde av med över 1000kr
> varje helg på krogen(60k/år) är det ingen som
> klagar men köper man en hoj för 60k är man
> idiot... det enda man egentligen behöver här i
> livet är väl mat o tak över huvet om man sedan
> köper bil, cykel, krogbesök, handlar kläder
> eller reser får ju vara upp till var o en, allt
> detta är ju bara nöjen..
>
>

Vad är det för årsmodell?

mvh Danne

Stellan skrev:
> Oskar skrev:
> -----
> > Ni vet väl att man inte får regga sig på
> Happy
> > om ens cykel kostar mindre än 60 000 kr?
>
> Kan man inte få en bonus om man använder cykeln?
> 10 000 kr + 50 000 km?

Använder cykeln? du är galen, här finns ingen som cyklar men många som skryter om hur dyra cyklar de har :-)

Tillbaka
Topp