Vem snor cykelsadlar

Vem snor cykelsadlar
Älvsjö pendelstation är ju ett särskilt sorgligt ställe. Enda sättet att inte få sin cykel stulen/slaktad där är att låsa fast alla delar, max ett par timmar, obs endast dagtid.
Det står just nu ett par f.d. rätt fina ss-hojar där, den fastlåsta ramen är snart det enda som finns kvar.

Vem snor cykelsadlar
Den andra lösningen finns också att hitta på biltema, med en infem (5sidig insex).

Zefal har ngt liknande som den där abus-grejen, ett snabblås som bara kan öppnas om cykeln är upp-och-ner.

Vill du vara lite GDS kan du ju kombinera infem/insex-bult med att smälta ner stearin i hålet. Då blir det förhoppningsvis för jobbigt för tjuven att sno sadelstolpen, så då tar de en annan istället.

Annats finns ju https://hexlox.com/ men det är nog dyrare än ovanstående lösningar.

Vem snor cykelsadlar
Vi har inte fått veta vilken specifik sadel det var ts blev av med. Var det en Wittkop av det lilla slaget, skulle det kunna vara tropfrog som varit i farten. Han har inte hörts av på en tid nu. Nån som känner till hans current whereabouts? Är han i egendomsutjämningsbranschen numera?

Vem snor cykelsadlar
Jag har valt att numer säkra de flesta delar på min pendlarcykel med de dyra kodade skruvarna o muttrarna från Pitlock
pitlock-security-skewer-for-front-and-rear-wheel-post-and-ahead-black-EV195148-8500-5.jpg

https://www.pitlock.de/
De har skruvar/muttrar för många delar:
-Hjulen
-Sadelstolpen
-Bromsarna
-Styrtappen
Osv, osv
Skall numer även gå att få i svart

/Håkan

Vem snor cykelsadlar
Gjorde faktiskt plikttroget en anmälan, inte för att få ut försäkring för det är lägre än självrisken. Idag fick jag ett rent av miljöförstörande brev (då det var minst 10 sidor) om att utredningen var nedlagd. Det är ju skandal!

Vem snor cykelsadlar
Någon som blivit av med märkessadel och karbonstolpe (ganska luggsliten) nära Rosenlundsparken i Stockholm senaste månaden? En hoardande granne har funnit paret ovanpå en sopkorg i kvarteret. Kan återfås mot beskrivning på PM. Annars får dem vila hos polis några månader.
Något år sedan hängde det en skylt på en cykel i samma område där någon bad om sin sadel tillbaka (mer vintage än ovan). Så man bör nog låsa fast sadeln i Rosenlund iallafall.

Vem snor cykelsadlar
Vi har både studenter, kleptomaner och cyklister i Umeå. Logiken i en sadelstöld blir inte stor vinst vid framtida försäljning, utan den besparade slanten vid införskaffande av sadlar. Man tycker tydligen inte att det är värt ölpengarna, att köpa något som snart stjäls igen. Och så rullar det på, kring cykelparkeringen... Sharing!

När jag renoverar cyklar, brukar jag adoptera bort delar som fungerar för dem som ändå saknat. I hopp om att få ha kvar mitt liiite längre. Egenmäktigt busigt. Kan vara blekt ringklocka, utbytt belysning och annat som man ändå vill skall finnas i trafiken. Den lämnade fyllecykeln från förra helgen, kan plötsligt få riktade hjul. Så slipper man kanske se det skrotet, efter nästa lönehelg!

Vem snor cykelsadlar
Brakastruten sa:
Vi har både studenter, kleptomaner och cyklister i Umeå. Logiken i en sadelstöld blir inte stor vinst vid framtida försäljning, utan den besparade slanten vid införskaffande av sadlar. Man tycker tydligen inte att det är värt ölpengarna, att köpa något som snart stjäls igen. Och så rullar det på, kring cykelparkeringen... Sharing!

När jag renoverar cyklar, brukar jag adoptera bort delar som fungerar för dem som ändå saknat. I hopp om att få ha kvar mitt liiite längre. Egenmäktigt busigt. Kan vara blekt ringklocka, utbytt belysning och annat som man ändå vill skall finnas i trafiken. Den lämnade fyllecykeln från förra helgen, kan plötsligt få riktade hjul. Så slipper man kanske se det skrotet, efter nästa lönehelg!

Läste en artikel om just en student som snodde cyklar.
Hans svar på varför han snodde cyklar när det sårar människor var att de inte hade låst cykeln. Typiskt tänk från psykopater och annat pack, ...

Senast ändrad:
Vem snor cykelsadlar
Ah, det förklarar saken! På gården har vi lösspringande barn att sälja vidare.
De är fenomenala, på att "hitta" allting. Om det så har gömt sig på en annan persons låsta cykel. Inte ger de sig heller, förrän de fått med sig det intressanta för stunden. Spar pengar åt föräldrarna.

Efter att ha lämnat in cyklar för 60000, utan ett tack från ägare, så har jag slutat ödsla mer tid på det. Om alla andra är så förträffliga som det låter, så löser det sig ju ändå! Psykopater skapar sociopater, medan omgivningen tyst ser på. Sedan efterlyses civilkurage?

Vem snor cykelsadlar
Samhället är helt sjukt. Snackar om att vi behöver bli snällare och sprida kärlek bla bla bla. Faktum är att några procent står för absoluta majoriteten av alla brott, lika många procent har diverse störningar. Men det är klart vissa menar ju inte ens att vi bör "brännmärka" genom att sätta diagnoser...

ett lost case

Vem snor cykelsadlar
Brakastruten sa:
Ah, det förklarar saken! På gården har vi lösspringande barn att sälja vidare.
De är fenomenala, på att "hitta" allting. Om det så har gömt sig på en annan persons låsta cykel. Inte ger de sig heller, förrän de fått med sig det intressanta för stunden. Spar pengar åt föräldrarna.

Efter att ha lämnat in cyklar för 60000, utan ett tack från ägare, så har jag slutat ödsla mer tid på det. Om alla andra är så förträffliga som det låter, så löser det sig ju ändå! Psykopater skapar sociopater, medan omgivningen tyst ser på. Sedan efterlyses civilkurage?

Du verkar ju behöva lite civilkurage, då du har gett upp.

Tillbaka
Topp