Vems fel?

Vems fel?
Jag tror att vederbörande cyklist hade fokus på sin GPS på armen när han trampade igång.

Det är lätt att börja diskutera vem som är den största idioten eller vem som har rätt i lagens mening, men faktum är att hade bilisten ELLER cyklisten kört mindre progressivt hade inte olyckan skett.

Edit : ELLER

Bilagor

• Boven.png
    Boven.png
    364.8 KB · Besök: 33
Senast ändrad:
Vems fel?
Kom igen grabbar tror ni verkligen att bilen hade svängt om om det hade kommit en annan bil eller lastbil med samma taighta marginal som bilisten hade......

Bilisten var ouppmärksam på att det finns cyklister i trafiken....

Sen att samspelet kunde varit bättre....

Men jag är 100% på cyklistens sida...

Bilister måste börja bli mer uppmärksama på att det finns andra medtrafikanter än andra bilar....

/ Trailarn

Vems fel?
Trailarn sa:
Kom igen grabbar tror ni verkligen att bilen hade svängt om om det hade kommit en annan bil eller lastbil med samma taighta marginal som bilisten hade......

Bilisten var ouppmärksam på att det finns cyklister i trafiken....

Sen att samspelet kunde varit bättre....

Men jag är 100% på cyklistens sida...

Bilister måste börja bli mer uppmärksama på att det finns andra medtrafikanter än andra bilar....

/ Trailarn

För några dagar sen var jag ute och körde bil, och observerade en kvinna som promenerade på 70-sträcka, en man som cyklade på 90-sträcka och en man som joggade på 100-sträcka. I den mån det gick att observera dem, då samtliga var svartklädda...
Det är inte ovanligt med cykelklungor med klädfärgerna svart och mörkblått på 90-sträckor heller...
Det är ingen lag på neonfärgade kläder, men man syns på flera kilometers håll istället för några tiotal meter.

Jag är inte helt konsekvent själv, jag har iofs alltid neonfärgad tröja eller väst när jag cyklar, men hjälm och byxor går oftast i svart.

Vems fel?
Förstår inte hur cyklisten kan frias från ansvar. Videon visar ju tydligt att han brister i uppmärksamhet och medvetet fortsätter trampa rakt i i bilen.
Jämför man de två cyklisterna så syns det ju tydligt att han till höger är uppmärksam, ser bilen, slutar trampa. Ingen olycka.

Den vänstra cyklisten _skapar_ en olycka genom sitt beteende. Det om något borde vara straffbart.

Bilisten gjorde också fel

Vems fel?
jag uttrycker det så här .....

Du åker bil på en väg och för tillfället tittar ner eller håller ögonen i backspegeln eller liknande och sedan svänger en bilist över i ditt körfält och du kör in i bilen vems fel är det ? inte är det ditt....

Sen att kille inte är rädd om livet är ju en annan sak ......

/ Trailarn

Vems fel?
Trailarn sa:

Du åker bil på en väg och för tillfället tittar ner eller håller ögonen i backspegeln eller liknande och sedan svänger en bilist över i ditt körfält och du kör in i bilen vems fel är det ? inte är det ditt....

/ Trailarn

Snarare du tittar ner, och missar bilen som i princip fått motorstopp framför dig. Du kör ner först varningstriangeln och sen bränner du rakt in i bilen.
Men det är ju inte ditt fel, du tittade ju bara på tuggummit du hade under skon.

Vems fel?
Håller fortfarande fast vid att föraren inte hade gjort svängen om det kommit en bil.... Och därmed visade oaktsamhet...

Det bevisar vell också domen att killen fick skadestånd....

Vems fel?
Trailarn sa:
Håller fortfarande fast vid att föraren inte hade gjort svängen om det kommit en bil.... Och därmed visade oaktsamhet...

Det bevisar vell också domen att killen fick skadestånd....

Men det står ju även 3st motorcyklar först vid rödljuset följt av bilar...ändå gör hon svängen...ingen av dom tittade ner i marken och gasa fullt innan dom såg om korsningen var tom.

Händer väl 1000 tals gånger/dag i stan att inte korsningen är tom när nästa gäng får grönt.

Bilisten börjar ju svänga innan dom får grönt , hur kunde hon gjort en bättre vänstersväng än att göra den när dom har rött .

Solklart cyklistens fel.

Vems fel?
Och förmodligen hade filmaren sympatier med cyklisten och då gjorde han nog bästa i att vittna muntligt och inte visa en film där det framgår att hans kompis är oförmögen att framföra ett fordon....

Vems fel?
Oavsett vad lagen säger så är det cyklisten som orsakade olyckan. Bilisten gör fel, och hade kanske inte gjort på samma sätt om cyklisten istället framfört en bil. Men cyklisten gör inte ens en ansats till att bromsa.

Vems fel?
Å sedan la han upp filmen på Youtube o skjuter sig själv i foten o riskerar en resning av fallet.... Tror inte det..

Som jag skrev så är han ju ouppmärksam ja men inte hans fel....

Vems fel?
Ja eller Bilistens fel :) ......

Jag tycker givetvis som ni att han inte borde ökat farten och cyklat rakt in i bilen (tycker det är klantigt) men jag tycker också att man skall kunna cykla på cykelbana utan att vara rädd för att bilister skiter fullständigt i cykelbana och cyklister utan ser sig själva som störst går först......

Därför tycker jag att det är bilistens fel, detta säger ju i mångt och mycket lagen också att det alltid är bilistens fel i en olycka med en cyklist, vilket visar att lagen tycker att bilister skall vara extra uppmärksamma på att det finns cyklister med i trafiken vilket jag inte tycker att denna bilist visade .......

Jag kommer läsa lite sporadiskt i tråden, åker på semester nu ha det gött boys och cykla inte in i några bilar ... väl mött :)

/ Trailarn

Vems fel?
marr sa:
Trailarn sa:

/ Trailarn

Snarare du tittar ner, och missar bilen som i princip fått motorstopp framför dig. Du kör ner först varningstriangeln och sen bränner du rakt in i bilen.
Men det är ju inte ditt fel, du tittade ju bara på tuggummit du hade under skon.

Påminner om den där lastbilsföraren som körde ihjäl en servicekille som höll på att laga en lastbil i vägrenen, mekade med gps:en eller tittade på film eller nåt, gick tom ut en varning på trafikradion om hindret, men vad hjälper det när de inte kan svenska?

Vems fel?
Bådas fel enl mej.
Nykter bilist, hade uppmärksammat att mötande trafikanter börjar röra sej.
Uppmärksam cyklist, ser att bilen kör.

Tillbaka
Topp