Ventil + lite andra småfrågor

• Trådstartare Trådstartare Frisk
  • Start datum Start datum
F

Frisk

Guest
Tja, fick äntligen min cykel idag, vart ute en sväng på nån timme nu, gillar den faktiskt, dock aldelles för kort sadelstolpe, men det är väl ingen större investering? den knakar lite med men får kolla närmare på det nån annan gång... är ej så farligt, även växlarna behöver ställas in lite, men nu till frågan, vad är det för ventil jag har, har aldrig sett något liknande förut, hur ska jag pumpa den? bak var det en vanlig bilventil, så det däcket har jag ökat trycket lite i nu, men framdäcket, vad är detta för något? http://w1.501.telia.com/~u50106781/ventil.JPG och framförallt, hur pumpar jag den? har försökt med vanlig cykelpump men gick inget bra...

Är det något jag bör kolla på nya cykeln förrästen, tycker den verkar va i gott skick å så, men är det något jag bör kolla extra? (köpte begagnat) blev faktiskt lite förvånad över bromsverkan, antog att skivbromsar skulle funka bra, men inte SÅ bra, det var faktiskt mycket trevligt :)

Okey, var så jag gjorde, fick inte i någon luft alls, får försöka igen... vad som ville hända mer var att luften gick ur när jag försökte få på pumpen :P

vad är fördelen med dessa ventiler?

Ok, inte märkt nåt problem med det på vanliga ventiler, men kan säkert vara bra, är ju lite extra "säkring" där med skruven som håller tätt... tycker annars bilventiler brukar funka finfint :)

Racerventilerna kan kärva litegrann. Skruva upp toppen och tryck sen ner "käglan" så att den rör sig fritt. Käglan har en tendens att ibland fastna i sitt övre läge och då är det i princip omöjligt att få i någon luft.

/Ola

Ok, tack för tipsen! får försöka lite då, den där ringen, vad den nu heter, som brukar sitta på ventilen saknas så man trycker ihop langen om man trycker munstycket för hårt mot med, får leta efter en sån ring tror jag, så blir d nog iaf lite lättare... var det något speciellt jag skulle kolla efter på cyklen, något som kan ge sig och medföra fara?

/Frisk

Tillbaka
Topp