Verklighetstroget inomhuscyklande - vilken ”zwiftcykel”?

Lejon

Aktiv medlem
Jag har länge hävdat (lite gubbigt) att inomhuscykling inte är nåt för mig. Jag måste dock inse att det till del varit argument byggda på ekonomiska och pendlingsmässiga faktorer.
Nu är min pendlingsväg krånglig och tidsödande på cykel och jag inser att det skulle bli mer tränat med en bra inomhuscykel. Nu kör jag på rullar och med effektpedaler. För all del ett lyft från gammaldags trainer, men jag börjar överväga en seriös Zwift-setup. För att det ska vara värt det måste jag kunna stå och ta i på riktigt, inte halvsittspurta och vara rädd att bryta sönder en cykel i en trainer.
En hederlig Monark är förstås stabil, men om jag ändå ska in i detta träsk kanske jag borde gå hela vägen?
Kort sagt, rekommenderas en sån här: https://www.bikester.se/stages-cycl...kQPvaLmeWXkIujbgag7GQCKbA0rOKW2hoCAGcQAvD_BwE eller en sån här: https://www.biketown.se/sv/articles...ylXfnQoSBuOe4_ZZu5J0tUbslH693wvxoC6lQQAvD_BwE eller en sån här: https://www.tooorch.com/product/cyk...hXQcGUFdQelmGctuocr9OwJLdE5aw61xoCSyoQAvD_BwE för seriös inomhuscykling? Andra alternativ? Eller är det bortkastat?
Priset är inte oviktigt men inte avgörande.
Jag kommer antagligen hamna i zwift-missbruk men det har jag förlikat mig med.

Kollar man i swedish zwift riders så verkar alla med smart bike vara nöjd med just sin modell. Den rätt dyra kickr ska vara glapp någonstans och ha en kass sadelstolpsklämma, annars är den ju coolast.

Jag skulle nog ha köpt neo bike då tacx neo är en bra trainer.

Det var väl någon här som fick frispel på sin för ett tag sen?

Fungerar det inte perfekt så blir man så klart besviken med tanke på priset. Gissar att själva trainer grejen inte är bättre än på respektive topp modell?

Vet inte om det var detta jag tänkte på men man blir lika lugn som när man läser om direktdrivna

Rocker plate ska du kanske ha om du ska bryta?

Jag hade nog inte valt en Neo Bike ivf. Den verkar vara tyngd med pestens förbannelse. Vet en handfull som köpt och samtliga står med problem i tid och otid. Några har fått en ny levererad och då har f g problem löst sig bara för att få ett nytt. Men vad vet jag, baserat på 4-5 pers. Nya Monarken?

Jag har fått för mig att Stages är den minst buggiga so far, men givet priset verkar det finnas rätt många barnsjukdomar för mycket för mig.

Jag kommer säkert köpa en smartbike någon gång i framtiden, men långt innan dess lär jag investera i en rocker plate. Rocker plate + rejäl direktdriven trainer med egen cykel/smartbike tror jag är grejen!

Jag gissar att de med smartbike har en liten fördel under spurtmoment (eller hysteriska uppförskörningar under race) i Zwift, att de helt enkelt är stabilare/bättre att ståcykla på men i övrigt tror jag nog inte det är någon större skillnad... Rocker plate har jag ingen erfarenhet av (dock läst flera rekommendationer) men en viktig "hemlighet" på inomhustrainer är ju att man måste röra sig, ställa sig lite upp ibland precis som utomhus annars blir det väldigt obekvämt i längden (förutom en absolut självklarhet med ett bra vinddrag + fläkt). Det kan knaka lite mysigt i ramen när cykeln är fastskruvad i en helt statisk Wahoo Kickr Core tex men det kan säkert bero på cykel och hur bra eller dålig teknik man har också. ?

Senast ändrad:
Körde på en Stages i källargymet på kontoret förra vintern. Den känns mer spinningcykel än racer. Vidare yxig i inställningarna och ganska skramlig kring sadel och styre där inställningarna finns. Visst gick det att ta i på den så 30-sekunders var inga direkta problem. Den jag körde på hade en mekanisk skruv som spinningcyklar för belastningen. Watten kändes vidare väldigt fladdriga. Jag styrde belastningen mer på puls efter ett tag.
Körde aldrig mot Swift.

Såklart ska du ha en monark evo, allt annat är amatörmässigt. Klassisk monark med svänghjul på 20kg och stadig med sina 62kg totalvikt i stål. Kontrollerbar och uppkopplingsbar gentemot alla cykelprogram. Rekommenderar dig att testa RGT om du gillar utecykling, bättre racesimulering och mindre tvspel.

Senast ändrad:
Körde på en Stages i källargymet på kontoret förra vintern. Den känns mer spinningcykel än racer. Vidare yxig i inställningarna och ganska skramlig kring sadel och styre där inställningarna finns. Visst gick det att ta i på den så 30-sekunders var inga direkta problem. Den jag körde på hade en mekanisk skruv som spinningcyklar för belastningen. Watten kändes vidare väldigt fladdriga. Jag styrde belastningen mer på puls efter ett tag.
Körde aldrig mot Swift.
Stages Bike SB20?

Såklart ska du ha en monark evo, allt annat är amatörmässigt. Klassisk monark med svänghjul på 20kg och stadig med sina 62kg totalvikt i stål. Kontrollerbar och uppkopplingsbar gentemot alla cyckelprogram. Rekommenderar dig att testa RGT om du gillar utecykling, bättre racesimulering och mindre tvspel.

Men Lejon lär gå in i A+ och vill ha konkurrens med många cyklister? :cool: Hur kul är det att ställa upp i race med typ 5-10 cyklister samt med ett begränsat utbud jämfört med Zwift? Det är väl i och för sig bara att prova båda två och se vilket man gillar bäst.

Mm, är det inte just A+-cyklister som gått över? Exempelvis har flera nationella förbund detta år valt RGT för att avgöra mästerskap i e-cykling.

Mycket möjligt, jag har för dålig koll på RGT men jag vet varje fall att jag uppskattar Zwifts enorma utbud samt att det är relativt enkelt att hitta populära event. En del roar sig väl med att köra båda två, TS får väl prova och jämföra.

Neo bike ägare här, som redan nämnts i tråden är det på tok för mycket strul med dessa för att jag skulle kunna rekommendera den, i stort sett alla som tränar och tävlar mycket som jag känner som har en Neo bike har fått byta ut minst en, någon så många som 10 st (!!!). Det positiva är väl att Tacx är smidiga att ha att göra med om nåt krånglar. De skickar en ny i utbytes till dig i förväg och så får du boka när de ska hämta den trasiga enheten. Förutom krånglet med att Neo biken går sönder tycker jag att det är en helt fantastisk känsla att cykla på den.

Jag tror på smarttrainer och vanlig lvg cykel . Tycker nog halva grejen är att sitta på "sin" cykel på "verkliga" banor kämpande mot sig själv och andra ..

Nu har jag en begagnad racer som kostade ca 14 lapp, hade jag en "lyx-racer" vet i sjutton om jag skulle våga/vilja koppla på den och ladda fullt på en statisk smarttrainer, skulle nog åtminstone skaffa en rocker plate i så fall.

Det är väl få % totalt som har rocker plate och de som kör monark har nog kört inomhus innan det blev hype utan att bekymra sig om gungbräda. Kan jag tänka.
Det går säkert men man får akta så man inte klämmer tårna
Hmmm, gungbräda kör man väl mest för smarttrainer + cykel, mera sällan för tunga smartbikes (vet inte ens om jag hört talas om det)?

Hmmm, gungbräda kör man väl mest för smarttrainer + cykel, mera sällan för tunga smartbikes (vet inte ens om jag hört talas om det)?
Hört talas om det har jag
1644495445608.png

Men Lejon lär gå in i A+ och vill ha konkurrens med många cyklister? :cool: Hur kul är det att ställa upp i race med typ 5-10 cyklister samt med ett begränsat utbud jämfört med Zwift? Det är väl i och för sig bara att prova båda två och se vilket man gillar bäst.
Zwift i sig är väl en stor anledning att använda rgt.

Zwift i sig är väl en stor anledning att använda rgt.

Jaja, som jag skrev ovan, varför inte prova båda och se vad man själv tycker? Hmmm, jag hejar nog varken på den ena eller andra plattformen egentligen. Hade väl dock fått för mig att Zwift är den avsevärt största, populäraste och dominerande plattformen.

Neo bike ägare här, som redan nämnts i tråden är det på tok för mycket strul med dessa för att jag skulle kunna rekommendera den, i stort sett alla som tränar och tävlar mycket som jag känner som har en Neo bike har fått byta ut minst en, någon så många som 10 st (!!!). Det positiva är väl att Tacx är smidiga att ha att göra med om nåt krånglar. De skickar en ny i utbytes till dig i förväg och så får du boka när de ska hämta den trasiga enheten. Förutom krånglet med att Neo biken går sönder tycker jag att det är en helt fantastisk känsla att cykla på den.
Det är fanimej helt otroligt. Totalt oacceptabelt att släpa någon jävla beta version och prångla iväg för 40 000. Tyvärr hör jag ungefär samma sak från de jag känner med Neo. Snacka om produkt i utvecklingsstadiet.

Det är fanimej helt otroligt. Totalt oacceptabelt att släpa någon jävla beta version och prångla iväg för 40 000. Tyvärr hör jag ungefär samma sak från de jag känner med Neo. Snacka om produkt i utvecklingsstadiet.

Tacka vet jag T2800 där inget verkar ha sparats in på, till efterföljande neos och biken fick ekonomerna styra. De verkar ha haft betydligt mer strul och inbyggda svagheter.

Nu producerar jag bara hälften så många spurtwatt som Lejon, men min cykel har då aldrig knastrat i min core . Och håller den inte inomhus har jag svårt att se den skulle göra det utomhus bland pothål od..
Wahoo är för övrigt också väldigt måna om sina kunder . Står en ny core i min hall . Byttes ut från min 2.5år gamla som jag tyckte lät något lite mer än min "nya" v5 jag slog till på här köp sälj i höstas.
V5 är annars trevlig i jämförelse. Går att fålla in bena som är bättre och har bärhandtag och framförallt har den "justerbart" gung i sig så dem blir inte lika statisk.
Hänger bara på rgt också och har inte mycket att klaga på så har nästan noll erfarenhet av zwift. Går iaf en tävling /dag med 50-100 deltagare vilket passar mig perfekt som behöver en oförhandlingsbar tid att passa om det ska bli av ... Går även en "amerikansk elit" serie om man tycker dom andra tävlingar är för lätta ..

Edit den nya core är förresten till salu i oöppnad förpackning fortfarande. När jag redan har en till trainer.

Senast ändrad:
Tack för input. Tyvärr verkar svaret på frågan inte vara helt givet.
Är alternativet gammal hederlig Monark och Assioma-pedaler något att fundera på eller ens möjligt att få till? I så fall hur?
En ny Monark för 40000 känns lite väl svettigt. De moderna datorcyklarna verkar ju ha sina olika större eller mindre problem om jag fattat rätt.

Jag kanske inte fattar eftersom jag kör så låg effekt att jag kunde haft en porslinscykel... Men vad är problemet med billig ram på en kickr?
Drar du så jävla hårt att det finns skaderisk eller vadå?
Sätt på en stålram så ska det väl hålla. Du kan be marino skicka en på 10kg och ändå komma billigare undan. Ett framhjul och en lina har du säkert liggande.

vara rädd att bryta sönder en cykel i en trainer.

Har du gjort det eller känner du till någon som brytit sönder en cykel i en trainer? Jag tror att folk tar i inomhus också.
Tänker också att om du tycker att du tar i mycket finns det säkerligen starkare cyklister än dig som klarar sig med trainer. Sen kan det finnas anledningar till varför du känner att det inte är något för dig. Monark med valfri mätare funkar bra, bara att du behöver justera lasten själv vilket kan komplicera det vid tävling och spurter.

Jag kanske inte fattar eftersom jag kör så låg effekt att jag kunde haft en porslinscykel... Men vad är problemet med billig ram på en kickr?
Drar du så jävla hårt att det finns skaderisk eller vadå?
Sätt på en stålram så ska det väl hålla. Du kan be marino skicka en på 10kg och ändå komma billigare undan. Ett framhjul och en lina har du säkert liggande.
Jo det är antagligen mer rationellt på sätt och vis. Jag har dock ingen lust att ha fincykel på trainer dels av viss obehagskänsla kring att stå och ta i på den, dels för att svett som rinner överallt är rätt dåligt för lager.

Jo det är antagligen mer rationellt på sätt och vis. Jag har dock ingen lust att ha fincykel på trainer dels av viss obehagskänsla kring att stå och ta i på den, dels för att svett som rinner överallt är rätt dåligt för lager.
Jo, fincykel förstår jag. Jag kör själv en gammal 26'' MTB. Smidigt med 135mm QR också.
MTB lär väl inte gå sönder men dumt att stå o gunga i dämpning till 4000 spänn/200h

Jo, fincykel förstår jag. Jag kör själv en gammal 26'' MTB. Smidigt med 135mm QR också.
MTB lär väl inte gå sönder men dumt att stå o gunga i dämpning till 4000 spänn/200h
Jag har ju en Van Rysel - hetaste märket just nu som jag tolkar det!
Jag har ju iofs möjligt att spänna fast fulcyklar av andra märken i en trainer, som sagt, antagligen smartare, men att investera i en bra inomhussetup som håller många år känns ändå vettigt, en dedikerad smartbike borde vara bättre för detta. Men jag kanske borde prova några alternativ först innan jag bestämmer mig, jag brukar dock inte jobba så rationellt när jag köper grejer. (jag är ändå ganska stolt över mig själv att jag gör research i form av denna tråd innan jag köper något oprövat.)

Det är inte lätt. Dottern svor precis över drop outs men hon kör ju bara kickr v5 för knappt 10 stora. Hur tar man det om det är samma skit för 40 tusen?

Tack för input. Tyvärr verkar svaret på frågan inte vara helt givet.
Är alternativet gammal hederlig Monark och Assioma-pedaler något att fundera på eller ens möjligt att få till? I så fall hur?
En ny Monark för 40000 känns lite väl svettigt. De moderna datorcyklarna verkar ju ha sina olika större eller mindre problem om jag fattat rätt.
Det går självklart att köra med gammelmonark och effektpedaler. Det tråkiga, och handikappade, är att du inte får reglerbart motstånd via Zwift.
När du/Ni går in i en backe blir du efter och när det går över krön så släpper din tc inte effekten som för övriga och du kör ifrån en del.

Kruxet är inte att jag egentligen tror att cykeln kommer brytas i bitar utan mer att jag inbillar mig att en maskin byggd för att stå still inomhus BORDE kännas stabilare och bättre just för det. Men jag BORDE ju så klart testa först. (svettbadet som rinner ner på ram och lager känns inte så bra heller men det går väl att lösa.)

Tillbaka
Topp