Verkstad Bafang

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sjugge

Ny medlem
Verkstad Bafang
Söker efter någon som kan byta controller på min Bafang-elmotor i Stockholmsregionen.

Verkstad Bafang
Jag har satt dit motorn på en Pilen Herrcykel.
Troligtvis är Controlern på Bafang-motorn trasig och det är lite meckigt att byta.
Engine: Bafang 48V 1000W BBSHD Mid Drive Engine
Någon som vet någon som kan plocka loss och isär motorn och byta controlern och sedan plocka tillbaka allt?
Mer än tidsfråga än en kostnadsfråga för min del.

Verkstad Bafang
Pilen.jpg

Verkstad Bafang
Har du registreringsbesiktigat elmopeden på 1000W? Eller åker du runt olagligt på den? Ingen seriös verkstad eller mekaniker lär väl befatta sig med olagliga fordon.

Verkstad Bafang
ooms sa:
Har du registreringsbesiktigat elmopeden på 1000W? Eller åker du runt olagligt på den? Ingen seriös verkstad eller mekaniker lär väl befatta sig med olagliga fordon.

Det fattar du väl att den är mopedbesiktad! "It's got disc brakes and all."
1000W är ju en klass 2-moppe, så han får förstås fara fram på cykelbanorna i 25 km/h med den ?

Verkstad Bafang
Tack för ert engagemang @ooms & @Elhojtok ! Tror det finns en annan tråd för detta kanske då det är ett ämne som engagerar.
Hoppas istället tråden kan komma tillbaka till om det finns någon som kan "befatta" sig med Bafang i Stockholmsområdet.

Verkstad Bafang
Sjugge sa:
Hoppas istället tråden kan komma tillbaka till om det finns någon som kan "befatta" sig med Bafang i Stockholmsområdet.
Iom att olagligheter inte är tillåtna enl forumreglerna så hänger nog det på om mopeden är laglig eller ej.

Verkstad Bafang
Du får gärna radera tråden. För jag vill inte diskutera om det är lagligt att serva en Bafang-motor, vilket är det jag egentligen vill diskutera. Var och hur den framförs skulle kunna vara en diskussion som ej är tillåten enl forumreglerna, så låt oss sluta ha den.
Känner inte att vi kommer någonstans, så radera gärna tråden.
Tack för hjälpen.

Verkstad Bafang
Det är inte olagligt att skruva i en Bafangmotor, det är sant. Men när den sitter monterad på en cykel som ursprungligen inte är tänkt att ha elassisterad hjälp så blir saken en helt annan.
Den person/verkstad som skruvar I den åtar sig nåt som heter Producentansvar och det innebär att den personen/verkstaden räknas som tillverkare av cykeln i händelse av en olycka. Och det är inget som någon vill åta sig.

Det är inte olagligt att montera ett kit sådär men det är tillsvidare tyvärr olagligt att framföra den på allmän väg då den inte uppfyller de krav på elassisterade cyklar som Sverige/EU har satt upp.

Jag stänger tråden och hoppas att det löser sig för dig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp