Verktyg för "trail building" finns de i Sverige?

• Trådstartare Trådstartare Phil
  • Start datum Start datum
En "Pulaski" lär du nog inte få tag i här i Sverige utan att specialbeställa. Det anses nog inte riktigt OK med hacka och yxa i samma verktyg här. Jag har iofs en liten "NATO-Pulaski" som brorsan tyckte jag kunde ha nytta av t ex till att slå ihjäl halvdöda rådjur med efter att man skadekört dom med bilen. Hårt liv här på vischan :)

En korp ( http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=458838842&pf_id=SE-102006&dept_id=SE-102 ) går ju att få tag i däremot. En korp, ett kort stålspett ( Ca 135 cm), en stålkratta (asfaltkratta), en inte allt för ny eller dyr yxa och en bra grävspade borde vara rätt lagom för nyanläggning av stig i rätt besvärlig terräng.

Ska man ha några få grejer med sig ut för enklare únderhåll så vore dom där amerikanska grejerna nog rätt bra. En "Mcleod" går nog att få gjord hos nån svetsfirma för inte allt för mycket pengar. Det går nog att svetsa dit en hacka i ryggen på en yxa också. T ex en bred vedkil skulle passa bra.

Besök nån välförsedd järnaffär eller firma som säljer redskap för trädgård/markanläggning. Jag har aldrig sett varesig Macleod eller Pulaski i nån av de svenska leverantörernas sortiment (Karlstads redskap, Fiskars, Gränsfors mfl). Man har väl sett redskap med viss likhet, men inte i sådär rejält utförande, och aldrig med kombon yxa + hacka.

5520.jpg

En fyllhammare är nog inte riktigt lika användbar i skogen som i trädgården. Det finns
helt klart en poäng med kombon yxa + hacka som hos Pulaskin.

Karlstad Redskaps krafse kanske är en bit på väg? Eller också inte. :(
14104_id179.jpg

Wildland Fire Int. tycks ha en Pulaski i sin produktkatalog för 2004.
http://www.wildlandfireint.com/docs/files/Webbproduktkatalog2004.pdf

Detta kombinationsverktyg fungerar som både yxa och spade. Ett måste för alla som bekämpar skogsbränder.
Huvudet är tillverkat i härdat stål och skaftet är av trä. Längd 95cm, vikt 2,3kg. Pris: 749 SEK (moms?)

pulaski3yi.jpg

Senast ändrad:
Wildland Fire Int. hade för övrigt en hel del roliga prylar i sin produktkatalog!! :)

En McLeod var inte lika lätt att finna i Sverige. :(

Senast ändrad:
cal Skrev:
-------------------------------------------------------
> Wildland Fire Int. tycks ha en Pulaski i sin produktkatalog för 2004.

pulaski3yi.jpg

Fint att de har seriemördar-perspektiv på den bilden också :)

Ta och kolla på nåt ställe som säljer militärt överskott annars. Brukar finnas mycket knepiga, bra saker där.

:)

Calle: Utan att veta det så skrev du utrustningslistan som vi hade med oss förra sommaren :)

Korp tror jag är det verktyg jag använt mest tillsammans med spade för det här ändamålet. Har man sedan en BOB trailer så spänner man fast verktygen där och kan ta sig långt utan att behöva gä :)

Lustigt att en tråd som denna får vara "orörd" som hanlar om verktyg för att bebygga våra skogar när det blir ett ramaskri över trådar där det byggts.

Jag har inte sett trådarna om när det "byggts". Jag anar att mycket "bygge" sker utan markägarens tillstånd (som i NS på riktigt) och i områden med andra "trail users" typ löpare?

Mycket handlar om vad markägaren tycker!

Phil

Ville: Ramaskrien har väl gällt "olagliga byggen", vilket inte antytts att det skall byggas i denna tråden.

Personligen hade jag mycket gärna testat lite ns. Bara det att jag inte vet om nått bra bygge i min närhet och att dom flesta byggena brukar vara ganska extrema om jag förstått saken rätt. En halvmeter ovanför marken räcker för att man skall skärpa till sig, en bra bit över metern blir bara obehagligt... :-(

Med tanke på de få skogar i sverige som man får bygga på så är jag bara förvånad att ingen ställt frågan vart och hur dessa verktyg skall användas.

Det kommer Ville, det kommer.

Letade förgäves för 3 år sedan efter en pick mattock till trädgårdsarbete. Pulaski är kanske så populär i USA eftersom det ingår i varje Forest Fire Fighters utrustning eftersom det anses vara det bästa verktyget för att bygga en fireline - inte precis en färdighet som många har användning för här i Sverige, tack och lov.

Gör inget förändringsarbete i skogen utan erfoderliga tillstånd, medgivanden och godkännanden, allt dokumenterat och signerat.

Senast redigerad av en moderator:
Precis Ville! Så då...

Var eller vad skall det grävas nånstans?

Sen ere väl så att det inte är markägaren alena som bestämmer om vad som får göras på sin mark? Eller? Det är väl knappast så att man som markägare kan godkänna nerhuggandet av 500 även om de äger marken? Rätta mig om jag har fel...

Stalle

>En halvmeter ovanför marken räcker för att man skall skärpa till sig, en bra bit över metern blir bara >obehagligt

Håller med, jag håller på fundera på just det du efterlyser. En så kallad "skills park" vore jätte kul, lite dirt jump på lägre nivå, lite skinnies på typ 30/60/100/200 från marken, lite seesaws etc etc.

Har lite mark på gång, vi får se hur det blir :-)

Phil

Mattias L Skrev:
> Calle: Utan att veta det så skrev du
> utrustningslistan som vi hade med oss förra
> sommaren :)
>
> Korp tror jag är det verktyg jag använt mest
> tillsammans med spade för det här ändamålet. Har
> man sedan en BOB trailer så spänner man fast
> verktygen där och kan ta sig långt utan att behöva
> gä :)

Efter 56 dagar i flygvapnet insåg jag att jag till slut antingen skulle bli general eller inburad. Inget av det kändes nåt vidare och jag sökte delvis därför vapenfri tjänst och hamnade sedemera som naturvårdare i Skogsvårdsstyrelsen (Och krigsplacerad som vedhuggare i Malingsbokloten). Det blev mycket hackat i stigar och sånt där och man lär sig snart vad man behöver ha med sig ut :)

Kärran att släpa grejer på låter perfekt.

Lite underhåll av stigar kan man allt våga sig på utan tillstånd om man är lite smidig. När vi körde i Hellas tidigt 90-tal fixade vi till sånt som andra kunde uppfatta att vi hade åstadkommit. Bättre att förekomma problemen...

Calle F Skrev:
> Lite underhåll av stigar kan man allt våga sig på
> utan tillstånd om man är lite smidig.

Eller som Streetracern sa: Det är väl knappast nåt eller nån som tar skada om jag bränner i 250 knyck genom stan...

Stalle

Kung Stalle Stålballe af Bällstaberg Skrev:
> Eller som Streetracern sa: Det är väl knappast nåt
> eller nån som tar skada om jag bränner i 250 knyck
> genom stan...

Hehe :)

Njaaa, nu var det väl lite diskretare jag tänkte på. Ser man att det är lite slitet nånstans så kan man ju snygga till även om man inte är ensamt vållande. I ett lerhål ser folk bara våra spår även om 10000 kängor har skapat hålet från början. När jag och sambon tränade mtb-småttingarna la vi rätt mycket tid på att se till att dom inte körde sönder mer än nödvändigt men också att "radera" spåren efter sig.

Calle F Skrev:
> Njaaa, nu var det väl lite diskretare jag tänkte
> på. Ser man att det är lite slitet nånstans så kan
> man ju snygga till även om man inte är ensamt
> vållande. I ett lerhål ser folk bara våra spår
> även om 10000 kängor har skapat hålet från början.
> När jag och sambon tränade mtb-småttingarna la vi
> rätt mycket tid på att se till att dom inte körde
> sönder mer än nödvändigt men också att "radera"
> spåren efter sig.

Jo jag förstår... Men som det sagts tidigare... ibland är skillnaderna hårfina mellan intressen och rätten att utöva den.

Stalle

Där jag bor finns dett ett bra nätverk av "motionsspår" som används knappt. Jag har både sprunigt och cycklat på dem en hel del och aldrig sett en käft. De kunde utvecklas till att vara riktigt bra MTB spår med lite "stunts" och drops utan att de andra (obefintliga) användarna drabbas negativt, för att de är så breda på de flesta ställen att drops och stunts kunde man har vid sidan av huvudspåret.

Ska snacka med ägarna inom kort.

Sedan är det bara att hyra en http://www.jcb.com/(kq1x23mle2pavumckdbl5abb)/products/productdetail.aspx?ind=construction&pid=62&rid=9

och köpa en massa virke o sätta igång och bygga sånt http://www.wintergreenresort.com/activities/jeep_kingofthemountain.asp :-)!!!!!

Bwahahahhahahhhahhahhahha

Phil

Phil Skrev:
> Sedan är det bara att hyra en... (JCB)

Bättre med en sån här: http://www.libracompact.com/prodotto.asp?code=214s&img1=214s_foto.jpg&img2=214s.jpg&img3=214s2.jpg
Om nån undrar vad du sysslar med så är det bara att ljuga och påstå att det är en terränggående rullstol. Annars har brorsan ungefär en sån här fast med schaktblad istället för skopa som svägerskan säkert blir glad om nån befriar honom ifrån: http://tractordata.co.uk/allis_chalmers/pages/allis_chalmers_hd_5/

:D

Oj. SAMS sida har minskat lite, länkade utan att titta på den först. Förr fanns lite mer info på sidan. Men om man tar kontakt med dem kan man säkert få tips på trailbuilding utan att trampa på allemansrätten. Men det är ju knappast OnTopic det här, handlar mer om hur man går tillväga, inte om vad man använder för redskap. Sorry.

lagombra Skrev:
> jag tänker dessutom tjalla till myndiheterna om du
> gör det!!!

DAGS för TVÅNGSTRÖJAAAAAAAANNN!!!!! KOMSIKOMSIIIIIII!!!!!!

:D

Försök inte Lagombra...

du är en sopa som inte på nåt sätt bryr dig om vad andra eller omständigheter bjuder på för mer avancerade komplikationer eller omständigheter i det stora hela för alla som gillar att rulla sina feta däck i närskogen... du ser det bara som din haschtomtefria radikalsnickerilekstuga att rocka loss i medellst motorsåg... du är lika värdelös som den jävla hyckelintresserade religösfilur som gör valbortfriheter utifrån sina "rena" åsikters rättigheter...

kort o gott så kan jag säga att du SUGER SÅ JÄVLA MKT!!! jag kan personligen sammanfatt det med att du uppvisar en enorm frånvaro av insikt o är en feg jävla hästpung som inte vågar stå för vad du gjort när vi faktiskt försökt förklara omständigheterna för dig o dina vänner när det gällde... o om ni är rädda att torska på vad ni gjort (sågat) till "da man" så är det nåt ni skulle ha tänkt på lite tidigare!!!

för om det kommer tlll det svåra ögonblicket så kan jag nog lätt säga att ni ryker så jävla lätt som de sopor ni är... o sen kan ni klaga på kollektivet, HK eller socialt tryck!!!

Jag stå gladligen för min åsikt att ni varit osmarta, osmidiga, egoistiska o att jag är grymt besviken på nån som jag trodde var smartare än så...

Senast redigerad av en moderator:
Tobbe/frost. Är du verkligen rätt man att dömma Lagombra?!

Och sålänge Lagombra inte vill/klarar hålla en dialog på detta forum så tror jag att du får ut mer av er vendetta på annat håll. Bara ett tipps.

Spade och räfsa tar en väldigt långt. Fast det beror på grundförutsättningarna. Skall man bara putsa till stigytan så räcker det med en räfsa. Skall man göra större jobb kommer man långt med en korp och ett spett.

Men det finns en anledning till varför Phil frågade efter de amerikanska specialverktygen. Dom rekommenderas av stigbyggare med massiv erfarenhet för att dom är så smidiga att använda.

Ville Skrev:
> Tobbe/frost. Är du verkligen rätt man att dömma
> Lagombra?!

Tänkte precis det samma...

Stalle

Visst är det lite kul att trailbuilding och NS-byggen som från början kom till för att bevara naturen och inte slita på den mer än nödvändigt har blivit så omdiskuterat för att det åstadkommer raka motsatsen?

Jag har också tänkt bygga lite småstunts och drops i skogen, men det är tiden som är problemet. Det vore ju rätt coolt att väva in lite stunts i en annars ganska vanlig XC-loop...

Kan nån förklara? Alla hatiska inlägg mellan folk i denna tråd - är det ironi eller är ni seriösa? Ni verkar så arga...

//Per

Hagdahl (på jobbet) Skrev:

> Kan nån förklara? Alla hatiska inlägg mellan folk
> i denna tråd - är det ironi eller är ni seriösa?
> Ni verkar så arga...

Sök: Lagombra

Tobias/Frost Skrev:
> Försök inte Lagombra...
>
> du är en sopa som inte på nåt sätt bryr dig om vad
> andra eller omständigheter bjuder på för mer
> avancerade komplikationer eller omständigheter i
> det stora hela för alla som gillar att rulla sina
> feta däck i närskogen... du ser det bara som din
> haschtomtefria radikalsnickerilekstuga att rocka
> loss i medellst motorsåg... du är lika värdelös
> som den jävla hyckelintresserade religösfilur som
> gör valbortfriheter utifrån sina "rena" åsikters
> rättigheter...
>
> kort o gott så kan jag säga att du SUGER SÅ JÄVLA
> MKT!!! jag kan personligen sammanfatt det med att
> du uppvisar en enorm frånvaro av insikt o är en
> feg jävla hästpung som inte vågar stå för vad du
> gjort när vi faktiskt försökt förklara
> omständigheterna för dig o dina vänner när det
> gällde... o om ni är rädda att torska på vad ni
> gjort (sågat) till "da man" så är det nåt ni
> skulle ha tänkt på lite tidigare!!!
>
> för om det kommer tlll det svåra ögonblicket så
> kan jag nog lätt säga att ni ryker så jävla lätt
> som de sopor ni är... o sen kan ni klaga på
> kollektivet, HK eller socialt tryck!!!
>
> Jag stå gladligen för min åsikt att ni varit
> osmarta, osmidiga, egoistiska o att jag är grymt
> besviken på nån som jag trodde var smartare än
> så...

F-n, va bra! Mer sånt! :)

Intressanta antydningar från Ville o Stalle... kan ni inte precisera lite mer... eller...

Jag bifogar min "CV" så ni kan stämma av...

1. Från 92 - 98 har jag laggt ut 7 st spångar av virke som jag tiggt eller plockat från byggskräpconteinrar o fraktat ut med cykel... av dessa så ligger 5 kvar... 2 ligger över diken... 2 över surhål... o den sista ligger fäst i ett fallet träd som delvis stängde av en stig...

2. 92 grävde jag, med dåvarande markägaren Järvsjö Alpin tillstånd, en stig på östra sidan av Hammarbybacken... ca 100m på skrå upp till backen...

3. 99 byggde jag en stege på ca 1.5 m på den lilla korta stig som jag kallar Frankenstein o som jag hittat o spårat upp vid utkiken ovanför Tuppstugen, nära starten på blåa spåret till solsidan... virket till denna stege hämtade jag ca 1 km bort i elledningsgatan som de precis hade röjt då...

4. Jag har under åren sen jag började cykla i Hellas, 1989, spårat upp o ihop tre äldre o svaga stigar som funnits utmärkta på karta... två av dessa används sällan men har rullats på några enstaka gånger... notera att detta är existerande stigar som bara inte använts speciellt mkt...

5. 2001 grävde, luggade o sopade jag i Nybohovsbacken (en gammal skidbacke som man kan se från Essingeleden, nära Liljeholmen o sjön Trekanten) fram ett ca 300m långt o 50cm brett spår från toppen... där deltog jag oxå i byggandet av tre NS-ramper av byggvirke... o detta gjorde jag o vi utan att be om tillstånd...

6. 2002 byggde o grävde jag med ett antal andra i stor omfattning på Fiskartorpet, norra djurgården... Vi grävde flera hopp o byggde ett antal NS-banor... detta med markägarens o markarrendatorernas tillstånd...

7. 2003 fortsatte jag med samma arbete som ovan på Fiskartorpet under samma förutsättningar som tidigare o vi fick även rensa en hel del sly o småväxtlighet under den tiden... dessutom arrangerade jag med andra SSSM med 7 startande i området omkring...

8. Under 2000 o även under 2004 har jag spårat en hel del stigar i ett annat område o försöker binda ihop dessa till en mkt lång led som förhoppningsvis ska bli klar under 2005...

så detta är vad jag gjort o om det finns nåt av de som ni antyder så kan ni gärna lägga fram det...

Men en sak har jag aldrig ägnat mig åt, jag har aldrig gått ut med en motorsåg och fällt friska eller vindfällda träd för att bygga NS i ett område som snart ska bli naturesarvat... nope!!!

Tillbaka
Topp