Verktyg Shimano b-skiva & kassett

Eken08

Aktiv medlem
Hej,

Jag tänkte ge mig på att byta bromsskiva och kassett själv. För att undvika felköp, dubbelkollar väldigt gärna här vad jag behöver för verktyg. Det gäller nedan:
  1. Shimano Dura-Ace CL900 Bromsskiva, 160 mm, Centerlock, Ice Tech Freeza
  2. Shimano Dura-Ace R9100 Kassett, 11-delat, 11-30T
Gällande själva insatsen, kan det tänkas vara TL-RL-15?

Nu har jag inte Centerlock längre men tidigare har det varit kassettavdragaren i fram och vevlagerverktyget för Hollowtech II i bak. Sen behöver du en kedjepiska också för kassetten.

Nu har jag inte Centerlock längre men tidigare har det varit kassettavdragaren i fram och vevlagerverktyget för Hollowtech II i bak. Sen behöver du en kedjepiska också för kassetten.
Det beror typ av låsring. Låsring med externa splines => vevlagerverktyg för HT2
invändiga gängor => kassettverktyg som det du länkade.
Vilken typ av låsring beror på navets design / ramen. I vissa fall passar endast det ena eller andra.

Eftersom du ska byta skiva, kolla vilken typ av låsring du har på skivan som ska bytas.

Hej,

Jag tänkte ge mig på att byta bromsskiva och kassett själv. För att undvika felköp, dubbelkollar väldigt gärna här vad jag behöver för verktyg. Det gäller nedan:
  1. Shimano Dura-Ace CL900 Bromsskiva, 160 mm, Centerlock, Ice Tech Freeza
  2. Shimano Dura-Ace R9100 Kassett, 11-delat, 11-30T
Gällande själva insatsen, kan det tänkas vara TL-RL-15?
Det beror på axel, är den 12mm är det samma verktyg som för kasetten.

Bild brukar hjälpa!
Vet ej om det ger mer än tidigare info i.o.m. ej demonterat, men se bifogat. Förtydligande; jag skall flytta existerande b-skiva och kassett från det monterade bakhjulet ("Roval AFD hub, 24h") till ett annat bakhjul ("Roval Disc hub, DT Swiss 240 Star Ratchet Internals, 142x12 thru axle compatible"), som därefter skall monteras på samma cykel.

Bilagor

• IMG_7479.png
    IMG_7479.png
    1.6 MB · Besök: 96
  • IMG_7480.png
    IMG_7480.png
    1.7 MB · Besök: 98
  • IMG_7481.png
    IMG_7481.png
    1.6 MB · Besök: 97
  • IMG_7482.png
    IMG_7482.png
    1.4 MB · Besök: 86
Ja du kan använda samma hylsa för kassett och centerlocken i ditt fall. tex denna

Bilagor

• Screenshot_20221116-103928~2.png
    Screenshot_20221116-103928~2.png
    30.2 KB · Besök: 76
Ja du kan använda samma hylsa för kassett och centerlocken i ditt fall. tex denna
Perfekt, stort tack! Så, för att sammanfatta, det jag behöver är enbart nedan?

1. Kedjepiska
2. Momentnyckel/skiftnyckel
3. Den av mig alt. dig länkade hylsa

Avslutningsvis, jag har sett råd både om att fetta in samt ej fetta in räfflade insidan på b-skiva, kassett och låsringar; utifrån respektive källa litar jag mer på det senare, men kontrollerar gärna här?

1. Kedjepiska

Avslutningsvis, jag har sett råd både om att fetta in samt ej fetta in räfflade insidan på b-skiva, kassett och låsringar; utifrån respektive källa litar jag mer på det senare, men kontrollerar gärna här?
Precis.

Ang fetta in.
Centerlock , nej.
Kassett splines (ja om man känner för det) låsring ,nej. Men det är så jag gjort senaste 20åren bara. säger inte att det är rätt, men aldrig haft några problem.

Ett annat sätt, praktiskt helst om jag skulle komma att byta bakhjul ofta, är att båda bakhjulen har ett eget set med b-skiva och kassett, som följer med respektive bakhjul på cykeln. Nackdelen, dock, är väl att den ena kassetten skulle inte vara sliten/gift med kedjan, med eventuellt sedvanliga hack. Eller?

1. Kedjepiska

Inget fett någonstans

Ett annat sätt, praktiskt helst om jag skulle komma att byta bakhjul ofta, är att båda bakhjulen har ett eget set med b-skiva och kassett, som följer med respektive bakhjul på cykeln. Nackdelen, dock, är väl att den ena kassetten skulle inte vara sliten/gift med kedjan, med eventuellt sedvanliga hack. Eller?
Bäst i detta fall hade varit o ha 2 kedjor också isåfall.

Själv har jag två uppsättningar hjul kompletta med kassett och skiva.
Ett för landsväg och ett för gravel.
Visst kedjan slits kanske lite fortare men för mig är det värt det extra slitaget pga bekvämligheten att bara kunna byta hjul och ge mig iväg.

Själv har jag två uppsättningar hjul kompletta med kassett och skiva.
Ett för landsväg och ett för gravel.
Visst kedjan slits kanske lite fortare men för mig är det värt det extra slitaget pga bekvämligheten att bara kunna byta hjul och ge mig iväg.
En känner ju sig självt; detta upplägg är det som säkerställer att båda hjulen frekvent skulle komma till användning.

På pendlingscykeln brukar jag medvetet, av kostnadsskäl, byta kassett varannan kedja istället för varje, såsom cykelverkstädernas rekommendation är. Visst, vid första turen kan det hacka till vid någon växling, därefter fungerar det fint.

Tillbaka
Topp