Veteranare uppgradering

iHampus

Medlem
Veteranare uppgradering
Hej alla!

Jag är en gammal veteranare på 29år, har hållt på med cyklar. Det började med BMX vid 7års ålder tills jag var runt 17-18 då det blev naturligt att gå över till MTB. Men nog om min livshistoria :)

Nu har jag haft ett upp håll på 5-10år och mycket har hänt. Har kvar min gamla MTB som är en Kona Blast i nästan mint skick. Min fråga till er, är det lönt att uppgradera bromsarna till Skivbromsar? Behöver man bytta hjulen också? Vad kan det kostar det mellan tummen och pekfingret?

Tack på förhand! :)

Veteranare uppgradering
Hur vill du kunna cykla?
Hur mycket och ofta?
Hur viktigt är det?
Vad får det kosta?

Din Kona räcker kanske för att hjälpa dig ta reda på svaren på frågorna.

Köpa nytt är ofta bättre om man kan.

Den gamla är bra att ha för vinter, transport och pendling

Veteranare uppgradering
@Prästbol Jag har precis kommit igång igen så det är mest like xc jag kör.

@Fjärdebrunn: Dina frågor är inte lätta att svara på ;)
Men jag vill fortsätta med XC, ett par ggr i veckan. Skivbromsar inbillar jag mig är mycket bättre än de klassiska V-bromsarna.
Jag är villig till att betala men samtidigt måste man sätta det i relation till att det kanske är bättre att köra en ny bike. Dock verkar Kona inte så lätta att få tag i längre.

Men tänkte jag gör så att jag avvakta lite och ser så detta inte är nån "Hampus Trend" att börja och sedan tröttnar jag igen...

Veteranare uppgradering
Kona är fortfarande stora och deras cyklar är inte svåra att få tag på. De säljs till exempel på Drop In Bikes, Bike Village, Cykloteket och Sportson i Stockholm. Finns även hos flera online-handlare i Sverige. Inget fel på Kona, men du har säkert roligare i shoppingen om du jämför från flera olika tillverkare/brands.

Jag hoppas att du lyckas damma av cyklandet och komma igång igen.

Veteranare uppgradering
Kör på Blasten tills den ger upp eller du får panik över gaffel/bromsar/däck/ANNAT.

Har den stått fem år ge den gärna en service och ett par nya däck.

Veteranare uppgradering
Inget fel på ett par v-bromsar. Funkar helt ok, särskilt nu när det är sommartorrt. Det är mest när det är lerigt och blött som jag haft problem med mina. Nu har jag iofs precis skaffat en cykel med skivor, men de senaste 7 åren har jag kört med en gammal v-bromsad Gary Fisher, det har gått alldeles utmärkt.

Kör du med din Kona, och stressa inte med att köpa nytt. Cykla runt, gärna med lite andra så får du lite grepp om vad du gillar för typ av cykling nu, så kan det ta ett mer välinformerat beslut om ett tag, ifall du ska köpa nytt.

Veteranare uppgradering
@Kristoffer R: Jag har servat den och fixat lite nya vajrar m.m. Däremot har jag inte byttat däck på den än. Vet inte vilka man ska ha... Tycker det är svårt att veta vilka däck man ska ha. Sitter inte med måtten just nu mer än att det är 26or. Men om jag tar fram det vill du hjälpa mig med att välja rätt?

@Finnen: Kommer nog göra som ni skriver att fortsätta med Konan som den är, det ända är att man får den känslan "vill-ha-faktor" och sedan vill man även kunna cykla en del i vinter :)

Veteranare uppgradering
Var uppe idag hos ett företag som heter Blue N Yellow här i Ängelholm. Fick tag på ett par grymt schysta handtag från THE.
Samtidigt hittade jag Fox kläder så det blev nya shorts och en T-shirt.
Tyvärr han jag inte sätta dit handtagen idag, men då har man nått att göra imorgon :)

Kan varmt rekommendera Blue N Yellow. De har inte så mycket i sin webshop just nu men dom jobbar på det. www.blueandyellow.se

Veteranare uppgradering
Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör på Blasten tills den ger upp eller du får
> panik över gaffel/bromsar/däck/ANNAT.
>
> Har den stått fem år ge den gärna en service
> och ett par nya däck.

Och nya swisstop backar, nya bromshöljen och nya bromsvajrar så har du vettiga bromsar som duger gott än idag.

Tillbaka
Topp