Vettig cykel för blandat bruk...

• Trådstartare Trådstartare Peccus
  • Start datum Start datum
P

Peccus

Guest
... finns det?

Jag är på jakt efter en cykel, dels för att ta mig fram och tillbaka till jobbet (1.5Km) men även för att kunna ta till närmsta stig och åka där utan att den skäms helt för sig.

Har lite begränsad budget med, gärna sub 5000.-

Kan man få en halvschysst cykel för det? Ser hellre en som är bra för skogåkat än vägåkat, vi snackar ändå 5min resa (enkel) så då kan man härda ut.

Lite udda fråga bland er kanske, men hjälp en rookie? Om ett år kanske jag ska ha en fet-fet med där bara navet kostar 5tkr. :)

Mvh

- Peter -

I <5000 kr klassen skulle jag nog säga biltema. Om du passar ramstorleken dvs. Annars är det bättre att kolla på något annat.

Annars har www.cyklig.nu en del fina hojar från Orbea som verkar vettigt prissatta.

Jag hade nog tagit någon av biltemas Granite 26" eller hellre Granite Dome 26" om man vill ha heldämpat och skivar fram o bak.

Mvh: Morfum

Jag har tittat just på den Granite Dome men tänkte att Biltema är ju just det, Biltema. Går också under namnet "Feltema" här... :)

Men ni säger alltså att Biltema prylarna är iaf "ok" i förhållande till vad de kostar?

- Peter -

Jag var på biltema för att köpa ny v-broms bak och stod & klämde lite på Dome:en och visst. det ser faktiskt ganska fet ut och inte alls så stor som den ser ut på bilderna. Om jag knäcker min cykel totalt eller inte får jobbet jag söker, eller (hemska tanke) både och så skulle det nog bli en sådan. Den har bättre delar än min så vill man uppgradera så är det bara byta ram. Men jag skulle noginte ge mig ut & köra som jag gör nu utan att montera den själv eller gå över allt på den för montering kan dom uppenbarligen inte. Det ser man i ovannämnda länk till Xc hojjen med. länkaget var draget på tok för hårt bl a om jag inte minns fel. Jag tycker den verkar helt ok för det priset.

Men det var någon som beställde en HT från tyskland för ca 5 laxar och det var tydligen ett kap. Men jag gillar ju fullgung =)

Mvh: Morfum

En Marin Muirwoods med stel gaffel kanske. Jag har själv den liknande Bear Valley modellen och tycker den passar till det mesta. Muirwoods har samma ram men billigare komponenter vilket är helrätt om man måste kompromissa.

Mange

Tillbaka
Topp