Vettig kedjestyrare för 1X + bash

Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Hehe, mjo det blir nog en sån för min del också
> vart det lider.
>
>
> Det är ju kasst om de tar större klingor, helst
> vill man ju ha en så liten bash som möjligt för
> att slå i så sällan som möjligt.

Jo så vill man ju ha de men i detta läge tycker ja de är bra då ja ev går upp till en 34:a med tiden. Var eg meningen att jag skulle ha en sådan direkt men de var slut vid tillfället då ja köpte så de fick bli en 32::a.

Jag tyckte att friheten att kunna ha en 34t skulle vara bra eftersom jag då skulle kunna hålla drömmen om att någonsin kunna trampa runt en 34t levande. Jag behöver själv skaffa styrare i dagarna och var helt inställd på en AMg innan jag nu såg Graft X som verkar rätt mycket billigare. Hur mycket kan man smälla in en taco innan man skrotar dom?

jofahjalm skrev:
> Jag tyckte att friheten att kunna ha en 34t skulle
> vara bra eftersom jag då skulle kunna hålla
> drömmen om att någonsin kunna trampa runt en 34t
> levande. Jag behöver själv skaffa styrare i
> dagarna och var helt inställd på en AMg innan
> jag nu såg Graft X som verkar rätt mycket
> billigare. Hur mycket kan man smälla in en taco
> innan man skrotar dom?

Typ 200 spänn billigare verkar det som. nackdelen med en Graft X är ju att om(när) du krashar den så måste du byta hela. På en mrp eller dylik så räcker det me att byta själva bashdelen.

Jag hittade graft x för 45 € och AMg för 90 €. Däremot fanns inte graft x i lager, vilket iofs gör priset tveksamt. Har du hittat AMg´n billigare?

Jag tror annars det blir själva backplaten som ryker när man skrotar tacon.

+1 för en sån där Graft X, om inte hela taco-delen ryker vid en närkontakt så kanske ISCG-fästena gör det... O då kan man ju få köpa en ny ram i stället :D

Nä håller med Marran, en Graft normal vore en betydligt bättre investering.

// Larsa

Slutresultatet blev en kombunation av en Specialized orginalstyrare och MRP AMG. Numera kallad AMB. (B som i Bengtbygge).

Tacon är minsta storleke , trots det lite för stor.

Bilagor

• IMG_20150114_195224.jpg
    IMG_20150114_195224.jpg
    81.6 KB · Besök: 28
happymtb.fr skrev:
> Aha, kustombygge! För det får du pluspoäng!
> :)
> När kan vi se en helbild på cykeln?

När tiden är mogen. Och jag orkar ta en.

Vad säger folket om Blackspire Bruiser? Jag är på jakt efter en vettig taco eller bashguard som funkar med 1×11.

Det enda jag oroar mig för är att man ska köra sönder ISCG-fästena om man slår i en taco, hur mycket kraft behövs det egentligen för att slå av dessa fästen?

De flesta tacos är designade för att bakplattan på tacon ska vika sig innan ISCG-fästena ryker, men det kan klart hända. Men det är väl lika bra att använda dom till dom smäller och ta problemet då?

Rattnalle skrev:
> Eller så kör man vevmonterad bash så skonar man
> både ram och vevlager från det mesta av
> belastningen.

Du menar att man låter ett vevlager som inte är designat för hårda, plötsliga stötar ta smällen istället för en raminfästning som är designad för ändamålet?

H. skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eller så kör man vevmonterad bash så skonar
> man
> > både ram och vevlager från det mesta av
> > belastningen.
>
>
> Du menar att man låter ett vevlager som inte är
> designat för hårda, plötsliga stötar ta
> smällen istället för en raminfästning som är
> designad för ändamålet?

Nej.

Cyklistens vikt står redan på vevarna. Den förmedlas direkt ner i marken via en vevmonterad bash. Endast cykelns vikt kommer att belasta vevlagret.

Med en taco däremot så ska cyklistens hela vikt överföras från vev till taco via vevlager och ram. Det ger mycket större belastning på dessa.

Jag är helt med på att vevpartimonterad bash borde hålla bättre. Däremot tycker jag det är en rätt stor fördel att slippa ansamlingen av slask mellan klingan och bashen. Om jag smäller ISCG-fästena så blir det direktmonterad styrare och vanlig bash.

rolhe09 skrev:
> Vad säger folket om Blackspire Bruiser? Jag är
> på jakt efter en vettig taco eller bashguard som
> funkar med 1×11.

Jag tycker den funkar utmärkt, kör en 32T på min 1x10 30T-setup. Har kanske inte lika mycket erfarenhet som en del andra här i tråden, men jag är bra på att slå i saker så den har fått bekänna färg några gånger.

Köpte fö härifrån: http://www.bikebling.com/Blackspire...hguard-32t-p/blackspire14-beavertail-32t.htm, och totalt med frakt kostade det $56.

> Det enda jag oroar mig för är att man ska köra
> sönder ISCG-fästena om man slår i en taco, hur
> mycket kraft behövs det egentligen för att slå
> av dessa fästen?

Väldigt mycket skulle jag tro, de är som H. skriver typ designade för det..

Senast ändrad:
Fast ISCG-fästena är generellt inte designade för att man ska köra en taco. Väldigt många märken har specifika garantidisclaimerss just kring att köra en taco I ISCG-fästenai

H. skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eller så kör man vevmonterad bash så skonar
> man
> > både ram och vevlager från det mesta av
> > belastningen.
>
>
> Du menar att man låter ett vevlager som inte är
> designat för hårda, plötsliga stötar ta
> smällen istället för en raminfästning som är
> designad för ändamålet?

Fast det mesta av kraften borde ju hamna på vevpartiet, då det är där du har din kroppsvikt så att säga.

Jag valde ram b.l.a efter garanti hantering vid t.ex ev. trasig ram p.g.a. ISCG-bash. Just för att slippa oroa mig för allt.

Jag använder ramen så som tillverkaren säger, jag förväntar mig att det ska fungera. Går den sönder så går den sönder.

jofahjalm skrev:
> Har du fått en ny ram på garantin? Vilken ram
> har du nu?

Ah, jag skriver i tungor...
Jag menade att jag valde ram efter hur tillverkaren brukar hantera garantiärenden, inga issues me min ram.

Den är i kolfiber så den håller ;)

Edit:
*skrifva på feleton...*

Senast ändrad:
Jag har bara kört vevmonterad bash förut. Men det verkar ju inte finnas några såna till X1-vevar med 94bcd. Så jag gick lös på en styrare/taco-lösning istället. Det jag ser fram emot mest är som jofa säger, att slippa geggamojaansamlingen mellan bash/klinga. Samt att det ser rätt fräckt ut med taco/styrare.

Ibis, de har ingen specifik iscg-garanti, men de är allmänt kända för att hantera garanti/crashreplacement-ärenden bra.

Angående ISCG, saxat från Ibis hemsida :
We've managed to tweak things a bit in the linkage area of the bike to make room for ISCG mounts. There's a removable plate if you don't need a chainguide or bash protection.

Rattnalle skrev:
> Cyklistens vikt står redan på vevarna. Den
> förmedlas direkt ner i marken via en vevmonterad
> bash. Endast cykelns vikt kommer att belasta
> vevlagret.
>
> Med en taco däremot så ska cyklistens hela vikt
> överföras från vev till taco via vevlager och
> ram. Det ger mycket större belastning på dessa.

Ja, du har helt rätt, jag tänkte fel.

Men jag ser det ändå inte som något problem. Jag har extremt svårt att se hur hela ramen skulle kunna haverera pga smällar på ISCG-fästena. Det som möjligen kan hända är väl att själva fästena går sönder, men den dagen, den sorgen. Fördelarna med taco tycker jag vida överstiger riskerna.

Jag har sabbat ISCG-fästena på en ram och det var en gammal Giant Reign X som jag använde som renodlad DH-cykel. ISCG-fästena var små tunna "öron" på den och det som hände var att de vred/böjde sig lite. 2 av 3 fortsatte fungera utan direkta problem även efter smällen, ett av dem blev det gängpaj i, men där kunde jag köra med genomgående skruv och mutter på baksidan. Och efter ytterligare ett år (eller så) så sprack ramen i styrhuvudet.

Jag tycker ISCG är så viktigt att avsaknaden av det (tillsammans med pressfit-vevlager) räckte för att stryka Canyon Spectral från listan över tänkbara cyklar när det är dags för nyköp.

theBrand skrev:
> (Hade det inte varit för att man inte kan ha bash
> på XX1-vev så hade jag kört vevmonterad bash)

Flest "X" vinner.

Jag minns att jag kollade upp det någon tidigare gång då jag också hade för mycket tid på mina händer. Det fanns lite studier på ovala klingor och man kunde aldrig se någon signifikant effekt. På en mtb lär det väl däremot vara otacksamt i situationer där man är just på gränsen av däckets grepp?

Eller det skulle kunna vara en fördel när man har glömt att växla i en brant uppförsbacke... Jag vet inte heller om det tillför nåt eller inte. Men det är nytt (igen!?) så att man är sugen på att prova! :)
Jag läste också nånstans att det var bra på att minska pedalbob...

jofahjalm skrev:
> Jag minns att jag kollade upp det någon tidigare
> gång då jag också hade för mycket tid på mina
> händer. Det fanns lite studier på ovala klingor
> och man kunde aldrig se någon signifikant effekt.
> På en mtb lär det väl däremot vara otacksamt i
> situationer där man är just på gränsen av
> däckets grepp?

Det är väl ändå ingen som har jämnt tryck på pedalerna hela varvet runt så det gör nog marginell skillnad där. Möjligtvis förstärker det problemet lite :-)

Det borde snarare öka den och göra konstiga saker eftersom det blir varierande antisquat beroende på var du har vevarmen. Om man tittar på t.ex. absolute black ringarna runt 32t eller vad man nu vill ha så misstänker däremot jag att skillnaden är så liten att den inte märks. Viss kufpoäng erhålles däremot av övningen.

Jag har bara skummat lite, men det verkar generellt som att många går vilse i allt tekniskt mumbojumbo. Även om det är sant att man genererar mest effekt i en liten del av rundtrampet, så är det inte detta som begränsar den totala effekten du kan få ut ur kroppen. Bara för att du har en ovan kedjering som driver mer från den kraftfullaste delen av rundtrampet kommer du inte kunna få ut mer effekt ur kroppen med samma atletiska förmåga.

När det kommer till den timeade antisquatdelen tycker nästan jag att internetcyklingen har gått för långt. Då har det gått bra långt...

Tillbaka
Topp