Vettig kedjestyrare för 1X + bash

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> :(

det är ok, jag hjälpa dig att bli bättre på det. jag har många år erfarenhet i flera olika ämnen! ;)

En punkt som jag tyckte var intressant med ovala klingor var att man hade mer AS när pedalen var nere vilket borde teoretiskt resultera i ett något högre BB vid den "pedalslagtidspunkt" och alltså mindre slag i pedalerna... sen om det är 0,1% skillnad eller 1%, kan jag inte säga! :)

Luthman Photography skrev:
> Slutresultatet blev en kombunation av en
> Specialized orginalstyrare och MRP AMG. Numera
> kallad AMB. (B som i Bengtbygge).
>
> Tacon är minsta storleke , trots det lite för
> stor.

Skaffa större drev! ;o)

c-oma skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Slutresultatet blev en kombunation av en
> > Specialized orginalstyrare och MRP AMG. Numera
> > kallad AMB. (B som i Bengtbygge).
> >
> > Tacon är minsta storleke , trots det lite för
> > stor.
>
>
> Skaffa större drev! ;o)

Jag får skaffa starkare ben först :)

Jag kör ju med 32t på 26".

När vi ändå håller på att posta bilder på hemmameckade kedjestyrare tänkte jag visa min skapelse.

I grunden en gammal E-thirteen LG1 från typ 2007, vilket är ganska passande med tanke på ramens årsmodell...
5151.jpg

På cykeln ser det ut så här. Kör med ISCG-adapter som kläms mot vevlagret och 34T N/W-klinga.
kedjestyrare1.jpg

Den övre styraren har jag sågat ner eftersom jag inte såg poängen med att ha den så himla stor som den var innan. Poängen med den är ju bara att hindra kedjan från att hoppa av. Visst, i extremt stökig terräng när man bröttrampar samtidigt finns kanske en liten risk att kedjan hoppar och sedan forcerar jag förbi den genom att hela styraren knäcks/böjs, men den risken är jag villig att ta.

Största anledningen till denna nedkapning var att jag störde mig enormt mycket på allt skrapande från kedjan när det var lerigt ute. Dels störde ljudet och dels fick ljudet mig att hela tiden tänka på hur mycket extra motstånd det måste vara pga gnidet. Efter ändringen så är det knäpptyst.
kedjestyrare2.jpg

Den nedre rullen tyckte jag var helt onödig och därför sågade jag av hela fästet för den.
kedjestyrare3.jpg

Edit: En till anledning att såga ner styraren är att det är nödvändigt för 34T-klinga, eftersom styraren är designad för 36T som minst. Fast den var redan nerkapad när jag bytte till 34T.

Senast ändrad:
Nog för att jag liksom TS är sparsam (*host* snål *host*) så velar jag fortfarande kring vad jag ska satsa på för styrare till mitt nybygge. Antagligen funkar det bra med N/W-klinga och bakväxel med Clutch, men jag är fortfarande lite skeptisk tills jag provat det själv.

Tanken är att ha något med övre styrare och taco, så en MRP Amg känns som det naturliga valet. Dock krängde jag av kedjan vid två av de tre CES14-tävlingarna jag deltog i förra året trots övre styrare. Båda gångerna i längre utförsåk där jag trampat bakåt ett halv- eller kvartsvarv för att få fötterna rätt. Frågan är ifall det behövs en nedre rulle för att komma ifrån risken för det eller om det var avsaknad av N/W-klinga i kombination med slutkörd bakväxel med tveksam Clutch-funktion och sliten plastbit i styraren som bidrog. Dvs är risken mindre med en fräsch drivlina med N/W-klinga eller ska jag satsa på en styrare med nedre rulle för tävling och större berg?

Hur funkar det att plocka rullen för körning i hemmaskogen? Risk att kedjan tar i bakplattan som sticker ner? Det är här snålheten kommer in för att istället för att köpa två styrare eller en extra bakplatta bara köra med rulle vid behov.

Med NW-klinga och clutch skulle jag inte vara ett dugg orolig utan nedre rulle, även på riktigt köttiga stigar. Men det kan ju bero lite på åkstil mm, just som du sade att trampa bakåt tex.

H. skrev:
> Med NW-klinga och clutch skulle jag inte vara ett
> dugg orolig utan nedre rulle, även på riktigt
> köttiga stigar. Men det kan ju bero lite på
> åkstil mm, just som du sade att trampa bakåt
> tex.

Ful ovana som borde gå träna bort...

Kör man vevbash får man kedjestyrning på ena sidan gratis dessutom.

Men det ska nog mycket till för att du ska tappa den med en fräsch drivlina och övre styrare.

Jag tror som H. att en rulle är helt överflödig. Då kan man ju lika gärna skita i både clutch och n/w. Jag har också ovanan att trampa bakåt men har inte tappat kedjan pga det.

För min del slutade det ju med en MRP amg som jag moddade lite.

jofahjalm skrev:
> AMg passar inte på min ram med offsetad 30t
> klinga på 104 bcd-vev. Det gör mig till en
> ledsen pandan.

Så går det när man ska hålla på.

Fast hon har ju ingen taco/bash?

Om man inte är EWS-smutt eller gillar att byta klinga skulle iaf jag köra med någon form av bash. Mina klingor skulle må dåligt utan (i alla fall på heldämpade cyklar)

happymtb.fr skrev:
> Man jan ju ha bash och/eller taco med bionicons
> styrare, inget konstigt där... eller?

Jo det i och för sig, jag trodde att du menade att man skulle kopiera ACC's lösning rakt av. Jag tror fortfarande att en övre styrare och taco är fullt tillräckligt. Iaf kombinerat med en NW och en clutch.

Jag tror också att övre styrare med N/W och clutch räcker långt: många proffs kör ju med den kombo!
Jag såg att ACC hade också en övre styrare på hennes tidigare cykel...
På den nya har hon 2 framdrev med manuellt byte, alltså utan framväxel, vilket funkar dåligt med övre styrare! :)
Sen enligt den norska artikeln används Bionicon styrare till att hålla kedjan spänd ("stramt" på norska...) när den är på den lilla klingan.
Jag undrar hur mycket Bionicon hjälper att hålla kedjan på plats när hon kör på den stora klingan jämfört med en övre styrare.

Jag skulle gissa att den gör mindre nytta än en övre styrare. Oftast när jag tappar kedjan så hoppar den av överst på klingan, eller gjorde förr innan jag hade styrare iaf.

Det är stor skillnad på NW och icke NW, oavsett clutch på bakväxeln.

Jag tror absolut du klarar dig med bara övre styrare, jag hade samma problem som dig förr och var tvungen att köra övre+nedre, men efter byte till NW räcker övre långt.

För att även svara på din andra fråga hade jag en e13 styrare med övre + nedre där jag skruvade bort rullen när jag skaffade NW, funkade utmärkt utan kedjeskrap eller konstigheter, till och med efter att jag bränt clutchen. Det skramlade ifs som fan utan clutch, men kedjan höll sig på drevet ändå.

Så min röst går på NW, clutch och övre styrare+bash i någon variant. Hope gör en smutt som passar med bash

Jag skrev ju att hope-syraren var till bash. Sen köper man en bash också och slipper blodiga knogar, smutsiga vader + ANNAT

Luthman Photography skrev:
> Men har Hope någon taco? Bash är ganska 2014,
> men det visste du väl?

Nä, men de har den smutta varianten som Etienne har med övre styrare och små kvartsbashar. Men MRP har jag iofs goda erfarenheter av sedan tidigare.

För att fortsätta bråka fattar jag inte alls grejen med två kvartsbashar. Hur mycket lättare är det egentligen?

Det känns som ganska stor skillnad att fördela en smäll i 2 eller 4 klingbultar och tabs på vevarmen, framförallt risken att böja vevarmstabs bör bli betydligt mindre med lite alu som fördelar krafterna. Men jag antar att vanlig hederlig full bash är sjukt otrendigt nuförtiden

marran skrev:
> . Men jag antar att vanlig
> hederlig full bash är sjukt otrendigt nuförtiden

Varför inte integrera bash i motsvarande hasplåt som du knäckte i Spanien? Börjar bli allt vanligare på många ramar. Men även om den skulle kunna skydda upp till 32t så ökar kanske risken för skador på ramen.

Jag skulle säga att det är trenden med spiderless framklingor och enklinga specifika spider som har gjort att bashen har kommit i skuggan. Plus att folk har länge velat ha ISCG fäste på sina ramar så att den ska nu användas för att montera en taco! ;)

Kvartdelsbash funkar om man klarar sig med bara en.
Och det blir lättare: man sparar ungefär hela 30g mot en hel bash från Hope. Det lär göra en väsentlig skillnad i hur pass pigg åkaren blir efter en heldags äventyr! :)
Nackdelen är att man kan inte använda den typ av bash med en vanlig övre kedjestyrare utan att slippa den ganska rejält...
jag undrar om varför dessa övre styrare ska vara så klumpiga och tjocka? Varför har ingen gjort dom med en tunn plåt som man har på framväxlar...?

Nej, men jag tänkte att det var lika bra att köpa nåt vettigt från början. Det fanns några alternativ men de verkade sämre på de flesta sätt. Jag fick ju visserligen börja tälja i AMG'n direkt eftersom den var så klumpig, men den funkar iaf.

ha! jag har en e13 på min Torque som jag fick att funka efter mycket filande... det känns lite som att cyklister är bra på att köpa saker men dåliga på att klaga! Eller det är kanske jag som har för höga krav...?

Jag har en einfachX liggande hemma som jag kan modda till ändamålet, funkar det inte så kan jag alltid montera dit en framväxel!

Tillbaka
Topp