Vettig MTB till 10 åring?!

Ezcobar

Ny medlem
Har kikat lite efter ny MTB till dottern som är 10år.
Problemet är att jag tycker det är väldigt synd att en 10 åring som väger 30 kilo ska cykla runt på en cykel som väger runt 14-15 kilo som många tyvärr gör.
Har tittat på MTB med 26" hjul och singelklinga fram, men alla jag hittar som finns i lämplig storlek väger alldeles för mycket.
Hon är 141 cm lång och innerbenslängd ungefär 70 cm.

Vad är rimlig vikt på cykel tycker ni och har ni några bra tips så tar jag tacksamt emot.

/Palmgren

Commencal har riktigt fina barncyklar. Vet inte om det är ekonomiskt försvarbart men det är ett ypperligt tillfälle att förverkliga sig själv genom sina barn.

Beställde just en On-One 456 Evo II ram i storlek XS till blivande 10-åring eftersom jag har en del grejor liggandes.
Tror hojen kommer landa runt 12 kg, det mesta av grejorna satt på en cykel som vägde det. On-One rekommenderar den från 160 cm, men när jag jämför med Commencals motsvarande* som rekommenderas från 140 så är denna lite mindre, i alla fall med den gaffeln jag tänkte använda. Får se om jag gör en byggtråd, har byggt förut men inte gjort byggtråd.
Tittade lite på Scott och Kona också, men bägge krävde att man byter ut nån småsak, typ 14-28 kassett och 3-delat fram känns mindre genomtänkt.

*Islabike har tyvärr inte lagt ut alla mått.

Köpte först en beg 2011 Cube LTD 26" HT med 3x10 SLX/XT och 100 mm Recon Gold Solo Air m. remote. Den blev stulen och ersattes av beg 2012 Scott Scale 50 26" HT med samma spec. Den första XS och den andra S, kostade 5-6K styck på Blocket. Väger just under 11 kg. Bra allroundcyklar för barn 140-165 cm 9-13 år tycker jag i alla fall. Innan dessa var det en Scale Jr 20" som också väger 11 kg och funkar upp till max 140 cm barn. Usla komponenter på Scale Jr.

Bilder på Scale 50, mycket cykel för 5500kr. Numera bytt till Wellgo M111 plattisar billigt på eBay.

Bilagor

• 140927_1660_XL.jpg
    140927_1660_XL.jpg
    382.7 KB · Besök: 479
  • 140927_1663_XL.jpg
    140927_1663_XL.jpg
    443.6 KB · Besök: 152
Min son åker på en Commencal El Camino i XS. Den har 650B hjul. Rullar kanonfint ute i skogen.
Han fick den i våras när han var knappt 145 cm lång.
Lite bänglig att ha i början men nu har han lärt sig hantera den riktigt bra.

Har tittat vidare i samlingstråden för barncyklar och hittat lite mer. Finns ju ganska många märken som man inte känner till.
Har iaf hittat en kandidat som väger in på drygt 11 kilo. http://www.islabikes.co.uk/products/bikes/item/creig-26 än så länge är detta den bästa.

Skulle gärna ner lite till i vikt men det är kanske svårt i original utförande. Blir kanske att man får byta ut lite prylar själv.

Några fler som har tips?

Bättre än islabike är nog svårt, skulle kanske vara Islabike Pro series (har ni lite låneutrymme kvar på ert boende?)

Vill du komma lite billigare undan utan att gå upp allt för mycket i vikt är väl Hoy (via Evans Cycles) att rekommendera. Hoy Bonaly 26 väger in på 11.6 kg med skivbromsar men utan dämpgaffel.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp