Vettig nybörjarbmx för 30+ rammelpelle.

• Trådstartare Trådstartare xdr
  • Start datum Start datum

xdr

Aktiv medlem
Hej, jag funderar på om jag ska skaffa mig en BMX inför vinter. Frågan är då? Vad ska jag titta efter, var finns motsvarande bike-components/bike-discount för BMX? Hade hoppats att hålla mig under 4k nu, är det möjligt?

Mvh Mattias

Senast ändrad:
Vad är det som skiljer de åt? Ska jag bara gå på färg och hoppas på det bästa? Jag är för övrigt strax under 180 om det hjälper.

Kort köpguide till BMX.

Det finns tre olika sorter, välj utifrån ditt tänkta användningsområde.:
1. Race = Köra jättefort i stora pumptracks.
2. Flatland = Trixa på plan mark, mycket handlar om att klättra runt på cykeln.
3. Freestyle = Hopp och studs, dvs det som de flesta ser framför sig när de tänker BMX.

Storlek:
Det är typ "one-size-fits-all" som gäller på BMX.

Komponenter:
Mer Cr-Mo är bättre.

I övrigt:
Välj en som passar din plånbok i en färg du gillar. Du slår dig lika effektivt på en billig som en dyr BMX.

Aron sa:
Kort köpguide till BMX.

3. Freestyle = Hopp och studs, dvs det som de flesta ser framför sig när de tänker BMX.

Storlek:

Komponenter:
Mer Cr-Mo är bättre.

I övrigt:
Välj en som passar din plånbok i en färg du gillar. Du slår dig lika effektivt på en billig som en dyr BMX.

Freestyle är vad jag främst tänkt. Även fara runt i en Pumptrack och eventuellt några Dirthopp.

Allt det du nämner faller under freestyle. Köp valfri cykel hos en riktig handlare (och inte IcaMaxi), det behöver inte vara svårare än så.

Är du 180 kanske en ram med 21 tums överrör är rätt storlek. https://www.sourcebmx.com/ har sjukt stort utbud och skickar snabbt och snällt till sverige. Sunday gör bra hojar och är aktiva inom scenen. Deras Scout kostar knappa sex tusen.

För de pengarna kommer en del komponenter inte vara fantastiska men bmx-världen är rätt tacksam när det gäller att uppgradera komponenter. Det mesta passar rakt av. Uppgradera i takt med att du har sönder saker.

För övrigt är jag 37 och dundrar runt med grabben på en guldfärgad BSD Passenger-ram. Coolast i hela byn! Råkar för övrigt ha en 21 tums ram We the People Justice med framgaffel och lager som ligger och skräpar. Dock blir det nog ändå billigare att köpa en komplett hoj än att köpa en billig ram löst och sen komplettera med eftermarknadsdelar.

20180904_233052.jpg

Jag köpte min Premium-BMX för runt 3500 på höstrean på Rite.se för ett antal år sedan. Har funkat klockrent.

Tycker du ska kolla på att det är ett "riktigt" vevparti, rejält 3-delat i CrMo och inte nåt taffligt. Det brukar ge en bra indikation på kvaliten i övrigt på hojen.

3500 ligger väl mer i krokarna vad jag skulle vilja betala. Är inte säker på om jag kommer fastna och vill gärna ha en cykel billig nog att ta till affären osv.

Senast ändrad:
Jag hittade en We the people arcade (2018) för typ 4000, blå och fin. Med några Cromo-delar och delar av ramen i Cromo. Det kanske skulle kunna vara något?

Jag har lyckats koka ner de till dessa två:

Sunday Primer 21"

FRAME:
21" TT, Chromoly Dropouts
FORK:
Primer w/ Chromoly Dropouts
HANDLEBAR:
Sunday 9" Rise, 12° Back, 4° Upsweep
STEM:
Sunday Freeze Front-Load Stem 48mm
HEADSET:
Sunday Integrated
HEADSET CAP:
Sunday M6 Pre-Load Bolt
BRAKE LEVER:
Odyssey Springfield
BRAKE:
Odyssey Springfield
BRAKE CABLE:
Odyssey Quik Slic
GRIPS:
Odyssey Aaron Ross Signature
SEAT:
Sunday Cloud Seat and Post Combo
SEAT POST:
Integrated
SEAT CLAMP:
Sunday Cloud Combo Padded
SPROCKET:
Sunday , 25T, Steel
CRANKS:
170mm, 3-piece, Chromoly
BB PARTS:
19mm Sealed Mid
PEDALS:
Sunday Plastic
RIMS:
36H P-7X
FRONT HUB:
Sunday, 36H, Low-Flange, Looseball
REAR HUB:
Sunday, Fully-Sealed, 36H, 9T
SPOKES:
Steel Black
TIRES:
Odyssey Pursuit OEM, 20 x 2.4"
CHAIN:
KMC Z410

vs we the people

Hjul diameter:20"
Ram Top Tube:21" (53.3cm)
Styr höjd:9" (22.9cm)
Nav:Kassette, Förseglade kullager
Broms:U-brake Ingår
Ram standover höjd:21.6cm (8.5")
Vikt:11.97kg
Ram Material:Kromat stål, 4130, 1020 hi-ten
Sadel Clamp:Integrated
Sadel:Tripod
Däck bredd:2.35"
Pegs:Ingår inte
Axel diameter:10mm, 14mm
Hjul offset:28mm
Styr breda:29.5" (74.9cm)
Upsweep:2.5°
Backsweep:12°
Längd/modell:50mm, Topp load
Frempind diemeter:22.2mm
Headset-type:Integrated 1 1/8"
Headtube vinkel:75°
Gyro kompatibel:Ja
Bakgaffel Längd:13.2'' (33.5cm)
Utväxling:26/9
Längden/Typ:170mm, Three-piece
Pedal Axel diameter:9/16"
Kugghjuls montering:Bult
Driver sida:Höger
Vev material:Krom stål
Krankboks:19mm, Mid
Pedal material:Fiberglass, Nylon
Antal ekrar:36
Kedje typ:Single speed
Samling:Delvis samlad

Den sistnämnda är snyggare, men jag tror jag gillar det förstnämnda märket bättre. I övrigt förstår jag inte skillnaderna.

Aron sa:
Kort köpguide till BMX.

Storlek:

Komponenter:
Mer Cr-Mo är bättre.

I övrigt:

Har du någon liknande list för dirt jumps?

Om du har vägrna förbi Linköping har jag en KHE köpt på cyclecomponents för några år sedan som du kan få billigt. funkar bra att slå sig på skulle jag tro.

Aron sa:
Storlek:

när det kommer till bmx storlekar mäter man, istället för sadelrör, överröret.
Storlekarna på bmx av högre kvalitet brukar komma mellan 18"-21,5"

Har du ingen personlig preferens och du har erfarenhet sedan innan av annan cykling hade jag rekomenderat dig till 21".

Stålpegs, 4 piece-styre och halvlänk-kedja är tufft. Vanligt kassett-nav är tuffare än free coaster. Sådeså! Ska man köra träparker brukar de dock uppskatta plast i alla potentiella kontaktpunkter, d v s barends, pedaler och pegs.

Vad gäller modell är det väl som vanligt: Köp den i rätt storlek som du tycker är snyggast.

Stevie DeVille sa:
Stålpegs, 4 piece-styre och halvlänk-kedja är tufft. Vanligt kassett-nav är tuffare än free coaster. Sådeså! Ska man köra träparker brukar de dock uppskatta plast i alla potentiella kontaktpunkter, d v s barends, pedaler och pegs.

Vad gäller modell är det väl som vanligt: Köp den i rätt storlek som du tycker är snyggast.

Jag gick på ditt råd och beställde en blå we the people för 4k.

Riktigt snygg om jag får säga det själv.

wethepeople-arcade-20-2018-freestyle-bmx-bike-jh.jpg

Hyvä sa:

Menar du en mtb dirt bike? I så fall tror jag tyvärr inte att det går att göra en busenkel lista på samma sätt. En MTB Dirt är i allt väsentligt en hardtail med trickvänlig geometri. Storlekarna skiljer sig åt mycket mer mellan olika modeller, den har vettiga bromsar, den har oftast dämpad gaffel, kanske även växlar osv. Om du menar en BMX för dirt jumps så är det en freestyle BMX, som diskuteras i tråden.

Aron sa:
Hyvä sa:

Menar du en mtb dirt bike? I så fall tror jag tyvärr inte att det går att göra en busenkel lista på samma sätt. En MTB Dirt är i allt väsentligt en hardtail med trickvänlig geometri. Storlekarna skiljer sig åt mycket mer mellan olika modeller, den har vettiga bromsar, den har oftast dämpad gaffel, kanske även växlar osv. Om du menar en BMX för dirt jumps så är det en freestyle BMX, som diskuteras i tråden.

Tänkte mest på en MTB dirt (även kallad dj bike). Liknande NS Bike zircus, alt. Spec p2/3.

Osäker om jag vill ha en bmx eller en mtb dirt, men ju mer jag läser om dem så låter dj bättre för mig. Men har nollkoll på geo/storlek fast än jag läser på om bägge. Mest tänkt att använda på pump track/street och utmana ödet genom att hoppa på/över diverse hinder.

Hur stor skillnad upplevs det att cykla med en race-bmx på gatan, jämfört med en freestyle?

Senast ändrad:
Brukar det gå att höja sadeln på bmxcyklar så man kan sitta ner och trampa o använda cykeln till lite lättare pendling också? Jag är 175 cm lång.

Åttioåtta sa:
Brukar det gå att höja sadeln på bmxcyklar så man kan sitta ner och trampa o använda cykeln till lite lättare pendling också? Jag är 175 cm lång.
Nej. Du står. Men det är inga problem om sträckorna inte är för långa.

Åttioåtta sa:

Ha också i åtanke att de är lågt drevade, så det går inte så fort att transportera sig.

Ståtrampa ffs! Kunde min fru som aldrig cyklat mtb ståtrampa i en och en halv timme kan du cykelpendla så också. :D

Varför tar det föresten så lång tid att få sakerna man beställt!?

Åttioåtta sa:

Jag kör en dahon/fäll hoj med bmx däck där man kan höja sadeln för normal sittställning. Alltså det är ju ingen bmx men rätt skön känsla för pumptrack, manuals och glida runt på stan, riktigt korta kedjestag också. Typ, gubb bmx som funkar för pendling :)

En konstig idé kanske, borde man inte kunna beställa en bmx ram från herr marino med plats för typ 170 mm dropper post? (ståtrampa en mil till jobbet varje dag är fan rätt oskönt)

Skulle aldrig cykel pendla en mil på en BMX. En BMX med alldeles "för hög" sadel är heller ingen höjdare, jag har testat.

Beroende på vad den ska användas som kanske en DJ är ett bättre alternativ om man vill trampa lite längre också.

Ok, ja kan tänka mig att det blir både oortodoxt och konstigt med styret kanske. Men om man gör en helt custom ram så borde det funka, men att man får göra avkall på något av bmxandet.
Jag har nån slags singlespeed dirt med låg gaffel också men jag tycker 20" hjulen tillför en massa leklusta.
Med pendling i det här fallet menas att man leker sig fram till destinationen men att vissa partier helst sitttrampas. Åtminstone jag känner att man blir bättre i skogen också när man måste ta ett tjugotal hinder till jobbet varje dag :)

Det här kan vara det roligaste jag gjort på bra länge. Baknavet låter däremot lite märkligt. Ska försöka ta av och kolla vad det kan vara.

JojjeM sa:
Cool. Nu vill vi se blåmärken!
(eller egentligen inte)

/Johan

Alla blåmärken och sår jag har kommer från skogen nu. Har två superfina hål i smalbenet för att jag tyckte det skulle bli snyggt att stila lite. Jag började också min BMX-karriär med att ramla och ta emot mig med min noggrant ihopspikade hand. Det gick bra som tur var. Första halvtimmen var dock hemsk. Allting kändes fel och tillråga på allt är ju bmxen helstel. Typ som att gå mellan dirthojjen och storhojen fast tusen gånger värre. Mot slutet kändes det dock sjukt bra, fixade min hopp + manual linje i pumptracken.

konken sa:
Med pendling i det här fallet menas att man leker sig fram till destinationen men att vissa partier helst sitttrampas.

Precis min tanke också. Jag köpte mig en begagnad dirt jumper. Går att höja sadeln till tillräcklig höjd att den går att cykla någorlunda sittandes på. Jag har en pendling på typ två kilometer, om ens det, så hade ju funkat med en bmx men jag vet hur irriterad jag hade blivit på att inte kunna ens slötrampa när man sitter.

Också 30+ (och 40+...) och började köra BMX för 2 år sedan. Ungarna började köra scooter i skatehallen och jag tröttnade på att stå och titta på. Sjukt kul men tyvärr stängde hallen efter ett halvår. Nu kör vi i betongparken då och då men den är svårare, men sjukt kul ändå och bra träning!

JojjeM sa:
(eller egentligen inte)

/Johan
Du begär, jag levererar!
20181018_154742.jpg

Första lunchparksession, jag skulle säga att det var en succé. Om jag bara kunde komma på hur man får ner framhjulet i rampen igen när man kommit över kanten.

Senast ändrad:
Så jävla bra att bmx:a på lunchen som 30+, det kallar jag utveckling! På mitt förra kontor var det knappt nån som gick ut ur lokalerna på lunchen ens...

Åttioåtta sa:
konken sa:
Med pendling i det här fallet menas att man leker sig fram till destinationen men att vissa partier helst sitttrampas.

Precis min tanke också. Jag köpte mig en begagnad dirt jumper. Går att höja sadeln till tillräcklig höjd att den går att cykla någorlunda sittandes på. Jag har en pendling på typ två kilometer, om ens det, så hade ju funkat med en bmx men jag vet hur irriterad jag hade blivit på att inte kunna ens slötrampa när man sitter.

Gött, två kilometer är ju hanterbart :)

xdr sa:
JojjeM sa:
(eller egentligen inte)

/Johan
Du begär, jag levererar!

Första lunchparksession, jag skulle säga att det var en succé. Om jag bara kunde komma på hur man får ner framhjulet i rampen igen när man kommit över kanten.

Haha. Det där är rimlig nivå på rapporteringen :)

/Johan

Tillbaka
Topp