Vettig vikcykel istället för Brompton

mamolin

Ny medlem
Har i ett kommunfinansierat cykelprojekt lånat och kört en Brompton som buss/cykel arbetspendling ett par dagar i veckan under 5-6 månader.

Jag körde en del blöt grusväg och det var den inte byggd för. Lerig blev den, vilket var mindre kul på bussen, lät som ett tröskverk och kuggade över, så det blev nästan mer cykelvård än cyklande och alltför mycket skit och olja som prickade den mattlackade ljusgröna (idiotiskt) ramen. Rostade i alla gångjärn och i varenda lackskada. Handlaren ansåg att rengöring med fuktad trasa var max vad man vågade men det gick inte att undvika lite försiktig tvätt med vatten för att också kunna ha den på bussen och på kontoret utan att drälla lera överallt.

Serviceverkstadens dom var hård: Fälgarna måste bytas eftersom fälgbroms och grus slipat ner dem ordentligt, baknavet slut, glappande rostigt och fullt med lera, kedjespännaren med krans var också slut, detta efter knappt 150 mil, och då fick den ändå mycket omsorg. Fantastisk cykel både att cykla, vika och bära på - men den krävde mycket vård och höll inte för mitt ändamål trots sitt höga pris.

Så jag gjorde mig av med den och funderar på alternativ som finns med vissa egenskaper:

- Snabbt vikbar, bärbar, 3-7 växlar i navet (inga utanpåliggande), gärna 20 tums fälgar, FOTBROMS, hållbar för upp till 120kg och gärna något billigare än en Brompton (max 10kkr)

Har ni några förslag??

Senast ändrad:
Jag är imponerad. Du måste vara Bromptons särskilde lieman. Blir intressant att höra hur en annan vikcykel klarar din vardagsprocedur.

Har samma problem på vintern/våren med stenkross i kedjespännaren.
Har tyvärr inga tips på rak arm, mer än att undersöka de andra stora märkena: Tern, Dahon, Yosemite...

@Hasse#7

Brompton = London = Asfalt eller i värsta fall fuktig kullersten.
Jag = Bonnvischan = gropig blöt grusväg + 120kg = Död Brompton

Men det går säkert att ta livet av andra märken också ;-)

Senast ändrad:
mamolin skrev:
-------------------------------------------------------
> Brompton = London = Asfalt eller i värsta fall
> fuktig kullersten.
> Jag = Bonnvischan = gropig blöt grusväg + 120kg
> och = Död Brompton
>
> Men det går säkert att ta livet av andra märken
> också ;-)

Jag ser som sagt fram emot denna märkesmassaker. Jag har en Brompton som lever sitt andra liv hos mig. Finns en tråd med resurrection från en eventuell sjöbotten nånstans. Men jag använder den mer sporadiskt och väger in runt 90 kg. Den är trots allt i stål så övriga får nog visa andra typer av muskler.

Senast ändrad:
Finns väl en del som är gjorda för att ha i båtar. De måste ju fungera fint för dina behov? Dock har jag ingen koll vad som finns där. Gå på en båtmässa och kika?

@velio

Tack för tipsen, Curlen såg kul ut och misstänkt lik Brompton.

Men för en kompakt viking krävs ju som du säger kedjespännare och då klarar den inte terrängkörningen här hemma. Fotbroms ändå nödvändig då de leriga fälgbromsarna mot 16-tumsfälgar lämnade efter sig ett spår av aluminiumflis när jag körde nerför backen från jobbet.

Kanske kan man köpa en Yosemite eller en Asaklitt som båda har fotbroms och slita ner en per säsong? Bara den inte kollapsar i nerförsbacke.

Tern har en intressant modell som ser ut att ha fotbroms (även om det står v-broms)

http://www.bikester.se/394780.html

Någon med erfarenhet av Tern?

Det här är ju en ganska intressant diskussion.... vill du cykla på cykeln eller bara förflytta dig? Och du vlll inte underhålla drivlinan öht?

Jag har haft en Tern, dock inte den modellen. Fina att cykla på men klart tyngre och bökigare än Brompton.

Varför inte skaffa två "skräpcyklar"?
En till bussren och en från bussen till jobbet.
Så skräpiga så de kan lämnas över natt på plats? utan att vara ett uns attraktiva för herr bov.

Förvisso inte svar för fem öre på din fråga :-)

Kan det inte funka med skivor istället för fälgbroms då? http://bikeactually.com/products/java-fit-16-speeds-disc-brake-folding-bike

bikeactually_java-fit-16S-D-grey-02_grande.jpg

Har ingen aning om själva cykeln är något att satsa på...

Jag har ingen erfarenhet med vikbara cyklar själv.

R+M Birdy känner du till? en.r-m.de/the-new-birdy/

Den är dock betydligt dyrare än 10.000 spänn...

JLarsson skrev:
> Det här är ju en ganska intressant
> diskussion.... vill du cykla på cykeln eller bara
> förflytta dig? Och du vlll inte underhålla
> drivlinan öht?

Ja, förflytta är ju tanken i detta fall även om cyklingen gärna får vara ett nöje också. Och visst vårdar jag drivlinan men ogärna en halvtimme efter varje tur. Men alla har olika intressen.

Henrik_E skrev:
> 120 pannor + vikcykel kan bli svårt. Dahon
> garanterar upp till 105 kg vilket är lägre än
> Brompton.

Jo Brompton verkade klara tyngden 110 + packning men inte i kombo med grus och skogsväg. Men det framgick nog av instruktionsboken också (paved road)

@hasse#7

Jo det går säkert att hålla liv i Brommien länge men till halva nypriskostnaden per år efter 50-60km i veckan på grusväg och lika mycket asfalt.

emmer skrev:
> Varför inte skaffa två "skräpcyklar"?
> En till bussren och en från bussen till jobbet.
> Så skräpiga så de kan lämnas över natt på
> plats? utan att vara ett uns attraktiva för herr
> bov.
>
> Förvisso inte svar för fem öre på din fråga
> :-)

Också bra tanke. Håller jag mig till samma bussrutter bör det funka. Alternativet är väl att gå på en billig vikhoj från Biltema och testa om de som viks på mitten funkar. Och kanske sedan kolla på Tern eller Dahon.

Eller en Montahue, fast den verkar stor ihopfälld.

ett sätt du kan göra för att rädda växlingarna och få bort problemet med överkuggande kedja i snöföre är att förlänga stänkskyddet på brommiens framskärm ca 8 cm. här intill ser du före/efter.

det här är inget specifikt för brompton utan har för min del i samma utsträckning gällt även andra småhjuliga cyklar som microbike och moulton. lär gälla din framtida vikcykel också, om du inte skaffar en med större hjul såsom airnimal. men glöm den smidiga pendlingen isf.

och för bromsarna byt till exvis till kool stop salmon klossar. sandkornen fastnar inte i dom på samma vis. man kan ändå gärna rensa dom vid tillfällen när man tvättar cykeln. problemet med slipande bromsklossar i geggföre gäller för övrigt alla cyklar med fälgbromsar.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    52.1 KB · Besök: 69
  • image.jpg
    image.jpg
    55.2 KB · Besök: 155
Jag undrar lite hur man ens tycker att en cykel som ska tas med i kollektivtrafiken och på kontoret är vettigt om man varje dag cyklar på grus och skogsvägar. Även om cykeln klarar det så blir den ju för skitig för att det ska vara praktiskt?!

Tern är ett vettigt val om du vill gå ifrån Brompton och ligga under 10k:

Tern D7i: 7 navväxlar, standardkomponenter = billiga att byta, ingen kedjespännare. Ingen fotbroms dock. Har för mig att Tern ska klara upp till 115kg? 20" hjul = större utbud av däck. Tyngre än Brompton, större när hopvikt.

6300:- på rean
tern-link-d7i-2013-folding-bike.jpg

tern-link-d7i-2014-folding-bike.jpg

idag ca 2 mils pendling med brompton och förlängda stänkskyddet. i värsta vädret för att isa ner bakväxeln, fluffig nysnö.

gick helt misärfrit.

överraskande många pendlare ute i vinterkylan. det börjar ta sig med cykelkulturen i landet.

svetsade dit fäste för discbrakes då jag körde en pendlarvikare. Klart bättre sett ur bromskraft och nötningsperspektiv. Räcker med bakbroms. Körde 5km grus och 10km asfalt o med förlängda flaps funkade det skitbra. Lersprutet dödar annars nav o drivlinor rätt snabbt utan bra skärm.
Kan bli dags för en ny vikhoj btw, är tern nåt som håller bra för guppig grusväg? Discfäste på ram? Biltemas är det nåt att hänga i granen?

Hej Igen!

Blev för dyrt att välja integrerade växlar och fotbroms/skivbroms, även en Tern sprang iväg uppåt 9-10K i pris. Det blev en Ortler London för 3,5K. Enligt Bikester skall Ortlern klara 130 pannor till skillnad mot Tern som pallar för 110kg. Tysk hoj skulle kanske kunna stå för bra kvalitet även om delarna sannolikt är gjorda annorstädes? Och den behöver ju sin vård med 6 utanpåliggande växlar

Skall försöka återkomma med en rapport om funktionalitet och cykelns överlevnad i grusvägsgeggan. Inte så liten ihopvikt och helt lerig så får den brutalt skramla runt i skuffen på den expressbuss jag brukar pendla med. Så får vi se om det blir en märkesslakt så som Hasse ser fram emot.

MM

mamolin sa:
Hej Igen!

Blev för dyrt att välja integrerade växlar och fotbroms/skivbroms, även en Tern sprang iväg uppåt 9-10K i pris. Det blev en Ortler London för 3,5K. Enligt Bikester skall Ortlern klara 130 pannor till skillnad mot Tern som pallar för 110kg. Tysk hoj skulle kanske kunna stå för bra kvalitet även om delarna sannolikt är gjorda annorstädes? Och den behöver ju sin vård med 6 utanpåliggande växlar

Skall försöka återkomma med en rapport om funktionalitet och cykelns överlevnad i grusvägsgeggan. Inte så liten ihopvikt och helt lerig så får den brutalt skramla runt i skuffen på den expressbuss jag brukar pendla med. Så får vi se om det blir en märkesslakt så som Hasse ser fram emot.

MM

Spänningen är olidlig, men säsongen känns inte helt optimal ur misärsynpunkt. Slakta på!

Då kom vikisen, en Ortler London med posten. Väl packad men alls ingen manual för montering, bara för vikning och växeljustering. Nåväl, fick ihop den. Ganska snygg mattsvart cykel med alu-ram, blev snyggare utan pakethållare. Jag får träna lite på vikningen, men det går. Inget som håller ihop den ihopfälld och den står knappt själv ihopfälld heller. Kanske är sadelstolpen inte tillräcklig lång för 189cm, återstår att se men enligt Bikesters svenska kundtjänst skall den klara 130 pannor och verkar stabil.

Och nej, inte i närheten av vikbarheten och smidigheten hos den Brompton jag testat, blir mer som en komplicerad cykelolycka men den skall som sagt åka i skuffen på expressbussen och för drygt 3500kr får man vara nöjd ett tag. Har inte provcyklat ikväll, men återkommer så småningom.

Bilagor

• Ortler_London_Hopfaellbar_cykel_svart_02[1470x849].jpg
    Ortler_London_Hopfaellbar_cykel_svart_02[1470x849].jpg
    86.4 KB · Besök: 401
Hur känns cykeln?
Funderar på att köpa en vincykel då jag kommer att studera på distans och besöka Sundsvall x antal gånger. Kunna ta med den på tåg med byten, cykla från station till destination samt stadscykling.

Tack på förhand!

mamolin sa:
Då kom vikisen, en Ortler London med posten. Väl packad men alls ingen manual för montering, bara för vikning och växeljustering. Nåväl, fick ihop den. Ganska snygg mattsvart cykel med alu-ram, blev snyggare utan pakethållare. Jag får träna lite på vikningen, men det går. Inget som håller ihop den ihopfälld och den står knappt själv ihopfälld heller. Kanske är sadelstolpen inte tillräcklig lång för 189cm, återstår att se men enligt Bikesters svenska kundtjänst skall den klara 130 pannor och verkar stabil.

Och nej, inte i närheten av vikbarheten och smidigheten hos den Brompton jag testat, blir mer som en komplicerad cykelolycka men den skall som sagt åka i skuffen på expressbussen och för drygt 3500kr får man vara nöjd ett tag. Har inte provcyklat ikväll, men återkommer så småningom.

Tjahaaa, då har jag testat Vikisen från Ortleroch det är kanske som någon sa, allt bleknar jämfört med Brompton.

På en spontan bil/cykelsemester i sommar trillade ena vikbara pedalen sönder och jag fick gå sista biten. Leverantören Bikester ställde upp bra och skickade ersättningspedaler av bättre kvalitet, de funkar än så länge.
Sadelstolpen var för kort och jag har fått kapa sadelfästet och har i den gamla stolpen tryckt ner en ny 28mm ganska lång stolpe och satt på en klämma. Funkar sådär för tillfället, både min egenkonstruerade teleskopfunktion och orginalstolpen vrider sig och glider neråt vilket resulterar i att jag efterhand sitter som på en barncykel med kramp i låren. Nu har jag dragit åt båda två så in i h-e med insexnyckel så att de inte går att lossa med handkraft vilket gör att cykeln "ihopfälld" nu är över en meter hög, men det funkar bättre än så länge.

Ihopvikt ser hojjen ut som en cykelolycka och far åt alla håll så den får åka i bagaget på den buss jag pendlar med. Så länge jag kan hävda att cykeln är hopfälld så kan nog inte busschauffören säga något, tar lite längre tid av/på bussen bara men det får gå. På lite sikt kommer jag nog inte fälla ihop den alls utan bara slänga in den i skuffen på bussen - den är ändå "vikbar" (= "bagage"). Den begränsade vikbarheten gör också att jag inte tar med cykeln in på kontoret, den får stå fastlåst på utsidan - å andra sidan kostade den knappt 1/3 av vad en treväxlad Brompton med höga styret och teleskopsadel går på. Kanske lika bra att sedan satsa på en Montague Swissbike som också är vikbar ändå en fullstor cykel som borde vara bra att cykla på?

Cykelbarheten . . . . . inte jämförbar med Brompton, men större hjul och fler växlar, även om växelregistrets bredd är för dålig - hade önskat högre växlar. Illa att man (förutom kanske på Biltema och Gamla stans cykel) inta kan få provcykla vikcyklar i Sverige utan måste köra postorder.

Återkommer kanske efterhand med rapport om faktisk hållbarhet.

MaMo

det billigaste i längden brukar ju vara att köpa det man egentligen vill ha, bara det är inom räckhåll. tar man ett enklare alternativ är ju det inte gratis heller, men har ändå kvar utgiften att köpa den riktiga grejen.

den hojen var ju en klart begränsad utgift och verkar ändå rätt funkis, gillar sånt! men värsta sortens grejor är det som nästan kostar som den riktiga grejen och nästan klarar att göra jobbet. typ en vikcykel som nästan går att ta med sig på en buss.

tyskarna tror jag, har ett talesätt: det är dyrt att köpa för dyrt, men allra dyrast är att köpa för billigt.

och det finns ju begagnade brommisar, har bara köpt sådana...

Jag såg nyligen ett foto på en biltema-vikcykel med tappat vevhus, skickat från en person som råkade ut för det på väg till jobbet. Det hade tydligen skett i låg eller ingen fart framme vid jobbet så det blev inga personskador.

Tillbaka
Topp